کد خبر: 823845
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
حشدالشعبي وارد تلعفر مي‌شود
نيروهاي بسيج مردمي عراق در مرحله دوم عمليات آزادسازي شهر تلعفر بيشتر خطوط كمك‌رساني به داعش در اين شهر را بسته‌اند و طرح راهبردي متفاوتي براي حمله به مركز تلعفر تدوين شده است.
نيروهاي بسيج مردمي عراق در مرحله دوم عمليات آزادسازي شهر تلعفر بيشتر خطوط كمك‌رساني به داعش در اين شهر را بسته‌اند و طرح راهبردي متفاوتي براي حمله به مركز تلعفر تدوين شده است. به گفته منابع عراقي قرار است به زودي عمليات گسترده‌اي براي محاصره كامل تروريست‌ها در شهر آغاز شود. با آزادي تلعفر شاهراه فرار تكفيري‌ها به سوريه بسته مي‌شود.

به گزارش «جوان»، همزمان با تشديد جنگ خياباني بين ارتش عراق با تكفيري‌هاي داعش در موصل، نيروهاي بسيج مردمي براي پيروزي نهايي در تلعفر آماده مي‌شوند. نيروهاي بسيج مردمي عراق موسوم به «حشدالشعبي» كه از سه هفته پيش عمليات آزادي تلعفر در غرب موصل را شروع كردند، بسياري از خطوط امدادرساني به داعش از مرز سوريه را قطع كرده‌اند و براي ورود به مركز شهر آماده مي‌شوند.  يوسف الكلابي، سخنگوي امنيتي بسيج مردمي عراق اعلام كرد كه طرح راهبردي متفاوتي براي حمله به مركز تلعفر تدوين شده است. الكلابي روز دوشنبه در خصوص عمليات پيروزمندانه حشدالشعبي در آزادسازي فرودگاه تلعفر گفت: «نيروهاي بسيج مردمي با آزادسازي فرودگاه تلعفر به وسعت 16 تا 18 كيلومتر مربع در عملياتي چند ساعته ضربه شديدي به داعش زدند.» فرودگاه تلعفر چهارشنبه گذشته به طور كامل از لوث داعش پاكسازي شد و راه را براي ورود نيروهاي حشدالشعبي به مركز شهر هموار كرد.  الكلابي در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: «نيروهاي بسيج مردمي از ابتداي استقرار خود در محور غربي عمليات موصل مساحتي بالغ بر 207 كيلومتر مربع از اين جبهه را آزاد كردند.» سخنگوي امنيتي بسيج مردمي عراق درباره آزادسازي مركز تلعفر در غرب موصل گفت: «فرماندهي بسيج مردمي طرح راهبردي جديدي را متناسب با ميزان حضور غيرنظاميان حاضر در اين منطقه كه داعش آنها را سپر انساني خود گرفته وضع كرده‌اند علاوه بر اينكه آمادگي‌هاي نظامي فشرده‌اي براي آغاز نبرد در تلعفر جريان دارد.»  روزنامه الاخبار روز دوشنبه در گزارشي اعلام كرد كه دولت عراق صدور فرمان آغاز عمليات آزادسازي تلعفر را به فرماندهي ارتش سپرده است و حشدالشعبي به زودي عملياتي را از بخش غربي تلعفر تا مرز سوريه با هدف جلوگيري از ورود كمك‌هاي نظامي به داعش و همچنين محاصره كامل تروريست‌ها در شهر آغاز خواهد كرد. منابع مطلع به اين روزنامه لبناني گفته‌اند كه آغاز عمليات ورود به شهر تلعفر به پاكسازي كامل بخش شرقي موصل بستگي دارد تا بخشي از نيروهاي عراقي مستقيماً در آزادسازي تلعفر حضور داشته باشند. فرماندهان حشدالشعبي اعلام كرده‌اند كه عمليات پيش رو با هدف جداسازي نهايي تلعفر از سوريه است، اتفاقي كه باعث عصبي شدن تروريست‌ها مي‌شود.
  
اهميت استراتژيكي تلعفر
شهر تلعفر كه در سال 2014 به اشغال گروه تروريستي داعش درآمده است، 65 كيلومتر با مركز موصل فاصله دارد. اين شهر پايگاه مهم داعش و راهي براي عبور تروريست‌ها از سوريه به موصل و بالعكس است و از اين مسير همه كمك‌هاي لجستيك براي داعش فرستاده مي‌شود. قطع راه‌هاي امدادي داعش در غرب تلعفر تروريست‌هاي داعش در غرب موصل را نيز در مضيقه شديدي قرار خواهد داد زيرا با كاهش كمك‌هاي تسليحاتي و لجستيكي از مرز سوريه به داعش پيروزي در مقابل تكفيري‌ها آسان‌تر خواهد شد. همه اميد تروريست‌هاي تكفيري براي نجات از حملات گسترده عراقي‌ها در موصل، اين بود كه بتوانند از اين شهر به سمت استان «رقه» پايتخت داعش در سوريه بگريزند تا بدين ترتيب، هم جان خود را حفظ كرده باشند و هم براي حضوري دوباره در موصل تجديد قوا كنند و راه فرار آنها به سوريه هم تلعفر بود كه الآن در كنترل نيروهاي مردمي عراق است.  نقشه راه نظامي امريكا براي عمليات موصل اين بود كه غرب موصل را براي خروج راحت نيروهاي داعش از موصل به سمت سوريه و ساير مناطق، جهت فعال نگه داشتن جبهه‌هاي ارتش سوريه باز نگه دارد و به همين خاطر مخالفت خود را با حضور نيروهاي حشدالشعبي در عمليات تلعفر اعلام كرده بود. بر اساس گزارش رسانه‌هاي روسي، طبق توافق محرمانه عربستان و امريكا قرار بود تروريست‌هاي داعش از اين مسير به سوريه منتقل شوند تا بتوانند موازنه ميداني در سوريه را كه در ماه‌هاي اخير به نفع نيروهاي مقاومت رقم خورده بار ديگر به نفع خود برگردانند.  شبكه الميادين ديروز به نقل از يكي از سركردگان ميداني گروه تروريستي داعش كه بازداشت شده است اعلام كرد ابوبكر البغدادي، سركرده اصلي اين گروه، تلعفر را مهم‌تر از موصل مي‌داند. فرمانده داعشي بازداشت شده كه مسئول اداره عمليات داعش در محور غربي بود، تاكيد كرد كه البغدادي گفته است نيروهاي عراقي تلاش‌هاي نظامي خود را بر تلعفر متمركز خواهند كرد. از اين رو او خواستار انتقال سلاح از موصل به تلعفر شد.  بر اساس برآوردهاي اطلاعاتي، تصرف محور القياره در جنوب موصل تا تلعفر اين امكان را به جبهه مقاومت مي‌دهد تا از عراق جبهه‌اي به سمت سوريه باز كند و بتواند خود را به استان ديرالزور و الحسكه كه مدت‌هاست در محاصره هستند و همچنين رقه و ساير مناطق مركزي سوريه برساند. هادي العامري، رئيس سازمان بدر عراق هفته گذشته اعلام كرد كه نيروهاي حشدالشعبي بعد از آزادسازي عراق از اشغال داعش وارد سوريه خواهند شد.
 
مقامات عراقي بارها گفته‌اند كه پيروزي نهايي بر تروريسم بدون خشكاندن ريشه آن در سوريه امكان‌پذير نيست و به همين منظور صدها تن از نيروهاي مردمي عراق از سال گذشته به سوريه اعزام شده و در كنار نيروهاي مقاومت با تروريست‌ها مبارزه مي‌كنند.
 
وعده العبادي براي پيروزي در موصل
به دنبال پيشروي نيروهاي عراقي در جبهه‌هاي مختلف موصل، حيدرالعبادي، نخست وزير عراق وعده پيروزي داد و گفت كه پرچم عراق به زودي در موصل برافراشته مي‌شود. به گزارش شبكه العراقيه، حيدر العبادي گفت: «به داعشي‌ها اجازه نخواهيم داد به مناطقي كه آزاد شده، بازگردند.» وي گفت: «نيروهاي داوطلبي داريم كه مناطق آزاد شده در استان نينوا را پاكسازي مي‌كنند.» العبادي تصريح كرد: «برخي‌ها تلاش مي‌كنند از طريق طايفه‎گري فتنه ايجاد كنند و ما اجازه آن را نخواهيم داد.» فؤاد معصوم، رئيس‌جمهور عراق هم اعلام كرد كه بازپس‌گيري شهر موصل از دست داعش نزديك است. به گزارش شبكه سومريه نيوز، فؤاد معصوم تأكيد كرد: «نيروهاي عراقي با بازپس‌گيري موصل و تمامي اراضي عراق از داعش نه فقط از مردم عراق دفاع مي‌كنند بلكه به دفاع از منافع ملت‌هاي منطقه و تمام جهان مي‌پردازند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عطا غلامی معلم بازنشسته ازشیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
1
غربی ها داعش به وجود اوردند تا اسلام را بدجلوه دهند وبه اهداف پلیدشان برسندوخوشبختانه خون مطهرشهدا این نقشه را برهم زد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار