کد خبر: 779530
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
مديركل مديريت بحران كشاورزي خبر داد
مديركل مديريت بحران و كاهش مخاطرات كشاورزي گفت: بارش باران سنگين، سيل، تگرگ، سرمازدگي و طوفان، ۲ هزار ميليارد تومان به بخش‌هاي زراعت، باغباني، امور زيربنايي، دام، طيور و آبزيان ۱۱ استان خسارت زد.
بهناز قاسمي
مديركل مديريت بحران و كاهش مخاطرات كشاورزي گفت: بارش باران سنگين، سيل، تگرگ، سرمازدگي و طوفان، ۲ هزار ميليارد تومان به بخش‌هاي زراعت، باغباني، امور زيربنايي، دام، طيور و آبزيان ۱۱ استان خسارت زد.
به گزارش «جـوان» وقوع سيل اخير در شهرهاي جنـوبي كشور هر چند خسارات بسياري بر كشاورزان و باغداران وارد كرد اما محمد موسوي معتقد است این بارش‌ها در مجموع به‌سود کشاورزان بود. موسوي در نشست مديريت بحران و كاهش مخاطرات كشاورزي در جمع خبرنگاران گفت: 40 درصد اراضي كه در 11 استان كشور به خاطر سيل روزهاي اخير آسيب ديده است، بيمه هستند. همچنين 40هزار نفر بهره‌بردار در حوزه زيربخش باغباني و 100 هزار بهره‌بردار در حوزه زراعت و در مجموع 140 هزار بهره‌بردار در بارش سنگين تگرگ، طوفان و سرما‌زدگي دچار خسارت شده‌اند. وي افزود: در حال جمع‌بندي اطلاعات هستيم تا پيشنهاد مشخص خود را درباره خسارت كشاورزان به ستاد مديريت بحران كشور ارائه دهيم و اصلاح كانال‌ها و زيرساخت‌ها به سرعت در حال ترميم است. موسوي گفت: مديريت و پيشگيري از وقوع سيل در كشور برعهده وزارت نيرو است اما وزارت جهاد كشاورزي در بحث خشكسالي، سرمازدگي و رسيدگي به امور آن مسئوليت دارد. وي گفت: بعد از وقوع خسارت، پايش و ارزيابي‌هاي ستاد مديريت بحران و بيمه محصولات كشاورزي آغاز شده است و در حال جمع‌بندي اين گزارشات هستيم كه به نظر مي‌رسد ظرف چند روز آينده نهايي شود.
موسوي در ارتباط با اينكه چه ميزان از اراضي و باغات كشور كه در روزهاي اخير خسارت ديده‌اند، بيمه‌ هستند، گفت: صندوق بيمه، 27 درصد سطح باغات را بيمه كرده است كه اين رقم در بخش اراضي كشور 34 درصد است.
مديركل مديريت بحران و كاهش مخاطرات كشاورزي افزود: 25 درصد باغات خسارت ديده بيمه بوده است، همچنين حدود 34 درصد اراضي كشاورزي كه در روزهاي اخير دچار حادثه شده‌اند، بيمه هستند. موسوي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: 500 هزار هكتار از اراضي زراعي بين 20 تا صددرصد خسارت ديده‌اند كه غالب آن گندم و جو بوده و در 9 استان كشور است. وي اضافه كرد: در بخش باغي نيز هزار و 50 ميليارد تومان خسارت سرمازدگي در 12 استان با سطح زيركشت 121‌هزار و 314 هكتار خسارتي بين 30 تا صد‌درصد مشاهده شده است. مديركل مديريت بحران و كاهش مخاطرات كشاورزي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به لزوم آبخيزداري براي كاهش خسارت سيل گفت: طرح جامع‌ آبخيزداري براي پيشگيري وقوع سيل و مديريت كانون‌هاي بحران طرح آبخيزداري تهيه و تصويب شده و در اختيار سازمان مديريت قرار گرفته است.
اين مقام مسئول در خصوص وضعيت خسارت دامداري‌ها از وقوع سيل و اسكان دام و طيور روستاييان گفت: جهاد كشاورزي براي اين كار از ظرفيت كشت و صنعت‌ها و شركت پشتيباني امور دام استفاده كرده است و حتي براي تسريع در انجام اين كار پيمانكاران نيز ادوات و ماشين‌آلات خود را براي انتقال دام كشاورزان در اختيار ما قرار داد‌ه‌اند. وي اضافه كرد: با توجه به اينكه برخي مناطق در محاصره سيل قرار داشتند، علوفه مورد نياز دامداري‌ها تأمين شد. موسوي اضافه كرد: براي جبران خسارت كشاورزان صندوق بيمه كشاورزي خسارت بيمه‌شدگان را جبران مي‌كند. همچنين تسهيلات كم‌بهره براي كشاورزان در نظر گرفته شده است. مديركل مديريت بحران و كاهش مخاطرات كشاورزي گفت: بارندگي‌ها با ميزان توليد رابطه مستقيم به ويژه در ديم‌زارها و نزول رحمت الهي باعث افزايش توليد در واحد سطح سال جاري خواهد شد.
  خسارت سرما به باغات ميوه
قائم مقام صندوق بيمه كشاورزي درباره بررسي وضعيت اراضي كشاورزي و خسارت وارده به آنها بعد از سيل در مناطق غربي كشور گفت: به محض وقوع سيل در مناطق غربي كشور اكيپ‌هاي صندوق بيمه كشاورزي براي برآورد خسارت عازم اين استان‌ها شدند. محمد ابراهيم حسن‌نژاد با بيان اينكه در چند روز اخير استان‌هاي جنوب و جنوب غربي كشور علاوه بر سيل دچار طوفان و تگرگ هم شده‌اند، افزود: استان‌هاي خوزستان، ايلام، كرمانشاه و بخشي از كردستان با سيل و سرمازدگي مواجه شده‌اند و اكيپ‌هاي صندوق بيمه با كمك نيروهاي وزارت جهاد به مناطق ذكر شده براي برآورد خسارت اعزام شده‌اند. قائم مقام صندوق بيمه كشاورزي گفت: حجم خسارت به مزارع در استان‌ها وسيع گزارش شده و اعلام ميزان دقيق خسارت نياز به زمان دارد. ضمن اينكه خسارت سيل، طوفان و يخبندان فقط به مزارعي كه داراي بيمه‌نامه هستند تعلق مي‌گيرد. وي بيان داشت: سيل، تگرگ و طوفان جزو بلاياي قهري محسوب مي‌شود و كشاورز اثر مستقيم و مؤثر در پيشگيري آن ندارد و صندوق بيمه كشاورزي پس از ارزيابي خسارت متعهد به پرداخت خسارت به كشاورزان است.
قائم مقام صندوق بيمه كشاورزي همچنين در رابطه با سرمازدگي ابتداي امسال نيز اظهار داشت: باغات مناطق غرب و شمال غرب كشور مثل آذربايجان غربي و شرقي، كردستان، زنجان، كرمانشاه، فارس، ايلام، تهران و البرز دچار سرمازدگي شد. حسن‌نژاد با بيان اينكه باغات خسارت ديده در مرحله گلدهي بود، گفت: باغات زردآلو، هلو، آلو، شليل، بادام و گردو در مناطق مذكور دچار آسيب جدي شد كه هنوز نمي‌توان خسارت آن را به طور دقيق اعلام كرد.
وي با تأكيد بر اينكه ميزان خسارت از 20 تا 100 درصد متفاوت است، تصريح كرد: پرداخت خسارت باغاتي كه محصول آنها بيمه است موكول به زمان ميوه‌دهي مي‌شود. قائم مقام صندوق بيمه كشاورزي گفت: وضعيت توليد باغ خسارت ديده با يك باغي كه به صورت معمولي و نرمال محصول داده مقايسه مي‌شود و در مقايسه با آن باغ نرمال خسارت پرداخت مي‌شود. حسن‌نژاد تصريح كرد: غرامت باغات سرمازده‌اي كه به صورت صددرصد خسارت ديده‌اند زودتر پرداخت مي‌شود. وي با بيان اينكه براي برآورد خسارت بايد تا زمان باردهي باغات صبر كرد، گفت: بنابراين برآورد خسارت حدود دو تا سه ماه طول مي‌كشد و غرامت باغات سرمازده هم با تأمين اعتبار پس از آن تاريخ به كشاورزان پرداخت مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار