کد خبر: 820585
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
با احتساب فردا جمعه (14 آبان)‌ 16 روز است كه جنگنده‌هاي روسي عملياتي در حلب انجام نداده‌اند.
محمد بابايي
با احتساب فردا جمعه (14 آبان)‌ 16 روز است كه جنگنده‌هاي روسي عملياتي در حلب انجام نداده‌اند. ولاديمير پوتين روز شنبه در اقدامي كه ظاهراً وزارت دفاع روسيه را هم غافلگير كرد اجازه از‌سرگيري حملات هوايي عليه مواضع گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب را نداد و سخنگوي او گفت، روسيه صلاح نمي‌داند فعلاً كريدور انساني براي خروج غيرنظاميان بسته شود و مسكو توقف حملات را همچنان فرصتي براي واشنگتن مي‌داند تا به تعهدات خود مبني بر جدا كردن گروه‌هاي به اصطلاح ميانه‌رو از گروه‌هاي تروريستي عمل كند.

حلب ايستگاه پاياني جنگ سوريه محسوب مي‌شود و نيروهاي دولتي با كمك جنگنده‌هاي روسي و نيروهاي مقاومت در يك قدمي اين ايستگاه پاياني قرار دارند. اعاده حاكميت دولت مركزي بر تمامي مناطق دومين شهر بزرگ اين كشور، به معناي تيرخلاصي بر شورش مسلحانه‌اي خواهد بود كه در طول 5/5 سال گذشته توسط غرب و نظام‌هاي منسوخ شده حاشيه خليج فارس تغذيه و حمايت شده است.

مناطق شرقي حلب هم اكنون عمدتاً در كنترل گروه‌هايي است كه با القاعده زير چتر ائتلافي به نام جيش‌الفتح گردهم آمده‌اند. دولت‌هاي غربي فشارهاي رسانه‌اي و ديپلماتيك زيادي بر مسكو وارد مي‌كنند تا حملات خود را عليه اين گروه‌ها متوقف كند اما روس‌ها با استناد بر قطعنامه‌هاي سازمان ملل تأكيد دارند هر گروهي كه با القاعده و داعش همكاري كند، هدف مشروعي محسوب مي‌شود.  روس‌ها بارها از طرف امريكايي خواسته‌اند گروه‌هايي كه ارزشمند مي‌شناسد را از القاعده جدا كند اما واشنگتن هيچ وقت نخواست يا  نتوانست گروه‌هاي خوب را از گروه‌هاي بد جدا كند و براي روس‌ها هم مشخص شده كه امريكايي‌ها قصد انجام اين كار ندارند و به همين دليل منتظر اقدام آنها نماندند و به صورت يكجانبه اعلام كردند مذاكرات سياسي با واشنگتن را درباره سوريه به دليل «بي‌نتيجه بودن» تا مدت نامعلومي معلق مي‌كنند و همزمان با ايجاد مسيرهاي جداگانه امن، تا غروب روز جمعه به شبه‌نظاميان و غيرنظاميان فرصت دادند تا مناطق شرقي حلب را ترك كنند.

به نظر مي‌رسد استراتژي‌اي كه روس‌ها براي درهم كوبيدن مواضع تروريست‌ها به كار گرفته‌اند،‌ استفاده بيشتر از خشونت عليه تروريست‌ها، پس از هر آتش‌بس است. به عبارت ديگر روس‌ها با دادن توقف‌هاي مقطعي به فرايند عمليات، همانطور كه ارون لوند، تحليلگر مسائل سوريه در مؤسسه كارنگي مي‌نويسد:‌ «به صورت آهسته اما خشونت‌آميز» گروه‌هاي تروريستي را مجبور به تسليم مي‌كنند چرا كه عمليات هوايي روسيه پس از هر توقفي، شديدتر از قبل ظاهر شده است؛ مسئله‌اي كه باعث ايجاد رعب در ميان شبه‌نظاميان از حمله بعدي و همچنين ايجاد نارضايتي در ميان غيرنظاميان مناطق شرقي حلب از شبه نظاميان مي‌شود. از طرف ديگر، روسيه از طريق برقراري آتش‌بس و دادن فرصت به ديپلماسي تلاش كردند تا دولت‌هاي حامي گروه‌هاي مسلح به‌ويژه امريكا را از نظر سياسي خلع سلاح كنند.

پنج روز به انتخابات رياست جمهوري امريكا مانده است و روسيه مي‌خواهد تا قبل از انتخاب رئيس‌جمهور بعدي امريكا واقعيت‌هاي ميداني در سوريه را كاملاً به‌نفع دولت مركزي تثبيت كند و براساس استراتژي‌اي كه مسكو در پيش گرفته، پيش‌بيني مي‌شود حملات هوايي روسيه پس از پايان آتش‌بس فعلي خشن‌تر از هر زمان ديگري باشد. در همين راستا شاهد هستيم، ناوگاني از كشتي‎هاي جنگي روسيه، به رهبري ناو هواپيمابر آدميرال كوزنتسوف به سواحل سوريه رسيده‌اند و سه زيردريايي روسي مجهز به موشك‌هاي كروز و بالدار كاليبر به آنها ملحق شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار