کد خبر: 783156
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
رئیس هیئت امنای مرکز داوری كانون وكلای استان اصفهان خبر داد:
رئیس هیئت امنای مرکز داوری كانون وكلای استان اصفهان گفت: استان اصفهان در رتبه نخست بحث داوری در کشور قرار گرفته است و فرهنگ آن نیز باید در جامعه ایجاد شود.

کامران پورجوهری در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: بر اساس آمار سالانه ده‌ها میلیون پرونده وارد سیستم قضایی كشور می‌شود و از این آمار این گونه برداشت می‌شود كه خانواده‌ای در کشور نیست که با مسائل حقوقی درگیر نباشد اما نامناسب بودن وضعیت ورودی پرونده‌ها به سیستم دادگستری نگران کننده است.

وی اظهارکرد: مکانیسم‌های بسیار متنوعی در روش‌های حل و رفع اختلافات وجود دارد که یکی از مطلوب‌ترین روش‌ها (علی‌رغم تمایل کمتر) رجوع به دادگستری است و این در حالی است كه همیشه سعی می‌شود از روش‌های دیگر اختلافات برطرف شود.

رئیس هیئت امنای مرکز داوری كانون وكلای استان اصفهان با اشاره به اینكه استان اصفهان در رتبه نخست بحث داوری در کشور قرار گرفته است، اظهارکرد: داوری یک حرفه و در تمام دنیا به ویژه در مباحث تجاری تعریف شده و فرهنگ آن باید در جامعه ایجاد شود.

وی گفت: هزینه داوری نسبت به سایر هزینه‌های قضایی بسیار ارزان‌تر است و مزیت اصلی آن حصول سریع‌تر نتیجه است.

پورجوهری با بیان اینكه وجود این میزان پرونده حقوقی نشان می‌دهد مردم دغدغه‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی دارند،‌ تصریح کرد: تاسیس مركز داوری گامی در جهت كمك به جامعه و رفع بخش عمده‌ای از مشكلات قوه قضائیه است.

وی گفت: مرکز داوری کانون وکلا یکی از چندین مرکز عمده داوری در اصفهان است که پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد پرونده‌های در مرکز داوری کانون وکلا وارد شود.

رئیس هیئت امنای مرکز داوری كانون وكلای استان اصفهان با بیان اینکه مباحث حقوقی در همه شئون اجتماعی زندگی وجود دارد، گفت: اگرچه ارایه خدمات مشاوره‌ای یکی از وظایف مهم وکلا است اما یک نقش مهم‌تر وکلا در دنیا که البته این مسئله متاسفانه در کشور سال‌هاست که مغفول مانده این است که اختلاف را حل کنند نه اینکه خود در درگیری یکی از طرفین مداخله کنند.

ایجاد فرهنگ داوری در مردم ضروری است

یک عضو هیئت امنایی مرکز داوری كانون وكلای اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به ایجاد فرهنگ داوری در مردم، گفت: مردم هنوز نسبت به این مسئله آگاهی ندارند و به همین دلیل در صورت مواجه شدن با مشکل به دادگستری‌ها هجوم می‌آورند. اهمیت داوری باید به قدری باشد که مورد رجوع مردم قرار گیرد.

محمد جعفری‌فشارکی اظهار کرد: یکی از معضلات بسیار بزرگ دستگاه قضایی حجم بسیار پرونده‌های دستگاه قضایی است و در واقع بخش بزرگی از این پرونده‌ها ناشی از فرهنگ عمومی و وضعیت اقتصادی جامعه است که در حقیقت متولی آن دستگاه قضایی نیست.

وی گفت: آسیبی که حجم سنگین این پرونده‌ها به دستگاه‌ قضایی وارد می‌کند این است که از کیفیت رسیدگی‌ها می‌کاهد زیرا نباید از یک قاضی دادگستری توقع داشته باشیم که روزانه حداقل به ۱۰ پرونده رسیدگی كند.

این عضو هیئت امنای مرکز داوری كانون وكلای اصفهان افزود: به جهت اهمیتی که پرونده‌ها در دادگستری دارند به نظر می‌رسد که داوری تأثیر بسزایی در این بخش داشته باشد زیرا تمامی پرونده‌هایی كه در دستگاه قضایی مورد بررسی قرارمی‌گیرد پرونده‌های کلان و انبوه نیست و معضل اینجاست روند رسیدگی به پرونده‌ها چه کوچک چه بزرگ یکسان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر