کد خبر: 833689
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
نشست خبري روحاني با دوستان رسانه‌اي
مهندسي‌شده‌ترين نشست خبري رئيس‌جمهور به اعتراف عام و خاص همين آخري بود، با اين حال رشته سخن را در لحظاتي از دست روحاني خارج كرد و موجب شد براي ترامپ كه گفته است «از برجام خوشش نمي‌آيد»...
جعفر تكبيري
 مهندسي‌شده‌ترين نشست خبري رئيس‌جمهور به اعتراف عام و خاص همين آخري بود، با اين حال  رشته سخن را در لحظاتي از دست روحاني خارج كرد و موجب شد براي ترامپ كه گفته است «از برجام خوشش نمي‌آيد»، به جاي آوردن دلايل حقوقي، آيه قرآن بخواند: «عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ» (چه بسا از چيزي خوشتان نمي‌آيد و خير شما در آن است) و سپس جمله‌اي كه در تاريخ خواهد ماند: «برجام براي امريكا خير است. او (ترامپ) نمي‌فهمد.»  روحاني مدعي شد «انتقال پول فروش نفت به كشور بدون اشكال انجام مي‌شود.» او ابتدا با صداي بلند و رسا گفت «همه تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده است» و سپس با لحني آرام ادامه داد: «البته برخي بانك‌هاي بزرگ كه سهام خصوصي دارند، در همكاري با ما احتياط مي‌كنند و امريكا كه خصم ما است، سنگ‌اندازي مي‌كند.»  شايد نتوان به قطعيت گفت كه استفاده رئيس‌جمهور از كلمه «خصم» به جاي «دشمن»، به اين خاطر است كه چه‌بسا رئيس‌جمهور نخواسته از كليدواژه منتقدان ـ دشمن ـ استفاده كند اما در اينكه او يك بار ديگر منتقدانش را با طعنه و كنايه و سخنان درشت خطاب كرد شكي نيست: «هر كس رشد اقتصادي ما را نمي‌بيند و از ركود مي‌گويد، عينك بزند يا برود خود را درمان كند.» اين در حالي است كه رئيس‌جمهور خود در نشست‌هاي قبلي، «اصل ركود» را پذيرفته بود.
 
در يك‌سالگي برجام، رئيس‌جمهور بار ديگر در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و ضمن تشريح دستاوردهاي برجام، اين توافق را دستاوردي ملي توصيف كرد. نكته مشخص و بارز نشست خبري ديروز دكتر روحاني حذف معنادار رسانه‌هاي منتقد از طرح پرسش بود. گرچه به نمايندگان اين رسانه‌ها فرصت طرح سؤال داده نشد، ليكن دكتر روحاني ضمن فهرست كردن دستاوردهاي بلند‌بالايي از برجام تصريح كرد: آنها (منتقدان) كه اين دستاوردها را نمي‌بينند، عينك‌شان را عوض كنند.

گرچه دكتر روحاني در تبليغات انتخاباتي سال 92 با شعار «هم چرخ سانتريفيوژها بايد بچرخد هم چرخ كارخانجات» توانست از ملت رأي بگيرد و پس از امضاي توافق هسته‌اي هم در مقاطع مختلف زماني تأكيد كرده بود: «هيچ توافقي را امضا نخواهيم كرد مگر اينكه همان روز اول تمام تحريم‌هاي اقتصادي لغو شود» يا در جايي ديگر تصريح كرد: «ملت ما با همدلي برجام را به فرجام مطلوب رساند، زنجيرهاي تحريم را پاره كرد و زمينه را براي فعاليت در زمينه‌هاي اقتصادي مهيا نمود» اما دكتر روحاني تعريف ديگري از برجام ارائه كرد كه حل مشكلات اقتصادي كه بارها وعده آن از كانال برجام داده شده بود، اثري در آن تعريف نداشت. رئيس‌جمهور تصريح كرد: برجام پيروزي ملت ايران در اخلاق بود. در برجام براي دنيا ثابت كرديم ايران نظامي راستگوست. دكتر روحاني به خاطر همين موفقيت تأكيد كرد بايد شكر‌گزار باشيم.  شايد بخش قابل تأمل سخنان رئيس‌جمهور آنجا بود كه وقتي درباره احتمال برهم زدن برجام از سوي رئيس‌جمهور منتخب امريكا پرسيده شد، پاسخ داد برجام براي امريكا خير است و او نمي‌فهمد!
  
مقابل سنگ اندازي امريكا مي‌ايستيم
دكتر روحاني در ابتداي اين نشست خبري كه با حضور بيش از 200 خبرنگار، عكاس و تصويربردار برگزار شد، از حضور پرشور مردم در مراسم تشييع آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قدرداني كرد و گفت: مردم ما به خوبي قدر بزرگان و خادمان خود را كه تأثيرگذار در پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار اين نظام بوده و براي توسعه و آباداني كشور تلاش كرده‌اند و از همه مهم‌تر راه صحيح در مسائل مهم اجتماعي و كشوري را نشان دادند، مي‌دانند. وي در ادامه با اشاره به سالگرد اجراي برجام گفت: همه تحريم‌هاي هسته‌اي پس از اجراي برجام برداشته شده است اما در عين حال، در برابر بدعهدي‌ها با قدرت ايستاده‌ايم. رئيس‌جمهور با اشاره به موفقيت ايران در مذاكرات هسته‌اي و برجام گفت: برجام از آن ملت ايران، رهبري مقتدر كشور، شهيدان، شهداي هسته‌اي و ديگر فداكاران كشور و متعلق به استقامت يك ملت است.
  
كسي فكر نكند از برجام گفتن ربطي به انتخابات دارد
روحاني در ادامه سخنانش با بيان اينكه برجام يك‌دستاورد بزرگ ملي است، تصريح كرد: كسي فكر نكند به خاطر انتخابات سال آينده بايد درباره برجام بيش از حد سخن يا كمتر از حد لازم در مورد برجام سخن بگويد. روحاني افزود: از برجام مهم‌تر براي ما حق و موفقيت يك ملت است، چرا در پيشگاه خداوند درمورد موفقيت‌مان شاكر نباشيم؟ زيرا هيچ‌كس در اين دنيا مدعي موفقيت صددرصد نيست و هر كاري ممكن است نقص و ايرادي داشته باشد اما در مجموع اين كار يك موفقيت بزرگ براي ملت عزيز و بزرگ ما بود.

وي با بيان اينكه ما در اخلاق پيروز شديم، گفت: هيچ‌كس ترديد نكند كه برجام پيروزي ملت ايران در اخلاق است. رئيس‌جمهور افزود: ما به دنيا گفته بوديم دنبال سلاح هسته‌اي و كشتار جمعي نيستيم، ما به دنيا گفته بوديم آنچه درباره نظام، ملت و حكومت ايران در مورد سلاح كشتار جمعي گفته مي‌شود دروغ و اتهام است. روحاني ادامه داد: ما در برجام براي دنيا به اثبات رسانديم ملت و نظام ايران راستگوست و آنها كه عليه اين نظام به ناروا سخن گفته‌اند، امروز در تاريخ جهان و پيشگاه اخلاق بايد سرافكنده باشند.

روحاني با اشاره به موفقيت ايران از لحاظ سياسي اضافه كرد: ما از لحاظ سياسي پيروز و موفق شديم زيرا به دنيا گفتيم كه ايران نظامي نيست كه با او رفتار امنيتي در دنيا بشود. رئيس‌جمهور افزود: ايران كشوري است كه مي‌تواند به عنوان يك بازيگر فعال و سازنده در صحنه باشد و غيبت ايران در صحنه‌هاي منطقه و جهان يك خسارت براي همه جهانيان بود. وي ادامه داد: مي‌خواستيم به دنيا بگوييم كه ايران‌هراسي نادرست است، از ايران نترسيد، ايران به دنبال صلح و امنيت براي منطقه و جهان است. رئيس‌جمهور گفت: مي‌خواستيم به دنيا بگوييم كه ايران استحقاق آن را ندارد كه تحت فصل 7 سازمان ملل به عنوان كشوري كه صلح و امنيت جهاني را به خطر افكنده است باشد، ما از لحاظ سياسي موفق و پيروز شديم.
  
تأييد سنگ اندازي امريكا در اجراي برجام
رئيس‌جمهور گفت: برخي كشورهاي بزرگ به ويژه امريكا در اجراي برجام سنگ اندازي‌هايي كرده‌اند؛ البته توقع ما هم از امريكا از ابتدا اين چنين بود.
روحاني در ادامه سخنانش افزود: ما از نظر سياسي موفق و پيروز شديم و قطعنامه‌هاي ظالمانه را به دست همان مرجعي كه تصويب كرده بود لغو كرديم و براي احقاق حقوق ملي موفق شديم. رئيس‌جمهور گفت: ما غني‌سازي را حق ملت ايران مي‌دانستيم و مي‌گفتيم مانند هر كشور پيشرفته ديگر حق داريم از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي استفاده كنيم و اين موفقيت ما بود كه اكنون سازمان ملل متحد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فعاليت‌هاي صلح‌آميز ما را به رسميت شناخته‌اند كه اين موفقيت و پيروزي حقوقي ما بوده است. روحاني افزود: ما از نظر اقتصادي نيز موفقيت بسيار خوبي به دست آورديم، ما به مردم گفته بوديم زماني توافق هسته‌اي را مي‌پذيريم كه دولت‌هايي كه با آنان مذاكره مي‌كرديم همه تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را بالمره كنار بگذارند. روحاني در عين حال با اشاره به سنگ‌اندازي‌هاي امريكا در اجراي برجام افزود: وقتي دولتي، دولت خصم است پيداست كه از همه توانش براي اجراي يك توافق استفاده نكند.
  
مردم حوصله كنند
رئيس‌جمهور در ادامه نشست خبري با اشاره به اينكه امروز مردم ما به حقوق بسيار فراواني در زمينه اقتصادي دست يافته‌اند و اگر مشكلاتي باقي مانده است بايد آنها را حل و فصل كنيم، گفت: مردم عزيز ما بدانند در توافقات جهاني حتي توافق با يك كشور ممكن است در اجرا با مشكلاتي رو‌به‌رو شود و بعضي موارد به دلخواه كار پيش نرود اما ما نبايد حوصله خود را از دست بدهيم و بايد منافع ملي خودمان را در نظر بگيريم. روحاني از برجام به عنوان يك توافق بزرگ نام برد و افزود: طبيعي است ما در زمينه يك توافق بزرگ و همچنين مسائلي كه با سازمان ملل مرتبط است در برخي موارد مشكلاتي داشته باشيم. رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ما در مقابل بدعهدي‌ها با قدرت ايستاده‌ايم، گفت: مردم ما مطمئن باشند ما مقتدرانه عمل كرديم و عمل خواهيم كرد اما عجولانه كاري نكرديم و نخواهيم كرد.
  
رد صلاحيتم شايعه است
روحاني در ادامه با بيان اينكه روابطش با شوراي نگهبان همواره خوب بوده است، درباره احتمال ردصلاحيتش براي انتخابات پيش رو گفت: همه اين مطالب شايعه است و نبايد به آنها توجه كرد، با اين همه، صحبت درباره انتخابات هنوز خيلي زود است. روحاني در پاسخ به افرادي كه همواره دم از ركود مي‌زنند، گفت: بعضي مي‌گويند نمي‌بينيم، خب بهتر است عينك بزنند يا به دنبال درمان باشند. خبرنگار شبكه الجزيره درباره گفت‌وگوي سوري - سوري در نشست آستانه پرسيد كه رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال افزود: مسئله منطقه به ويژه سوريه مسئله بسيار مهمي است. اين درگيري‌ها بيش از پنج سال در سوريه هست كه كشتار زيادي هم داشت در مجموع خوشحاليم كه آتش بسي مورد توافق قرار گرفته كه خود اين موضوع قدم مثبتي است كه بين دولت و برخي از گروه‌ها انجام شد. رئيس‌جمهور گفت: بايد تلاش كنيم اين آتش‌بس حفظ شود و دوباره نگذاريم آتش جنگ شعله‌ور شود. نكته اساسي اين است كه قبلاً مي‌گفتند مذاكره عده‌اي سياسي كه عمدتاً خارج نشين بودند اما امروز مذاكره بين دولت و گروه‌هايي است كه در صحنه هستند از جمله گروه‌هاي مسلحي كه آتش‌بس را پذيرفته‌اند بنابراين مي‌تواند يك مذاكره واقعي و جدي تحقق يابد. روحاني گفت: سه كشور ايران، روسيه و تركيه تلاش زيادي براي اجلاس آستانه كرده‌اند و ان‌شاءالله در روزهاي آينده برگزار مي‌شود و اساس آن مذاكره سوري - سوري است يعني مذاكره دولت سوريه با گروه‌هاي سوري مخالف و ساير گروه‌ها. 

رئيس‌جمهور گفت: درباره اينكه در آينده سوريه چه كسي حاكم باشد يا چه دولتي روي كار باشد و چگونه و چه كسي رئيس‌جمهور باشد همه اينها وابسته به نظر مردم سوريه است و هيچ كس حق ندارد از طرف مردم سوريه تصميم بگيرد، ما بايد فضاي صلح و ثبات را فراهم كنيم و شرايط را براي انتخابات آزاد آماده كنيم و هر چه رأي مردم باشد همه بايد بپذيرند.
 
با عربستان در روابط دوجانبه مشكلي نداريم
در ادامه اين نشست خبرنگار شبكه تلويزيوني «روسيه اليوم » پرسيد چهار سال پيش در يك نشست خبري وعده كرديد كه رابطه ايران و كشورهاي شوراي همكاري خصوصاً عربستان بهبود پيدا مي‌كند، در حالي كه شاهد اين بوديم كه تشنج با عربستان بيشتر شد و حتي روابط قطع و سفارت آن نيز بسته شد اما الان صحبت‌هايي هست كه ميانجيگري‌هايي از جانب كويت و عراق انجام مي‌شود. شما اين حركت‌هاي ميانجيگرايانه را تأييد مي‌كنيد؟ و اينكه شرايط ايران براي بهبود روابط با عربستان چيست؟

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال گفت: اساس سياست جمهوري اسلامي ايران به خصوص دولت يازدهم همواره روابط نزديك‌تر با همسايگان به‌ويژه با كشورهاي اسلامي بوده است. كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس هم از اين مسئله مستثنا نيستند ما هميشه روابط خوب را با آنها مي‌خواستيم و تلاش‌مان براي اين بوده روابط‌مان بهتر شود.
روحاني افزود: عربستان سعودي خود مشكل را آغاز كرد، حمله به كشور همسايه كه هيچ مبنايي نداشت و امروز هم ندارد و به نفع منطقه و خود عربستان است كه هرچه زودتر اين حملات را به كشور عزيز و برادرمان يمن قطع كند و مداخلاتي كه در بحرين و در موضوع تروريسم در منطقه داشته است.

رئيس‌جمهور بدون اشاره به جنايات دولت عربستان در حادثه منا كه به شهادت هزاران نفر از حجاج بيت‌الله‌الحرام منجر شد، گفت: ما با عربستان از نظر روابط دوجانبه مشكلي نداريم كه بخواهيم حل كنيم، مشكلات ما مربوط است به تجاوز عربستان به يمن و مداخلات آنها در بحرين و برنامه‌هايي كه در منطقه دارد. رئيس‌جمهور افزود: ما با عربستان درباره مسائل مختلف مذاكراتي داشتيم تا اينكه مسئله اعدام شيخ نمر پيش آمد و موضوع سفارت و به هر حال روابط را خود عربستاني‌ها يكجانبه قطع كردند، ما خواستار قطع رابطه نبوديم. روحاني گفت: از آن زمان تا به الان كشورهاي مختلفي آمدند به عنوان ميانجيگري بين ايران و عربستان كه تعداد زيادي هم هستند؛ ما اميدواريم ريشه‌هاي مسئله بتواند حل شود و ما مي‌خواهيم در منطقه صلح و ثبات باشد. ايران نه قصد دارد در مسائل داخلي عربستان مداخله كند و نه مي‌خواهد كه عربستان از صحنه سياسي منطقه حذف شود، اما در عين حال وقتي عربستان به كشور همسايه مظلوم تجاوز و آن را بمباران مي‌كند و تروريست‌ها از منابع مالي و تسليحات آنها استفاده مي‌كنند كه اين موضوع است كه مشكل‌آفرين است و اين مشكل هم فقط براي ايران نيست براي كل منطقه است.
 
مذاكره مجدد در خصوص برجام هيچ معنايي ندارد
رئيس‌جمهور گفت: مذاكره مجدد درخصوص برجام هيچ معنايي ندارد و اين مذاكرات تكميل شده و در سازمان ملل هم تأييد شده است.
آقاي روحاني در ادامه سخنانش در نهمين نشست خبري در دولت يازدهم در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ مبني بر اينكه اگر آقاي ترامپ پس از ورود به كاخ سفيد درباره برجام تصميم به مذاكره مجدد بگيرد چه تدابيري انديشيده‌ايد و همچنين در پاسخ به سؤال ديگر اين خبرنگار مبني بر اينكه آيا در انتخابات سال آينده شركت خواهيد كرد، افزود: غير از قسمت آخر كه جواب دادن به آن سخت است به قسمت اول سؤال‌تان پاسخ مي‌دهم.

رئيس‌جمهور گفت: آقاي ترامپ تا به حال در اظهاراتش درباره برجام اظهار خوشحالي نكرده يا گفته توافق خوبي نبوده يا آن را بدترين توافق دانسته است و با تعبيرات مختلف وي روبه‌رو بوده‌ايم. روحاني افزود: اينها بيشتر شعار است و بعيد مي‌دانم زماني كه آقاي ترامپ وارد كاخ سفيد شود در عمل اتفاقي بيفتد چراكه برجام توافق دوجانبه نيست كه ايشان بگويد خوشش مي‌آيد يا نه. رئيس‌جمهور گفت: در هر حال مذاكره مجدد در بحث برجام هيچ معنايي ندارد چراكه اين مذاكرات مقدمه‌اي براي توافق بوده و سال‌ها طول كشيده است و تقريباً از سال 82 اين مذاكرات آغاز شد و در دولت يازدهم هم حدود دو سال و نيم مذاكره زمان برد و درباره بند بند و جمله جمله آن مباحثه  صورت گرفت. روحاني افزود: اين‌گونه اظهارنظرها مثل اين مي‌ماند كه كسي بگويد پيراهني را كه تن‌تان است مي‌خواهيم به پنبه تبديل كنيم و دوباره خياط آن را بدوزد؛ بازگشت به گذشته هيچ معنايي ندارد و مذاكره‌اي در خصوص برجام نخواهيم داشت. رئيس‌جمهور گفت: در خصوص اينكه با حضور رئيس‌جمهور جديد در كاخ سفيد چه تأثيري در انتخابات ايران خواهيم داشت هم بايد بگويم تأثيري ندارد چراكه ايران روند انتخاباتي خود را دارد و آنچه خواست مردم باشد در انتخابات عملي مي‌شود.
 
برجام براي امريكا خير است
روحاني در بخش ديگري از اين نشست با تأكيد بر اينكه تحريم برداشته شده است، گفت: اما اينكه امريكايي‌ها بدعهدي‌ كرده‌اند، درست است، آنها بدعهدي كرده‌اند. رئيس‌جمهور با تصريح بر اينكه آيسا تحريم جديدي نيست و اجرا هم نشده است، عنوان داشت: آيسا تمديد يك تحريم قبلي است و البته اين از نظر ما نقض برجام است.
روحاني گفت: دولت امريكا با فشارهايي كه ايران به 1+5 وارد كرد دو كار كرد؛ يكي اينكه اين تمديد را كه كنگره آن را انجام داد رئيس‌جمهور آن را امضا نكرد البته نمي‌خواهم بگويم حال كه امضا نكرده به وظايفش عمل كرده است، چرا كه وظيفه‌اش اين بود كه وتو بكند.  نكته دوم اين است كه بلافاصله آن را بلااثر كردند.

وي تصريح كرد: اگر آن را بلااثر نمي‌كردند كه ما اينجا آرام نمي‌نشستيم و خيلي چيزها تحقق پيدا مي‌كرد و خيلي برنامه‌ها داشتيم. روحاني گفت: اين در عين حال يك تخلف است كه ما در برابر آن اقدام كرده‌ايم و اقدام ما نيز اين بود كه دستوري كه من به وزير خارجه و سازمان انرژي اتمي دادم كه يكي اجرا شده و ديگري در حال اجرا است، بنابراين اين قدم‌ها نسبت به آيسا برداشته شد. رئيس‌جمهور گفت: اينكه آيا ممكن است ما در آينده بدعهدي‌هايي را شاهد باشيم ممكن است، اما اينكه چطور اين توافق را انجام داديم، اين توافق يك چارچوبي داشته و مكانيزم هم دارد كه اگر كسي تخلف كند بر مبناي آن مكانيزم‌ها عمل خواهيم كرد.

رئيس‌جمهور گفت: برجام چيزي نيست كه يك نفر كه در كشوري انتخاب شده است بخواهد بگويد من از آن خوشم نمي‌آيد؛ خيلي‌ها ممكن است از خيلي چيزها خوش‌شان نيايد اما برجام براي امريكا خير است و او (ترامپ) نمي‌فهمد ، «عسي ان تكرهوا شيئاً و هو خير لكم»(!)  زيرا برجام فضاي جديدي را در دنيا به‌وجود آورده كه به ضرر كسي نيست و برد برد بوده و به نفع همه است. وي بيان داشت: حال آنها اينگونه فكر مي‌كنند و رئيس‌جمهور منتخب اين‌گونه است اما در عين حال برجام چيزي نيست كه دولتي يا كسي بتواند آن را نقض كرده يا زير پا بگذارد و ما ان‌شاءالله اين مسير را ادامه خواهيم داد البته بايد تدبير خود را به كار ببريم.

روحاني در ادامه  با ابراز خرسندي از اينكه در ابتداي امسال به مردم وعده داده بود كه كشور به رشد 5 درصدي دست يابد، گفت: بسيار سپاسگزارم از كارآفرينان، از فعالان اقتصادي، از خدمتگزاران مردم، از همه مقامات، از همه قوا كه دست به دست هم داديم و تا امروز شاهد رشد بيش از 5 درصد هستيم. يعني رشد 7/4 درصد كه در منطقه ما نظيري براي آن تا امروز نمي‌شناسيم و در سطح جهان نيز نمونه‌هاي خيلي زيادي ندارد. آن هم در شرايط امروز جهان كه معمولاً با نوعي ركود اقتصادي مواجه است.  اين در حالي است كه كارشناسان بر اين باورند كه رشد اقتصادي در واقع تكثير وضع موجود است و اين رشد را نتيجه مستقيم افزايش فروش نفت از اغاز فصل زمستان مي‌دانند. بنابراين پيش بيني‌هاي قطعي نيز نشان مي‌دهد كه رشد ناشي از فروش نفت و باز كردن در چاه‌ها و استخراج آن در فصل زمستان متوقف مي‌شود.
 
700 هزار شغلي كه باورش براي خبرگزاري دولتي هم سخت بود!
وي همچنين بارديگر بر توليد 700 هزار شغل خالص تأكيد كرد وگفت: در كشور ما ايجاد اين ميزان شغل نظاير زيادي ندارد البته براي كشور ما به خاطر انباشت مسائلي كه در سال‌هاي گذشته داشتيم نياز به كارهاي زيادي داريم.  با اين حال ظاهراً باور اين آمار براي خبرنگار خبرگزاري دولتي دانشجويان ايران كه به نوعي نماينده دانشجويان بود، خيلي سخت بود و از اين رو بلافاصله از رئيس‌جمهور سوال كرد: در صورت امكان جزئيات شغل‌هاي ايجاد شده در بخش‌هاي مختلف را به تفكيك بگوييد، چون بيشتر بيكاران فارغ التحصيلان هستند و سهم انها چقدر است؟ روحاني در پاسخ به اين سؤال بدون اشاره به جزئيات بخش‌هاي مختلف بارديگر به عملكرد دولت قبلي تاخت و تنها به اين بسنده كرد كه سهم ايجاد شغل براي جوانان و زنان بيشتر بوده است. وي در اين باره افزود: آن سال‌هايي كه بايد اشتغال ايجاد مي‌شد و سال‌هايي بود كه شرايط فروش نفت ما و درآمدهاي نفتي ما خوب بود و در آن مقطع كار تأخيري هم انجام گرفت و آن اينكه فضاي دانشگاه‌ها وسعت پيدا كرد، پيام‌نور، دانشگاه‌هاي دولتي، علمي ـ كاربردي و آزاد و ... همه اينها توسعه يافتند و جوانان را جذب كردند. يك دفعه آمار دانشجويان ما به 4 ميليون نفر، الان هم آمار دانشجويان ما حدود 5 ميليون نفر است.

وي افزود: در يك سال يك ميليون و 200 هزار نفر نيازمند شغل هستند، ما براي 700 هزار نفر توانستيم شغل ايجاد كنيم، اين بدان معناست كه 500 هزار نفر بيكار به جمعيت بيكاران كشور اضافه شده است، بنابراين بيكاري در مجموع افزايش پيدا كرده است و ما در زمينه اشتغال عقب هستيم.
روحاني در ادامه در پاسخ به سؤالي پيرامون اقدام ويژه و جهشي دولت براي حمايت از توليد و هدايت نقدينگي بدون اشاره به اصل موضوع بار ديگر به برجام كه كليدواژه اين مصاحبه خبري‌اش بود، اشاره كرد و گفت: دولت در تلاش براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است، خوشبختانه برجام فضاي فعاليت براي اقتصاد مقاومتي را آسان‌تر كرد. برجام يك سرمايه‌گذار و يك توليدگر نيست، بلكه فضا را آماده مي‌كند و موانع را برمي‌دارد.

وي اما در ادامه و در اظهارنظري عجيب توليد بيشتر نفت خام و فروش آن را اقتصاد مقاومتي خواند، در حالي هدف اصلي اقتصاد مقاومتي كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي بود و در اين باره گفت: اولين كاري كه امسال در حوزه اقتصاد مقاومتي صورت گرفت، در مسئله نفت و گاز بود. اينكه توليد نفت از 2 ميليون به 3 ميليون بشكه برسد و صادرات نفت ما از يك ميليون بشكه به بالاي 2 ميليون بشكه برسد، كار ساده‌اي نيست. همچنين در پتروشيمي نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است. اقتصاد مقاومتي همين است كه توليد بالا برود، صادرات بيشتر شود و اشتغال بيشتر شود.  اين در حالي است كه سهم ايجاد اشتغال ناشي از افزايش استخراج يك ميليون بشكه نفت و فروش خام آن در بازارهاي بين‌المللي قادر به توليد كمتر از 10 هزار نفر است.
 
هواپيما براي راننده تاكسي و مغازه‌دار داراي خاصيت است
وي همچنين در توجيه خريد هواپيما نيز گفت: خريد هواپيما صنعت گردشگري ما را به حركت درمي‌آورد. بعضي مي‌گويند خريد هواپيما براي مردم چه خاصيتي دارد. اين درحالي است كه خريد هواپيما براي راننده تاكسي، براي مغازه‌دار، براي هتل‌دار و براي همه كساني كه در مسئله گردشگري فعالند، خاصيت دارد.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه صنعت هوايي يكي از پايه‌هاي صنعت گردشگري است، گفت: مردم ايران مي‌خواهند در حوزه هوايي پول‌شان را به شركت‌هاي ديگر بدهند و در سال 4 تا 5 ميليارد دلار پول ملت به جيب شركت‌هاي هواپيمايي همسايه برود. حال مردم ما يك هواپيماي سالم و تميز سوار شوند، مشكلي داريم؟ بعضي انگار مشكل دارند و مي‌گويند ما بايد هواپيماي كهنه سوار شويم، خب، شما برويد كهنه سوار شويد! خود اين خريد يك تحول در اشتغال و زندگي مردم است.
 
تأسف رئيس‌جمهور براي يك نفر به جاي 11 ميليون حاشيه‌نشين!
«اينكه در مقام عمل برخي از موارد حقوق شهروندي امروز هنوز عملياتي نمي‌شود، متأسف هستم.» اين بخشي از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور در نشست روز گذشته با اصحاب رسانه بود كه در پاسخ به ضمانت اجرايي حقوق شهروندي و جلوگيري از حضور يكي از سران فتنه در مراسم آيت‌الله هاشمي به عنوان يك حق شهروندي بيان كرد. اين در حالي است كه رئيس‌جمهور دستاورد برجام براي فقرا را بيمه 11ميليون حاشيه‌نشين دانست؛‌11ميليون نفري كه بي‌ترديد حق و حقوق شهروندي‌شان بسيار فراتر از بيمه‌اي است كه با عنايت به برخورداري از حداقل امكانات و انتقادات بسياري كه خود دولتمردان از جمله وزير بهداشت به آن دارند، در عمل هيچ دردي از آنها دوا نخواهد كرد. با وجود اين اما دكتر روحاني براي اين 11 ميليون حاشيه‌نشين و آسيب‌هاي فراواني كه در متن زندگي‌شان وجود دارد، تأسف نخورد و مخاطب تأسفش تنها يك نفر بود!

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه دستاوردهاي برجام براي حاشيه‌نشينان و فقراي جامعه چيست، ‌برجام را متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه دانست و با اشاره به دستاوردهاي برجام براي حاشيه‌نشينان گفت: حاشيه‌نشينان را بيمه كرديم. 11ميليون نفر حاشيه‌نشين كه بسياري از آنها بيمه نداشتند امروز تحت پوشش بيمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آنها خدمات مي‌دهد. روحاني افزود: ما برخي داروها و تجهيزات پزشكي را ناچار بوديم از بعضي جاهايي بگيريم كه صددرصد ايده‌آل نبود اما اكنون راه باز شده است.
 
پيگيري منظم روحاني براي حقوق چند نفر
رئيس دولت يازدهم در پاسخ به سؤالي در مورد منشور حقوق شهروندي و ضمانت اجرايي آن گفت: حقوق شهروندي از وعده‌هاي من در سال 92 بود كه در 100  روز اول فعاليت دولت متن ابتدايي آن را منتشر كرديم و با دريافت نظرات مختلف منشور خوب و جامعي حاصل شد كه البته ممكن است بعدها كامل‌تر هم بشود.
روحاني با اشاره به اينكه منشور حقوق شهروندي متكي به قانون اساسي و به خصوص فصل سوم قانون اساسي است، خاطر‌نشان كرد: منشور حقوق شهروندي را به تك‌تك دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ خواهم كرد، البته نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه حقوق شهروندي تنها به دستگاه اجرايي تعلق ندارد و اگر دولت آن را اجرا كند قواي ديگر نيز بايد در اين مسير به دولت كمك كند و اميدواريم دو قوه ديگر در كنار قوه مجريه در اجراي حقوق شهروندي همراهي لازم را داشته باشد.  روحاني افزود: اينكه در مقام عمل برخي از موارد حقوق شهروندي امروز هنوز عملياتي نمي‌شود، متأسف هستم.
رئيس‌جمهور تصريح كرد: به عنوان رئيس‌جمهور همواره مسائل حقوق شهروندي را دنبال مي‌كنم و با وزير دادگستري كه پيوند بين قوه قضائيه و مجريه هستند، به طور كتبي و شفاهي همواره اين موارد را به طور منظم دنبال مي‌كنم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
1
5
جناب روحانی "کشور اینهمه هزینه کرد"که به امریکا ثابت کنیم که کشوری با اخلاق هستیم "انوقت در مقابل اخلاق مداری ما"امریکا با بی اخلاقی دروغ گفت "ریاکرد تا کلاه سر کشورمان بگذارد.چرا؟ از گرانی اجناس وخدمات که مردم را درمانده کرده ست"سخنی بیان نکردید"از برجام ملی همانا عینک ته استکانی نصیب مان شد"اما بازهم دردمان درمان
نشد."بازهم حوصله کنیم"منظور شما
چهارسال دیگر ست؟ تا غوره ها مویز شوند.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
1
3
زمان پهلوی با فروش نفت تجهیزات نظامی از امریکا وارد می کردیم ولی حالا با فروش نفت گلابی امریکایی وارد میکنیم
حتی شاه ملعون هم در مصاحبه های خود اینقدر واضح برای آمریکا خیرخواهی نکرده بود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
2
3
اقای روحانی بعد از گلابی امریکایی عینک امریکایی وارد کنید تامردم هم مثل شما برجام راببینند
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
2
3
عَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ

آقای روحانی چه بسا شما برجام را دوست داشته باشید ولی در حقیقت برایتان "شر" باشد
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
1
4
اگر دقت کنید در هیچ یک از سخنرانی های نه روحانی و نه دولتمردان از کلمه دشمن و استکبار استفاده نمی شود ظاهرا پیمان نانوشته ای است که از لفظ دشمن و استکبار استفاده نشود
چرا؟
ضروری است به مردم اگاهی داده شود تا محاسبات اشتباهی مسئولین (که ناشی از نفوذ جریانی دشمن است) به عامه مردم سرایت نکند
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
تنها حرف راست روحانی در خصوص برجام این است :
«این ( برجام ) برای آمریکا خیر است و آنها نمی‌فهمند. »
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
پوپولیستی حرف زدن و شعار دادن مثل دولت سابق که کار سختی نیست و زحمتی ندارد
عکستان را هم سوار بر ماشین برقی دیدیم مثل رئیس دولت قبل
شما هم می روید مثل دولت قبل انچه می ماند رکود بیکاری تعطیلی کارخانه ها و.... برای ملت
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
تنها حرف راست روحانی در خصوص برجام این است :
«این ( برجام ) برای آمریکا خیر است و آنها نمی‌فهمند. »
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
0
درمناطق لرنشین , یک نفرمعروف به « مومه » (خدااورابیامرزد) راهمه می شناختندایشان انتقادات وگلایه های خودرا باداستانهاولطیفه هایی به شکل ظنز ازرفتارهاوفرهنگ های نادرست بیان می کردوبه صورت مجموعه ای دریک کاست دربین مردم فروخته ودست به به دست می شدوگفته های مومه نقل محافل بوددریکی ازلطیفه های اومی گوید: دونفرمسابقه کشتی میدهندیک نفرکه پشت اوبه خاک مالیده شده بودومغلوب شده بودوهیچ قدرتی به جزرجزخانی نداشت اززیرزمزمه می کردومی گفت فکرنکن توپشت مراخاکی کرده ای شما نمی دانی زمین چرخیده است که من زیرافتاده ام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
0
لطفأ تفسیرجناب آقای « مومه » راجهت استفاده وبهره برداری لازم به اطلاع کشتی گیران سیاسی رسانده شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
0
یک نفرشب خواب می بیندکه گرگ دنبال اوافتاده وبه اوحمله کرده است وشکم اوراپاره کرده است هراسان ووحشت زده ازخواب بلند می پرددکه شکم اوسالم است وسرجایش است. صبح بعدازخواب به منطقه چوبدارهای شهرمراجعه می کندکه یک گوسفندنذری بخرد.چوبدارمی پرسدنذری برای چیست؟ خواب پریشان دیده می گویدخواب دیده ام گرگ شکمم راپاره کرده است ومی خواهم نذری بدهم که بعدازخواب سالم هستم. چوبداربه اومی گویدچون شغل من اقتضا می کند تعبیرخواب شمارامی دانم واین ناشی ازیک دانه خوراکی است ومغزآدم راگیچ می کند البته اگراین دانه خوراکی راآدم اشتباه خورده باشدواسم این دانه خوراکی,گاودانه می باشدومخصوص دام های بزرگ است وممکن است کسانی که غذادرست می کنندازروی شیطنت یااشتباهی این دانه هارا داخل غذا انداخته اندولی خریدارگوسفندگفت من همیشه ازاین خوابها می بینم وازاین به بعدنذری 2و3و4و....رادارم واگرلازم باشدهمه اموال وهستی خودم ودیگران راهم به خاطرسالم ماندن تنم فدامی کنم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار