کد خبر: 779704
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
رئيس‌جمهور در جمع مردم سمنان:
حجت‌الاسلام حسن روحاني در اولين سفر استاني خود در سال ۹۵ به سمنان زادگاه خود رفت و در جمع مردم شهر سمنان به سخنراني پرداخت.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحاني در اولين سفر استاني خود در سال ۹۵ به سمنان، با بيان اينكه دولت يازدهم زماني كار خود را آغاز كرد كه اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي به اوج خود رسيده بود، گفت: ما كار خود را زماني شروع كرده بوديم كه تحريم به اوج رسيده بود؛ تورم، ركود، بيكاري و عدم آرامش در بازار، زندگي را در ذهن مردم با تعريف‌هاي فراوان مواجه كرده است.
وي افزود: ملت ايران در اين زمان يك تصميم تاريخي گرفت و تصميم گرفت اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي قدرت‌هاي جهاني و صهيونيسم بين‌الملل را با شكست مواجه كند.
روحاني تأكيد كرد: ملت ايران تصميم گرفت فشار تحريم و مشكلات منطقه‌اي و بين‌المللي را يكي بعد از ديگري حل و فصل كند. رئيس‌جمهور با بيان اينكه مردم در اين ۳۶ ماه همواره كنار دولت، نظام و پاسخگوي نداي رهبري بودند، گفت: امروز از فراز بلندي كه پيش‌روي خود داريم، تقريباً به قله نزديك شده‌ايم.
ملت بزرگ ايران توانست با قدرتش تمام قطعنامه‌هاي تحريمي بند ۷ و فصل ۷ عليه ايران را از بين ببرد. همه قطعنامه‌هايي كه عليه كشورمان بود، امروز لغو شده است.
 
 برجام یک افتخار سیاسی حقوقی است!
رئيس‌جمهور گفت: آنهايي كه سؤال مي‌كنند و مي‌گويند برجام چه كار كرده است؟ برجام يك افتخار سياسي و حقوقي براي ملت ايران ثبت كرده است. روحاني تأكيد كرد: چه كسي فكر مي‌كرد كه شش قطعنامه شوراي امنيت و ۱۲ قطعنامه شوراي حكام يكي پس از ديگري لغو شود و به زباله‌دان تاريخ انداخته شود؟
رئيس‌جمهور ادامه داد: مگر مردم ما يادشان رفته كه براي فروش نفت ايران كه به عنوان يك قدرت اقتصادي در صحنه بين‌المللي حضور داشت را به نصف آن تقليل دادند يعني 2 ميليون بشكه صادرات تبديل به يك ميليون بشكه شد.
وي افزود: مگر مردم ما يادشان رفته كه كشتيراني به سمت بنادر ايران تحريم شد و همه كالاها بايد به بندر كشور ديگري مي‌رفت و از آنجا با لنج‌هاي كوچك به بنادر ايران منتقل مي‌شد. مگر مردم ما يادشان رفته هيچ پولي از طريق بانك منتقل و داد‌و‌ستد نمي‌شد. رفته بوديم به قرن نوزدهم؛ همه چيز از طريق صرافي‌ها حل و فصل مي‌شد. تمام كانال‌هاي بانكي به روي ايران بسته شده بود.
روحاني خطاب به رسانه‌ها، آنان را به رعايت اخلاق دعوت كرد و گفت: رسانه‌ها اخلاق را مدنظر قرار دهند، انتقاد از دولت اشكال ندارد، نقد به دولت گاهي لازم است، اما آشوب و هرج و مرج رسانه‌اي را ملت نمي‌پسندد، هجمه‌هاي غيراخلاقي و رسانه‌اي در شأن ملت ايران نيست. روحاني ادامه داد: براي من جاي تعجب است كه برخي مي‌گويند ديپلمات‌هاي ما پيروز نيستند، صهيونيست‌ها پيروز هستند. كجا رفته است تعصب ملي و كجا رفت غيرت ديني؟ چرا نمي‌خواهيم واقعيت‌ها براي مردم روشن شود. چرا در برابر عظمت ملت ايران سر فرود بياوريم؟
وي تأكيد كرد: آيا امريكا و صهيونيست‌ها عظمت دارند يا ايران عزيز ما؟

   زنجيرهاي تحريم را گسسته‌ايم
رئيس‌جمهور تصريح كرد: ما به حول و قوه الهي زنجيرهاي تحريم‌ها را گسسته‌ايم. امروز روابط بانكي بين بانك‌هاي ايران و بانك‌هاي جهان يكي بعد از ديگري گشوده مي‌شود. به هر كشوري كه مي‌رويم، اولين قرارداد ما ارتباط بانكي بانك مركزي با آن كشور و بانك‌هاي ديگر است.
روحاني با اشاره به سفرهاي خارجي‌اش، گفت: ما به پاكستان و تركيه رفتيم، از اين نوع قراردادها امضا شد. هر مقام خارجي كه به تهران آمد، اولين قرارداد ما، قرارداد بانكي بود اما يادمان باشد وقتي ويراني رخ مي‌دهد، بازسازي و نوسازي زمان مي‌برد.
وي با بيان اينكه امروز موانع از پيش‌روي ما برداشته شده است، گفت: امروز مسير پيش پاي تجار، كارآفرينان، واردكنندگان و صادركنندگان ما باز شده است. وقتي موانع برداشته شده، براي آنكه سرمايه‌گذاران خارجي و كمپاني‌هاي خارجي به ايران وارد شوند و سرمايه‌گذاري كنند، نياز به زمان دارند. روحاني تأكيد كرد: امروز تنها سه ماه از برجام گذشته، برخي‌ فكر مي‌كنند ۳۰ سال از برجام گذشته است و شما ببينيد در مدت اين سه ماه چه گشايش‌هاي فراواني به وجود آمده و ايجاد شده است.
رئيس‌جمهور گفت: آنهايي كه سه ماه پيش با هواپيما مي‌خواستند به يك كشور خارجي پرواز كنند و آن كشور خارجي به هواپيماي ما بنزين نمي‌داد، ناچار مي‌شدند در رفت و بازگشت در جاي ديگري بنشينند و بنزين بزنند. امروز اين موانع برطرف شده و گردشگران روز به روز براي بازديد از كشورمان به سمت ايران زمين مي‌آيند. هر روز تعدادي از كمپاني‌ها و بخش خصوصي خارجي وارد ايران مي‌شوند و قراردادها امضا مي‌شود.
 
 جايگاه‌مان را در صادرات نفت باز ستانده‌ايم
وي با طرح اين سؤال كه مگر كمپاني‌هاي دنيا بيكارند كه وقتشان را صرف كنند، دو هفته بيايند اينجا هتل كرايه كنند؟ اظهار داشت: آنها كمپاني‌هاي بزرگ جهاني‌اند، ساعتشان قيمت دارد، دقيقه‌شان قيمت دارد، چرا واقعيت‌ها را نمي‌خواهيم بپذيريم؟ صادرات نفت ما قبل از اجراي برجام يك ميليون بشكه بوده و امروز كه من با شما صحبت مي‌كنم، از 2 ميليون بشكه بيشتر افزايش يافته است، يعني يك ميليون و ۱۰۰ هزار بشكه افزايش پيدا كرده است.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه جايگاه‌مان را در بازار نفت بازستانده‌ايم، گفت: در زمينه هسته‌اي كه ديروز مي‌گفتند براي ايران منطقه ممنوع است، ما امروز كيك زرد خريداري مي‌كنيم، اورانيوم غني‌شده به فروش مي‌رسانيم، آب سنگين را به فروش مي‌رسانيم و اين همان موادي است كه يك سال پيش به عنوان منابع ممنوعه ايران در دنيا به عنوان يك امري مسلم تلقي شده بود و امروز راه و مسير براي حركت ما باز شده است.
وي با بيان اينكه برخي از اقلام حساس صنعت نفت و پتروشيمي تا شش ماه پيش با قيمت گزاف مي‌خريديم، امروز برخي از آنان را به نصف قيمت مي‌خريم، گفت: كالاهايي داريم كه به يك‌دهم قيمت امروز در بازار خريداري مي‌كنيم كه تا ديروز تنها يك كشور به ما كالا مي‌فروخت و ميدان رقابت نداشتيم اما امروز دهها كشور فروشنده هستند و ما مي‌توانيم در بازار جهاني بهترين را با مناسب‌ترين قيمت خريداري كنيم. روحاني با بيان اينكه ما به تلاش اين ملت افتخار مي‌كنيم، گفت: برجام ثمره تلاش ملت بزرگ ايران است. برجام ثمره هدايت‌هاي مقام معظم رهبري است.
وي افزود: ما امروز در مقطعي هستيم كه بعد از برداشته شدن تحريم‌ها، از اين فضا بايد استفاده كنيم. رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشكالي ندارد. دوران انتخابات، دوران رقابت و شعار است. امروز كه بحمدالله انتخابات در بخش بزرگي از كشور تمام شده، ديگر دوران رقابت‌ها را بايد كنار بگذاريم.

   نقد برجام براي پيش از تصويب بود
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: اگر كسي بر برجام نقدي داشت، مال زماني بود كه هنوز تصويب نشده بود. برجامي كه رهبري تأييد كرد، مجلس تأييد كرد و شوراي عالي امنيت ملي تأييد كرد، امروز زمان اجراست، امروز ديگر زمان برخي از نقدها و بيان‌ها نيست. امروز بايد از اين فرصت استفاده كنيم. همه ما بايد برادرانه، منسجم و در كنار هم براي ساختن ايراني آباد تلاش كنيم. روحاني خاطرنشان كرد: دولت منتخب شما با هدايت‌هاي رهبري و كمك شما مردم در تمام ميدان‌ها چيزي را كم نخواهد گذاشت؛ اطمينان داشته باشيد.
وي با اشاره به حضورش در نشست سران كشورهاي اسلامي گفت: اين اجلاس با حضور ۵۶ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي برگزار شد اما يكي، دو كشور بودند كه مي‌خواستند صحنه كنفرانس اسلامي را به سمتي هدايت كنند كه ايران را دشمن آرامش منطقه معرفي و بگويند ايران مي‌خواهد در امور كشورهاي ديگر دخالت كند اما به حول و قوه الهي در سرتاسر اين كنفرانس در تمام نطق‌ها و سخنراني‌ها، كاري كه ما مي‌خواستيم انجام دهيم، انجام داديم. روحاني گفت: ما مي‌خواستيم به دنياي اسلام بگوييم كه دشمن دنياي اسلام، تروريسم و صهيونيسم است.
ما به اين هدف بلند رسيديم و سرتاسر اين كنفرانس در مذاكره با سران و نطق سران كنفرانس، فضا، فضايي بود كه از ايران تجليل شد ولو اينكه يكي دو كشور به دنبال اين بودند كه زهر خود را بريزند، اما ايران جايگاه خود را خواهد داشت و روز به روز به حول و قوه الهي عظمت بيشترو بيشتر خواهد شد.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه در فضاي بعد از برجام بايد دنبال اخلاق و اقتصاد باشيم، گفت: زماني كه به مناسبت سال نو با مراجع تقليد تلفني صحبت مي‌كردم، يكي از اين مراجع به من گفت فلاني امسال، سال ۹۵ كاري كنيد كه سال برجام اخلاقي باشد. به تعبيری او مي‌گفت برجام‌۲، برجام اخلاقي بايد باشد. ما بايد در اين سال اخلاق، ادب، راستگويي، خدمت به مردم و عظمت كشور را همواره مد نظر داشته باشيم.
روحاني با بيان اينكه امسال، سال اقتصاد مقاومتي آن هم در زمينه اقدام و عمل است، گفت: دولت و معاون اول رئيس‌جمهور برنامه‌هاي سال ۹۵ را براي اقتصاد مقاومتي ابلاغ كرد، حدود يك سال روي اين برنامه‌ها كار شده، برنامه را كه يك روزه نمي‌شود ابلاغ كرد، اين برنامه‌ها اسناد پشتيبان دارد و امسال همه به كمك هم، در كنار يكديگر دست به دست هم مي‌دهيم تا دستور رهبري را اجرا كنيم و اقتصاد مقاومتي را عملياتي ‌كنيم.
وي در تعريف اقتصاد مقاومتي گفت: معناي اقتصاد مقاومتي اين است كه بتوانيم صادرات غيرنفتي‌مان را نسبت به واردات غيرنفتي بالا ببريم. بعد از ۶۳ سال، سال گذشته اولين سالي بود كه دولت موفق شد كاري كند كه صادرات غيرنفتي ما بر واردات پيشي بگيرد، اين افتخاري بزرگ براي ملت ايران بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار