کد خبر: 875288
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
گفتگوي روزنامه اينترسپت با نويسنده كتاب «وضعیت خطرناک دونالد ترامپ»:
آیا دونالد ترامپ از لحاظ ذهنی و روانی متزلزل است و برای پست ریاست جمهوری مناسب نیست؟ آیا رئیس‌جمهور آمریکا بیماری ذهنی خطرناکی دارد؟

نویسنده: مهدی حسن

آیا دونالد ترامپ از لحاظ ذهنی و روانی متزلزل است و برای پست ریاست جمهوری مناسب نیست؟ آیا رئیس‌جمهور آمریکا بیماری ذهنی خطرناکی دارد؟

برای پاسخ به این سؤالات باید از هم‌حزب‌های وی پرسید.

مارکو روبیو، سیاست‌مدار و وکیل آمریکایی، ترامپ را یک «دیوانه» خوانده، رند پال پزشک و سیاستمدار آمریکایی وی را «نارسیست فریبکار» نامیده و تد کروز این رئیس‌جمهور را «بدون مسئولیت اخلاقی» و «نارسیستی» دانسته که آمریکا تاکنون به خود ندیده است. میت رامنی رقیب انتخاباتی اوباما در سال 2012 نیز اعلام کرده اخلاق او متزلزل است و رهبری متفکر نیست و او نیاز دارد درمان شود.

در ماه‌های اخیر نیز، سوزان کولینز، سناتور آمریکایی درباره سلامت ذهنی رئیس‌جمهور آمریکا اظهار نگرانی کرده است. باب کروکر سناتوری دیگر نیز هشدار داده که ترامپ هنوز نتوانسته «شایستگی‌های لازم برای یک رئیس‌جمهور موفق» را از خود نشان دهد.

فردی که کتاب «هنر معامله» را برای ترامپ نوشته نیز او را «اجتماع‌ستیز» نامیده و بیان کرده که این امکان وجود دارد که ریاست‌جمهوری ترامپ «به خاتمه تمدن بشری» منجر شود.

از میان سه آمریکایی یک نفر بر این باور است که سلامت ذهنی ترامپ ضعیف است و دو نفر دیگر نیز به اخلاق متزلزل او شک دارند. از میان کسانی که به او در انتخابات رأی داده‌اند و از او حمایت کردند بیان کردند که سلامت ذهنی وی متزلزل است.

در کتابی که اخیراً با نام «وضعیت خطرناک دونالد ترامپ» منتشر شده، یک گروه 27 نفره از روانشناسان و متخصصان سلامت روانی هشدار داده‌اند که نباید به هر کسی که به اندازه این مرد از لحاظ ذهنی بی‌ثبات است اعتماد کرد، آن هم کسی که صاحب قدرت ریاست‌جمهوری است.

فیلیپ زیمباردو، روانشناس دانشگاه استنفورد وضعیت ذهنی و روانی ترامپ را یک وضعیت خاص، وخیم و غیر‌قابل مهار دانسته و او را «نارسیست» و «خوش‌گذران» نامیده است. استاد دانشگاه هاروارد برای این نکته تأکید کرده که خصوصیت اجتماع‌ستیز ترامپ غیر‌قابل انکار است و رفتار‌ها و صحبت‌های او نشانه‌های اختلالات روانی او هستند.

بندی لی، طراح و ویراستار کتاب «وضعیت خطرناک دونالد ترامپ» و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ییل است. نویسنده این مقاله با این استاد دانشگاه درباره سلامت ذهنی و روانی ترامپ و هدف کتاب فوق گفت‌وگو کرده است. این مصاحبه از سوی روزنامه آنلاین اینترسپت منتشر شده و در ذیل آمده است.

چرا این کتاب را نوشتید و پیام اصلی این کتاب چیست؟

ما گروهی از متخصصان سلامت ذهنی و روانی هستیم. روزی به این نتیجه رسیدیم که درباره موضوعی که بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته تحقیق کنیم و به مردمی که حق دارند در این باره بدانند نتیجه را اعلام کنیم. این موضوع، سلامت روانی ترامپ و اینکه آیا او در منسب ریاست‌جمهوری به عنوان خطری برای عموم مردم آمریکا و جوامع بین‌الملل محسوب می‌شود، را مورد بحث قرار می‌دهد. ما قصد نداریم بیماری او را تشخیص دهیم. ارزیابی خطر بیماری شخصی با تشخیص بیماری و درمان او متفاوت است. این جملات نظرات و عقاید من است و من از جانب دانشگاه ییل یا دانشکده پزشکی این دانشگاه صحبت نمی‌کنم.

طبق تحقیقاتی که از سوی متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شده، از میان چهار رئیس‌جمهور آمریکایی حداقل یک نفر از آنان زمانی که رئیس‌جمهور بوده‌اند بیماری ذهنی داشته‌اند. چرا ترامپ اینگونه برجسته شده است؟

بیماری ذهنی به خودی خود موجب ناتوانی در انجام یک وظیفه نمی‌شود. این یک نشانه به خصوص است. دیگر علائم شامل بی‌ملاحظگی، بی‌اعتنایی، بی‌باکی، ناتوانی در قبول حقایق، عکس‌العمل‌های خشونت‌آمیز و علاقه به خشونت است. این علائم، همگی نشانه‌های خطرناکی هستند.

متخصص دیگری که در این زمینه مقاله نوشته است کتاب شما را مورد نقد قرار داده و گفته: «رفتار بد نشان‌دهنده بیماری ذهنی نیست.» پاسخ شما به او چیست؟

ما در حال اعلام خطر هستیم، نه در حال شناسایی بیماری ترامپ. من و گروه من بر این باور هستیم که ما باید تمام اطلاعات شامل شرایط پزشکی و ناهنجاری‌ها را قبل از اینکه بیماری او را تشخیص دهیم، جمع‌آوری کنی.

رئیس جمهور‌های گذشته آمریکا نیز نارسیست، نژاد‌پرست و خودخواه بوده‌اند و خشونت را ترغیب کرده‌اند؛ اما مردم درباره شایستگی آنان در منسب ریاست‌جمهوری شک نکرده‌اند. آیا درست است؟

درست است. شرایط اندکی وجود دارند که خطرناک هستند. شرایط اندکی موجب می‌شوند که رئیس‌جمهوری را از چنین منسبی دور کند. ما فقط قصد داریم این خطر را برای عموم مردم روشن کنیم. من به عنوان یک متخصص مسائل خشونت می‌گویم که علایم او خطرناک هستند. نمونه‌های بارز این علائم سخنرانی‌های تند او، سابقه تعارضات جنسی و طرفداری از خشونت است.

این بحث وجود دارد که قرار است کمیسیونی از متخصصان سلامت ذهنی تشکیل شود تا رئیس‌جمهور‌های آینده آمریکا را در این زمینه بسنجند؛ یا برای شایستگی این رئیس‌جمهور‌ها به کنگره مشاوره دهند. آیا ترامپ به سبب بیماری ذهنی باید عزل شود؟

ما پیشنهاد نمی‌کنیم که این فرآیند برای ارزیابی هر نامزد ریاست‌جمهوری یا هر رئیس‌جمهوری انجام شود. این کار بیشتر شبیه ارزیابی سلامت روانی افسران نظامی است. در حال حاضر ما به دنبال راه‌اندازی تیمی از متخصصان مشاوره‌ای، روانشناسان و متخصصان مغز و اعصاب هستیم.

اما نظر شما این است که ترامپ بهتر است از منسب ریاست‌جمهوری به سبب وضعیت ذهنی‌اش عزل شود؟

نشانه‌های بسیاری وجود دارند که بر این مسئله دلالت دارند به همین خاطر ما به دنبال یک ارزیابی فوری هستیم.

ترجمه: علی اعتمادی


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار