کد خبر: 878879
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مدير مركز مهناي مؤسسه رسانه‌اي اوج با حضور در غرفه روزنامه جوان مطرح كرد
فصل شيدايي با عنوان نفس المهموم، ايام اربعين در نجف اجرا مي‌شود
جواد محرمي

مدير مركز مهناي مؤسسه رسانه‌اي اوج با حضور در غرفه روزنامه جوان از اجراي نمايش ميداني نفس المهموم در ايام اربعين امسال در شهر نجف خبر داد. 
عليرضا كوهفر، مدير مركز مهناي مؤسسه رسانه‌اي اوج با حضور در غرفه روزنامه جوان از آخرين تحولات در اين مركز سخن گفت. او هدف از تأسيس مركز مهناي مؤسسه اوج را اينگونه توضيح مي‌دهد كه طي يك دهه اخير مدل و نمونه‌اي جديد از نمايش در كشور در حال تجربه شدن است و هدف اين بود كه اين مدل كه موفق هم ارزيابي مي‌شد تكثير شود. در واقع از سال 83 با بهزاد بهزادپور به توافق براي توليد نمايش‌هايي از اين دست رسيديم. اين مدل از نمايش گونه نویي است كه براي آن اسم هم نداريم، شايد بشود گفت نمايش ميداني و چندرسانه‌اي، اما اين اسم كامل نيست، چون ما از يك نمايش دو نفره خياباني مي‌توانيم اين نامگذاري را داشته باشيم، ولي نمايش‌هايي كه مركز مهنا توليد مي‌كند در واقع بيگ پروداكشن هستند. 

مدير مركز مهنا با بيان اينكه ما اين مدل را براي مردم جذاب ديديم و به واسطه همين جذابيت اين نمايش را براي مردم تأثيرگذار ارزيابي كرديم به اين نكته اشاره مي‌كند كه در جامعه مخاطب جريان ساز بود، الان كه اين تجربه را از سر مي‌گذرانيم، مي‌بينيم كه محتواي نمايش‌هاي ما تعريف و هدفگذاري شده است و در حال تكثير شدن است. 

كوهفر مي‌گويد:  اين ژانر نمايش كه در كشور غريب است و كسي حاضر نيست به اجراي آن بپردازد صرفاً نه به خاطر هزينه بالا بلكه به خاطر ريسك بالايي كه اين‌ گونه نمايشي دارد و بلكه تخصص اين گونه نمايشي هم در كشور تجربه نشده است. ما خيلي هم با تئاتر صحنه كار نداريم چون اين تئاتر متولي‌هاي خاص خود را در كشور دارد، خوشبختانه از سه‌سالي كه از فعاليت مهنا مي‌گذرد به اين موفقيت دست پيدا كرديم كه مدل بزرگ و ميداني نمايش را راه اندازي كنيم و زيرساخت‌هاي آن‌ را فراهم كنيم تا در شهرهاي كوچك‌تر در سراسر كشور هم قابليت اجرا داشته باشد. ما براي مثال در جزيره ابوموسي اين گونه نمايشي را اجرا كرديم. كار در واقع سبك و ارزان‌سازي شده است. 

مدير مركز مهنا فصل شيدايي را گونه تكامل‌يافته نمايش ميداني مي‌داند كه امروز بيش از 15استان كشور ميزباني آن را انجام داده‌اند و به خاطر لوكيشن وسيعي كه در سطح بياباني دارد هر سانس نمايش 10تا 20 هزار نفر را پذيرا بوده‌است و به اعتقاد او اين اتفاق بزرگي براي نمايش كشور محسوب مي‌شود. اين موفقيت به خاطر وسعت لوكيشن هاست. كوهفر به اين هم اشاره مي‌كند كه همين كار را قرار است در ايام اربعين در نجف اجرا برود، اين اجرا هم مدل نويي قلمداد مي‌شود هر چند داخل سالن انجام مي‌شود، با استفاده از تصوير و جلوه‌هاي ويژه ميداني همان كار در فضاي باز عرضه مي‌شود. اين مدل با عنوان نفس المهموم امسال اجرا مي‌شود. 
    
تقدير آستان مقدس حضرت علي(ع)
طي سه سال گذشته در شهر نجف نمايش ميداني با عنوان نمايش بزرگ نجم‌الثاقب برگزار مي‌شد و مورد توجه زائران اربعين قرار مي‌گرفت، اين نمايش‌ها مضاف بر زائران نظر بسياري از علماي شهر نجف را نيز به خود جلب كرد و بر همين اساس آستان مقدس حضرت علي (العتبه العلويه المقدسه) ضمن اهداي لوح تقديري به تمجيد از مركز هنرهاي نمايشي انقلاب اسلامي(مهنا) پرداخته بود. نمايش بزرگ نجم‌الثاقب كه امسال نيز به همت مركز هنرهاي نمايشي انقلاب اسلامي (مهنا) براي سومين سال متوالي در ايام پياده‌روي زائران اربعين در كشور عراق برگزار شد، توجهات بسياري را به خود جلب كرد. از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين نمايش نسبت به سال‌هاي گذشته مي‌توان به تمركز بيشتر نمايش به  زبان عربي و همچنين استقرار در مكاني دائمي در ميدان ثوره‌العشرين نجف اشاره كرد. 
در فرازي از اين تقديرنامه كه به امضاي «نزار هاشم حسين حبل‌المتين» مسئول عتبه علويه مقدسه رسيده، آمده است: «توليت آستان مقدس اميرالمؤمنين(ع) سپاس خالصانه خود را به همراه اين لوح تقديم مي‌دارد و به پاس آنچه از هنر و اخلاص بي‌پايان به ساحت اميرالمؤمنين(ع) نثار داشته‌ايد، اميدواريم اين خدمت به زيباترين شيوه از شما پذيرفته و اجرتان در اين راه مضاعف شود.»

 نمايش بزرگ نجم‌الثاقب كه امسال نيز به همت مركز هنرهاي نمايشي انقلاب اسلامي و با كارگرداني سعيد اسماعيلي در ايام پياده‌روي اربعين به اجرا در آمد از بزرگترين و پربيننده‌ترين اتفاقات فرهنگي كشور عراق محسوب مي‌شود. ميزان استقبال از اين نمايش تا حدي گسترده بود كه اجراي اين نمايش پس از اتمام اربعين با درخواست‌هاي مكرر علاقه‌مندان تمديد شد و شهر نجف تا آخرين روز ماه صفر شاهد نمايش بزرگ نجم‌الثاقب خواهد بود. 
    
نظر مثبت برخي فعالان هنر نمايش درباره فصل شيدايي
نمايش «فصل شيدايي» به كارگرداني سعيد اسماعيلي و روايتگري «رسالت بوذري» كه در تور ايران خود به سر مي‌برد، اخيراً در استان سمنان روي صحنه رفته است. درباره موفقيت نمايش فصل شيدايي برخي از چهره‌هاي مطرح هنر نمايش هم اظهار نظرهاي مثبتي ارائه داده‌اند، براي مثال اخيراً سيد داوود ميرباقري، كارگردان سينما، تئاتر و تلويزيون كه آثار درخشان و بي‌نظيري، چون امام علي(ع) و مختارنامه را در كارنامه خود دارد، در نهمين شب از اجراي نمايش بزرگ فصل شيدايي به تماشاي آن نشست. 
در اجراي شاهرود اين نمايش ميداني، داوود ميرباقري كه خود اهل اين شهر تاريخي است، در مقام مهمان ويژه، پس از پايان اجراي نمايش با اشاره به استقبال مردم شاهرود از اين نمايش گفت: نمايش بزرگ فصل شيدايي با فطرت انسان‌ها سر و كار دارد، نمايش‌هاي مذهبي با خون مردم ما عجين است و هر برنامه‌اي كه به اسم مذهب باشد و با فطرت انسان‌ها سر و كار داشته باشد استقبال مردم از آن بي‌نظير است. 
ميرباقري در اين باره توضيح مي‌دهد كه با تماشاي اين نمايش و مشاهده استقبال بي‌نظير مردم از اين كار بيش از گذشته مطمئن شدم تصميمي كه براي ساخت فيلم‌هاي مذهبي و تاريخي گرفته و ساخته‌ام درست و نياز اصلي مردم است. 
كارگردان سريال امام علي عليه‌السلام و مختارنامه با بيان اينكه برخي اوقات از سمت برخي از دوستان خود مورد سؤال قرار مي‌گيرم كه چرا بيشتر به مفاهيم مذهبي توجه دارم و روي اين مسائل كار مي‌كنم، مي‌افزايد: وقتي در اين فضا قرار گرفتم و بار ديگر علاقه مردم را به نمايش‌هاي مذهبي ديدم باز هم اطمينان يافتم كه انتخابم درست است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار