کد خبر: 779682
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
وعده هايي كه نيازمند اجراشدن هستند
شرايط خوب رشد گياهان و آب وهواي مناسب در برخي از مناطق ايلام سبب شده است تا دامداري در اين استان از رونق خوبي برخوردار بوده ويكي از قطب هاي مهم وتاثير گذار در توليد گوشت قرمز وشير به شمار آيد درحالي كه دراين استان بالاترين ميزان شير توليد مي شود، اما بروز برخي مشكلات موجب شده تا توليدكنندگان اين ماده مغذي نتوانند سودمناسبي از توليدات خود ببرند چراكه نبود صنايع تبديلي وعدم زيرساخت هاي مناسب در استان سبب شده تا واسطه ها ودلالان ازاين نقاط ضعف بالاترين بهره را برده وبيشترين سود را به جيب بزنند. با وجود اينكه بارها دامداران اعتراض خودرا درزمينه مشكلات اعلام كردند، اما مسئولان ذي ربط تاكنون نتوانستند گره گشاي مشكلات متعدد آنها باشند.
محمدرضا سوري


وجود منطقه کوهستانى کبیرکوه در شرق و کوه مانشت در شمال استان ایلام سبب شده تا اين مناطق به عنوان يكي از بكرترين مناطق براي عشاير ودامداران به حساب آيد.

باوجود اينكه ایلات خزل، ملکشاهی، ارکوازی، شوهان، ایوان ، بدره ، میش خاص و کرد از مهمترين عشاير کوهستانى کبیرکوه در شرق و کوه مانشت ايلام به شمار مي روند اما غني بودن منطقه سبب شده تا عشايراستانهاي همسايه از جمله ،ترکاشوند، جمیر، زوله از استان همدان و کرمانشاه و ایلات حسنوند از لرستان نيز به اين مناطق قشلاقى کوچ کنند.

همچنين وجود نه هزار و 736 خانوار عشایر با یک میلیون و 400هزار راس دام سبب شده تا سالانه بیش ازیک هزار و 570 تن پشم، هفت هزار و 900 تن گوشت قرمز و 470 تن روغن حیوانی در ایلام تولید ‌شود.

علاوه براين عشایر استان ایلام از توليد پشم، روغن، کشک، گوشت، شیر و صنایع دستی سالانه 280 میلیارد تومان درآمد به دست مي آورند.

دره شهر قطب توليد شير در استان

درميان شهرهاي استان ايلام، شهرستان دره شهر در ۱۲۰ کیلومتری اين شهرهمواره به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی در استان ایلام شناخته می شود چرا كه واقع شدن زمین های حاصلخیز کشاورزی در کنار رودخانه سیمره باعث شده تا کیفیت محصولات کشاورزی این شهرستان بسیار بالا باشد.

البته ويژگي دره شهر تنها به توليد اين محصولات خلاصه نمي شود و وجود بیش از ۱۸۰ هزار راس دام سبک و سنگین و چهار هزار و ۷۰۰ واحد دامی در شهرستان سبب شده تا دره شهربا توليد سالانه ۱۱هزار تن شیرخام معادل ۲۰ درصد از کل تولید شیر استان به يكي از قطب هاي مهم توليد شير خام درايلام تبديل شود.

علی غلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر دراين رابطه مي گويد: به سبب رونق دامپروری و دامداری، تولید شیر در شهرستان چند سالی است که افزایش پيدا كرده است .

وي مي افزايد: ارزش شیر تولید شده در شهرستان معادل ۱۲۰ میلیارد ریال است كه این میزان تولید، درآمد اصلي خیلی از خانوارهای شهرستان به حساب مي آيد.

قيمت پايين ونبود صنايع تبديلي، مشكل توليدكنندگان

درحالي كه سالانه11هزارتن شير در دره شهر توليد مي شود اما قيمت پايين خريد سبب شده تا توليد كنندگان با مشكلات بسياري مواجه شوند.

عليرضا صمدي از دامداران منطقه با تاييد قيمت پايين خريد شير توليدي مي گويد: دامداران براي فروش شير توليدي خود با مشكلات متعددي مواجه اند چرا كه هزينه توليد بالا بود وقيمت خريد پايين است از طرفي بايت خريد هيچ پول نقدي دريافت نمي كنيم ودر عوض اجناسي ازقبيل خوراك دام دريافت مي كنيم

وي مي افزايد: با توجه به بالارفتن هزينه ها در سال هاي اخير ، نگهداري دام مقرون به صرفه نبوده وخيلي از دامداران مجبور به فروش دام هاي خود وتغيير شغل شده اند.

صمدي ادامه مي دهد: پايين بودن قيمت خريد و وجود واسطه ها در كنار نبود صنايع تبديلي در استان ازمهمترين مشكلات دامداران وعشاير بوده كه بايد به آن رسيدگي شود.

اين توليد كننده با اشاره به مشكلات ناشي از واسطه ها مي گويد:ازآنجا كه فروخته نشدن شير توليدي باعث متضررشدن دامداران مي شود لذا بالاجبار بايد به قيمتي كه از سوي واسطه ها پيشنهاد مي شود تن دهيم.

علی غلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهربا تاييد اين مشكلات مي گويد: شیر تولید شده در این شهرستان به لحاظ شرایط کوهستانی و طبیعی شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است و جهاد کشاورزی شهرستان شیر تولیدی دامداران شهرستان را با قیمت یک هزار و ۱۰۰ تومان به صورت تضمینی خریداری می کند.

وي مي افزايد:نبود نقدينگي در برخي موارد سبب مي شود تا به جاي پول نقد به دامداران خوراك واجناسي كه در رابطه با دام هايشان نياز دارند در اختيارشان قرار دهيم.

از ديگر مشكلات توليد كنندگان شير خام ،نبود صنايع تبديلي است كه اين موضوع باعث شده تا 30درصد توليدات عشاير ودامداران به خارج از استان فرستاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر دررابطه با نبودصنايع تبديلي مي گويد: یکی از مهمترین نیازهای اصلی اين شهرستان و کل استان، بحث احداث کارخانه های فرآوده های لبنی است که هم اکنون به دلیل نبود این کارخانه ها شیر تولیدي در سطح شهرستان، به دیگر مراکز استانی کشور منتقل می شود.

غلامی مي افزايد : به طور میانگین ۳۰درصد این فراورده ها به مصرف بازار داخلی استان ایلام و ۷۰ درصد نیز به بازار استان های همجوار صادر می شود.

اين مسئول ادامه مي دهد: هم اکنون شیر تولیدی از سطح شهرستان به صورت تضمینی خريداري شده و بعد از جمع آوری به استانهاي همجوار صادرمي شود که این فرآینده هم باعث متضرر شدن توليد كننده شده وعلاوه برآن هيچ منفعتی نصيب شهرستان نمي شود.

مدير جهاد كشاورزي دره شهر با اشاره به اهميت وجود صنايع تبديلي در سطح استان مي گويد: بدون شک وجود صنایع تبدیلی در شهرستان یکی از مهمترین خواسته های مهم توليد كنندگان است که نیازمند ورود بخش خصوصی به اين موضوع است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر با اشاره به اینکه ایجاد صنایع تبدیلی باعث رونق دامداری و اشتغال در شهرستان می شود، مي افزايد: ایجاد صنابع تبدیلی باعث می شود دامدران انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید محصول شیر داشته باشند.

روح الدیان هاشمی مدیر صنعت و تجارت شهرستان دره شهردرخصوص اقدامات انجام شده مي گويد: وجودظرفیتهای بزرگ دامداری و کشاورزی باعث شده تا داشتن صنايع تبديلي دراستان از اهميت خاصي برخوردار باشد و هم اکنون چند واحد مرتبط با محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر ایجاد شده است ولی بايد اقدامات جدي درخصوص ایجاد کارخانه های بزرگ صنعتی و صنایع تبدیلی به عنوان اصلي ترين نياز مورد توجه قرار بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار