کد خبر: 765905
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
خبر لغو تحريم‌ها و سخنراني رئيس‌جمهور كه از صبح ديروز در رسانه‌ها براي آن ثانيه‌شماري مي‌كردند، حتي به چاپ دوم روزنامه نرسيد. احتمالاً امروز برجام اجرا مي‌شود و ظريف و كري از برداشته شدن تحريم‌هاي هسته‌اي سخن مي‌گويند. آزموني كه براي امريكا شايد سخت‌ترين آزمون تاريخ باشد كه بتواند به تعهداتي كه داده است پايبند بماند.
با مهر تأييد آژانس بر اجراي تعهدات برجامي ايران، امريكا و اروپا پس از 13 سال از  تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران عقب‌نشيني مي‌كنند؛ تحريم‌هايي كه به بهانه سمت و سوي نظامي برنامه هسته‌اي ايران طراحي شدند، ولي باراك اوباما و تيم مذاكره كننده امريكا هشدار داده بودند كه اگر بر اساس توافق هسته‌اي با ايران لغو نشود، سازمان‌شان از هم فرو مي‌پاشد. ايران طبق برجام موافقت كرده در ازاي برداشته شدن تحريم‌هاي غرب، بخش‌هايي هر چند كليدي از برنامه هسته‌اي خود را محدود كند ولي زيرساخت‌هاي اين برنامه شامل غني‌سازي و ظرفيت فناوري ايران، باقي خواهد ماند. وزير امور خارجه ديروز در وين گفت: «ثابت شده مشكلات مهم را مي‌توانيم از طريق ديپلماسي حل كنيم نه تهديد و فشار. »
به گزارش «جوان»، ايران تعهدات خود را مطابق توافق جامع هسته‌اي تير ماه 1394 انجام داد و متعاقب تأييد آژانس، فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اروپا و محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در بيانيه‌اي تكميل اجراي برجام و شروع لغو تحريم‌هاي ايران را اعلام مي‌كنند. بر اساس توافق هسته‌اي 23 تير ماه 1394، ايران سانتريفيوژهاي خود را به 6064 كاهش داد، رآكتور آب سنگين اراك را تغيير كاربري داد، اورانيوم غني شده اضافه‌تر از 300 كيلوگرم را به خارج فرستاد و غني سازي اورانيوم خود را هم در سطح 5 درصد حفظ خواهد كرد. در مقابل، اروپا و امريكا اجراي تمام تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران را متوقف مي‌كنند. توقف اجراي تحريم‌هاي ايران منجر به برداشته شدن تحريم‌هاي بانكي (سوئيفت)و بيمه‌اي و همچنين بخش‌هايي از تحريم‌هاي اقتصادي و تجاري و انرژي اروپا و امريكا خواهد شد ولي تحريم‌هايي كه به بهانه حمايت ايران از تروريسم يا حقوق بشر وضع شده بودند، همچنان باقي خواهند ماند. به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، ديويد ساليوان، سفير اتحاديه اروپا در امريكا گفته حتي در صورتي كه ايران به اجراي توافق هسته‌اي پايبند بماند، اين اتحاديه تحريم‌هاي مرتبط با پرونده‌هاي حمايت مالي از تروريسم و نقض حقوق بشر را لغو نخواهد كرد. جاش ارنست، مشاور مطبوعاتي كاخ سفيد هم گفته كاهش تحريم‌ها بر اساس توافق هسته‌اي سبب نمي‌شود امريكا از دست زدن به اقداماتي عليه ايران در جبهه‌هاي ديگر خودداري كند. او مي‌گويد: «ما از همان ابتدا -مدت‌ها پيش از حتي دست‌يابي به توافق هسته‌اي- اعلام كرديم كه مذاكرات در درجه اول بر برنامه هسته‌اي ايران متمركز است. اين نگراني شماره يك ما محسوب مي‌شود. اين همچنين نگراني شماره يك هم‌پيمانان ما در اسرائيل نيز محسوب مي‌شود. » با اين حال، متوقف شدن اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي اروپا و امريكا باعث مي‌شود بيش از 100 ميليارد دلار دارايي‌هاي توقيف شده ايران در بانك‌هاي خارجي آزاد شوند. روزنامه يو اس‌اي تودي هم در گزارشي نوشت كه باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا اجازه فروش هواپيما به ايران را صادر كرده است.  محمد جواد ظريف كه از سحرگاه ديروز به وين رفته بود، عصر با جان كري و فدريكا موگريني براي تنظيم بيانيه تكميل اجراي برجام مذاكره كرد. انتظار مي‌رفت كه گزارش راستي‌آزمايي آژانس عصر ديروز منتشر شود و بيانيه ظريف و همتايانش نيز غروب صادر شود ولي تا ساعت 23 ديشب منابع خبري از وين گزارش كردند كه دو طرف برسر تنظيم بيانيه، به برخي اختلافات برخورد كرده‌اند و به همين خاطر، گفت و گوي مستقيم رئيس‌جمهور با مردم، به امروز (يك‌شنبه) موكول شد. ظريف ديشب وجود اختلافات را تأييد كرد و در توئيتي نوشت: « داريم به روز اجراي برجام نزديك مي‌شويم، مشكل جدي نيست، ديپلماسي نيازمند صبر و حوصله است، اما همه ما مي‌دانيم كه مطمئناً بر همه گزينه‌هاي ديگر ارجح است. »
 
دوقلوي سعودي-صهيونيستي همچنان نگرانند
عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي هشدار داده كه آزاد شدن ميلياردها دلار ثروت مسدود شده ايران بايد براي هر كسي نگران كننده باشد. گيلعاد اردان، وزير امور استراتژيك رژيم صهيونيستي هم در سخناني گفت: ايران در حالي با كاهش تحريم‌ها مواجه مي‌شود كه در حال تسليح حزب‌الله و حماس بوده و در امور داخلي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس دخالت مي‌كند. جمهوري‌خواهان در كنگره امريكا در تلاشند با ارائه طرح‌هاي جديد در كنگره، تحريم‌هاي حقوق بشري و تروريسم را جايگزين تحريم‌هاي هسته‌اي كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
0
0
دو گروه از لغو تحریم ها بسیار غمگین شدند ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار