کد خبر: 779694
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
واردات شيرخشک، توليدات داخلي را فلج مي‌کند
دامداران قزويني که ماه‌ها و سال‌ها تمام زمان و عمر خود را براي افزايش توليدات داخلي گذاشته‌اند به دليل عدم همکاري برخي از کارخانه‌هاي بنام و واردات شيرخشک از کشورهاي ديگر، به زانو افتاده و در حال فلج شدن هستند. با اينکه امسال را مقام معظم رهبري، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کرد‌ه‌اند، بازهم شاهد سو مديريت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي نابه‌جايي هستيم که منجر به تضعيف توليدکنندگان داخلي مي‌شود. واردات شيرخشک آن هم زماني که شيرتوليدي دامداران کشور از کيفيت مرغوب‌تري برخوردار بوده و به فروش نرسيده است نه تنها منجر به کاهش فعاليت‌هاي توليدي در کشور مي‌شود بلکه صدمات غيرقابل جبراني را به صنعت توليد شير و دامداري کشور وارد مي‌سازد.
ميترا شهبازي


اين روزها دامدارن قزويني با بحراني به نام "عدم خريد شير" از سوي برخي از کارخانه‌هاي لبني دست و پنجه نرم‌ مي‌کند، آن هم زماني که شير توليدي داخلي از کيفيت و مرغوبيت بالاتري حتي نسبت به توليدات اروپايي برخوردار است. به گفته سید منصور حاج سید جوادی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، شیر تولیدی قزوين به لحاظ کیفی ارزش بالایی داشته و همچنين رعایت بهداشت توليد شیر در واحدهای تولیدی جدی گرفته می‌شود تا تولید فرآورده‌ای لبنی نیز مرغوب باشد اما با اين حال 70 تن شير خام به دليل سو مديريت و برنامه‌ريزي اشتباه براي واردات بي‌موقع شيرخشک روي دست دامداران مانده و چرخه تولید و توزیع صنعت شیر قزوين را دچار بحران کرده و نیازمند پیگیری مسئولان کشوری است.

قزوين در رتبه پنجم توليد شير

استان قزوین با داشتن بیش از ۲۳۷ واحد دامداری با ۴۱ هزار و ۱۷۵ رأس دام، رتبه پنجم تولید شیر کشور را به خود اختصاص داده و توانايي توليد روزانه ۱۳۲۸ تن و سالانه ۴۷۸ هزار تن شیر در استان را دارد. همچنين تعداد دام‌های استان نيز ۳۵۰ هزار و ۲۵۴ رأس دام بومی، دورگه و اصیل است که بیش از ۷۰ درصد تولیدات شیر استان صنعتی و ۳۰ درصد نیز در دامداری‌های سنتی تولید مي‌شود. با توجه به اينکه استان قزوين در بحث توليدات محصولات لبني به ويژه شير جزو پنج استان اول است، محصولات خود را به ديگر استان‌هاي کشور از جمله همدان، زنجان، آذربایجان‌غربی و شرقی، گیلان، مازندران و اصفهان صادر مي‌کند و نياز اين استان‌ها را براي توليد شيرخام برطرف مي‌سازد. حسین نعمتی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران کشور در اين خصوص با اشاره به اينکه استان قزوین با داشتن ۳۵۰ واحد گاوداری صنعتی فعال، روزانه ۱۷۰۰ تن شیر تولید مي‌کند، مي‌گويد:از اين مقدار توليدات شير خام، ۱۳۰۰ تن آن به صورت صنعتی توليد مي‌شود. همچنين قیمت خرید کارخانه از ۹۰۰ تومان تا ۱۲۵۰ تومان است.

وي با اشاره به اينکه نحوه خريداري شيرخام از سوي تمام واحدهاي توليدکننده محصولات لبني ثابت نيست، مي‌افزايد: برخی واحدها بیشتر خرید می‌کنند و برخی کمتر اما مشکل این است که اگر ۵۰ تن شیر سرگردان در بازار باشد همه زنجیره را مختل می‌کند که باید مدیریت شود. با توجه به اينکه اکنون 70 تن شير بدون متقاضي روي دست دامداران باقي مانده و به فاسد ‌شدن نزديک است، علت را از کارخانه‌اي که از ميزان خريد خود کاسته است جويا شديم اما آنها هم کاهش تقاضا را بهانه کردند. متأسفانه مصرف سرانه لبنیات در کشور پایین است که بايد با استفاده از فرهنگ‌سازی ميزان آن را افزايش دهيم. اما مشکل تنها به دليل کاهش تقاضا از سوي مردم نيست. متاسفانه در سال جاري با واردات بي‌موقع شيرخشک، مشکلات بسياري براي دامداران از سوي بي‌تدبيري برخي از مسئولان ايجاد شده است.

دامداران در نبود خريدار متضرر مي‌شوند

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین با اشاره به اينکه استان قزوين ظرفيت توليد سه برابر میزان تولید شیر برای فرآوری محصول را دارد، مي‌گويد:با اينکه ظرفيت توليد بالاست اما کارخانه‌های موجود به دليل عدم فعاليت با ظرفيت کامل نمي‌توانيم توليد شير را افزايش دهيم. البته با توجه به ظرفيت بالاي توليد شير علاوه بر ايجاد کارخانه‌های بزرگ، مي‌توان محصولات خود را به ديگر کشورها هم صادرکنيم و از اين امکان براي افزايش صادرات غيرنفتي بهره ‌ببريم.

نعمتی در خصوص قیمت شیر خام با اشاره به اينکه قیمت تمام‌شده شیر خام برای دامدار حدود یک هزار و ۴۴۰ تومان برای هرلیتر است، مي‌افزايد: ثابت نبودن قیمت نهاده‌ها و قیمت شیر باعث ناپایداری درآمد دامداران شده، همچنين در برخی مواقع تقاضا برای شیر خام از سوی کارخانه‌ها وجود ندارد که بار اين مشکلات نيز بر دوش دامداران است و مجبور می‌شوند محصول توليدي خود را حتی به زیر قیمتي که براي خودشان تمام شده به فروش برسانند که اين امر به مرور منجر به تضعيف دامدارن و واردشدن آسيب‌هاي جدي به آنها مي‌شود.

با توجه به مشکلات پيش روي صنعت دامداري استان قزوين رئیس سازمان جهاد کشاورزی اين استان وعده از افزايش ظرفیت تولید شیر تا سال آینده مي‌دهد. به‌منظور جلوگیری از مشکلات خرید شیر دامداران تا سال آینده ظرفیت تولید شیر در استان ۲۰۰ تن در روز اضافه خواهد شد.

نیاز علی ابراهیمی با اشاره به اينکه استان قزوین در تولید شیر جایگاه کشوری دارد، مي‌گويد: اگر نتوانیم اين نواسانات توليد و توزيع شير را در استان کنترل کنيم، نه تنها بخش دامداري استان قزوين درآستانه فلج شدن قرار مي‌گيرد، بلکه قرارگيري استان ير سکوي پنجم توليد شير نيزاز دست می‌رود و غيرقابل جبران خواهد بود.

با توجه به گفته‌هاي متوليان استاني، مسئولان هرچه سريع‌تر بايد جلوي واردات قانوني و غيرقانوني شيرخشک را گرفته و بسترهاي ايجاد کارخانه فرآوري شير را ايجاد کنند، چرا که اگر با همين روند پيش رويم استان قزوين ديگر نمي‌تواند حرفي در توليد محصولات لبني براي زدن داشته باشد و هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار