کد خبر: 770221
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
اندیشکده استراتفور با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی ادامه ساخت و ساز در مرکز نظامی پارچین شد.
فارس: با وجود مختومه شدن پرونده موسوم به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، اندیشکده «استراتفور» روز دوشنبه در ادامه جنجال‌آفرینی‌های غرب در مورد سایت نظامی پارچین، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، مدعی شد ساخت و ساز در این مرکز ادامه یافته است.

این اندیشکده با این حال اذعان کرده است که ساخت و ساز در این مرکز که اساسا مرکزی هسته‌ای هم به شمار نمی‌آید، به معنی نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران نیست. «سیم تک» تحلیلگر استراتفور به پایگاه «دیلی بیست» گفته است: «ما نمی‌گوئیم که آن‌ها دارند در توافق هسته‌ای، فریبکاری می‌کنند.»

وی افزود: «تصاویر نشان می‌دهد که ایران در حال انجام تحرکاتی برای مخفی کردن آن چیزی بوده است که قبلا انجام داده و هنوز هم... در حال توسعه تأسیساتی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است به آن دسترسی داشته باشد یا نداشته باشد.»

کشورهای غربی، بر اساس اسنادی که گفته می‌شود منشا اصلی آن به اسرائیل می‌رسد و نشانه‌های متعددی از ساختگی بودن آن‌ها وجود دارد، مدعی انجام فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در این مرکز نظامی بودند. ادعاهایی که قرار بود با مختومه اعلام شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی، دیگر مطرح نشود.

از سال‌ها قبل که ادعای ارتباط پارچین با برنامه هسته‌ای مطرح شد، رسانه‌های غربی هرگونه ساخت و ساز در این مرکز را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند. حالا هم تصاویر ادعایی که این اندیشکده منتشر کرده، تنها نشان می‌دهد که کف این مجتمع که زمانی خاکی بوده، حالا هموار شده و یک ورودی و مسیر دسترسی جدید به مرکز افزوده شده است.

سایت پارچین تاکنون دستکم دو بار مورد بازدید بازرسان آژانس قرار گرفته و سال گذشته نیز یوکیا آمانو مدیر کل آژانس به همراه معاون خود از این مرکز بازدید کرد و نهایتا گفت که ردی از فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در این مرکز نیافته است. یکی از شروط بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نیز نمونه برداری از خاک این مرکز بود. آژانس پس از نمونه‌گیری از خاک اطراف مرکز، اعلام کرد که هیچ ردی از مواد رادیو اکتیو نیافته است.

گزارش نهایی یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در مورد ابعاد احتمالی با این جمله به پایان می‌رسد: «آژانس هیچ نشانه موثقی درباره انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با جنبه‌های نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران نیافته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار