کد خبر: 835409
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی خبر داد
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: پدیده حاشیه‌نشینی روستایی زنگ خطر بزرگی برای استان است که هیچ مسؤولی به آن توجه نکرده و دلیل ایجاد این پدیده عدم توانایی خرید خانه از کلان‌شهرها است.

حافظ باباپور  اظهار کرد: در برنامه توسعه ششم خبرهای خوشی وجود دارد که می‌توان نمونه‌ای از آن را 200 هزار مسکن روستایی و 150 هزار واحد مسکن شهری در قالب بافت فرسوده است و چون آئین نامه در دست نیست به صورت کلی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بند ف ماده 194 قانون و برنامه در برنامه ششم توسعه تمدید شد، گفت: در این بند به کلیه مراحل تصویب طرح هادی چارچوبی تعریف شده که اگر کسی بخواهد تغییر کاربری بدهد می‌تواند در کمیته تصویب بنیاد مسکن و با حضور دستگاه‌های ذیربط میانبری زد.


مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 700 روستای طرح هادی وجود دارد که عمر 10 ساله طرح هادی آن‌ها به پایان رسیده و این مشکل اساسی برای ما است که باید طرح تجدید نظر برای آن‌ها صادر شود و البته اعتبار موجود نیز محدود است.

وی فرمولی را برای رفع مشکل اعتبار را استفاده از توان افراد در نظام فنی استان است، گفت: اعلام آمادگی متخصصان نظام فنی استات برای 50 درصد زیر قیمت تعرفه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از محل تأمین اعتبار خودیاری ایجاد کنند و اگر منتظر اعتبار دولتی باشد روند کند طی خواهد شد.

باباپور افزود: برای تأمین اعتبار 700 روستا نیاز به بیش از 2 میلیارد اعتبار نیاز دارد و تأمین اعتبار فعلی چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با یادآوری اینکه 150 هزار واحد مسکونی روستایی در برنامه ششم توسعه تصویب شده است، گفت: مکان‌یابی برای مسکن مهر در استان بسیار اشتباه بوده است به طوری که در برخی از قسمت‌ها بالای تپه و در برخی مکان‌ها کنار رودخانه داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در بازدید رئیس جمهور از پلاسکو به صراحت اعلام کردند که متولی بازسازی بافت فرسوده بنیاد مسکن است، گفت: بعد از تصویب آئین‌نامه اجرایی وارد این مقوله خواهیم شد.

وی در خصوص ورود نیروی عظیم در صورت اجرایی کردن یک طرح در بنیاد مسکن گفت: بعد از اتمام طرح نیروها خارج می‌شوند در بدنه بنیاد مسکن باقی نمی‌مانند که نمونه آن را می‌توان به زلزله اهر، ورزقان اشاره کرد که بالای 3هزار نفر جذب بنیاد مسکن شدند که بعد از اتمام طرح از بنیاد مسکن جدا شدند.

باباپور افزود: اگر طرح بافت فرسوده عملیاتی شود مطمئناً جذب نیرو خواهیم داشت و محدودیت در این زمینه وجود ندارد.


وی با تأکید بر اینکه بافت فرسوده مقوله رها شده است و توجه کنید در یک آتش سوزی ساختمان پلاسکو بیش از 10 روز کل کشور را مختل کرده است، گفت: اگر چنین اتفاقی به بافت فرسوده تبریز که در حدود 2500 هکتار است رخ دهد حوادث غیر قابل جبرانی رخ خواهد داد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: متأسفانه شهرهای جدید اطراف تبریز آن‌گونه که مورد نظر بود نشدند و اگر به شهر جدید سهند توجه کنیم مدام پول تزریق می‌شود ولی همچنان هویت شهری را نیافته است.


وی با بیان اینکه شهر جدید سهند به علت عدم وجود مکانی برای اشتغال بیشتر شبیه خوابگاه است، گفت: افراد ساکن آن شهر با رفت‌وآمد به تبریز بار ترافیکی و تصادفات زیادی را به تبریز می‌آورند و مصرف و سخت و آلایندگی را ایجاد می‌کنند.

باباپور با اشاره به اینکه اگر بافت فرسوده شهر که برای خود اصالت و هویتی دارد پرداخت شود، سود خواهیم داشت، افزود: در بافت و فرسوده و بافت قدیم تمام شهرداران اعلام کردند که پروانه رایگان است و حتی بعد از تکمیل یک طبقه، اضافه تراکم خواهند داد و حتی برای هر طبقه وام کم بهره تعلق خواهد گرفت.

وی با یادآوری اینکه 1000 سال پیش یک زلزله تبریز را با خاک یکسان کرده است، گفت: وقتی از محله‌های قدیمی بازدید به عمل می‌آید می‌توان مشاهده کرد که با تکرار زلزله چند سال پیش تبریز نابود خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی بیان داشت: عمده مشکل مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار وجود 1000 واحد فاقد متقاضی 99 ساله است و آن هم به دلیل مکان‌یابی نامناسب برای انتخاب مکان برای ساخت مسکن مهر است.

وی در خصوص برنامه تبریز 2018 بنیاد مسکن استان، گفت: در برنامه ششم توسعه 300 روستای هدف گردشگری در کشور انتخاب شده که از این تعداد برخی سهمیه برای استان آذربایجان‌شرقی خواهد بود.

باباپور افزود: روستای کندوان هدف گردشگری تبریز 2018 خواهد بود و ما علاوه بر عمران و آبادانی آن روستا است را انجام خواهیم داد و در ضمن ایجاد زیرساخت جذب توریست نیز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت توسعه و گردشگری هتلی احداث کرده و جلسه‌ای با آن‌ها در زمینه صدور سند داشتیم و تا بعد از اخذ سند بتوانند هتل را توسعه دهند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این هتل ساخته شده دارای 16 سوئیت است که کافی حجم توریست مورد نظر نیست و البته این هتل فاقد آسانسور است و بعد از اخذ سند امکان سرمایه‌‌گذاری تا 10 میلیارد تومان و همچنین نصب آسانسور فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: البته چند روستای در استان از جمله اشتبین، زنوزخ، توت خانه بناب وجود دارد که در بافت موجود طرح هادی انجام می‌گیرد و بنیاد مسکن عمدتاً در این روستاها خیابان تراشی انجام نمی‌دهد و بافت موجود را حفظ و بدنه‌سازی با معماری و اقلیم موجود روستاها انجام می‌گیرد.

باباپور با اشاره به اینکه پدیده‌ای در کشور ایجاد شده که برخی از افراد یک منطقه بعد از چند سال دوری از محل تولد به آن شهر و روستای خود بر می‌گردند که این نکات مثبتی به همراه خواهد داشت، افزود: این پدیده مزایای زیادی از قبیل شکوفایی اقتصادی در روستا خواهد بود و همچنین استفاده از تجربه چندین ساله زندگی در شهرهای کلان و ارتقای فرهنگی روستا خواهد بود.

وی افزود: ولی بعضا برخی اقدام به ساخت و ساز در روستاها می‌کنند که تا زمانی که در محدوده مشخص شده ساخت و ساز داشته باشند هیچ منعی در مقابل آن‌ها وجود ندارد ولی در ساخت و ساز خارج از محدوده باید جلوگیری شود.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: پدیده دیگری که در روستاهای اطراف تبریز از جمله اسفهلان، چاوان، کندرود، کرکج، آرپادره سی و باغ معروف  ایجاد شده حاشیه نشینی روستایی است که زنگ خطر بسیار خطرناک است و مسؤولان دقت نظری در این رابطه ندارند.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی در تبریز کنترل شده ولی در روستاها گسترش می‌یابد، گفت: بافت فرسوده باید دارای چند ویژگی از جمله ریزدانه، زیر 60 متر مربع و بدون اصول فنی ساخت و ساز و کمتر از عرض معبر 6 متر باشد و در آن صورت به آن بافت فرسوده می‌گویند و متأسفانه در روستاهای نام برده بافت فرسوده افزایش یافته است.

باباپور ادامه داد: علت گسترش افزایش پدیده حاشیه نشینی روستایی به دلیل عدم توان مالی برای خرید خانه در شهرهای بزرگ است و از این رو به روستاها رفته و خانه‌هایی با بافت فرسوده احداث می‌کنند.

وی تأکید کرد: متولی رسیدگی به این موضوع شهرداری تبریز است و باید جلوی این ساخت و سازهای بی رویه را بگیرند؛ در حال حاضر در روستای چاوان بالای 350 واحد خارج از محدوده داریم و به این منازل هیچ خدماتی تعلق نمی‌گیرد.

مدیرکل بنیادمسکن آذربایجان‌شرقی افزود: این خانه‌ها شبانه نیز ساخته نمی‌شوند بلکه در روز روشن در حال ساخت هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر