کد خبر: 779757
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
همانگونه كه در يمن، آتش‌بس بهانه‌اي براي يك ژست سياسي است تا مذاكرات در كويت راه‌اندازي شود ...
هادي محمدي
همانگونه كه در يمن، آتش‌بس بهانه‌اي براي يك ژست سياسي است تا مذاكرات در كويت راه‌اندازي شود و با ادامه حملات نظامي و فشار عملياتي بتوانند شانس خود را براي كسب اهداف جنگي در مذاكره بيازمايند، در سوريه هم كه شرايط بسيار بدتري براي تروريست‌ها و حاميان آنها حاكم است، از همين فرمول استفاده مي‌كنند. با اينكه النصره و داعش و احرارالشام و همپيمانان القاعده به عنوان تروريست پذيرفته شده‌اند و اجراي آتش‌بس در مورد آنها بي‌معناست ولي امريكايي‌ها از فاصله 10هفته‌اي توقف جنگ استفاده كرده و همراه با تركيه، قطر و عربستان، صدها كانتينر سلاح و مهمات جديد براي تروريست‌هاي شمال حلب و استان اذلب وارد كرده و با هدايت عملياتي كماندوهاي تركيه، در چندين محور به مواضع ارتش سوريه حمله كرده‌اند. شمال حلب، جنوب غربي حلب، قنيطره، غرب درعا و شمال حماه در اين مدت، فقط از سوي النصره و همپيمانان القاعده نقض آتش‌بس كرده و خصوصاً در آستانه دور دوم مذاكرات ژنو3، براي كسب پيروزي ميداني وارد عمل شده‌اند كه در همه محورها ناكام ماندند. نكته مهم اين است كه امريكا و تروريست‌ها در ژنو با دست خالي وارد شده و به لحاظ رواني هم خود را بازنده مي‌دانند و در صحنه ميداني در شرايط مهلكي به‌سر مي‌برند، لذا واكنش ارتش سوريه و حاميان آن به نقض‌ مكرر آتش‌بس‌ها و تلاش براي پيشروي كه آنها را با تلفات جدي نيز روبه‌رو كرده، آنها را در ژنو آزار مي‌دهد. تيم حكومتي با كارنامه نظامي و يك كارت سياسي انتخاباتي در دور دوم ژنو3 حاضر شده، در حالي كه تيم تروريست‌هاي رياض، با آشفتگي مواضع و تغيير آن، فقط به درخواست‌هاي مداخله‌گرانه براي حذف بشاراسد تكيه مي‌كنند. اين درخواست حداكثري و التماسي در حالي است كه تلاش‌هاي ميداني و در جنوب و شمال حلب يا قنيطره راه به جايي نبرده و خسارت هم ديده‌اند، به همين دليل امريكا و تروريست‌هاي حاضر در ژنو با متهم كردن ارتش سوريه به نقض آتش‌بس! از ادامه  مذاكرات فرار مي‌كنند. جالب است كه در شمال حلب بنا به تأييد امريكا و سازمان ملل، تروريست‌ها از سلاح شيميايي استفاده كرده و آغاز‌گر حمله بودند. در جنوب حلب نيز حتي براي يك روز، برخي مناطق حساس را اشغال كردند و در قنيطره با كمك رژيم صهيونيستي وارد درگيري شدند ولي در تمامي محورهاي عملياتي شكست سختي متحمل شدند و اين گروه‌ها دقيقاً النصره و همپيمانان القاعده هستند كه امريكا و نمايندگان تروريست‌ها در ژنو، آنها را بهانه مذاكره قرار داده‌اند.
از نگاه امريكا، حال كه در ميز مذاكره اهرم فشار و خواسته منطقي و موجه ندارند بايد مجوز جنگي يكجانبه براي تروريست‌ها داشته باشند تا نتيجه مذاكره را در سايه چماق نظامي هدايت كنند.
اگر تروريست‌ها در ژنو به ادامه مذاكره باز نگردند، بايد منتظر آغاز درگيري جديد تروريست‌ها در برخي مناطق مياني، ‌غربي و شمالي سوريه باشيم. امريكا و ارتجاع عرب اميدوارند با كمك‌هاي جديد ارسالي به سوريه تروريست‌ها را براي كسب يك پيروزي محدود مهيا كرده باشند ولي قبل از هر چيز بايد مسئوليت شكست مذاكرات در ژنو را بپذيرند و وارد يك درگيري تضمين نشده نيز بشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار