کد خبر: 822588
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
دستگاه‌هاي دولتي چوب لاي چرخ دولت دوستدار محيط زيست مي‌گذارند / مركز كنترل و پايش محيط‌زيست كشور هواي ۹ مركز استان را ناسالم اعلام كرد و هواي تهران، قزوين و اهواز را براي همه گروه‌ها ناسالم دانست...
بیژن یانچشمه
مركز كنترل و پايش محيط‌زيست كشور هواي ۹ مركز استان را ناسالم اعلام كرد و هواي تهران، قزوين و اهواز را براي همه گروه‌ها ناسالم دانست. براين اساس با نزديك‌تر شدن به ماه‌هاي سرد سال، هواي كشور آلودگي خود را بيشتر نشان مي‌دهد و چتر آلودگي هوا به‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي دولت و دستگاه‌هاي مربوطه سايه سنگين خود را بر شهر و شهروندان كلانشهرگسترده و همچنان سلامت شهروندان را در معرض تهديد قرار داده است، اين در حالي است كه مجلس لايحه هواي پاك را در هفته‌هاي گذشته به تصويب رساند و قرار است وظايف دستگاه‌هاي متولي براي كاهش آلودگي هوا در آينده مشخص شود تا از مرگ و مير آرام و تشديد بيماري‌هاي ناشي از آلودگي و آلايندگي هوا كاسته شود، با اين حال به نظر مي‌رسد دستگاه‌هاي دولتي همچون خودروسازان و برخي صنايع آلوده‌كننده با عملكرد خود چوب لاي چرخ دولت دوستدار محيط زيست مي‌گذارند.

در حالي‌كه مسئولان و رئيس سازمان محيط‌زيست مدام بر بهتر شدن وضعيت كيفيت هواي تهران و ساير كلانشهرها در سال‌هاي اخير تأكيد مي‌كنند، اما در روزهاي اوج و بحراني كه نفس‌هاي مردم به شماره مي‌افتد، ديگر خبري از اين آمارهاي خوشحال‌كننده نيست و حتي براي تشكيل كميته هماهنگي مواقع بحران آنقدر صبر مي‌كنند تا مطمئن شوند حتي باد و باران هم به كمك مردم نخواهد آمد، بر اين اساس پس از چهار روز آلودگي هوا در تهران به گونه‌اي كه هر روز هم شدت آلودگي‌ها بيشتر از گذشته بود بالاخره جلسه كميته هماهنگي شرايط ويژه آلودگي هوا برگزار شد تا باز هم مسكن‌هاي موقتي براي كنترل آلودگي تصويب شود؛ مسكن‌هايي كه در آنها خبري از تعطيلي مدارس در شرايط هشدار اين روزها نبود و تنها به تعطيلي زنگ ورزش مدارس بسنده شد!

گويا به دليل كم كاري و ناكارآمدي دستگاه‌هاي دولتي و متولي، بحث آلودگي هوا ديگر به رغم داشتن رنگ سياه براي مردم و مسئولان به امري عادي تبديل شده است و مطالبات شهروندان در اين حوزه به دست فراموشي سپرده شده است، بر اين اساس روز گذشته بنابر اعلام مركز كنترل و پايش محيط‌زيست كشور، شاخص كيفي هواي كلانشهرها و 9 مراكز استان ناسالم شده است، بر اساس اين گزارش هواي مشهد (۱۰۶)، اراك (۱۱۲)، اروميه (۱۲۵)، همدان (۱۲۸)، كرج (۱۳۳)و اصفهان (۱۴۳) براي گروه‌هاي حساس ناسالم بوده است. اهواز با شاخص ۱۶۰، قزوين با شاخص ۱۵۸ و تهران با شاخص ۱۵۶ در وضعيت ناسالم براي همه گروه‌ها و آلوده‌ترين مركز استان‌هاي كشور در اين بازه زماني بوده‌اند.
 
مرگ تهراني‌ها در آلودگي هوا
يك پژوهش علمي توسط مسعود فشكي، كارشناس مهندسي بهداشت محيط در خصوص رابطه مرگ و مير شهروندان و آلودگي هوا در سال ۹۳ انجام و مشخص شده است كه ميان افزايش آمار مرگ و مير و روزهاي آلوده ارتباط معناداري وجود دارد. به گزارش «مهر» اين مطالعه از نوع مطالعات مقطعي است و در شهر تهران انجام گرفت. داده‌هاي مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي تنفسي طي دوره آماري مورد مطالعه (سال ۱۳۹۴) از سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان بهشت زهرا دريافت شده است. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه در سال ۱۳۹۳، 5 هزار و 158 نفر به دليل مشكلات تنفسي جان خود را در شهر تهران از دست داده‌اند. همچنين ارتباط معناداري بين مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي مورد مطالعه با آلودگي هوا وجود دارد. بين جنسيت افراد فوت شده و علت فوت ارتباط معني‌داري وجود ندارد. افراد بالاي ۶۵ سال حساسيت بيشتري به آلودگي هوا دارند، 62/2 درصد، از فوت‌شدگان سني بيشتر از ۶۵ سال داشتند. ميانگين سني فوت شدگان 65/57 سال بود. 2 هزار و 898 نفر از فوت‌شدگان مرد، 2 هزار و 156 نفر زن و ۱۰۴ نفر نوزاد هستند.
  
همه براي اعلام آلودگي هوا تلاش مي‌كنند !
در حال حاضر در شهر تهران 21 ايستگاه كاهش آلودگي هوا در تهران وجود دارد كه با ايستگاه‌هاي محيط‌زيست 40 ايستگاه سنجش آلودگي هوا در تهران فعال‌هستند و بسياري از مسئولان فقط روي شاخص‌هاي آلودگي هوا مانور مي‌دهند و به دليل آنكه كار خاصي جز انجام طرح‌هاي مقطعي صورت نگرفته، مسئولان براي دفاع از عملكرد خود به طرح‌هاي ناموفق اكتفا مي‌كنند، در اين زمينه راهكار‌هاي آلاينده‌زدايي از خودروها به ويژه خودروهاي سواري، موتورسيكلت‌ها و اتوبوس‌ها به صورت زير‌بنايي به دست فراموشي سپرده شده است، به گونه‌اي كه همچنان توليد خودرو‌هاي آلوده‌كننده كه در جهان از رده توليد خارج شده است، در خط توليد كارخانجات خودرو‌سازي همچنان توليد و به خيابان‌ها ارسال مي‌شود. در اين خصوص وحيد حسيني، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران مي‌گويد: چگونه 90 هزار وام با بهره كم به خودروسازان مي‌دهيم، اما يك خودروي فرسوده از تهران خارج نمي‌شود و روزانه هزار خودرو در تهران پلاك مي‌شود. وي مي‌افزود: براي مبارزه با آلودگي هوا مشكل قانون نداريم، بلكه مشكل در اجراست. با توجه به مصوبه دولت، خودروهاي ديزل بايد در سيستم خود فيلتر داشته باشند، اما چند سالي است كه خودروساز براي گذاشتن فيلتر در اين خودروها مقاومت مي‌كند.

آلودگی هوا برخی مدارس پایتخت را تعطیل کرد
براساس اعلام كميته اضطرار آلودگي هواي تهران مهدكودك، پيش‌دبستاني و مدارس تهران امروز تعطيل است. بر همين اساس طرح ترافيك كه شامل محدوده زوج و فرد هم مي‌شود تا ساعت 19 اجرا خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
قبل از برجام اب خوردن مان هم به ان متصل
شد"حتما اکنون اب وهوای محیط زیست مان هم متصل به برقراری پسا برجام گردیده ست"که پس از اینکه اروپائی ها" اهمیت بر قراری حقوق بشر را به ما تفهیم کردند"و در سرکشی های خود "به موفقیت های هدفمند رسیدند" در اینصورت راه چاره ای
برای فضای خفقان اور هوای محیط زیست مان بکنند" وسرمایه گذاری کلان را در این رابطه جذب کشورمان شود .اما و اگرها " چنانچه ترامپ برجام را پاره نکند"اگر برجام پاره شد"کاری که نباید بشود "اتفاق بیفتد"
"مصیبت بزرگ بر ملت ایران شروع شده"و دولت وقت دیگر قادر به انجام هیچ کاری برای این ملت نخواهد بود "واین نصفه ونیمه کارها هم تعطیل "و همه مردم ایران باید در این هوای مسموم " با جیب نحیف خود "که دیگر قادر به ادامه درمان بیماری های جور واجور وعجیب وغریب "که نصیب شان شده
ست" را ندارند "بهترین وتنها ترین کار "دراز کش کردن خود " رو به قبله ست.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
1
با سلام. قبل از انقلاب قرار بود که کارخانجات به 150 کیلومتری تهران انتقال یابد . و بدین منظور شهرک صنعتی البرز در قزوین و شکرهای صنعتی در زنجان و ابهر و ساوه احداث گردید .ونیز از انجائیکه با توجه به شرایط جغرافیایی تهران هوای تازه از غرب تهران وارد و از جنوب تهران خارج می شود . لذا فرودگاه به 35 کیلومتری تهران در جاده ساوه یعنی همان فرودگاه امام و ترمینال به جنوب تهران و راه آهن نیز به جاده ساوه منتقل شود . چون اکثرا منافع فردی بر منافع اجتماعی در پیش ما الویت دارد . جهت رفاه حال کارکنان هواپیمایی و راه و اهن و رانندگان اتوبوس و مدیرانشان و نیز رفاه حال مدیران کارخانجات مقرر شد که این انتقال ها فعلا انجام نیابد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
مگر دادن یارانه به موتور ها وبرقی نمودن ان ها و خرید اتوبوس ومی بوس برقی و در نتیجه ایجاد وسائل حمل ونقل عمومی پاک وسریع هزینه اش از خرید بنزین تلف شده در ترافیک بیشتر است ؟ چرا این کار انجام نمی شود وچه دستانی در کار است معلوم نیست . چون هر بچه ای می تواند این حساب سر انگشتی را انجام دهد
پاسخ ها
شناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
با نصب سیستم اچ .اج.او هم الایندگی هوا تا 90% کاهش مییابد وهم مصرف سوخت 30% کاهش مییاید.قیمت یک سیستم المانی 1000دلار است که باید 30%ان را توسط بهینه سازی .30%توسط محیط زیست و40%ان توسط مالک اتوموبیل ازطریق وام بانکی تامین گردد که راننده از محل صرفه جویی سوخت تامین نماید
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
خانم ابتکار تشریف بردنند مراکش برای کنفرانس تغییرات اب وهوایی،ولی ایکاش اندکی از دستاورد های خودشان در این مورد برای ملت میگفتند تا ما فکر نکنیم محیط زیست ما در تغییرات اب وهوایی وبخصوص هوای تهران فقط تماشاچی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
یکی بگه ظرف 40 سال چه بلایی سر باغ های شهر ها اوردید؟ شهر مثل فیلم های علمی تخیلی شده که بمب اتم خورده توش.
واقعا هیچکس هیچ برنامه ای برای مدیریت کشور نداره. هرکی یه گوشه رو برداشته داره می چاپه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار