کد خبر: 779509
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار در حالي كه يكي از دانشگاه‌هاي دور از مركز كشور محسوب مي‌شود، يك دانشگاه مهم در جهت تربيت نيروي متخصص در علوم دريايي است.
مرتضي دهقان*
دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار در حالي كه يكي از دانشگاه‌هاي دور از مركز كشور محسوب مي‌شود، يك دانشگاه مهم در جهت تربيت نيروي متخصص در علوم دريايي است. دانشگاه ما اگرچه اين عنوان را يدك مي‌كشد كه استاندارد و ايزو بين‌المللي دارد اما با استانداردهاي يك دانشگاه واقعي در سطح بين‌المللي فاصله زيادي دارد.
در امور صنفي، دانشجويان دانشگاه با سختي‌هاي بسياري روبه‌رو هستند، متأسفانه عليرغم اينكه مرسوم شده است خوابگاه‌هاي دانشگاه در ايام تعطيلات نوروز به گردشگران اجاره داده شود اما امسال اين مسئله بدون اطلاع قبلي دانشجويان انجام شد و همين موضوع باعث شد تا بخش زيادي از وسايل و لوازم دانشجويان مفقود شود. معمولاً دانشگاه پيش از آنكه دست به چنين كاري بزند به دانشجويان اطلاع مي‌دهد تا وسايل خود را به انبار منتقل كنند اما امسال اينگونه نشد و در حال حاضر هم مديريت امور دانشجويي مسئوليت اين مشكل را كه حاصل بدعهدي و بي‌اخلاقي بوده، حاضر نيست قبول كند. علاوه بر اين مسئله افزايش شهريه خوابگاه آن هم بدون ارائه خدمات مناسب رفاهي است، آب آشاميدني مناسب به دانشجويان ارائه نمي‌شود، امكانات رفاهي و سرگرمي مناسبي در خوابگاه وجود ندارد پس هزينه اسكان در خوابگاه براي چه موردي افزايش پيدا مي‌كند؟
از شروع ساخت و سازهاي جديد در دانشگاه تقريباً يك دهه مي‌گذرد اما برخي از پروژه‌ها هنوز به سرانجام نرسيده است و پروژه‌هايي هم كه از آنها بهره‌برداري شده به علت بالا بودن مدت ساخت خود، با نوعي فرسودگي همراه هستند. از طرفي عمر بالاي برخي ساختمان‌هاي دانشگاه مانند سلف سرويس باعث شده كه وجود جانوران موذي در غذاي دانشجويان به يك مسئله تقريباً عادي تبديل شود و مديران امور دانشجويي نسبت به اين موضوعات بي‌اعتنا هستند.  متأسفانه به علت دوري دانشگاه از مركز استان و كشور باعث شده دانشجويان اين دانشگاه در يك محيط محصور و دور از خانه دچار رخوت شوند و دانشگاه كه بايد نيروي انساني فعال تحويل جامعه دهد اين مسئله را درك نمي‌كند، تا جايي كه برنامه‌هايي همچون المپيادهاي علمي و ورزشي از دستور كار خارج شده است و دانشجويان روز به روز بي‌انگيزه‌تر مي‌شوند.
در آخر بايد به اين نكته اشاره كرد كه بخشي از دانشجويان دانشگاه كه در رشته الكترونيك و مخابرات دريايي تحصيل مي‌كنند، به علت بي‌برنامه بودن دانشگاه در جذب دانشجو و البته بد‌عهدي برخي از شركت‌هايي كه براي تأمين نيروي متخصص خود به دانشگاه مراجعه مي‌كنند و سعي در جذب دانشجو دارند، بايد با تغيير رشته، انتقالي يا انصراف از تحصيل روبه‌رو شوند و مسئولان حاضر به پذيرش مسئوليت درباره زندگي و آينده اين افراد كه بنا به درخواست دانشگاه در دفترچه كنكور سراسري انتخاب رشته كرده‌اند، نيست. به هر حال اميدواريم با پيگيري‌هاي رياست محترم دانشگاه كه دغدغه فراواني در اين زمينه دارند اين موضوع نيز به سرانجام برسد.

*دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار