کد خبر: 866741
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
پر دوام‌ترين خانواده‌ها در استان سيستان و بلوچستان هستند
آمار طلاق مددجويان كميته امداد كمتر از یک درصد است
نیره ساری
 
داستان وصال بعضي از عاشقان امروزي و هزينه‌هاي گزاف ازدواج را هم ديده و هم شنيده‌ايد و البته به لطف فضاي مجازي، بارها شاهد انعكاس حاشيه‌هاي اين تشريفات هم بوده‌ايد. اين روزها در شرايطي كه برخي به دنبال وام چند ميليوني ازدواج براي تهيه يك جهيزيه ساده و برگزاري مراسم سبك عروسي هستند، هزينه يك عروسي از قشر مرفهين بي‌درد، برابر با هزينه‌هاي يك تا چند سال زندگي همان زوج پس از ازدواج‌شان است. از يك‌سوي ماجرا در حالي كه همواره شرايط نامناسب اقتصادي و فقر ناشي از بحران‌هايي چون بيكاري يكي از دلايل مهم طلاق معرفي مي‌شود، اما در نقطه مقابل، برخي آمارها حكايت از دوام خانواده و پايين بودن آمار طلاق در ميان قشر غيرثروتمند دارد. اين نشان مي‌دهد هر چند كه مشكلات اقتصادي مي‌تواند يكي از دلايل طلاق باشد، اما سطحي‌نگري برخاسته از يك انتخاب بر پايه تجملات و رفاه‌طلبي نيز بيشتر مي‌تواند پايه‌هاي يك زندگي را سست كند.
 
عروسي در يك تالار شيك و مجلل با ميزهاي چيده شده، همراه گل و شيريني، قسمتي مجزا براي انواع و اقسام تنقلات، آجيل، آبميوه‌هاي طبيعي، برگه‌هاي آلو و زردآلو، چاي به همراه قليان و موسيقي سنتي، ماشين عروس و تزئين چند ميليوني آن، لباس عروس با سنگ‌هاي تزئيني خاص، شش ساقدوش هم قد و يك لباس، راهرويي با فرش قرمز و گل‌هاي رز پرپر‌شده به زير پاي عروس و داماد، ميزي پر از انواع و اقسام غذاها، دسرها و نوشيدني‌ها از بره بريان گرفته تا ماهي و خاويار  در پايان هم مراسم با چرخاندن يك عكس بزرگ زوج خوشبخت (ان‌شاء‌الله) و كليپ مجزا در روزهاي مختلف سرد و تابستاني سال به پايان مي‌رسد كه البته از ديدن بخش بزرگ اين تجملات در انتخاب منزل و وسايل آنچناني زوجين نبايد غافل شد. 
 
تمام مراسم اين عروسي مثل يك رؤياي زيبا و باورنكردني بود كه شايد برخي جوانان آرزوي اتفاق چنين روزي را براي خود مي‌كردند. البته هستند كساني كه حاضر به دريافت نيمي از اين هزينه بودند تا تنها سرپناهي براي شروع زندگي خود رهن يا خريداري كنند، اما بررسي‌ها در مورد تعريف زوج خوشبخت خلاف تصورات موجود را مي‌دهد كه البته تا حدي هم قابل باور شده است، اما متأسفانه تجملات و چشم‌و هم‌چشمي اجازه فاصله گرفتن و هدايت فكر به سمت تصميم درست را براي جوانان نمي‌دهد.  كارشناسان انتخاب بر اساس ملاك‌هاي مادي را از جمله مواردي مي‌دانند كه منتج به دوام پايه‌هاي زندگي نمي‌شود و بر عكس براي رسيدن به خوشبختي نيازي به صرف اين هزينه‌ها نيست؛ چراكه با پيروي از فرمول‌هاي ساده‌تري مي‌توان دوام زندگي مشترك را تضمين كرد.
  
آمار پايين طلاق ميان قشر غير‌ثروتمند
در حالي كه همواره شرايط نا‌مناسب اقتصادي و فقر ناشي از بحران‌هايي چون بيكاري يكي از دلايل مهم طلاق معرفي مي‌شود، اما در نقطه مقابل، برخي آمارها حكايت از دوام خانواده و كاهش آمار پايين طلاق در ميان قشر غير‌ثروتمند دارد.  گواه اين فرضيه نگاهي به ارائه برخي آمار و ارقام است. به گفته مدير كل كميته امداد استان تهران آمار طلاق در استان تهران به طور متوسط ۳۸ درصد است كه اين آمار در ميان مددجويان تحت حمايت كميته امداد استان تهران به رقم كمتر از يك درصد مي‌رسد كه نشان‌دهنده دوام خانواده در ميان افراد تحت حمايت اين نهاد است. پرويز فتاح نيز خود در اين‌باره گفته بود: كمترين آمار طلاق را مددجويان كميته امداد دارند؛ چراكه زندگي آنان بر پايه ماديات نيست.
پيش از اين نيز مسئول نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها اظهار داشت: آمار طلاق در ازدواج‌هاي دانشجويي تنها ۲ درصد است.
 
اين در حالي است كه حتي چند روز پيش نيز رئيس كل دادگستري سيستان و بلوچستان از آمار پايين طلاق اين استان نسبت به ساير نقاط كشور خبر داد.  
 در جايي ديگر طي تحقيقات  انجام شده در شهر مشهد، در منطقه يك كه قشر مرفه جامعه هستند، آمار طلاق بيشتر از مناطق كم‌برخوردار بوده است.
اين نشان مي‌دهد سطحي‌نگري در ازدواج و انتخاب ملاك مادي يكي از علل مهم بروز طلاق است. هر چند كه اين آمارها بي‌شك نمي‌تواند به نتيجه‌اي صفر و صدي خلاصه شود، كما اينكه در ميان اقشار مرفه نيز افرادي وجود دارند كه فارغ از تجمل‌گرايي‌هاي امروزي و با تكيه بر تلاش‌هاي مضاعف چندين ساله توانسته‌اند به رفاه قابل توجهي دست پيدا كنند، زندگي‌هاي با دوام و مستحكمي هم دارند. بر عكس آن نيز صدق مي‌كند چنانچه هستند افرادي كه در ميان طبقات پايين‌تر مادي جامعه بنا به هر دليلي توانايي ساخت پايه مستحكم براي زندگي خود نداشتند و اتفاقاً بنا بر همين دلايل اقتصادي مفهوم خانواده دوام چنداني نياورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار