کد خبر: 860024
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اولين قرارداد نفتي ايران پس از 4 سال به توتال هديه شد
پايان سه سال مذاكره ميان ايران و توتال، روز گذشته به امضاي قراردادي رسيد كه وزارت نفت بالاخره به آن دست يافت و پس از چهار سال انفعال كامل در حوزه قراردادهاي نفتي، نخستين قرارداد خود را با كنسرسيومي متشكل از توتال فرانسه، سي ان پي سي چين و پتروپارس ايران امضا كرد.
مرزي‌ترين فاز پارس‌جنوبي به «شريك قطر» رسيدبه گزارش «جوان»، فاز 11 پارس جنوبي كه مرزي‌ترين فاز ايران در پارس جنوبي است از سال 1380 تا به امروز درگير اجرايي شدن بود. توسعه اين ميدان از سال 80 تا 87 توسط فرانسوي‌ها معطل گذاشته شد و پس از انصراف رسمي توتال، شركت سي ان پي سي چين وارد اين فاز شد كه اين شركت هم وارد فاز اجرا نشد تا در نهايت قرارداد توسعه اين ميدان به پتروپارس ايران واگذار شود كه اين شركت هم نتوانست كاري از پيش ببرد. اين فاز معطل مانده بود تا آنكه در سال 2014 ايران با توتال مذاكرات توسعه اين فاز را آغاز كرد و پس از سه سال مذاكره محرمانه و رسمي، روز گذشته اين قرارداد امضا شد. توتال 50/1 درصد اين كنسرسيوم و چيني‌ها 30 درصد سهام را در اختيار دارند، 19/9 درصد سهام باقي مانده نيز متعلق به شركت پتروپارس ايران است.
 
توتال در حالي اين فاز را توسعه خواهد داد كه شريك قطر در آن سوي ميدان است و منافع بسياري در طرف رقيب دارد و بر همين اساس نگراني‌ها درباره انعقاد اين قرارداد با اين شركت وجود دارد به‌طوري كه اين توتال بود كه پيشنهاد دهنده توسعه فاز 11 در سال 2014 بود. او در اين سال خود را به وين و وزير نفت رساند تا زنگنه بدون كمترين تأملي آن را بپذيرد و از آن روز به بعد، براي ورود توتال تقريباً هر كاري كه مي‌شد كرد، انجام شد. با چنين وضعيتي است كه پاتريك پويان مديرعامل شركت توتال مي‌گويد اين شركت به ايران وفادار بوده است كه موجب شگفتي شد زيرا توتال در بدعهدي و رشوه و فساد پيشينه جالبي در ايران دارد؛ چه آنجا كه نتوانست به تعهدات خود در ميادين سيري و دورود عمل كند و چه آنجا كه براي افزايش سقف قرارداد، رشوه‌هاي قابل توجهي به مديران نفت پرداخت كرد و در نهايت در امريكا محكوم شد.
 
با وجود استقبال غيرقابل وصف وزارت نفت از اين شركت، چنين اعتماد به نفسي از مديرعامل توتال چندان هم دور از ذهن نبود. نكته مهم‌تر آنكه اكبري مديرعامل شركت پتروپارس در اين مراسم هم گفت: شركت پتروپارس در همه تصميم‌گيري‌هاي اساسي عمليات مشترك شامل برنامه‌هاي كار و بودجه، اعطاي قراردادها و سازمان پروژه به عنوان «شريك غيرعامل» بهره‌مند خواهد بود. اين اظهارات اكبري بدان معناست كه در مهم‌ترين حوزه اين قرارداد يعني انتقال تكنولوژي، پتروپارس به عنوان شركتي ايراني نقش زيادي نخواهد داشت. هرچند كه بايد مفاد اين قرارداد را مورد واكاوي قرار داد اما با توجه به پيشينه توتال در ايران بايد منتظر تكرار تراژدي‌هاي اين شركت فرانسوي در ايران باشيم به ويژه آنكه توتال شراكت عميقي با قطري‌ها دارد.
وزير نفت روز گذشته براي توتال كف زد و از اين شركت تشكر كرد. همه چيز فعلاً بر وفق مراد است ولي نبايد فراموش كرد چالش‌ها و مكافات‌ها زماني رخ‌نمايي مي‌كند كه كار اجرا تمام مي‌شود. توتال براي وزارت نفت و چهار سال انفعالش يك خط قرمز بود و براي رسيدن به آن، بسيار تلاش كرد. حالا كه وزارت نفت به توتال رسيده است بايد اميد داشت به آينده و اينكه توتال به تعهدات خود عمل كند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
سایت محترم"مرزی ترین فاز پارس جنوبی به قطر رسید؟لطفا باز
کنید"منظور چه می باشد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
1
0
زنگنه خداکنه بری زیر منگنه...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار