کد خبر: 810711
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
افزايش ۹۵ درصدي عوارض آزادراهي در ۳۰ ماه اخير
بررسي روند افزايش نرخ عوارض آزادراهي حاكي است كه طي ۳۰ ماه اخير در سه مرحله نرخ عوارض با شيب نسبتا تند حدود ۹۵ درصدی گران شده است.
هادی غلامحسینی
بررسي روند افزايش نرخ عوارض آزادراهي حاكي است كه طي ۳۰ ماه اخير در سه مرحله نرخ عوارض با شيب نسبتا تند حدود ۹۵ درصدی گران شده است. با ديدگاه سرمايه‌داري مسئولان وزارت راه و شهرسازي به زودي شاهد افزايش نرخ عوارض آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌هاي اصلي و حتي راه‌هاي روستايي خواهيم بود؛ افزايشي كه احتمالاً شيب آن چندان ملايم نخواهد بود.
در ماه‌هاي ابتدايي حضور عباس آخوندي در ساختمان دادمان وي مدعي شد: با جديت پيگيريم كه نظام تعرفه عبور را آزاد كنيم تا آزادراه‌ها كلاً در اختيار سرمايه‌گذاران قرار گيرد. در بحث راهسازي و راهداري بايد سالانه 6 هزار ميليارد تومان براي استانداردسازي راه‌ها هزينه كنيم اما عمده توجهات در سال‌هاي گذشته راهسازي بوده و به راهداري توجهي نشده است.

هنوز سالگرد اظهارات آخوندي فرا نرسيده بود كه با چراغ سبز وزارت راه و شهرسازي عوارض عبور از آزادراه‌هاي كشور به‌طور ميانگين 20 تا 50 درصد افزايش يافت. يكسال بعد يعني در هفته دولت سال 94 نرخ عوارض عبور از آزادراه‌ها حدود 33 درصد گران شد، بدين ترتيب طي يك بازه يك ساله نرخ عوارض حدود 80 درصد افزايش می‌يابد.

اين در حالي است كه به سبك و سياق دو سال گذشته وزارت راه و شهرسازي يكبار ديگر به طور ميانگين نرخ عوارض عبور از آزادراه‌هاي كشور را 14/6 درصد افزايش داده است؛ اقدامي که به گفته حيدري مديركل دفتر مشاركت و جذب سرمايه‌گذاري وزارت راه و شهرسازي با هدف جذب سرمايه‌گذاران بخش خصوصي انجام شده است: «دليل افزايش نرخ عوارض را ايجاد جذابيت فضاي كسب و كار براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است. براي دستيابي به توسعه اقتصادي توجه به موضوع توسعه زيرساخت‌ها و حفظ شبكه حمل‌و‌نقل موجود لازم است و اين نيازمند هزينه‌هاي گزافي است كه دولت با توجه به شرايط اقتصادي قادر به تأمين آن نیست. بنابراين  مشاركت بخش خصوصي نيازمند ايجاد جذابيت و فضاي كسب و كار مناسب است.»
  
جاده صاف‌كني براي رشد بهاي سوخت با هدف توسعه زير ساخت
معاون وزير راه تلاش دارد تا با تئوريزه كردن مزاياي برخورداري از جاده‌هاي باكيفيت، در حقيقت از محل رشد هزينه‌هاي مردم با افزايش هزينه سوخت براي انجام پروژه، تأمين مالي كند، اين در حالي است كه هزينه‌هاي مردم در دولت روحاني افزايش يافته است.
به گزارش «جوان»، رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي راهداري كشور به عنوان يكي از معاونان وزير راه و شهرسازي به جاي آن كه از محل صرفه‌جويي و رشد بهره‌وري منابع لازم را براي اجراي پروژه‌هاي عمراني تأمين كند، درصدد است تا با رشد نرخ سوخت درآمد بيشتري را براي پروژه‌هايي كه گران به اجرا درمي‌آيد تأمين كند!

كشاورزيان طي روزهاي گذشته مكرراً در مصاحبه‌هاي خود عنوان كرده كه مردم بايد هزينه ساخت، تعمير و نگهداري راه را پرداخت كنند، اين در حالي است كه تاكنون نيز غير از اين نبوده است اما با اين حال گويي وي در تلاش است تا با رشد عوارض سوخت منابع براي پروژ‌ه‌هاي گران حوزه راه را تأمين كند. معاون وزير راه معتقد است كه بهترين راه براي اصلاح زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل، وضع عوارض بر سوخت مصرفي كشور اعم از بنزين و گازوئيل است.

كشاورزيان در مراسم افتتاح پاسگاه راهنمايي و راهنمايي كوهدشت – اسلام‌آباد غرب با حضور جمعي از مسئولان استان و شهرستان اظهار كرد: افزايش روزافزون بودجه‌هاي جاري شرايطي را فراهم كرده كه روش‌هاي تأمين اعتبار امروز جوابگوي تأمين نيازهاي كشور نيست.

وي با بيان اينكه بايد روش‌هاي جديدي براي تأمين اعتبار ساخت زيربناهاي كشور لحاظ شود، افزود: بسياري از كشورها از محل وضع عوارض سوخت، طرح‌هاي زيربنايي خود در بخش جاده‌اي را ساخته‌اند و ما هم بايد به اين سمت برويم. اين عوارض بايد در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار داده شود تا زيرساخت‌ها را ايجاد كند. معاون وزير راه بيان كرد: با روش‌هاي فعلي تأمين اعتبار ساخت سريع زيرساخت‌هاي جاده‌اي و حمل‌ونقل شدني نيست. بهترين راه براي اين كار وضع عوارض بر سوخت مصرفي كشور اعم از بنزين و گازوئيل است.
 وي يادآور شد: وقتي كه بحث تعيين عوارض براي سوخت مطرح مي‌شود فقط به بحث تورم‌زايي توجه مي‌شود اما از ايجاد زيرساخت‌هاي حمل و نقل و اشتغالزايي غافل مي‌شويم.
كشاورزيان در ادامه با بيان اينكه 35 هزار كيلومتر از شريان‌هاي جاده‌اي كشور تحت پوشش دوربين‌هاي ثبت سرعت قرار مي‌گيرند، گفت: استفاده از تجهيزات براي كنترل ترافيك يك ضرورت بوده كه در اين راستا دوربين‌هاي ثبت سرعت لحظه‌اي و متوسط در 35 هزار كيلومتر از شريان‌هاي جاده‌اي كشور نصب مي‌شوند.

وي تصريح كرد: نصب تجهيزات كنترل هوشمند جاده‌ها نيز به عنوان يكي ديگر از فعاليت‌ها در دست اقدام بوده و اميدواريم در سال‌هاي آينده اجرايي شود. رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور گفت: وقتي جاده خراب باشد خسارت بيشتري به خودرو وارد مي‌شود و اگر جاده درست باشد هزينه كمتري صرف رفع خسارت‌ها مي‌شود.
  
بليت اتوبوس ۲۰ درصد گران شد
از سوی دیگر همزمان با دور دوم سفرهاي تابستاني نرخ كرايه اتوبوس‌هاي برون‌شهري ۲۰‌درصد افزايش يافت، براي دومين بار است كه طي سال جاري قيمت بليت اتوبوس‌هاي برون‌شهري گران مي‌شود.
اواسط اسفند ماه سال گذشته مانند سال‌هاي اخير 20 درصد به نرخ كرايه بليت اتوبوس‌هاي مسافربري برون‌شهري افزوده شد؛ قيمتي كه معمولاً پس از پايان تعطيلات (نيمه‌هاي فروردين سال بعد) به روال قبلي بازمي‌گشت. اما امسال افزايش 20درصدي بر‌خلاف هميشه به كل سال تعميم يافت و به قيمت قبلي بازنگشت.
اين در حالي است كه با ابلاغ اتحاديه شركت‌هاي تعاوني مسافربري كشور از ساعت 23 چهارشنبه 20 درصد به قيمت بليت اتوبوس افزوده شده است، به اين ترتيب طي 6 ماه اخير نرخ بليت اتوبوس 40 درصد افزايش يافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار