کد خبر: 779632
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
روحاني در اجتماع مردم سمنان:
رئیس‌جمهور در جمع مردم سمنان با تاکید براینکه تنها ۳ ماه از برجام گذشته نه ۳۰ سال، تاکید کرد: به‌حول قوه الهی زنجیرهای تحریم‌ها را گسسته‌ایم و امروز روابط بانکی بین ایران و بانک‌های جهانی یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود.
جوان آنلاين: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در اجتماع مردم استان سمنان در محل استادیوم تختی به ایراد سخنرانی پرداخت. 

مهم‌ترین محور‌های سخنرانی رئیس‌جمهور در اجتماع مردم سمنان به شرح ذیل است: 

* دولت یازدهم کارش را در زمانی آغاز کرد که اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در اوج خود قرار گرفته بود. دولت یازدهم، کار خود را زمانی شروع کرد، که تحریم‌ها در نقطه اوج خود رسیده بود و تورم، رکود و بیکاری و عدم آرامش در بازار زندگی مردم و آینده کشور و اقتصاد را در ذهن مردم با تحلیل‌های فراوان مواجه کرده بود.

* ملت ایران یک تصمیم تاریخی گرفت، این ملت تصمیم گرفت اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی قدرت‌های بزرگ جهانی و صهیونیزم بین‌الملل را با شکست مواجه کند. تصمیم گرفت تا همه فشارهایی که بر سر مردم بود، فشار تحریم، مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی را یکی بعد از دیگری حل و فصل کند.

* امروز به حمدالله ما از فراز بلندی که پیشرو داشتیم و ارتفاع بلندی که می‌بایست بپیمائیم، تقریباً به قله آن نزدیک شده‌ایم. ملت بزرگ و سرافراز ایران توانست با قدرت خودش تمام قطع‌نامه‌های تحریمی بند هفت و فصل هفت علیه ایران را از بین ببرد، همه قطع‌نامه‌هایی که علیه کشور بود امروز لغو شده است.

* آن‌ها که سئوال می‌کنند و می‌گویند برجام برای ما چه کار کرده است، برجام یک افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است. چه کسی فکر می‌کرد که 6 قطع‌نامه شورای امنیت و 12 قطع نامه شورای حکام یکی پس از دیگری لغو و مردود و مطرود شده و به زباله‌دان تاریخ برای همیشه انداخته شود؟

* مگر مردم ما یادشان رفته که برای فروش نفت، نفت ایران که به‌عنوان یک قدرت اقتصادی در صحنه اقتصادی و بین‌المللی حضور داشت را به نصف تقلیل  دادند و 2 میلیون بشکه صادرات تبدیل به یک میلیون بشکه شد.

* مگر مردم شاهد و ناظر نبودند که کشتی‌رانی به سمت بنادر ایران تحریم شد. همه کالاها می‌بایست به بندر کشور دیگر می‌رفت، تخلیه می‌شد و از آنجا با لنج‌ها و کشتی‌های کوچک به سمت ایران می‌آمد.

* مگر مردم یادشان رفته که هیچ پول بانکی از طریق بانکی به کشور دیگر نه صادر می‌شد نه وارد می‌شد؛ نمی‌شد بازستاند یا بازگرداند. به قرن نوزدهم بازگشته بودیم و همه چیز از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد، تمام کانال‌های بیمه‌ای و بانکی دنیا به روی ایران بسته شده بود.

* از رسانه‌ها می‌خواهم که رسانه‌های ما اخلاق را مدنظر قرار دهند. انتقاد از دولت اشکالی ندارد، نقد دولت گاهی لازم است اما آشوب و هرج و مرج رسانه‌ای را ملت ایران نمی پسندد؛ هجمه‌های غیراخلاقی برخی رسانه‌ها در شأن ملت بزرگ ایران نیست. اگر حمایت شما مردم ایران نبود، ما نمی‌توانستیم این موفقیت‌ها را در برابر قدرت‌های بزرگ به دست آوریم.

* برای من جای تعجب است که برخی می‌خواهند القاء کنند که ملت ایران پیروز نیست و آمریکا پیروز است. برای من جای تعجب است که برخی می‌گویند، دیپلمات‌های ایرانی پیروز نیستند بلکه صهیونیست‌ها پیروز هستند. کجا رفت تعصب ملی؟ کجا رفت غیرت دینی؟ چرا واقعیت‌ها را برای مردم بازگو نمی‌کنید؟ چرا نمی‌خواهیم در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به‌دست آورده سر فرود آوریم؟ آمریکا عظمت دارد، یا صهیونیست یا ایران عزیز ما؟

* به‌حول قوه الهی زنجیرهای تحریم‌ها را گسسته‌ایم و امروز روابط بانکی بین ایران و بانک‌های جهانی یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود. درحال حاضر هر مقام خارجی به تهران آمده اولین قرارداد ما، قرارداد بانکی بوده است. اما یادمان باشد وقتی ویرانی رخ می‌دهد، بازسازی و نوسازی زمان می‌برد.

* امروز موانع از پیش پا برداشته شده است. مسیر پیش پای تجار، کارآفرینان، واردکنندگان و صادرکنندگان ما باز شده است اما برای اینکه کمپانی‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به ایران وارد شوند و سرمایه‌گذاری کنند نیاز به زمان وجود دارد.

* 3 ماه از برجام گذشته، برخی فکر می‌کنند که 30 سال گذشته است؛ ببینید در مدت 3 ماه چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است.

* امروز گردشگران به سمت ایران‌زمین روز به روز بیشتر به کشور وارد می شوند. امروز شاهدیم همه روزه مجموعه‌ای از بخش خصوصی خارجی وارد کشور می‌شود و قراردادها امضا می‌شود؛ مگر بیکارند که وقت خود را صرف کنند و 2 هفته به ایران بیایند و مذاکره کنند؟ این‌ها شرکت‌های بزرگ جهانی‌اند و دقیقه هم برای آن‌ها قیمت دارد. چرا واقعیت را نمی‌خواهیم بپذیریم.

* صادرات نفت ما قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بود اما همین امروز که در حال سخنرانی هستم از 2 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. درحال حاضر صادرات نفت "یک میلیون و 100 هزار بشکه" افزایش یافته است. ما جایگاه‌مان را در بازار نفت که از ما ظالمانه گرفته بودند، باز ستاندیم.

* امروز در زمینه هسته‌ای هم که دیروز می‌گفتند برای ایران منطقه ممنوعه است، کیک زرد خرید می‌کنیم و اورانیوم غنی شده به فروش می‌رسانیم. امروز مسیر برای حرکت ما باز شده است. برخی از اقلام حساس  صنعت نفت، پتروشیمی که تا 6 ماه پیش با قیمت گزاف می‌خریدیم، امروز با یک‌سوم قیمت یا نصف قیمت و برخی کالاها را هم با یک‌دهم قیمت در بازار خریداری می‌کنیم.

* ما میدان رقابت نداشتیم، نمی‌توانستیم چانه بزنیم اما امروز ده‌ها کشور فروشنده هستند و می‌توانیم در بازار جهانی بهترین را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنیم.

* ما به ملت ایران و تلاش ملت افتخار می‌کنیم. برجام ثمره تلاش ملت بزرگ ایران است. برجام ثمره هدایت‌های مقام معظم رهبری است. ما امروز در مقطعی هستیم که بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها، از این فضا باید استفاده کنیم. رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشکالی ندارد. آن دوران، دورانِ شعار و رقابت است. 

* زمان انتقاد از برجام قبل از تصویب آن بود؛ امروز برجام را مقام معظم رهبری و مجلس و شورای امنیت تائید کردند، امروز زمان برخی نقدها و بیان‌ها نیست، همه باید برادرانه، منسجم و در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد تلاش کنیم و دولت منتخب شما با هدایت‌های مقام معظم رهبری و کمک شما مردم، در تمام میدان‌ها چیزی را کم نخواهد گذاشت؛ از این موضوع اطمینان داشته باشید.

* ایران در کنفرانس اسلامی که با حضور 56 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شد حضور یافت. یکی، دو کشور دنبال این بودند که صحنه کنفرانس اسلامی را طوری کنند که بگویند دشمنِ آرامش منطقه "ایران" است؛ می‌خواستند صحنه کنفرانس را کاری کنند که بگویند ایران کشوری است که مداخله می‌کند اما در همه سخنرانی‌ها و نطق‌ها، ما کاری که ما می‌خواستیم را  انجام دادیم؛ می‌خواستیم به دنیای اسلام بگوییم که صهیونیزم و تروریزم دشمن اسلام است که موفق بودیم. سراسر این کنفرانس در مذاکره با سران و در نطق سران کنفرانس، فضا، فضایی بود که از ایران تجلیل شد. عظمت این ملت و ایران جایگاهش را در دنیای اسلام و سراسر جهان خواهد داشت و روز به روز بیشتر خواهد شد.

*امروز زمانی که است که همه در فضای بعد از برجام دنبال اخلاق و اقتصاد باشیم. یکی از مراجع اقتصادی در ابتدای سال در گفت‌وگویی تلفنی به بنده گفتند که سال 95 کاری کنید که سالِ "برجام اخلاقی" باشد. برجام 2، برجام اخلاقی باشد.

*روز گذشته برنامه‌های سال 95 را برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد. یک سال برای این برنامه‌ها کار و مطالعه شده و همه اسناد پشتیبان دارد. امسال همه با کمک هم، دست به دست یکدیگر می‌دهیم تا دستور مقام معظم رهبری را اجرا کنیم و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی می‌کنیم. بخش دولتی و خصوصی و مردم و دانشگاهیان و علما، همه و همه در کنار هم انشا الله.

*اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما بتوانیم صادرات غیرنفتی‌مان را نسبت به واردات غیرنفتی بالاتر ببریم. بعد از 63 سال، سال 94، اولین سالی بود که دولت موفق شد کاری کند که صادرات غیر نفتی ما بر واردات پیشی بگیرد. این افتخاری بزرگ برای ملت ایران بود.

* در بسیاری از زمینه‌های مواد غذایی حرکت ما به سمت خودکفایی و خوداتکایی است. امسال تلاش داریم بیش از 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم. ما از همان ابتدا، سال به سال در زمینه غذا و مواد غذایی استراتژیک به سمت خودکفایی حرکت کردیم. در سال 92، چهار میلیون تن، در سال 93، شش میلیون تن و در سال 94، هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم؛ امسال هم به حول قوه الهی حدود 10 میلیون تن گندم خریداری خواهیم کرد. در زمینه شکر نیز حرکت بسیار خوبی برای خوداتکایی انجام گرفته شده است.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
3
4
عجب تحریمی گسسته اید , روز به روز ولحظه به لحظه فشار وبد بختی به این مردم بیچاره بیشتر می گردد.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
یک زنجیر گسسته نشده دوزنجیر بسته میشود.اقای روحانی جاده برجام یک جاده فرعی وبن بست است شما استراتژی لازم دارید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
امان از افراط
بهانه گيري شما ها تمامي ندارد اي مخالفين برجام
يك شهروند ميامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
6
3
احسنت بر رياست محترم جمهور .اي كاش كاسبان تحريم وفقر وفساد اين جمله را درك مي كردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
روحاني عزيز تنهايت نخواهيم گذاشت وبساط دروغگويان واختلاسگران را براي هميشه برخواهيم چيد
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
حمایت مردمی از اقای روحانی شرط لازم موفقیت ایشان است ولی کافی نیست،شرط کافی موفقیت ایشان برنامه جامع استراتژیک واجرای همزمان تفکر استراتژیک برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.
ناشناس
|
Australia
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
4
1
روحانی در جمع مردم سمنان:
امروز زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم و رابطه خوبی بین بانک‌های ایرانی و جهان برقرار است و گشایش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود.

خوب اگه خدا وکیلی نگاه کنیم می بینیم که تحریمها گسسته شده و علائم آن هم همین واردات است از جنس بنجل چینی گرفته تا واردات خودرو و غیره از آمریکا. خوب واقعا ما از برجام چی میخواستیم؟ دیگه از این بهتر نمیشه تولیدات داخلی به جهنم واصل کرد. بنده که در پوست خودم نمی گنجم و فکر می کنم بسیاری از هموطنان هم در پوست خود نمی گنجند.

همه چی آرومه کد خدا به من دل بستی
این چقدر خوبه که با برجام ۱,۲,۳ تا خلع سلاح ایران کنارم هستی.
همه چی آرومه غصه‌ها خوابیدن
همه چی آرومه من چقدر خوشحالم
پیشم هستی حالا به خودم می‌بالم
کدخدا به من دل بستی از چشات معلومه
من چقدر خوشبختم همه چی آرومه….تشنه برجامم منو سیرابم کن
منو با لالایی برجام دوباره خوابم کن
بگو این آرامش تا ابد پابرجاست!!!
حالا که برق عشق تو نگاه کدخدا پیداست
همه چی آرومه من چقدر خوشحالم….پیشم هستی حالا به خودم می‌بالم
تو به خلع سلاح و تجزیه ایران دل بستی از چشات معلومه
من چقدر خوشبختم همه چی آرومه….همه چی آرومه تو به من دل بستی
این چقدر خوبه که با برجام ۱,۲,۳ تا خلع سلاح ایران کنارم هستی
همه چی آرومه غصه‌ها خوابیدن
شک نداری دیگه تو به احساس من
همه چی آرومه من چقدر خوشحالم
پیشم هستی حالا به خودم می‌بالم
ميرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
3
2
آري تحريما برداشته شد ؛ اقتصاد از كار افتاد ؛ بانكها بيكار شدند و اصلا مشتري ندارند ؛ اصلا پولي تو بازار نيست كه نيازي به بانك باشد ؛ فقر در كشور بيداد ميكند ؛ چرخه اقتصاد در بازار ايران بكلي فلج شد ؛ هر چي خواستيم از خارج اگه بهمون دادن وارد مي كنيم ، اگه هم ندادند ديگه تقصير كسي نيست ، ندادند!!! كدخدا رو ببين ، ده را بچاپ ؛ توان دفاعي هم از خارج وارد مي كنيم ، نيازي نيست كه در داخل به خود زحمت بدهيم و بسازيم . هر چه دادند استفاده مي كنيم ، هر چي هم ندادند ، ندادند ديگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
تیم اقتصادی اقای روحانی در معالجه بیماری اقتصادی کشور که تواما هم دچار تورم وهم رکود بود نتوانست درست عمل نماید.انقدر بر موج رکود سواری نمودنند تا این بیمار رو به قبله شد.
ميرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
1
در سال اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل ؛ در انتهاي سال بايد در زمينه اقتصاد كاري در ميدان عمل صورت گرفته باشد ، اگر در اين زمينه كاري صورت گرفت و مردم با چشم خود ديدند و لمس كردند ، در زمينه هاي اجتماعي و سياسي و.... ميتوانيد وارد شويد و اگر نه بايد كه مردم تصميم مقتضي را بگيرند .
ميرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
1
آقاي روحاني : مواضع شما در صحبتهاي روز 29 فروردين - روز ارتش - با مواضع امروزتان صد در صد در تناقض است!!!؟؟
دم خروس را ببينيم يا قسم حضرت عباستان را باوركنيم؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
عزت الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
1
سه ماه که هیچ همان هیت بر نگشته گفتین تمام تحریمها برذاشته شدپس چی شد الان انتظار سی ساله برای مردم میگید
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
3
1
کی بود که می گفت : تحریم ها در اولین روز اجرای برجام برداشته می شوند ؟! ( نکند اجرای برجام را 30 سال آینده می دانید ؟ کی بود که داد می زد : 1000 ال سی بانک ها گشایش یافت ؟ در حالی که در آن روز یکشنبه بود و بانک های اروچائی تعطیل . نکنه آن روز به معجزه برجام بانک های اروپایی برای گشایش ال سی ها آماده باش بودند ؟ حرف منتقدین را که قبول ندارید لابد حرف جان کری را قبول دارید که : ایران تا کنون ایران به 3 میلیارد دلار از پول هایش دست یافته . پاسخت را می دانم : این سخنان را برای مصرف داخلی می گویند . راستی دستاورد برجام واقعا فراوان بوده است « بتون ریزی قلب راکتور اراک که دستاورد سهدای هسته ای بود ، دستاورد کمی نیست . با این کارت قلب ملت ایران را بتون ریزی کردی و دل کدخدارا که صریحا می گفت می خواهیم یک پیچ و مهره هم در تاسیسات هسته ای باقی نماند ، شاد کردی . راستی چه جوابی برای شهدا داری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
گند دولت مهرورزتان به اين زوديها به حالت خوب نخواهد رسيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
2
2
لعنت برهر چه دروغگوست ننميدانيم اينان مردم را جه فرض كرده اند توي روز روشن ودر برابر ديدگان مردم اينهمه دغل كاري ونيرنگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
لعنت بر اختلاسگران ،دكل دزدان ، سفارت خراب كن ها ، دروغگوها وتورم سازها
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2
2
اگر سی سال هم بگذرد هیچ تفاوتی نمیکند تا زمانی که خود ما منتظریم آمریکا تحریم ها را بردارد
بزک نمیر تا باد بیاد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
1
0
ای وای بر این برجام بی فرجام خدا به دادمون برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
ادرجواب ناشناسی که گفته است گند دولت مهروززتان به این زودی خوب نخواهد شد باید بگویم اولا گند دولت مهروزما نخیروگند دولت اعتدالگرای خودتان ثانیادردوره دولت مقتدر ومحبوب دکتراحمدی نژاد والبته دولت پاک (نسبت به دولتمردان جناب آقای خاتمی وهاشمی رفسنچانی وشخص آقای روحانی ومیرحسین موسوی)ما باوجود آنهمه مشکلات داخلی (سیل تهمتها وافتراهای بی شماردرروزنامه ها ی زنجیری به ایشان علیرغم تلاش شبانه روزی ایشان که هر یک روزآن صد برابر دولتهای گذشته بود)ومشکلات خارجی که تحریمهای ظالمانه بود وبودند کسانی که در دولت خاتمی عضو بودند ودردوره دولت نهم ودهم ایادی استکباررا به این تحریمها تشویق می کردند واین مطلب را با سند معتبرذکر می کنم (افرادی نظیر دکتر گنچی مشاورمطبوعاتی دولت خاتمی ،آقای عطا ء الله مهاچرانی (وزیر ارشاد دولت خاتمی وسخنگوی دولت ایشان )و....ما روزانه 4میلیون بشکه نفت که توسط متخصصان داخلی ما تولید شده بود به خارج صادرمی کردیم و میزان تولید سوخت اورانیوم 20درصد بود.درصد سود وامها نسبت به الان ناچیز بود.خیلی از افراد صاحبخانه وصاحب شغل شد ند ولی حالا چی؟نه از تثبیت قیمت ارز خبری است نه از مهارتورم ونه از ایجاد شغل وحرفه حتی میزان تولید سوخت اورانیوم شد 5درصد وروزانه یک میلیون بشکه نفت به زوز از ایران می خرندودراین مدت سه سال که آقای ظریف مرتب به کری لبخند می زد پس چه شد آن گشایش برجام که حالا هیچ موقع نمی شه خوب فرجام؟پس کی می شه سرانچام؟ ودرجواب هرکس که اختلاس را به دولت نهم ودهم نسبت می دهد باید بگویم اگر لعنتی هم باشد باید نثارسران فتنه 88باشد زیرا دراثر صدماتی که آنها به بیت المال زدند خسارت مالی 332میلیارد تومان ،هم اقتصاد ایران روبه قبله شدوهم 2میلیون فرصت شغلی از بین رفت وهم 2میلیون نفربیکارشدند.پس همه تقصیرها را گردن دولت مقتدرومحبوب وخدمتگزار وحتی پاک احمدی نژاد نسبت به دولتهای فوق الذکر که بیان کردم نگذارید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
در جواب 20.35


- کشتی باری به نزدیکی سواحل ایران رسیده است. ناخدای فیلیپینی اش اما آن را به سمت اسلکه هدایت نمی کند و باج می خواهد!
او مسائلی مانند تحت تحریم بودن ایران و این که کشتی او را خطر جنگ احتمالی تهدید می کند و حرف هایی از این دست را بهانه کرده است.
بار کشتی، قطعات لازم برای یک مجموعه پتروشیمی در جنوب ایران است. ناخدا تهدید به بازگشت می کند. او می داند که ایرانِ تحت تحریم، با هزار مشقت این محموله را تهیه کرده و حاضر خواهد شد 100 هزار دلار هم باج به او بدهد تا بار را تخلیه کند.
ماجرایش کمی طولانی است اما ته قصه همان است که ناخدای فرصت طلب فیلیپینی انتظارش را داشت: 100 هزار دلار "باج" به حسابی که او در دوبی معرفی کرده واریز می شود و کشتی بار خود را تخلیه می کند و بر می گردد.

آنچه خواندید، یکی از هزاران ماجرای واقعی است که در دوران تحریم ها رخ داده است. تحریم ها باعث شده بود هر فرصت طلبی بتواند هر رفتاری که خواست با ایران داشته باشد. ایران شده بود پیکری که هر کرکسی که از راه می رسید به خود اجازه می داد کمی از گوشت آن را بکَند.

دکل معروف گم شده، تنها یکی از دهها دکلی بود که در آن بلبشو، گم شد و سرنوشت دکل های دیگری که پول هایشان پرداخت شده بود هرگز مشخص نشد، نه دکل ها آمدند و نه حتی مشخص شد دلالانی که پول را گرفته بودند کجا رفتند؟!

در آن دوران، قطعات و تجهیزات چینی به اسم قطعات آمریکایی و اروپایی و به چندین برابر قیمت به صنعت ایران فروخته شدند. استعلام و تعیین اصالت بسیاری از قطعات نیز ناممکن بود جز این که بعد از مدت کوتاهی، خراب می شدند. نه نصب، نه خدمات پس از فروش و نه گارانتی داشتند.

هزینه ساخت یک کارخانه یا مجتمع پتروشیمی تقریباً سه برابر قیمت متعارف جهانی شده بود. زمان ساخت نیز بسیار طولانی می شد. چون قطعات نامرغوب و متفرقه در آنها به کار رفته، میزان بهره وری شان نیز در طول سالیان فعالیت پایین تر از مجموعه های مشابه است. این یعنی، خسران مستمر در سال های آینده.

چون حساب های ایران مسدود بود، بخش مهمی از پول های ایران را به اسم اشخاص حقیقی و به اصطلاح معتمد واریز کردند که این خود منشأ بسیاری از فسادها شد.

نفت ایران را یا نمی خریدند و یا اگر هم می خریدند، پولش را نمی دادند چون ایران تحریم بود و امکان انتقال پول نبود. هندی ها و چینی ها که مشتری های نفت ایران بودند، می گفتند به جای پول نفت، کالاهای ما را ببرید!

سهم ایران از بازار نفت و پتروشیمی ، روز به روز کاهش می یافت و به رقبایی مانند عربستان می رسید.

در بسیاری از فرودگاه های جهان به هواپیماهای ایرانی بنزین نمی دادند و هواپیماهای ما مجبور می شدند با تحمل مسیرهای اضافی، به فرودگاه های فرعی بروند و بنزین بخرند تا مسیرهای پروازی را از دست ندهند.

... این ها، تنها گوشه ای از فجایعی است که در سال های قبل از برجام در حال وقوع بودند و دولت وقت نیز نه تنها اراده ای برای حل آنها نداشت بلکه با بالا بردن مداوم سطح تنش، کشور را در تحریم های جدیدتر و شدیدتر قرار می داد.

افرادی مانند رسایی که در مجلس شورای اسلامی می گویند برجام منفعتی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
0
درجواب ناشناس محترم ساعت 15:44دقیقه مورخه 18/2/95باید عرض نمایم که دلال دکل گمشده یکی از دستیاران ارشد وزیر تفت فعلی یعنی آقای زنگنه هستند واگر سخنی دارند ایشان باید با اومطرح کنند نه با دولت فخیمه ومگرمه دکترمحمود اجمدی نژاد(ایده الله تعالی)ثانیا ما نگفتیم که دولت قبلی بدون عیب بود می گوییم عیب داشت ولی مزایای ایشان بیشتراز معایب ایشان بود واین به خاطر این است که انسان درهر پست ومقامی که باشد جایزالخطا است .دولت فعلی که خود را حقوقدان وباسواد می داند بیاید مشکل را حل کند همانطورکه دکتر احمدی نژاد تمام خرابیهای دوران سازندگی واصلاحات را جمع کرد ارث بدهی خارجی دولت اصلاحات به دولت احمد ی نژاد چیزی بالغ بر45میلیون دلار بود وشما همیشه برسر دولت احمدی نژاد می کوبید ثروتمند ترین دولت بود.خوب آقای خاتمی ثروتش کم بود چرا اینقدر بدهی بالا آورد؟چرا مدام درروزنامه ها می خواندیم استخدام رسمی دردولت خاتمی ممنوع شد؟چرا معلمان حق التدریس که استخدام رسمی نشدند بیمه نمی شدند ورنج این کار برعهده دکتر احمدی نژادافتاد؟چرا مهدی هاشمی دردوران اصلاحات اینهمه اختلاس کردووزرارت صنعت وقت هم با اودراین کاردخیل بود؟چرا برادرزن میرحسین موسوی 14دردوران اصلاحات هزار میلیاردتومان وام گرفت و14قسط بدهی داشت ولی عده ای لنگ 500هزار تومان وام بودند ونمی توانستند وام بگیرند؟ راستی برگزارکنندگان کنفرانس ننگین برلین با هزینه های چه دولتی به اروپا رفتند واین مسخره بازی ها را راه انداختند اینها دردوران اصلاحات که مردم بیگار بودند اتفاق نیفتاد؟وهزاران چراهای دیگر اگر گویم که ترسم مغز استخوان سوزد.مسئله این است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار