کد خبر: 865753
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بالاخره شوراي امنيت دوباره در برابر کره‌شمالي قطعنامه ديگري تصويب کرد تا برخلاف گفته‌هاي قبلي نماينده امريکا در اين شورا که دوران قطعنامه گذشته و عمل بايد کرد...
بالاخره شوراي امنيت دوباره در برابر کره‌شمالي قطعنامه ديگري تصويب کرد تا برخلاف گفته‌هاي قبلي نماينده امريکا در اين شورا که دوران قطعنامه گذشته و عمل بايد کرد، اولاً کاري جز صدور قطعنامه انجام نگرفته باشد، ثانياً تيغ قطعنامه به سنگ چين و روسيه کندتر و تعديل شد و در نهايت هم نگراني امريکايي‌ها از اينکه همين قطعنامه هم از طرف چيني به درستي اجرا شود، باقي ماند.
 
بعد از دو آزمايش موشکي کره‌شمالي که نشان از توان اين کشور براي زدن خاک امريکا داشت، ‌شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعداز‌ظهر روز شنبه پنجم آگوست در نيويورک قطعنامه ‌ارائه ‌شده توسط امريکا عليه کره‌شمالي را تصويب کرد تا در صورت اجراي کامل آن از درآمدهاي صادراتي کره‌شمالي حدود يک ميليارد دلار امريکا( نزديک به ۸۴۳ هزار ميليون يورو) کاسته شود اين محدوديت‌ها شامل صادرات زغال‌سنگ، فولاد، آهن، سرب، ماهي و غذاهاي دريايي کره‌شمالي خواهد شد، البته پيش از اين يعني از سه ماه پيش چين با هدف فشار بر کره‌شمالي براي کاهش فعاليت‌هاي موشکي و اتمي، واردات زغال سنگ از پيونگ يانگ را به حالت تعليق درآورده، اما اين امر تغييري در رفتار کره‌شمالي ايجاد نکرده است.  علاوه بر اين‌‌، شمار کارگران اعزامي کره‌شمالي به خارج از کشور نيز محدود مي‌شود.
 
تعدادي از شرکت‌ها و شخصيت‌هاي جديد نيز در فهرست سياه تحريم‌ها قرار گرفته‌اند. با اين حال خواست اوليه امريکا براي اعمال تحريم‌هاي تازه بر واردات نفتي کره‌شمالي حذف شد.  مذاکرات در مورد اقداماتي با همراهي چين، مهم‌ترين شريک تجاري کره‌شمالي، از اوايل ژوئيه تاکنون ادامه داشته است و در اين ميان روس‌ها هم در همراهي با چيني‌ها در برابر خواست امريکا براي اعمال تحريم‌هاي خفه‌کننده عليه کره‌شمالي مقاومت نشان داده‌اند. اين مذاکرات بعد از آزمايش اولين موشک قاره‌پيماي کره‌شمالي در چهارم ژوئيه آغاز شد.  ترامپ چين، مهم‌ترين متحد کره‌شمالي را متهم کرده که به اندازه کافي عليه تحريک‌هاي ادامه‌دار پيونگ‌يانگ اقدام نمي‌کند.
 
پکن بعد از آن از واشنگتن خواست موضوع تجارت را وارد اختلافات بر سر کره‌شمالي نکند،  اما لحن چين هم نشان مي‌دهد اوضاع در شرق دور قرار نيست بر وفق مراد امريکا پيش برود. وزير خارجه چين مي‌گويد، هرچند وضع تحريم‌هاي جديد لازم بوده اما تحريم کره‌شمالي «هدف نهايي» نيست و بايد به مذاکره با اين کشور پرداخت. وانگ‌يي پس از ملاقات با ري يونگ هو همتاي کره‌شمالي خود گفت که از اين کشور خواسته خويشتنداري کند و با ادامه آزمايش‌هاي موشکي و هسته‌اي جامعه جهاني را به واکنش بيشتر وادار  نكند.  وزير خارجه چين به خبرنگاران، در اين ديدار گفته است به نفع کره‌شمالي است که تصميم درست و هوشمندانه‌اي بگيرد. اين سخنان نشان مي‌دهد براي چين منافع کره‌شمالي اهميت دارد و پکن لحني محکوم‌کننده و سرزنش‌کننده در پيونگ‌يانگ ندارد بلکه به شکل عملگرايانه‌اي فعلاً اين متحد قديمي را دعوت به نوعي خويشتنداري مقطعي مي‌کند.
 
بسياري از کارشناسان معتقدند در واقع چين به راحتي مي‌تواند کره‌شمالي را کنترل کند و عملاً هم به‌طور سلبي چين مي‌کند يعني چين با تحريک و حتي کمک به پيونگ‌يانگ و با استفاده از تهور و قوه نظامي کره‌شمالي ارعاب امريکا و متحدان منطقه‌اي‌اش مانند ژاپن و فيليپين بهره مي‌برد، هدفگذاري کرده و در عين حال با طرح  اين گفتمان که تنها راه کنترل کره‌شمالي از پکن مي‌گذرد و همه بايد با چين مذاکره کنند تا مسئله حل شود، در فکر تثبيت خود به عنوان هژمون منطقه‌اي است.  رفتار امريکايي‌ها نشان مي‌دهد آنها به اين نقش دوگانه چين آگاهند. سوزان تورنتون، ديپلمات ارشد امريکا در امور آسيا اعلام کرد که به دقت بر چين نظارت دارد تا اطمينان حاصل کند که اين کشور به طور کامل و مداوم تحريم‌هاي جديد سازمان ملل عليه کره‌شمالي را امضا کند.  خبرگزاري رويترز گزارش کرد، تورنتون مي‌گويد که در گذشته، الگويي وجود داشته که طبق آن چين بعد از يک اقدام تحريک‌آميز کره‌شمالي، با تحريم‌ها عليه پيونگ‌يانگ مطابقت داشت و از آن پيروي مي‌کرد، اما در طول زمان از اين تحريم‌ها عقب کشيد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
0
0
چین یک ابر قدرت توسعه طلب وموذی است که برای حفظ منافع خود حتی حاضر است جنگ اتمی راه بیاندازد چین کشوری است که با برقراری روابط ظاهری با کشورهایی نظیر ایران عملا نابود کردن تولیدات داخلی وقبضه بازار ایران را هدف گذاری کرد وزیر سایه بی تدبیری ویا منفعت طلبی مسئولین داخلی تاحد زیادی به این هدف رسید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار