کد خبر: 764121
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
«كمپ ايكس ري» را براي مصرف ايراني‌ها با هدف تبلیغ اسلام امریکایی ساخته‌اند!/ با اكران فيلم سينمايي «كمپ ايكس‌ري» در چند پرديس سينمايي، بعد از مدت‌ها يك فيلم خارجي در سينماهاي ايران اكران عمومي گرفت...
محمدصادق عابديني
با اكران فيلم سينمايي «كمپ ايكس‌ري» در چند پرديس سينمايي، بعد از مدت‌ها يك فيلم خارجي در سينماهاي ايران اكران عمومي گرفت، اين در حالي است كه ترافيك سنگين فيلم‌هاي ايراني اكران نشده‌ باعث شده بسياري از تهيه‌كننده‌ها نتوانند فيلم‌هايشان را به اكران برسانند.
«كمپ ايكس ري» با بازي پيمان معادي روايتي از زندان گوانتانامو است و بازيگر ايراني نيز در اين فيلم نقش مسلماني را بازي مي‌كند كه بي‌گناه به زندان افتاده و در طول فيلم با زندانبانش ارتباط پيدا مي‌كند.
   
نگاهي به كمپ ايكس ري
در ميان فيلم‌هاي مشهور سينماي هاليوود كه برخي از آنها نيز كاملاً شرايط اكران در سينماهاي كشور را دارند، چرا بايد فيلم ناشناخته‌اي به نام «كمپ‌ايكس‌ري» به شهرت برسد و سر از اكران عمومي درآورد؟ پاسخ اين سؤال تنها در حضور پيمان معادي در اين فيلم است، بازيگر ايراني كه تابعيت ايالات متحده امريكا را نيز دارد و بعد از حضور در فيلم‌هاي اصغر فرهادي به شهرت رسيد. معادي به غيراز «كمپ ايكس ري» فعاليت‌هاي ديگري نيز در هاليوود داشته است. بازي در
«13 ساعت: راز سربازان بنغازي» و «آخرين شواليه» به همراه صداپيشگي در انيميشن «Window Horses» از جمله اين فعاليت‌ها هستند.
«كمپ ايكس ري» را پيتر ستلر كارگرداني كرده است. اين فيلم اولين و تا امروز آخرين كارگرداني سينمايي ستلر به شمار مي‌رود. اين كارگردان پيش از اين بيشتر يك طراح گرافيك بوده است. گفته مي‌شود ديدن يك عكس از زندان گوانتانامو باعث شد جرقه ساخت اين فيلم در سر ستلر زده شود. «كمپ ايكس ري» با بودجه حدود يك ميليون دلار ساخته شده كه فروش پايين فيلم باعث شد تا فيلم با شكست تجاري روبه‌رو شود. در صفحه ويكي پديا اين فيلم به نقل از «اريك كوهن»، منتقد سينمايي «آيندي واير»، آمده است كه كمپ ايكس ري را «نمايش اخلاقي و گاه ساده‌لوحانه از شرايط فاجعه‌آميز بازداشتگاه زندانيان سياسي ارتش امريكا» خوانده است. شايد در ميان امريكايي‌ها پيدا كردن شخصي كه بتواند فيلم «كمپ ايكس ري» را به خاطر بياورد سخت باشد، اما این فیلم در ايران دنبال تماشاگر می‌گردد و با محتواي ضعيف از سینماهای تهران سردرآورده است.
  
كمپ ايكس ري فيلمي با رگه‌هاي سياسي
شايد پرداختن يك فيلم اولي به موضوع چالش‌برانگيز زندانيان گوانتانامو كه از نظر حقوق بشر دولت امريكا را هميشه برابر افكار عمومي جهان قرار داده است، تنها برگ برنده ستلر در ساخت «كمپ ايكس ري» باشد. اين فيلم تلاش دارد تا اسلام امريكايي را كه در آن مسلمانان زير پرچم دولت امريكا مي‌توانند آزاد باشند و زندگي متمدنانه‌اي را تجربه كنند به تصوير مي‌كشد. حتي تصوير نهايي فيلم از نماز خواندن مسلمانان به سمت پرچم امريكا كه بسيار گل درشت نيز از آب درآمده است، نشانه‌اي از پروپاگاندا بودن «كمپ ايكس ري» دارد. از اين رو برخي از منتقدان ايراني عقيده دارند اين فيلم «نه براي مصرف ايالات متحده كه با حضور بازيگري ايراني و براي مصرف ايرانيان ساخته مي‌شود خود گواهي است بر اينكه توليد فيلم از جاي خاصي به كارگردان سفارش شده است.»
   
اين فيلم كپي‌رايت دارد!
پخش فيلم‌هاي خارجي بدون پرداخت حق مؤلف يا همان كپي‌رايت بار‌ها در «جوان» مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. پيش از اين نيز «جوان» با انتشار گزارش‌هايي نسبت به اكران فيلم‌هاي خارجي به صورت غيرقانوني در چند پرديس سينمايي اعتراض كرده است. جالب اينجاست كه «كمپ ايكس ري »نيز در چنين پرديس‌هايي به روي پرده رفته است. از اين‌رو با شركتي كه مديريت اجرايي «كمپ ايكس ري» را در ايران بر عهده دارد، تماس گرفتيم تا درباره چگونگي اكران فيلم سؤال كنيم. در اين تماس شخصي كه خودش را كارمند ساده شركت معرفي كرد از طي شدن تمامي مراحل خريد كپي‌رايت فيلم خبر داد و گفت: مدت‌ها اين شركت در حال انجام مذاكره براي خريد كپي‌رايت و دوبله فيلم به فارسي بوده است. البته اين شخص از ارائه اطلاعات بيشتر درباره هزينه پرداخت شده براي خريد كپي‌رايت خودداري كرد و از اينكه چرا بايد در شرايطي كه فيلم‌هاي ايراني نمي‌توانند اكران شوند اين فيلم توانسته اكران بگيرد نيز اظهار بي‌اطلاعي كرد.
   
تضييع حق فيلم‌هاي ايراني
از زمان اكران فيلم «كمپ ايكس ري» در سينماهاي امريكا بيش از يك سال مي‌گذرد و ديگر فيلمي نو و تازه به شمار نمي‌رود. در عوض فيلم‌هاي ايراني هستند كه هنوز اكران نشده و تلاش مي‌شود در يك ماهه باقي مانده تا جشنواره فيلم فجر اين فيلم‌ها به نحوي اكران شوند. در اين شرايط سپردن چهار سالن سينما در مجهزترين پرديس‌هاي سينمايي كشور به «كمپ ايكس ري» جز تضييع حقوق فيلم‌هاي ايراني معنايي ندارد. هم‌اكنون تهيه‌كنندگان ايراني مجبورند براي به دست آوردن اكران حتي دعوا هم بكنند در عوض فيلم متوسطي مانند «كمپ ايكس ري» بي‌سروصدا توانسته اكران بگيرد! اين موضوع حتي از سوي مهدي معزي، مدير اجرايي فيلم كمپ ايكس ري، مورد تأييد قرار گرفته. معزي درباره اكران «كمپ ايكس ري» در اين روزها، مي‌گويد: «تعداد فيلم‌هاي ايراني كه در نوبت اكران قرار دارند، قابل توجه و طبيعي است كه حق داشتن سالن براي نمايش فيلم‌ها، براي تهيه‌كنندگان ايراني باشد كه سياستگذاري درست شوراي صنفي اكران هم با اولويت فيلم‌هاي ايراني است. سعي ما هم بر اين بود كه با هماهنگي با اين شورا و قوانينش پيش برويم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار