کد خبر: 779731
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
نگاهي به برخي حوزه‌هاي مختلف اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي در ورزش
در شرايطي امسال از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل نامگذاري شده كه ورزش يكي از حوزه‌هايي است كه ظرفيت‌هاي زيادي براي عملي كردن اين شعار و رهنمود دارد. در ورزش مي‌توان سراغي از بخش‌هايي كه گرفت كه با اجرايي كردن اقتصاد مقاومتي و تكيه به توليد و توان داخلي مي‌توان اتفاقات بزرگي را رقم زد، موضوعي كه به طور حتم مي‌تواند نقش زيادي در افزايش افتخار‌آفريني‌هاي ورزشكاران كشورمان در ميادين بين‌المللي و همچنين بالا رفتن سطح سلامت در جامعه داشته باشد.
سعيد احمديان
   توجه به البسه ورزشي داخلي
يكي از موارد مهم و اساسي در زمينه اقتصاد مقاومتي توجه به توليدات داخلي است، امري كه در سال‌هاي اخير ناديده گرفته شده و با افزايش روند واردات، خيلي از كارگاه‌ها و توليدي‌هاي فعال در حوزه‌هاي مختلف به محاق تعطيلي رفته‌اند و همين امر بيكاري جمعي از شاغلان در اين بخش را به همراه داشته است. ورزش هم از اين آسيب‌ها در امان نمانده و توليد‌كننده‌هاي داخلي پوشاك ورزشي همواره از بي‌توجهي‌ها و عدم استفاده از پوشاكي كه در كشور توليد مي‌شود در بين تيم‌هاي ورزشي گلايه كرده‌اند، امري كه تعطيلي يا كاهش توليد اين كارگاه‌ها را به همراه داشته است. به همين خاطر يكي از بخش‌هايي كه در عملي كردن اقتصاد مقاومتي در ورزش بايد به آن توجه كرد، توليد داخلي در زمينه پوشاك و البسه ورزشي است، موضوعي كه در سال‌هاي اخير از چشم مسئولان و مديران باشگاه‌ها و فدراسيون‌هاي ورزشي دور مانده است.
همين مسئله پاي برندهاي خارجي را به كشورمان باز كرده و استفاده تيم‌هاي ورزشي و باشگاه‌ها از برندهاي خارجي در چند سال گذشته به شدت افزايش يافته است و كمتر مي‌توان تيمي را پيدا كرد كه از البسه داخلي استفاده كند. نكته قابل تأمل جولان برندهاي بي‌كيفيت پوشاك ورزشي خارجي در كشور است كه با سوء استفاده از اعتمادي كه مسئولان ورزشي به آنها مي‌كنند، لباس‌هاي تقلبي كه در توليدي‌هاي داخلي آماده مي‌شود را به عنوان لباس اورجينال و خارجي به باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها تحويل مي‌دهند، نمونه‌اي كه در ماجراي قرارداد آل اشپورت با تيم ملي فوتبال به خوبي خودش را نشان داد و مسئولان اين شركت آلماني، لباس‌هايي را به عنوان لباس اصل به فدراسيون فوتبال تحويل مي‌دادند كه به جاي توليد در آلمان، در توليدي‌هاي منيريه تهران آماده شده بود. اين در حالي است كه در كشورمان و در بين توليد‌كننده‌هاي داخلي، برندهاي معتبر و باكيفيتي وجود دارد كه مي‌توانند به خوبي نيازي كه جامعه ورزش به پوشاك و البسه دارد را تأمين كنند. به همين خاطر در موضوع اقتصاد مقاومتي مبحث استفاده از البسه داخلي توسط ورزشكاران يكي از موضوعاتي است كه بايد بيشتر از گذشته به آن اهميت داده شود و با اعتماد مسئولان و باشگاه‌ها، ورزشكاران ايراني با برندهاي داخلي در رقابت‌هاي  بين‌المللي به ميدان بروند.
   برپايي اردوها در داخل كشور
علاوه بر پوشاك ورزشي، موضوع ديگري كه در اجرايي كردن اقتصاد مقاومتي در ورزش اهميت دارد، استفاده از توان داخلي در بخش سخت‌افزاري و زير‌ساخت‌هاي ورزشي است. به خصوص اينكه در خيلي از موارد ديده شده كه برخي باشگاه‌ها و تيم‌هاي ورزشي بدون توجه به امكاناتي كه در ايران وجود دارد، براي برگزاري اردوهاي آماده‌سازي راهي خارج از كشور شده‌اند و اردوهايشان را در كشورهايي مانند تركيه و امارات برپا كرده‌اند. اين مسئله علاوه بر اينكه باعث خروج مقادير زيادي ارز از كشورمان مي‌شود، هزينه‌هاي سنگين مالي را هم به تيم‌ها تحميل مي‌كند، امري كه با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه كاهش هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري را دنبال مي‌كند، در تضاد است. اين در شرايطي است كه دركشورمان با داشتن اقليم‌هاي آب و هوايي مختلف، مناطقي با امكانات كافي براي برگزاري اردوهاي ورزشي وجود دارد كه مي‌تواند به عنوان گزينه اول تيم‌ها و باشگاه‌ها به خصوص فوتبالي‌ها مطرح شود. در اين صورت علاوه بر كمك به رونق اقتصادي اين مناطق، نه تنها ارزي از كشور خارج نمي‌شود و هزينه‌ها كمتر مي‌شود، بلكه اين مسئله مي‌تواند پتانسيل‌هايي كه در كشورمان وجود دارد را بيشتر از قبل حتي به خارجي‌ها معرفي كند و سبب رونق گردشگري شود.
   استفاده از نيروي انساني داخلي
بخش ديگري كه در موضوع اقتصاد مقاومتي در ورزش بايد به آن توجه شود، استفاده از توان و دانش انساني داخلي است، اين در حالي است كه مشاهده مي‌شود در برخي رشته‌هاي ورزشي مانند فوتبال، بدون توجه به استعدادهايي كه كشور وجود دارد، با بازيكنان خارجي و مربيان بي‌كيفيت قراردادهاي هنگفتي بسته مي‌شود، مسئله‌اي كه بي‌ارتباط با حضور دلالان نيست. به همين خاطر در راستاي عملي كردن اقتصاد مقاومتي در ورزش بايد توجه ويژه‌اي به توان و استعدادهاي داخلي در بخش‌هاي ورزش كرد، تدبيري كه علاوه بر قطع كردن دست دلال‌ها، هزينه‌ها را كمتر مي‌كند و به نيروهاي مستعد داخلي فرصت پيشرفت مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار