کد خبر: 790463
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني در بخشي از شرح دعاي روز سوم ماه مبارک رمضان مي‌گويد: در اين دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه مي‌كنيم. دليل ضعيف‌ بودن حافظه، گناه است.
ایسنا: مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني در بخشي از شرح دعاي روز سوم ماه مبارک رمضان مي‌گويد: در اين دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه مي‌كنيم. دليل ضعيف‌ بودن حافظه، گناه است.

 در دعاي روز سوم ماه مبارك رمضان مي‌خوانيم:

«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيهَ وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ‏وَ اجْعَلْ لِي نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيرٍ تُنْزِلُ فِيهِ بِجُودِكَ يا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِين»

«خدايا در اين روز مرا هوش و بيدارى نصيب فرما و از سفاهت و جهالت و كار باطل دور گردان و از هر خيرى كه در اين روز نازل می‏فرمايى مرا نصيب بخش به حق جود و كرمت اى جود و بخشش دارترين عالم.»
 
آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح این دعا چنین مي‌گويد:

«خدايا در اين ماه رمضان روزي كن كه من هوشيار بشوم و حافظه پيدا كنم و از خواب غفلت بيدار بشوم! انسان اگر بيدار بشود خيلي لذت مي‌برد، نوع انسان‌ها در غفلت هستند؛ بنابراين در ماه رمضان از خدا درخواست كنيد كه از خواب غفلت بيدار شويم.»

وي درباره علت ضعيفي حافظه عنوان مي‌كند:

«يكي از نعمت‌هاي بزرگ خدا ذهن است. در اين دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه مي‌كنيم، اگر مي‌بينيد حافظه ضعيف است و حافظه درست و حسابي نداريم، علت آن گناه است؛ به نامحرم كه نگاه كني حافظه مي‌رود. شخصي به دانشمندي مراجعه مي‌كند و مي‌گويد، من حافظه ندارم. آن دانشمند گفت: گناه نكن و علت آن را هم ذكر كرد و گفت: علم يك نوع فضيلت و برتري است و خدا اين برتري را به شخص گناهکار نمي‌دهد؛ لذا كسي كه اهل گناه است مجتهد و ملا نمي‌شود و اگر بخواهد ملا بشود و به درد مردم بخورد بايد حافظه داشته باشد و لازمه آن ترك گناه است.»
 
این عالم ربانی در ادامه به بيان خاطره‌اي مي‌پردازد و مي‌گويد:

«مرحوم آيت‌الله بروجردي، گاهي در درس، شعرهاي سيوطي مي‌خواندند؛ با اينكه حدود 70 تا 80 سال از زماني كه سيوطي مي‌خواندند و مجتهد شده بودند، فاصله بود، ولي به علت دوري از گناه از حافظه بسيار قوي برخوردار بودند. اين عالم رباني همچنين دعايي براي تقويت حافظه معرفي مي‌كند و مي‌گويد: از خدا؛ حافظه بخواهيم و ترك گناه كنيم؛ اين دعا را هم بعد از هر نماز بخوانيد: «سبحان من لايعتدي علي اهل مملكته ...» كه باعث تقويت حافظه مي‌شود؛ قرآن حفظ كنيد؛ حافظه زياد مي‌شود؛ خواندن آيت‌الكرسي حافظه را زياد مي‌كند و ...»

اين استاد اخلاق بار دیگر با اشاره به دعاي روز سوم ماه رمضان، مي‌گويد:

«در ادامه دعاي روز سوم از خدا طلب بيداري از خواب غفلت مي‌كنيم. «وَبَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْوِيهِ» خدايا در اين روز مرا از كارهاي باطل و سفيهانه دور گردان؛ غيبت نكنم، دروغ نگويم و ... سفاهت به معناي كار بي‌خردانه و بچه‌گانه است.»

آيت‌الله مجتهدي تهراني با قرائت ادامه دعا مي‌افزايد:
««وَاجْعَلْ لِي نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيرٍ تُنْزِلُ فِيهِ» خدايا هر كار خيري كه در ماه رمضان نازل كرده‌اي نصيبي از آن كار خير به من برسان.»
 
این عالم ربانی در ادامه به حديثي از حضرت رسول اشاره مي‌كند و مي‌گويد:

«رسول خدا فرمود: «آيا شما را خبر ندهم به اموري كه اگر به آن امور عمل كنيد، شيطان از شما دور مي‌شود؛ مثل دور بودن مشرق از مغرب.» اصحاب گفتند: «بله يا رسول‌الله» حضرت فرمودند: «روزه بگيريد؛ چراكه روزه صورت شيطان را سياه مي‌كند.» وي تأكيد كرد: يكي از كارهاي خير روزه گرفتن است. از خدا بخواهيم كه در ماه رمضان مريض نشويم و توفيق روزه‌داري داشته باشيم. يكي از كارهاي خير ديگر صدقه است؛ صدقه دادن هم پشت شيطان را مي‌شكند. «و كَسْرَ ظَهره» و در ادامه آمده است،‌ مواظبت بر عمل صالح، نماز شب و دوستي با خدا و استغفار، ريشه شيطان را قطع مي‌كند. و در آخر حديث گفته شده است: «و ل‍ِكلِ شي زكات وزكاتُ الابدان الصيام» كه هر چيزي زكاتي دارد و زكات بدن‌هاي شما روزه است.»

آيت‌الله مجتهدي تهراني درباره بخش آخر دعاي روز سوم ماه رمضان اظهار مي‌كند:
««وَ اجْعَلْ لِي نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيرٍ تُنْزِلُ فِيهِ بِجُودِكَ يا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِين» خدايا هر خيري كه در ماه رمضان نازل مي‌كني براي من نصيبي از آن خير قرار بده به جود و بخشش خودت اي كسي كه جود و بخششت از همه بخشندگان بيشتر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار