کد خبر: 843281
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
روایت محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با 2 تن از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
«سيستان و بلوچستان» استاني كه همواره نام آن را در كنار كلمات فقر و محروميت مي‌شناسيم.
«سيستان و بلوچستان» استاني كه همواره نام آن را در كنار كلمات فقر و محروميت ميشناسيم. از گرد و غبار حاكم بر آن گرفته تا كمبود آب آشاميدني سالم، نبود مدرسه، امكانات بهداشتي و ساير مراكز قابل اهميت و ضروري كه در اكثر شهرها و استانهاي كشور، به راحتي قابل دسترسي است. مشكلات موجود، از سيستان استان محرومي ساخته است كه فقر در آن حرف اول را ميزند؛ فقري كه به گفته كارشناسان و مسئولان تا حدي از بيكاري نشئت گرفته و چنان دامنهاش گسترده شده كه ديگر كمتر كسي از اهالي شهرهاي اين استان است كه وقتي پاي درددلش مينشيني،  حرفي از محروميتها نزند. در اين ميان اما مقام معظم رهبري بارها و بارها در سخنراني و بيانات گوهربار خود بر نگاه ويژه به استان ولايتمدار سيستان و بلوچستان تأكيد كردند تا جايي كه حتي چندي پيش دستور دادند از صندوق توسعه ملي ۵۰۰ ميليون دلار براي آباداني استان سيستان و بلوچستان اختصاص يابد. جا دارد بگوييم همين نگاه ويژه رهبر معظم انقلاب سبب پيشرفت و رشد اين استان شده است كه ميتوان گفت بخش اعظم اين تغييرات با هدف رخت بربستن محروميت استان كه بر عهده دولت تعريف ميشود، به مدد اقدامات قابل توجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صورت گرفته است و حتي وعدههاي دولت يازدهم كه مبتني بر گازرساني به سيستان و بلوچستان تا سال 94 بود، در پايان سال 95 هم تحقق نيافت و به تكميل آن در سال 96 ختم شد. اقدامات سپاه پاسداران كه وظيفه ذاتياش دفاع و حراست از انقلاب اسلامي در همه حوزهها تعريف شده است، چند سالي است كه با هدف رفع محروميت از چهره اين استان كليد خورده و همچنان نيز نه تنها روند آن در استان سيستان و بلوچستان رو به گسترش است و منظم ادامه پيدا ميكند، بلكه در ساير نقاط محروم هم انجام گرفته است. نظر به تحقق جزئيات اين مهم «روزنامه جوان» به گفتوگو با دو نفر از مسئولان اصلي سازندگي و محروميت زدايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نشست. مشروح گفتوگوي ما با آقاي علیاکبر جعفري، مسئول بسيج سازندگي استان سيستان و بلوچستان و سيدضياءالدين حزني، دبير قرارگاه محروميتزدايي سپاه پاسداران را در ادامه ميخوانيد.

  

جعفري فعاليتهاي مجموعه جهاد سازندگي سپاه در راستاي محروميتزدايي از استان به چه نحوي است؟

جعفري : مجموعه اقداماتي كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مناطق محروم انجام ميدهد، با توجه به ظرفيتهاي موجود آن بسيار گسترده است و در اين زمينه هفت گام مبتني بر فرهنگي، امنيتي، بهداشت و سلامت، عمراني و محروميت زدايي، ورزشي و اقتصاد مقاومتي تعريف شده است.  به طور مثال مباحث قوميتي - مذهبي از جمله موارد قابل اهميت در حوزه فرهنگي استان سيستان و بلوچستان محسوب ميشود كه از طريق رصد تمام معضلات موجود در استان، اطلاع رساني و آگاهسازي شايستهاي انجام گرفته است. در ادامه همچون اوايل انقلاب، يكبار ديگر مسجد به عنوان كانون فعاليتهاي فرهنگي و مذهبي در نظر گرفته شده است و با شناسايي خانواده شهداي محلات، يادوارههاي مردمي برگزار ميشود.

مردم سيستان و بلوچستان قرنهاست بدون هيچ چشمداشتي مرزبان و مرزدار ايران محسوب ميشوند، اما سوء مديريتها، زمينه را براي بروز مشكلات فراهم كرده است، برنامههاي سپاه در راستاي بحثهاي امنيتي كه خودتان هم به آنها اشاره كرديد، چگونه است؟

جعفري : در موضوعات امنيتي، بسيج محور امنيت و وحدت محسوب ميشود و مردم بايد خود محوريت را بر عهده بگيرند كه البته دفاع با غيرت و جانانهاي هم انجام ميشود چنانچه حضور جوانان مقابل فرقههاي تكفيري و كمك به دستگاههاي اطلاعاتي اعم از معتادان و اشرار استان قابل توجه است. امروز، مرزهاي ما توسط همين جوانان به خوبي رصد ميشود كمااينكه توسط نيروهاي بسيج و سپاه نيز كنترل شده و داراي امنيت است، اما در مواردي كه خلأهاي امنيتي وجود دارد از طريق نيروهاي امنيت مردمي، تأمين ميشود. يكي ديگر از معضلات امنيتي مربوط به حاشيهنشينهاست. حاشيهنشيني بسيار تأثيرگذار بوده، چراكه حاشيهنشيني استان بر خلاف ساير شهرها علاوه بر محروميت، داراي معضلات اعتياد و فساد اخلاقي است كه همين ضرورت همهجانبهگرايي را ايجاد ميكند.

كمك به كساني كه دچار بيمارياي به نام اعتياد هستند يكي ديگر از محورهاي امنيتي است. بسيجيان زاهدان با حمايت سپاه زاهدان به صورت خودجوش در حومه شهر چند نقطه را به صورت گرمخانه ساده برپا كردند. گرمخانههايي كه بر خلاف گرمخانههاي كلانشهرها داراي امكانات حداكثري از قبيل تخت و... نيست، بلكه با برپايي چادرهاي سفري اين گرمخانهها فراهم شده است و تمام كارتن خوابهاي شهر زاهدان در آن پوشش داده ميشوند.

بهداشت و سلامت يكي ديگر از محورهايي بوده كه به آن اشاره كرديد، در اين زمينه چه اقداماتي انجام شده است؟

جعفري : بحث بهداشت و سلامت از طريق گروههاي تخصصي و پزشكان داوطلب داراي روحيه جهادي تأمين ميشود بدين ترتيب كه يك روز را به صورت كامل در محلات محروم به ويزيت كردن و ارائه خدمت رساني ميپردازند و اين موضوع بسيار هم اثربخش بوده است. چندين بيمارستان صحرايي از سال گذشته راهاندازي شده است و پنجمين بيمارستان صحرايي هم با تجهيزات كامل از طريق ظرفيتهاي سپاه اعم از بخش جراحي، ارتوپدي و... در حال راهاندازي است كه به جرئت ميتوان گفت يك بيمارستان كامل محسوب ميشود كه تا چندين روستا و آبادي را پوشش ميدهد.

محروميت از جمله مباحث مهم استان تعريف ميشود كه ظاهراً حجم آن بسيار زياد است. اساساً محروميتزدايي از سيستان و بلوچستان چگونه كليد خورد و در اين زمينه چه دستگاهها و نهادهايي به كمك آمدند؟

جعفري : يكي از معضلات شهرهاي ما مربوط به حومه است . شهر زاهدان داراي حاشيهنشيني فراواني است و سرريز معضلات اين حاشيهنشيني در محدوده كل استان هم تبعات منفي دارد. يكي از اقدامات مهم در حومه شهر توسط گروههاي بسيج، مبتني بر شناسايي فرصتها و تهديدها، شناسايي مناطق آلوده و سرپلهاي اعتياد است كه از طرق مختلف من جمله برخورد، مشاوره، كمك و هدايت صورت ميگيرد. از آنجايي كه اعتياد و بيكاري از اولين معضلات استان محسوب ميشود، لذا اقدام بعدي در اين راستا صورت گرفته است تا جايي كه بعد از شناسايي و كمك به آنها، اشتغالزايي و حمايت ادامه پيدا ميكند، يعني از طريق آموزش مهارت محوري، با شرط پاكي كامل در كارگاهها مشغول به كار ميشدند و تسهيلات در اختيار آنها گذاشته ميشود كه تمامي آنها با استفاده از ظرفيتهاي سپاه و كمك خيرين به دامان جامعه بر ميگردند. كاهش محروميت زدايي استان سيستان و بلوچستان از طريق هماهنگي با قرارگاه قدس براي ساخت 5 هزار خانه نيز صورت گرفته است. ساخت خانه محروم به اين صورت است كه با هزينه اندك با بالاترين كيفيت و بهترين مهندسي توسط ناظران سپاه و كميته امداد به عنوان متولي انجام ميشود. امسال ساخت 1000 خانه آغاز شد كه از اين يكهزار خانه قريب به 300 بناي آن توسط بسيج سازندگي سپاه انجام و به مناطق محروم استان تحويل داده شد كه البته مابقي نيزدر دستور كار قرار گرفته است. در حال حاضر 500 خانه تحويل داده شده و مراحل بعدي تحويل 500 خانه ديگر است كه به زودي تحويل داده خواهد شد و بعد از آن وارد فازهاي بعدي تا تأمين 5هزار مسكن خواهيم شد.

نقش دولت در اين زمينه چگونه بوده و تا چه اندازه كمكرساني كرده است؟

جعفري :  بخش ديگري از اقدامات سپاه در راستاي كمكرساني به دولت بود. كمكرساني به دولت با استفاده از ظرفيتهاي مجموعه سپاه انجام ميشود، به اين صورت كه با تشكيل طرح هجرت دانشآموزي در ايام تابستان و عيد نوروز، دانشآموزان اقدام به زيباسازي شهر خود ميكنند و علاوه بر مرمت و زيباسازي، تعمير ميز و نيمكت را اعم از جوشكاري و مرتبسازي به عهده ميگيرند. اين كار با دو هدف انجام ميگيرد؛ يكي براي پر كردن اوقات فراغت دانشآموزان و دور نشدن از فضاي آموزشي و دومي آشنايي با حرفهاي خاص كه در آينده، كارايي در زمينه اشتغال را به دنبال دارد. جالب است بدانيد در استان سيستان و بلوچستان در سال 95 بالغ بر 7هزار نفر دانشآموز بسيجي را به كارگيري كرديم و 204 مدرسه كه تأمين مصالح به عهده آموزش و پرورش بود، به همت دانشآموزان بازسازي و زيباسازي شد. يكي ديگر از ظرفيتهاي گروههاي جهادي و دانشآموزي اينگونه بوده كه از ابتداي سال 95، هشت مدرسه دو كلاسه، چهار كلاسه و شش كلاسه به صورت كامل تحويل آموزش و پرورش داده شده كه همه آنها با كمترين هزينه صورت گرفته است. به طور مثال آموزش و پرورش با 47 ميليون، اقدام به ساخت مدارس ميكند و سپاه از طريق ظرفيت گروههاي جهادي، مطابق با استانداردها ركورد دو و نيم ماهه و هزينه 18 ميليون تومان را در ساخت مدرسه داشته است.

هرچند در اين زمينه بايد گفت راه براي ساير دستگاهها، نهادها و ارگانها كه بخواهند از ظرفيت نيروي بسيج استفاده كنند، باز خواهد بود و بدون دادن هزينهاي توان انجام اقدامات عام المنفعه با بسيج را خواهند داشت. به طور مثال دو ماه قبل طرحي تحت عنوان «دامپزشكي» با بسيج مطرح شد كه بالغ بر هزار و 800 گروه جهادي ورود پيدا كردند و قريب به يك ميليون دام و طيور كه سرمايه اوليه مردم مناطق محروم محسوب ميشوند، به صورت رايگان واكسيناسيون و سرشماري شدند كه اين يكي از موارد كمك به دولت محسوب ميشود.

كمك به دولت در كل استان اينگونه بود كه به طور مثال در بحث واكسيناسيون، نيرو، خودرو و مكان به عهده سپاه بود و تهيه واكسن با دولت يا در بحث مدارس، مصالح و امكانات به عهده آموزش و پرورش اما اجرايي شدن با سپاه بود. همچنين در بحث خانههاي محروم، مبلغ ارائه شده با كميته امداد بود و ساخت و مراحل تكميلي بر عهده سپاه بود.

از آنجايي كه استان سيستان و بلوچستان يكي از استانهايي است كه بيشترين ميزان جمعيت را از قوميتهاي مختلف در خود جاي داده است، اقدامات ويژه سپاه در اينباره را توضيح دهيد.

جعفري : استان به لحاظ نيروهاي جهادي ظرفيتهاي خوبي دارد. امسال 409 گروه جهادي داشتيم كه به عنوان اولين استان، گروههاي جهادي تلفيقي را توأمان در كنار يكديگر ايجاد كرديم به رغم اينكه اين كار ظرافتهاي خاص خود را ميطلبيد.

تمركز دشمن در نقاط حساس مذهبي بسيار است، به همين خاطر بر آن شديم تا از طريق تلفيق گروههاي شيعه و سني كنار يكديگر اقدام به ساخت حسينيه، مسجد و مدرسه علوم ديني كنيم. همچنين در مورد طلاب علوم ديني، روحانيت، روحانيت تشيع و مولويان تسنن اقدامات ويژهاي را انجام داديم كه محور وحدت قرار گرفتند و گروههاي جهادي در كنار آنها اقدامات سازندهاي داشتند، يعني ما براي گروههاي اهل تسنن به همان اندازه جمعيت تشيع اقدام به ساخت مسجد كرديم تا مانع از تمركز دشمن بر اختلافات قوميتي شويم. همچنین 17 گروه جهادي، مؤسسه خيريهاي را تحت عنوان «موعود» در شهر زاهدان تشكيل دادند كه در كل كشور بيسابقه است. تمامي اعضاي اين مؤسسه خيريه هزار و 200 نفري متشكل از افراد جهادي هستند. پول اوليه اين مؤسسه كه متشكل از افراد مختلف دانشآموز، دانشجو، كاسب، كارمند، خانه دار و... است، با سهيم شدن از طريق يك دفترچه 10 هزار توماني تأمين شده است. همچنين گروه جهادي موعود مشابه آنچه در آستان قدس رضوي اتفاق ميافتد، هر هفته 2 هزار غذاي گرم طبخ كرده و در مناطق محروم توزيع ميكند. از اقدامات خوب اين گروه، كمك به گروههاي مذهبي اعم از شيعه و سني در زمينه تسهيل ازدواج جوانان است. بالغ بر 140 جهيزيه از ابتداي سال جمعآوري شده است. به طور مثال براي تحويل جهيزيه، يك دختر و پسر شيعه و بالعكس دختر و پسر سني بايد باشند و جهيزيه يكطرفه به كسي داده نميشود. همچنين ازدواج آسان را با مبلغ 600 هزار تومان داشتيم كه اين نيز از طريق همين كمكهاي هزار و 200 نفره گروه جهادي است و تمامي خدمت رساني با شناسايي از طريق سه گروه جهادي انجام ميگيرد. به طور مثال براي بحث ازدواج بعد از تكميل جهيزيه از طريق گروههاي جهادي، تالار ازدواج، ماشين عروس، مزونهاي لباس و... به طور كامل هماهنگ شده و به صورت رايگان در اختيار محرومان قرار ميگيرد، يعني از صفر تا صد عروسي تنها با 600 هزار تومان برگزار ميشود و در آخر هم هديهاي از طرف جمع گروههاي جهادي به عروس و داماد تعلق ميگيرد.

اقتصاد مقاومتي چگونه محوريت فعاليتها قرار گرفته است؟

جعفري : اكنون 29 عرصه فعال اقتصاد مقاومتي در استان وجود دارد و بالغ بر 23 ميليارد تومان تسهيلات و وام قرضالحسنه به مجموعه بسيجيان در دورترين روستاها در قالب اقتصاد مقاومتي، صنايع تبديلي و قطببندي اختصاي داده شده است. همچنين در بسياري از عرصهها همچون شيلات، كشاورزي، دامپروري و صنايع تبديلي توليدكنندههاي خوبي وجود دارند كه حتي مشكل بازاريابي موجود در اين زمينه نيز با پيشقدم شدن سپاه بر طرف شده است.

تمام كمربند امنيتي سبز نوار مرزي استان را در اختيار مردم قرار داديم و بخشي از 333 هزار هكتار بنابر دستور رهبري انقلاب احيا شده و بخش ديگر در حال احياست. همچنين در مجموعه شش تعاوني ايثار استان، 176 حلقه چاه را در اختيار مردم گذاشتيم كه مردم كشاورزي كنند. از آنجايي كه اين استان، استان محرومي محسوب ميشود، يك محصول قالب استان را شناسايي و براي هر شهرستان محصول قالب استان را تحت عنوان قطببنديها تعريف كرديم. مثلاً يك شهرستان قطب خرما و ديگري قطب سيفي جات است كه اينگونه صنايع تبديلي را به كار بستيم تا با برنامهريزي انجام شود.

يكي از نكاتي كه مورد غفلت دولت واقع شده به سيل اخير سيستان و بلوچستان مربوط ميشود، آيا سپاه و نيروهاي جهادي در اين امر ورود پيدا كردهاند؟ كمك رساني به مردم منطقه در چه زمينههايي صورت گرفته است؟

جعفري : طي هفتههاي اخير زمستان، رحمت الهي به زحمت تبديل و نعمت براي برخي مردم به نقمت تبديل شد. در اين زمينه نيز بالغ بر 700 گروه جهادي در نوروز و تابستان از سراسر استان در مناطق آسيب ديده فعاليت خواهند كرد تا مرمت و آباداني منازل، مساجد و نيز مرمت قناتها انجام شود كمااينكه در سيل اخير اولين ارگان ورود پيدا كرده بسيج بود. 5 هزار سبد كالاي  ويژه حمايتي در هفته جاري در مجموعه استان و تا پنج مرحله از سوي بسيج سازندگي استان و آستان قدس رضوي بين مردم محروم و سيلزده توزيع ميشود كه تسكيني بر دردهاي مردم منطقه است. گفتني است تمامي فعاليتهاي انجام شده زير نظر سپاه استان صورت گرفته و محوريت كار با مجموعه بسيج سازندگي بوده است.

محروميتزدايي سيستان در چه محورهايي انجام گرفته است؟

سردار حزني: هدف اصلي ما اين است كه در سيستان و بلوچستان فاصلهها را كم كنيم تا از اين طريق امنيت پايدار در راههاي مرزي و نقاط حساس تأمين شود. شايد موفق به ريشه كن كردن محروميت نشويم، اما هدف كاهش محروميت است تا فاصلهها را بر طرف سازيم. طبق اهداف تعريف شده ما، در استان سيستان و بلوچستان موارد مختلفي در حوزه پروژههاي عمراني و غير عمراني مطرح شده كه يكي از آنها اشتغالزايي است، يعني طرحهايي كه موجب افزايش اشتغال ميشود.

پروژههاي عمراني شامل بهداشت و گلخانه، نانوايي، زمين كشاورزي، آبخيزداري، جاده، جايگاه دام، گلزار شهدا، خانه ايتام و مددجويان، خوابگاه دانشآموزي، خانه عالم، مجموعه ورزشي، مسجد، مدرسه، دارالقران، خانه بهداشت، استخر ماهي، پرورش شتر مرغ، احداث كارگاههاي صنايع دستي، آبرساني و سرويس بهداشتي و حمام بهداشتي است كه همگي با هدف اشتغالزايي بوده است، اما برحسب نيازهاي موجود منطقه در كنار آن ساير موارد نيز پيگيري ميشود. پروژههاي غير عمراني شامل بيمارستانهاي صحرايي، توزيع بالغ بر 3هزار بسته بهداشتي و درماني، سبدهاي مختلف معيشتي از قبيل توزيع كفش و لباس، ضروريات مساجد، لوازم التحرير و بستههاي خياطي جهت ايجاد شغل آموزش توانمندسازي، ضيافت افطاري با هدف برادري و برابري قوميتها، راهاندازي مسابقات ورزشي، كاروان زيارتي، همايش قبايل، تهيه جهيزيه، كمك به بيماران صعبالعلاج، كمك به خانوادههاي بيسرپرست و بد سرپرست، كمك به ايتام اهل سنت و تهيه بذر و علوفه است. تمامي موارد مطرح شده را سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از محل سودهاي محل قرارگاه خاتمالانبياء و ساير اقدامات عمراني كه در سطح كشور انجام شده و رديف بودجه سالانه در نظر ميگيرند، انجام ميدهد.

هزينه اقدامات را كدام نهاد عهدهدار بوده است؟

سردار حزني: بحث اشتغالزايي را سپاه به تنهايي انجام داد، اما در زمينه مسكن مددجويي، كميته امداد كمك كرد و حتي قول مساعد براي موارد بعدي را به ما داد. هر كس پشت هر ميزي از ميزهاي جمهوري اسلامي است اگر وظيفه خود را آنگونه كه خدا ميخواهد انجام دهد ما نبايد تا اين اندازه محروميت و عقب ماندگي داشته باشيم.

حاشيه نشيني از اشكالات موجود در مناطق محروم است، در اين زمينه چه اقداماتي انجام شده است و جز استان سيستان و بلوچستان استانهاي ديگري هم هدف محروميتزدايي قرار گرفتهاند؟

سردار حزني:  اكثر روستاييان، حاشيهنشين شهرها و مناطق محروم شدهاند كه اين نشان ميدهد ما وظيفه خود را به درستي انجام ندادهايم.

بوشهر، هرمزگان، خوزستان، حاشيه مشهد مقدس، ايلام، كردستان، آذربايجان غربي و كرمانشاه نيز از جمله استانهايي هستند كه بيشترين مشاركت در بحث محروميتزدايي را داشتهايم و در مراحل بعدي بيشتر به آنها پرداخته ميشود.  شايستگي همه ما در مديريت ارزشي و جهادي به ميزان رضايتمندي روستاييان از عملكرد ما برميگردد، اگر روستاييان از ما راضي بودند، پس عملكرد قابل قبول خواهد بود. متأسفانه روستاهاي ما اكنون غريب و داراي مشكلات بسياري هستند كه از شهرها به روستاها منتقل شده است. موضوع ديگر مبتني بر اين است كه نهادها، سازمانها و وزارتخانههاي مختلف مسئوليت خود را در روستاها تعريف و در اين جهت فعاليت كنند. همچنين لازم است دولت به محروميت روستاها و روستاييان نظم دهد و مشكلات و محروميت روستاها و روستاييان در دولت بيشتر مورد توجه قرار گيرد، چراكه نديدن مردم مناطق محروم دليل بر نبودن روستاييان و مشكلات آنان نيست. هزار حرف به اندازه يك عمل فايده ندارد و ما بايد به اين افراد منفعترساني كنيم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار