کد خبر: 779647
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
خواسته مردم ورامين داشتن مترو است نه قطار
پروژه قطارشهري ورامين تهران از جمله طرح هاي تصويب شده در آخرين سال فعاليت دولت قبل بود. پروژه اي که از زمان تصويب، گرفتار حرکت الاکلنگي تصميم گيري ها شد و در نهايت پس از صرف هزينه هاي گزاف باز هم به همان نقطه قابل پيش بيني تعليق رسيد. در اولين سفر هيئت دولت قبل، ساخت قطار بين شهري به عنوان يکي از مطالبات مهم ساکنان ورامين مطرح شد و با نظر ريس جمهور وقت، پروژه از قطار بين شهري و حومه اي به مترو تبديل شد! پس از آن و با گذشت مدت زماني از روي کار آمدن دولت جديد، حالا زمزمه هايي از غير قابل اجرا بودن اين طرح به ميان آمده و پروژه متروی ورامین- تهران با وجود صرف هزینه‌های گزاف، از شرکت مترو به شرکت راه‌آهن واگذار شده تا در قالب قطار حومه اي احداث شود!
مريم احمدي
مي‌توان گفت اجراي پروژه متروي ورامين تهران عليرغم آغاز جدي، محکم و سريع يکي از خبرسازترين طرح هايي است که هيچوقت اهالي اين شهرستان از نحوه اجرا و نتيجه رايزني هاي آن اخبار دقيقي دريافت نکردند. در حالي که همچنان وراميني ها

در آرزوی رسیدن قطار مترو به این منطقه هستند اما خبرها از عدم امکان اجرای این طرح و جایگزینی آن با قطار حومه‌ای حکایت دارد! ظاهرا مسئولان امر حالا پس از گذشت اين همه زمان، به اين نتيجه رسيده اند که امکان اجرای پروژه متروی ورامین توسط شرکت مترو وجود ندارد!

طرح احداث متروی تهران-ورامین-پیشوا و متعاقباً گرمسار به طول حدوداً ۹۳ کیلومتر در سال ۹۱ طبق مصوبه دولت وقت به شرکت مترو تهران و حومه واگذار شد و این شرکت سریعاً به احداث مسیر موردنظر اقدام کرد اما به‌رغم پیشرفت عملیات اجرایی حدود ۷۰ درصدی در بخش زیرسازی خط و ۴۰ درصدی در بخش ابنیه و صرف هزینه‌های هنگفت، اواخر سال ۹۳، پروژه مزبور طی مصوبه‌ دولت براي احداث قطار بين شهري به شرکت راه‌آهن واگذار شد!

در سال 93تلاش فراواني از سوي شركت متروي تهران صورت گرفت تا روند ساخت متروي تهران - ورامين سرعت بگيرد اما با تصميم دولت اين خط از مسير خطوط متروي اقماري پايتخت حذف و قرار شد به جاي آن قطار حومه‌اي به‌عنوان يك خط عادي تهران را به ورامين متصل كند! اين درحالي است كه ظرف 2سال گذشته طراحي متروي تهران- ورامين و زيرسازي کل اين خط به پايان رسيده و مراحل ساخت آن هم آغاز شده بود.

گويا اصرار وزرات راه و شهرسازي در اجراي قطار حومه اي از تهران به شهرک هاي اقماري از جمله ورامين، مانع احداث ناوگان مترو و تبديل آن به قطار حومه اي شده است.

وراميني هابه تحقق خواسته شان مصرند!

اين خبرها در حالي منتشر مي شود که وراميني ها تاکنون هيچ خبر مستقيمي از مسئولان شهرستان در اين خصوص دريافت نکرده اند و از نتيجه مهم‌ترین مطالبه شان اطلاع درست و دقيقي ندارند. مردم شهرستان ورامين که سالهاست قول احداث مترو را از زبان مسئولانشان شنيده اند حالا انتظار دارند خواسته شان بي کم و کاست محقق شود. چرا که معتقدند هيچ طرح جايگزيني نمي تواند پاسخگوي مشکل چندين ساله حجم بالاي تردد روزانه آنها به تهران شود. منطقه ورامین به دلیل نزدیکی به پایتخت، هرروز شاهد افزایش جمعیت و هجوم مهاجران است اما همچنان از نظر امکانات زيرساختي حمل و نقل در بخش جاده اي و ريلي با کمبودهاي بسياري روبروست. اين در حالي است که با حذف مترو و جايگزيني آن با قطار حومه اي آن هم با توجه به محدوديت هاي تردد و فاصله بين حرکت قطارهاي حومه اي همچنان مشکل تردد ساکنان اين منطقه به تهران همچنان پابرجا خواهد بود.

البته ناگفته نماند که هنوز هم وراميني ها به درستی نمی‌دانند که قرار است چه پروژه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل این شهرستان اجرایی شود چرا که یک روز صحبت از اجرای پروژه متروی تهران- ورامین و روز دیگر جایگزینی قطار حومه و بین‌شهری به‌جای مترو می‌شود و مردم همچنان سردرگم و بلاتکليفند!

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی امام‌جمعه موقت ورامین دراين خصوص معتقد است احداث پروژه متروی ورامین از سال‌های گذشته به مردم این منطقه وعده داده‌ شده و اگرچه در سال‌های گذشته شاهد تغییر نام این پروژه بوده‌ایم اما به هر ترتیب مردم شهرستان ورامین بر اساس نیازهای خود، بر اجرای پروژه مترو تأکید دارند و مسئولان بايد بر اساس وعده‌ای که به مردم داده‌اند، عمل کنند. سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای اجرای پروژه مترو مي گويد: توافقی که ما با وزیر راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مسئول داشته‌ایم، آن است که باید طرح گذشته این پروژه بدون تغییر اجرایی شود و همچنان نیز بر این موضوع تأکید داریم.

تکليف اين همه هزينه چه مي شود؟!

از زمان آغاز پروژه متروي ورامين- تهران، ظرف دو سال، هزينه هاي بسياري صرف طراحي و آغازعمليات اجرايي اين پروژه شد و قرار بود نهايتا تا مرداد ماه 95 پروژه با اولويت ساخت پل ها و تکميل ايستگاه ها به بهره برداري برسد. اما اواخر سال 93 تصميم ها به يکباره عوض شد و دولت اعلام کرد زیرساخت‌های نصب شده در مسیر تهران تا ورامین باید برچیده شود چراکه زیرساخت‌ها و امکانات قابل استفاده مترو با خطوط راه‌آهن تفاوت دارد و قابل استفاده مجدد نیست! از انجا که قرار بود طبق مصوبات اوليه مسیر ساخت این پروژه حریم راه آهن قرچک، ورامین و پیشوا باشد وزیر راه دولت جديد و مدیر عامل راه آهن به احداث مترو در حریم راه آهن اعتراض کردند و تطبیق مصوبات لغو شد . این لغو مدتي طول کشید و راه آهن جلو کار مترو را درحریم خودش را گرفت. پس از آن، مجلس درسال ۹۴ عنوان طرح احداث قطار تهران و حومه به قرچک،ورامین گرمسار را به دستگاه اجرای شهرداری تهران واگذار کرد و مجری طرح مترو شد. ولي عملا مشکل حل نشد! بلاخره پس از رايزني هاي فراوان و تغيير مصوبات قبلي قرار شد پروژه ادامه يابد اما حالا اخبار جديد نشان مي دهد ظاهرا هيچ اراده اي براي به نتيجه رساندن مترو وجود ندارد و شايد مردم بايد به چشم براه ايجاد قطار حومه اي باشند! اين در حالي است که ظرف دو سه سال اجراي اين پروژه هزينه هاي بسياري صرف ايجاد زيرساخت ها و تجهيزات مورد نياز اين پروژه شده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
فقط بایست بابت این همت ها تشکر کرد و بس
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
1
0
بــخدا ما مردم قیام ۱۵ خــرداد هستیم
آیا خواستن متــرو برای شهرمان
خواسته زیادی هستــــ؟
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
1
واقعا شرم آور بیش از 10ساله که قراره مترو بیاد ورامین اما اقایون فقط فکر رسیدگی به شهر تهران هستن و هیچگونه امکاناتی برای شهرهای اطرف تهران بخصوص جنوب تهران نیستن شهرهای مثلا قرچک ورامین پیشوا و پاکدشت واقعا از لحاظ امکانات در حد صفر هستن
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
0
1
واقعا جای تاسف به ورامین رسیدگی نمیکنید
فقط تهران و نگاه میکنید
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
1
من یه دانشجو هستم از ورامین میرم کرج برای ادامه تحصیل ولی مسیر خیلی سخته کاهش میشد مسیر تهران ورامین مترو مداشت رسیدگی شود ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار