کد خبر: 883962
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
نماينده مردم شازند در مجلس در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
چندسالي مي‌شود که خودکفايي در توليد شکر در رديف اهداف مهم مسئولان جهاد کشاورزي قرار گرفته است و کشاورزان استان‌هاي مرکزي، همدان و لرستان را به افزايش توليد چغندر قند در راستاي بي‌نيازي از واردات تشويق مي‌کنند...
نويسنده: ميترا شهبازي

 حالا ميزان توليد افزايش يافته است، اما درست در زماني که ايران به خودکفايي نزديک شد، تنها کارخانه شکر در شهرستان شازند که محصولات کشاورزان را تحويل مي‌گرفت، تعطيل شد. درحال حاضر اين توليدکنندگان بازاري براي فروش محصول خود ندارند و به ناچار بايد زحمت يکساله‌شان را به دست دلالان بسپراند. معضلي که پيش آمده و هنوز خبري از چاره انديشي مسئولان در راستاي رفع آن نيست. از اين رو به سراغ علي ابراهيمي نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي رفتيم تا گفت و گويي کوتاه در اين رابطه داشته باشيم که در ادامه خواهيد خواند.

+++

·         به رغم اينکه قرار بود به خودکفايي در توليد شکر برسيم، اما حالا کشاورزان بعد از افزايش سطح زير کشت و توليد چغندر، بازاري براي فروش ندارند؛ دليل اين ماجرا چيست؟

متاسفانه بعد از نوسانات قيمتي شکر در سال 89، مالکان کارخانه قند شازند به اين نتيجه رسيدن که ادامه توليد شکر به صرفه نيست و تصميم به تعطيلي کارخانه گرفتند. کارخانه‌اي که براي بيش از 400 نفر به طور مستقيم و 3هزار نفر به طور غير مستقيم اشتغال‌زايي مي‌کرد، يک شبه به بهانه به صرفه نبودن و فرسودگي تجهيزات، تعطيل شد. از اين رو کارگران همگي بيکار شدند و آنهايي هم که به طور غير مستقيم از توليد شکر در کارخانه قند شازند تامين معيشت مي‌کردند به سمت کارهاي ديگر رفتند.

·         اين کارخانه سالانه پذيراي چه مقدار از محصول کشاورزان بود؟

استان‌هاي مرکزي، همدان و لرستان که عمده محصولات کشاورزي‌شان را چغندر تشکيل مي‌داد، همگي توليداتشان را به شهرستان شازند استان مرکزي مي‌‎فرستاند. اين کارخانه براي دريافت محصول، روزانه ظرفيتي بالاي 700 تن چغندر داشت. اما به اين دليل که برداشت چغندر تنها به چند ماه ختم مي‌شود، اين کارخانه هم به صورت مداوم فعال نبود و سالانه تنها 200 و 60 هزار تن چغندر را تحويل مي‌گرفت.

·         حالا که کارخانه قند شازند تعطيل شده است، اين محصولات توليدي بايد به کجا برود؟

درحال حاضر کشاورزان به ناچار بايد محصولاتشان را به کارخانه‌هاي دورتري که هزينه حمل و نقل زيادي دارد، ارسال کنند. اکنون بخشي از اين محصول به کارخانه قند اصفهان ارسال مي‌شود که به دليل ناتواني کشاورزان براي حمل و نقل توليداتشان، به ناچار چغندرهاي برداشتي را بايد به دست دلالان بسپارند. از اين رو بخش اصلي دسترنج کشاورزان اين سه استان تقديم سودجويان مي‌شود.

·         علاوه بر به تاراج رفتن سود کشاورزان، ورود دلالان چه آسيب‌هاي ديگري به چغندرکاران زده است؟

متاسفانه همانطور که روشن است، ورود دلالان بعد از تعطيلي کارخانه ضررهاي ديگري هم به کشاورزان زده است. درحال حاضر تغيير کاربري و تغيير کشت نتيجه اين اتفاق است. قبلا تنها 3 هزار هکتار زمين کشاورزي در استان مرکزي به زير کشت چغندر مي‌رفت که اکنون روز به روز از سطح آن کاهش مي‌يابد. درحال حاضر کشاورزان به سمت کشت هندوانه و لوبيا رفته‌‎اند که علاوه بر کاهش منابع آبي، خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را هم نصيب خاک استان‌ها مي‌کند.

تمام اينها هم نتيجه تعطيلي کارخانه است. تصميمي که با گرفتن آن، به سردرگمي کشاورزان استان‌هاي مرکزي، همدان و لرستان انجاميد و منجر به تغيير الگوي کشت و ‌عدم توانايي عرضه محصول چغندر قند شد.

·         حالا با اين شرايط خبري هم از بازگشايي کارخانه هست؟

درحال حاضر به کمک نمايندگان مجلس درصدد اين هستيم که کارخانه را دوباره بازگشايي کنيم. اما همچنان مالک اصلي اين کارخانه دست روي دست گذاشته و اراده‌اي براي بازگشايي آن ندارد. کارخانه‌اي که تعطيلي آن در تعارض با اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال است. بنابراين به دنبال بازگشايي کارخانه با کمک سرمايه‌گذاري بخش خصوصي هستيم.

فکر مي‌کنيد چه زماني فعاليت کارخانه دوباره از سر گرفته شود؟

اگر مالک قبلي همراهي کند، براي سال زراعي آينده اين کارخانه باز مي‌شود و از متضرر شدن دوباره چغندرکاران در سال آتي جلوگيري مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار