کد خبر: 819096
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
جاذبه های طبیعی چهارمحال و بختیاری چشم هر گردشگری را به خود محو کرده است. استان چهار محال و بختیاری با 820 جاذبه طبیعی شناسایی شده و بکر توانسته چشم گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
مرضیه عالیپور

این استان نزدیک به 15 سد و دریاچه و سد بزرگی چون کارون 4 را در خود جای داده است که می تواند یکی از مهم ترین قابلیت های گردشگری استان به شمار رود. این استان با قرار گرفتن در محورهای مواصلاتی قطب اصفهان و خوزستان، موقعیت استراتژی و کلیدی خاصی دارد و در ارتباط با استان های هم جوار از اقلیم مناسب به خصوص دمای مناسب ناشی از آب و هوا برخوردار است. از مطالب بالا نتیجه گرفته می شود که چهار محال و بختیاری را می توان به عنوان قطب گردشگری در کشور شناخت و حال باید دید آیا تا کنون مسئولین برای توسعه گردشگری و جذب توریست در این استان اقدامی را انجام داده اند.

 هیچ فرصتی را برای توسعه گردشگری در چهار محال و بختیاری از دست نخواهیم داد

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار محال و بختیاری گفت: چهار محال و بختیاری دارای نقاط گردشگری بسیاری است که تا کنون 820 نقطه آن شناسایی شده و برای شناسایی دیگر نقاط گردشگری استان و توسعه آن از هیچ فرصتی فروگذار نخواهیم کرد .  بهمن عسگری اظهار کرد:  این استان دارای قابلیت های گردشگری در حوزه های مختلفی چون رفتینگ و بازی های هیجانی و ... می باشد که درآمد و اشتغال زایی را به همراه دارد. خانه های مسافر، مهمان پذیرها، هتل ها و خانه های سنتی در این استان راه اندازی شده که با استقبال خوب گردشگران مواجه شده است.

 وی با اشاره به اینکه از هر اقدامی برای جذب گردشگردر چهار محال و بختیاری چشم پوشی نخواهیم کرد، بیان داشت: برخی ازباغ های این استان امکان تبدیل شدن به منطقه گردشگری را دارد آن ها را شناسایی و به باغ های گردشگری تبدیل کرده ایم که این بازهم برای صاحب آن منطقه و خود صاحب باغ درآمد زایی را داشته است. عسگری مسئله حمل و نقل در گردشگری را لازم دانست و گفت: حمل و نقل و جابه جایی مسافران و گردشگران نیز بازهم یک راه دیگر درآمد زایی برای مردم خواهد بود. در این استان اقامت های مستقیم و غیر مستقیم را برای مسافران و گردشگران ایجاد کرده ایم.

 گردشگری در مفهوم جدید، صنعتی است مبتنی بر هماهنگی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار محال و بختیاری  اظهار کرد: منطقه هایی که قابلیت گردشگری را دارند باید شناسایی کرد و صنعت گردشگری را در آن توسعه داد. وی با اشاره به اینکه ما باید همه تلاش خودمان را بکنیم گردشگری استان را در سطح جهان معرفی کنیم بیان داشت: برای معرفی گردشگری استان در سطح جهان نیاز به همکاری در بخش خصوصی و دولتی است.

 روستاهای محروم را می توان به منطقه گردشگری تبدیل کرد

معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار محال و بختیاری گفت: ما به دنبال شناسایی تمامی نقاط گردشگری استان از جمله روستاهایی که دارای بافت فرسوده اند هستیم. صادقی به عنوان مثال به منطقه شلیل اشاره و اظهار کرد: در منطقه شلیل روستاهای محرومی شناسایی شده است که قابلیت گردشگری در آن ها وجود دارد. پادگان شلیل یکی از مکان هایی است که دارای تاریخ غنی و جزء مناطق شناسایی شده در بحث گردشگری فرهنگی به شمار می رود. وی اذعان داشت: وجود پل قوسی در زیر کارون 4 یکی از جذاب ترین نقطه گردشگری استان و حتی کشور را در اختیار دارد. صادقی با اشاره به اینکه برای گردشگری ماجراجویانه در استان رایزنی هایی انجام شده است، تصریح کرد: اجرای برخی از طرح های گردشگری نیاز به هماهنگی دستگاه هایی چون راه و شهرسازی، وزارت نیرو و ... است.

 خانه های مسافر در چهار محال و بختیاری مورد استقبال گردشگران قرار گرفت

معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی در ادامه گفت: در برخی از روستا های سامان و دو پلان، بهشت آباد، بلداجی با صاحب خانه ها صحبت کرده و خانه های آن ها را به عنوان خانه های روستایی در نظر می گیریم که در این خانه ها علاوه بر استراحتگاه، مواد غذایی بومی و محلی نیز به گردشگران فروخته خواهد شد. صادقی بیان داشت: خانه های روستایی می تواند برای خود صاحب خانه منبع درآمد زایی خوبی باشد و از این طریق چند نفر نیز به صورت مستقیم به کار گرفته خواهند شد. وی ادامه داد: ما برای کسانی که بخواهند چنین طرح هایی را در راستای جذب گردشگران راه اندازی کنند حمایت خواهیم کرد و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آن ها خواهیم گذاشت. صادقی با بیان اینکه خانه های مسافر در استان رشد چشمگیری داشته است اذعان کرد: خانه های مسافر رشد متوسط 45 درصد و اقامتگاه های بوم گردی در استان رشد 51 درصدی را به همراه داشته است.

12 خانه مسافر در سال جاری راه اندازی خواهد شد

معاون گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار محال و بختیاری اظهار کرد: در سال جاری با ابزاری که در اختیار روستائیان قرار گرفت پیش بینی می کنیم 50 خانه مسافر به 100 خانه افزایش پیدا می کند. صادقی افزود: سال های گذشته تنها در روستاهای سامان، خانه مسافر بوده اما با همت و پشتکار توانسته ایم تقریبا در سراسر استان این خانه های مسافر را راه اندازی کنیم. وی با بیان اینکه توسعه بوم گردی نیز در دست اجرا است بیان داشت: خود مسافر با عرضه کننده و یا جوامع محلی ارتباط مستقیم پیدا خواهد کرد و این هم برای مسافر بهتر و هم برای جوامع محلی سود دهی دارد. صادقی از حمایت های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به جوامع محلی خبر داد و گفت: ارائه مشاور و راه حل آشنایی با مباحث گردشگری، در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت تا سقف 100 میلیون، بازپرداخت 60 ماه و با سود 4 درصدی از جمله حمایت هایی است که از افرادی که بخواهند در توسعه گردشگری استان سرمایه گذاری کنندصورت گرفته است .

 صنعت گردشگری شعار است، سیاست گذاری و برنامه ریزی در گردشگری باید صورت گیرد

 

یکی از کارشناسان گردشگری گفت: در کشور های توسعه یافته شاهد تعامل بین بخشی هستیم و در واقع صنعت گردشگری در حد شعاراست و لازم است سیاست گذاری و برنامه ریزی گردشگری صورت گیرد. محمدرضا عباسی اظهار کرد: در گردشگری شاخص های بین المللی مد نظر قرار خواهد گرفت که موجب رقابت بین گردشگری با استان های دیگر است و ما باید همه تلاش خودمان را بکنیم که سیاست گذاری گردشگری را نه تنها در ایران بلکه در بین کشور های دیگر نشان دهیم. عباسی با اشاره به اینکه باید دسترسی به امکانات نیز برای مسافران آسان باشد اذعان داشت: لازم است مسئولین استان فکر جدی برای دسترسی به امکانات گردشگری و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز مسافران داشته باشند. وی با اشاره به اینکه گردشگری محصول هماهنگی است اذعان داشت: اگر هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی ایجاد شود این قابلیت را پیدا خواهیم کرد که استان رابه نقطه مطلوب گردشگری و جذب توریست برسانیم. عباسی با بیان اینکه مسئله آب در گردشگری تاثیر بسزایی دارد اذعان داشت: اگر آب وجود داشته باشد می توان بسیاری از باغات را نیز توسعه داد که این هم به طبیعت استان کمک خواهد کرد و هم باعث جذب گردشگران زیادتری خواهد شد. وی با بیان اینکه در پروژه احداث کارون 4 مسائل زیست محیطی و گردشگری نیز دیده شده است، عنوان کرد: یک میلیارد از هزینه های این پروژه برای گردشگری استان در نظر گرفته شد. عباسی خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن روستایی تسهیلات در اختیار روستائیان قرار خواهد داد که نسبت به  بهسازی و نوسازی بافت روستایی اقدام کنند که این شیوه و سیاست به معنای از بین بردن هویت تاریخی و گردشگری است.

 این کارشناس گردشگری گفت: نگاه به گردشگری لزوما داشتن منابع نیست بلکه الزاما هماهنگی بین سطحی در کشور برای توسعه گردشگری است. عباسی افزود: اگر هماهنگی وجود داشته باشد، گردشگری هم می تواند توسعه پیدا کند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر