کد خبر: 860561
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
مدیرگروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: اگر از زیبایی گیاهی که سمی است خوشمان می‌آید، باید مراقبت را دوچندان کنیم و آن را از دسترس کودکان دور نگه داریم.
مدیرگروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: اگر از زیبایی گیاهی که سمی است خوشمان می‌آید، باید مراقبت را دوچندان کنیم و آن را از دسترس کودکان دور نگه داریم.

محمود محبی اظهار کرد: نباید هیچ‌گونه ترسی از پرورش گیاهان درون منزل خود داشته باشیم. چون اکثر آن‌ها بی‌خطر هستند. اما تعداد انگشت‌شماری گیاه هستند که باعث تحریک پوستی، آلرژی، ناراحتی معده و حتی آسیب‌های جدی‌تر می‌شوند. البته ناراحتی معده و مسمومیت شدید بیشتر شامل بچه‌ها می‌شود؛ در واقع اگر گیاهان سمی در مقادیر زیاد مصرف شوند آسیب واقعی ایجاد می‌کنند ولی نکته جالب توجه این‌جا است که اغلب گیاهان سمی طعم و مزه بسیار تلخی دارند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بسیاری از گیاهان خانواده پیازها از جمله سنبل و گل نرگس زرد در زمستان و اوایل بهار اقدام به گلدهی می‌کنند. اگر انسان و یا حیوانی از این گیاهان مصرف کند دچار مسمویت می‌شود و خوردن پیاز این گروه از گل‌ها باعث مشکلات شدید از جمله درد معده، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ می‌شود.

وی افزود: دیفن‌باخیا نیز گیاهی از خانواده گل شیپوریان است و یکی از نام‌های رایج آن بین مردم نیش حشرات است؛ چراکه اگر مقداری از برگ آن را بچشیم، حس سوزشی ناشی از نیش حشرات را تجربه خواهیم کرد. همچنین زبان احساس سوزش کرده و شخص مصرف کننده دچار نفخ زیاد می‌شود. نفخ حاصل از این گیاه به قدری است که جلوی ورود هوا به گلو را می‌گیرد و اگر این گیاه در مقادیر زیاد مصرف شود، مرگبار است.

محبی تصریح کرد: مصرف زیاد عشقه باعث مشکلات جدی می‌شود و علایمی مثل سوزش پوست و گلودرد دارد. مصرف توت این گیاه نیز باعث ایجاد تب و جوش می‌شود. خرزهره نیز درختچه‌ای سمی و همیشه سبز است. همه قسمت‌های گیاه به شدت سمی است و موقع هرس کردن باید حتما از دستکش استفاده کنیم و اگر احیانا دست‌مان با شاخه‌های بریده شده تماس پیدا کرد، باید خیلی زود آن را با آب و صابون بشوییم. خوردن آن نیز مرگبار است.

مدیرگروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: برگ قاشقی نیز در صورتی می‌تواند مسمومیت ایجاد کند که مقادیر زیادی از آن خورده شود. این گیاه از آن دسته گیاهان آپارتمانی است که به طور گسترده استفاده نمی‌شود اما می‌تواند باعث مسمومیت انسان و حیوان شود. خوردن این گیاه باعث سوختن و تورم لب شده، زبان و گلو را می‌سوزاند و منجر به اسهال و استفراغ می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: گل زامیفولیا نیز در برابر خشکی مقاوم است و در محیط‌های کم‌نور مثل خانه‌ها و دفاتر رشد شگفت‌انگیزی دارد. اما بخش‌هایی از این گیاه سمی است و باید دور از دسترس بچه‌ها نگهداری شود. موقع هرس آن نیز باید حتما از دستکش استفاده شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار