کد خبر: 798859
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
نسیم سهیلی

 

شهادت، اوج تعالی انسان، کامل ترين جلوه ايثار و ارزشمندترین حرکت در دین تشیع است همچنین از این واژه در آیات قرآنی، به عنوان صفتی از صفات الهی یاد شده است.

 واژه شهید نیز به کسی اطلاق می شود که با نثار جان خود، درخت اسلام را آبیاری کرده و فساد را ریشه کن می کند.

در شرایط فعلی، شهادت مدافعان حرم اهل بیت(ع) یکی از بحث های مهمی است که هر از چند گاهی تیتر یک اخبار را به خود اختصاص می دهد. شهادت مظلومانه کسانی که ما هیچ از آنها نمی دانیم... به راستی هیچ چیز خبر شهادتشان!

اخبار مربوط به تروریست ها و نابسامانی های خاورمیانه با چاشنی دفاع قهرمانانه مدافعان حرم اهل بیت(ع)، مورد توجه افراد زیادی در سراسر دنیا است لذا این کارکرد شمول یا گستردگی می تواند پتانسیل خوبی برای رسانه باشد تا با افزایش اطلاعات افکار عمومی از جنایات تروریست ها، نمایش اهداف سربازان و مدافعان حرم و شهدای این عرصه به بازتولید آثار هنری مخصوصا در عرصه سینما دست بزند.

از این منظر که رسانه سینما مخاطب بیشتری دارد، تاثیرگذاری بالاتری را نیز موجب می شود. هر چند نمی توان کارکرد ادبیات از قبیل رمان و شعر را در این مهم انکار کرد اما سینما به دلیل جذابیت بصری توانمند ترعمل کرده است.  کارکرد مهم دیگر فیلم نیز به غیر از آگاه سازی آنی و فعلی، ماندگاری سندی است برای عبرت آموزی آیندگان.

با توجه به این امر که مخاطب امروز هوشمند بوده و تولید خوراک فرهنگی برای او تا حدودی سخت تر از گذشته است، رسالت هنرمند سینما برای تولید و انتقال مفاهیم جدید و صحیح، سخت تر از گذشته است لذا با توجه به خصیصه مذکور در عصر ارتباطات، بایستی با استفاده درست از رسانه به خصوص سینما که مدیوم قدرتمند تری نسبت به سایر رسانه های جمعی است، بازنمایی مفهوم واقعی شهادت، اهداف متعالی مدافعین حرم از جمله پاسداری از حرم اهل بیت(ص) و ارزشهای اسلامی، حفظ مرزهای کشور، دفاع از مظلومین، تامیین امنیت و... درقالب تصویر در رسانه و سینمای ملی نمود پیدا کند.

نوع به تصویر کشیدن این پیام نیز مهم است زیرا مخاطب امروز طرفدار ساختار شکنی است و کلیشه ها را پس می زند لذا پرهیز از قهرمان پروری های خارق العاده، قدیس نمایی و... در قالب یک فیلم نامه قوی، کارکردی موثردارد و همتی والا می طلبد.

برخی از فیلم های دفاع مقدس و آثاری که بروی مفاهیم مقدس شهادت و ایثار تکیه داشته اند، هرچند با اهدافی متعالی ساخته شده است اما به دلیل عدم تفکرعمیق در بطن و بسنده کردن به بیان حوادث جنگی، قهرمان پروری و... نتوانسته مخاطب را جذب کند و تماشاگر آن را پس زده است.

پرداخت به موضوعات شهادت محور بدون نتیجه گیری مستقیم، باعث می شود خود مخاطب به پردازش اطلاعات، بررسی و نتیجه گیری دست بزند و مفاهیم مورد نظر فیلم ساز برایش درونی شود.

در این بین باید اشاره کرد که سینمای ایران، قوی و تاثیر گذار است و در زمینه اجتماعی توانسته خوب عمل کند اما در زمینه دفاع مقدس و مسائل اینگونه هنوز جای بحث است.

در پایان باید گفت که دیگر دوره شعارهای « هنر برای هنر» گذشته و کارکرد تفریحی بودن سینما کمرنگ شده است. مخاطب امروز به واقع به پرداختن و تحلیل اطلاعات دریافتی دست می زند و رسالت هنرمند هر روز سخت تر از دیروز ادامه می یابد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار