کد خبر: 769379
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
برخلاف وعده و وعيدهاي مسئولان وزارت ارشاد مبني بر اعمال قانون و مميزي
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی كه چند وقت پيش مهم‌ترین مشکل و ممیزی‌ فیلم‌های سینمایی جشنواره‌ فيلم فجر امسال را صحنه‌های سیگار کشیدن دانست و نسبت به این موضوع هشدار جدی داد، در آثاري كه ديروز به عنوان اولين روز جشنواره فجر نمايش داده شد همچنان سيگار كشيدن جزء لاينفك فيلم‌ها بود.
مصطفي شاه‌كرمي
حبیب ایل‌بیگی چند روز پيش در آستانه یک ساله شدن فعالیتش در سمت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و همچنين در آستانه برگزاری جشنواره فيلم فجر سي و چهارم توضیحاتی درباره شیوه نظارت و ارزشیابی این دوره از جشنواره فیلم نیز نکاتی را متذکر شده بود. ايل‌بيگي كه يكي از سابقه‌دارهاي حوزه سينماست مي‌گويد: یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلم‌هاست، به طوری که این مسئله مهم‌ترین مشکلی است که امسال در فیلم‌های جشنواره داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلم‌ها در این زمینه مشکل اساسی دارند. معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي همچنين با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت درباره ممنوعیت سیگار کشیدن مي افزايد: این وزارتخانه نیز به این موضوع توجه جدی دارد، به همین دلیل از دوستان سینماگر و سازندگان فیلم‌های سینمایی می‌خواهیم به شکل جدی به این مسئله توجه داشته باشند، زیرا اگر با صحنه‌های مکرر کشیدن سیگار در فیلم‌ها روبه‌رو شویم خیلی جدی برخورد خواهیم کرد و پیش از اینکه دیگران بخواهند مانع نمایش فیلم شوند، بهتر است خودمان این وضعیت را اصلاح کنیم.
اين مدير با سابقه سينمايي بار دیگر خطاب به سینماگران هشدار مي دهد: سیگار کشیدن در فیلم‌ها عادی نشود و این وظیفه ماست که اجازه ندهیم این موضوع به شکل روالی طبیعی در فیلم‌ها وجود داشته باشد. امسال بیشترین اصلاحیه‌های فیلم‌ها مربوط به همین صحنه‌های سیگار کشیدن است. اشاره ايل‌بيگي ناظر بر قانون ممنوعيت‌هاي تبليغات كالا‌ها است كه مهرماه سال 91 توسط وزارت بهداشت تصويب شد و براساس آن تبليغ اقلام و كالاهايي كه مصرف آنها بيان‌كننده نمايش رفتارهاي پرخطر مانند مصرف فست‌فود‌ها و فرآورده‌هاي غذايي صنعتي و استعمال دخانيات اعم از قليان و سيگار نيز ممنوع است و نمايش استعمال و مصرف اين كالا‌ها و اقلام در رسانه‌هاي عمومي بايد منحصراً محدود به نقش و كاراكترهاي منفي بوده و جنبه تبليغاتي نداشته باشد. اين قانون در حالي بيش از سه سال است كه در كشوي ميز دستگاه‌هاي مختلفي از جمله وزارت ارشاد خاك مي‌خورد كه خبر و مدعاي رعايت و اجراي آن در آثار جشنواره فيلم فجر امسال از سوي معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي باعث دلگرمي و اميدوار شدن اهالي رسانه و بخصوص خانواده‌ها گرديد.
متاسفانه به‌رغم صحبت‌هايي كه ايل بيگي قبل از جشنواره داشت روز گذشته كه اولين روز نمايش آثار راه يافته به بخش‌هاي مختلف جشنواره فجر بود سكانس‌هاي استعمال دخانيات و مشخصاً كشيدن سيگار از سوي كاراكترهاي فيلم‌ها بيشتر از قول و اظهارات مسئولان وزارت ارشاد مبني بر داشتن حساسيت بالا و وسواس نسبت به نمايش تصاويري با مؤلفه‌هاي گفته شده بود. به كلام ديگر در چند اثري كه روز گذشته در برج ميلاد به عنوان محل اصلي برپايي جشنواره نمايش داده شدند هيچ تفاوتي با سال‌هاي گذشته نداشت. اين عدم تفاوت و يكسان بودن كثرت صحنه‌هاي استعمال سيگار در آثار روز اول با دوره‌هاي قبل در حالي است كه سال‌هاي گذشته هيچ‌كدام از مسئولان و مجريان برپايي جشنواره فيلم فجر نه مدعاي مميزي و حذف تصاوير كشيدن سيگار را داشتند و نه قولي براي اعمال قانون ممنوعيت‌هاي تبليغات كالا‌ها و استعمال دخانيات اعم از قليان و سيگار در فيلم‌ها را داده بودند. به هر ترتيب اميدواريم كه وزارت ارشاد و مشخصاً سازمان سينمايي و معاونت ارزشيابي و نظارت به عنوان رده‌هاي مديريتي داراي مسئوليت و ذي مدخل در اين امور فكر عاجل و البته عاملي براي اعمال و اجراي قانون و ملزم نمودن سينماگران به رعايت قوانين اين چنيني اتخاذ كنند. چه اينكه به جهت الگو‌پذيري نوجوانان و جوانان جامعه از افراد سرشناس و چهره هاي معروف و شناخته شده كه از آنها با عنوان سلبريتي ياد مي شود، هر نوع سوءرفتار و يا عدم توجه به مباني قانوني و حتي اخلاقي، اجتماعي اين چهره‌ها باعث تسري و ترويج اعمال و رفتار آنها در بين آحاد جامعه بالاخص قشر جوان و نوجوان كشورمان مي‌گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار