کد خبر: 877743
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در هیچ مذاکره‌ای برای الحاقیه و اصلاح برجام شرکت نمی‌کنیم
نفر دوم تیم مذاكره‌كننده ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای در نشست مسكو گفته كه برجام بدون امریكا فرو‌می‌پاشد و تأكید كرده كه ایران در هیچ مذاكره‌ای برای اصلاح برجام یا الحاقیه به آن شركت نخواهد كرد. معاون وزیر خارجه روسیه هم گفته كه روسیه در هیچ مذاكره‌ای برای اصلاح برجام شركت نخواهد كرد. 

به گزارش «جوان» به نقل از راشاتودی، عباس عراقچی روز گذشته در كنفرانس بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای كه با حضور مقامات سیاسی از روسیه، امریكا، اتحادیه اروپا و كشورهای اروپایی برگزار شد، گفت: «من به طور صریح و بدون پرده‌پوشی می‌گویم كه هیچ امكانی برای مذاكره در مورد توافق هسته‌ای یا الحاقیه‌های آن یا هرگونه ضمیمه‌ای (به آن) وجود ندارد.» عراقچی در این نشست كه سرگئی ریابكوف، معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن، مذاكره‌كننده سابق امریكا و بیش از ۲۰۰ مقام و کارشناس امور انرژی هسته‌ای در آن حضور داشتند، گفته است كه امریكا همین حالا هم برجام را نقض كرده است. عراقچی گفته است:‌ «همه می‌گویند كه ایران باید به توافق پایبند باشد ولی امریكا به سهم خود به توافق پایبند نیست كه این قابل قبول نیست.» معاون ظریف گفته كه بزرگ‌ترین مورد تخلف از برجام را مربوط به عدم پایبندی امریکا به بندهای 26، 28 و 29 می‌داند. معاون ظریف سناریویی را تصور كرده كه در آن امریكا از برجام خارج و اروپا در آن باقی بماند، سناریویی كه او گفته «شخصاً» ‌معتقد است برجام از هم فرو می‌پاشد:‌ «فرض كنید ایالات متحده از برجام خارج شود. آیا ما می‌توانیم كارمان را با اتحادیه اروپا ادامه بدهیم؟ البته ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم ولی من شخصاً معتقدم كه بدون امریكا كل توافق متلاشی خواهد شد و فروخواهد پاشید.» پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با المیادین اواسط شهریور گفته بود که تدام برجام بدون امریکا ناممکن نیست. عراقچی با بیان اینکه هرچند ایران به خروج از توافق واكنش نشان خواهد داد، گفته است: «ما (ایران) اولین نفری نخواهیم بود كه از توافق (برجام) خارج می‌شویم... ما به تعهدات‌مان پایبند هستیم. ما اولین نفری هم نخواهیم بود كه توافق را نقض می‌كنیم.»
   
روسیه شرکت نمی‌کند
معاون وزیر خارجه روسیه نیز در نشست مسكو گفت كه كشورش در هیچ مذاکره‌ای درخصوص اصلاح توافق هسته‌ای برجام شرکت نخواهد كرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری شینهوا، سرگئی ریابكوف گفته است: روسیه به این موضوع که ایران به تمام تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای پایبند بوده، اطمینان دارد و در هیچ مذاکره‌ای در خصوص اصلاح توافق شرکت نخواهد کرد. ریابکوف تصریح کرد: روسیه برای شرکت در مذاکرات در مورد اصلاح توافق اقدام جامع مشترک آماده نیست. وی هشدار داد: این توافق به گونه حساسی متعادل است و هرگونه تغییر ممکن است به از بین رفتن آن منجر شود. 
   
هشدار درباره سوء‌استفاده از بند «T»
معاون وزیر خارجه روسیه همچنین درباره سوء‌استفاده از بند T برجام هشدار داد و گفت كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام بازرسی از مراکز نظامی ایران نیست و نباید غرب از بند «T»  متن برجام برای انجام چنین بازرسی‌‌هایی سوءاستفاده کند. ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس‌» تأکید کرد: «من مایلم به صورت کاملاً شفاف و مستقیم اعلام کنم که رسیدن به برخی موضوعات جعلی با مضمون فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی بند «T» برجام که مربوط به تأسیسات نظامی ایران می‌شود، اصلا برای ما موضوعیت ندارد، هرچند که جزو موضوعات مورد بحث در حال حاضر است.» وی افزود: «مسکو به طور خاص تأکید دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام چنین بازرسی‌‌هایی نیست و نمی‌تواند چنین مسئولیتی را عهده‌دار شود چرا که بند T به مسائل خارج از محدوده صلاحیت آژانس می‌پردازد.» این دیپلمات ارشد روسیه ادامه داد: «با این وجود، در خصوص برنامه موشکی ایران، برخی از همتایان ما ترجیح می‌دهند مسائل خلاف واقعیت را عنوان کنند. ما نمی‌توانیم آنها را وادار به درک این منطق روشن و حقایق مشخص کنیم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
0
0
عراقچی: برجام بدون امریکا فرو می‌پاشد .
زودتر !! از هم بپاشد بهتره .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
سر شما واقای ظریف ورئیس جمهور کشور اسلامی ایران جناب اقای کلید باز به سلامت باشد هرچند که به شما گفتند وگفتند ...وشما را بجای اب ،سیلاب از دهان مبارک روان بود به عشق جلوس درکنار یانکیهائی که بخاطر خوشایندشان ،دلسوزان واقعی نظام را به جهنم -که جای گوینده بود -حوالت میدادید.من بجای شما شرم کنم کافی است یا نه هنوز هم زبانتان دراز است !سید عزیز؟!!.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار