کد خبر: 755547
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
 فضاي پس از انقلاب اسلامي، فرصتي جهت پالايش انديشه‌هاي منفي نسبت به زنان و نفي افكار در مورد شخصيت و خصوصيات آنها ايجاد كرد. زن، ‌ديگر عنصر تزئيني براي اهداف تجاري و مادي نبود كه جذابيت جنسي و فريبايي او، ‌ملاك ارزشمندي وي باشد. هويت و هنر زن بودن و تعريف زن نمونه در نظام ارزشي پس از انقلاب به ويژه در دوران دفاع مقدس دگرگون شد و زنان دريافتند هويت انساني كه اسلام براي آنان قائل است در پرتو فضاي جنگ قابل حضور و اثبات مي‌باشد؛ بنابراين با تحرك، پويايي، وقار، شجاعت و ايثار بر تفكرات موهومي كه قرن‌ها زن را موجودي ضعيف، ‌منفعل و ش‍يء گونه تعريف كرده بود، خط بطلان كشيدند.

زنان مسلمان ايراني با الهام از تعاليم اسلامي با شجاعت و شهامت وصف ناشدني در صحنه‌هاي مختلف حتي در ميدان‌هاي رزم حضور يافتند. خواهران بسيج و سپاه از جمله زناني بودند كه در منطقه عملياتي در دوران دفاع مقدس باقي ماندند. نقش زنان در هنگام بروز جنگ و دفاع يك ملت در برابر حمله دشمن، تنها اعزام مردان به صحنه نبرد نبوده است بلكه حمايت و پشتيباني از نبرد، تحريك و تشويق مردان به حضور مداوم در جبهه، مراقبت از كودكان و حفظ كانون گرم خانواده، مراقبت و پرستاري از مجروحان و مداواي زخمي‌ها، قبول مسئوليت و انجام وظيفه به جاي مردان و آزادسازي ايشان براي شركت در جنگ، حفظ سنگرهاي پشت جبهه و بسياري موارد ديگر از جمله عوامل مهمي هستند كه تأثير مستقيمي بر روحيه رزمندگان و سرنوشت جنگ تحميلي داشت.
 
مي‌توان گفت زنان، به عنوان بخشي از جامعه‌ انساني، مسلماً در هر يك از صحنه‌هاي مختلف اجتماع، خصوصاً در عرصه دفاع، ايفاگر نقشي اساسي مي‌باشند. زنان در تمام زمينه‌هاي تربيتي، اجتماعي- سياسي، فرهنگي و اقتصادي در جامعه حضور فعال داشته‌اند و طي دفاع مقدس امت اسلامي در برابر استكبار جهاني، زنان به عنوان نيمي از پيكر اجتماعي نقش مؤثري ايفا نمودند.

اگر مادران، همسران و خواهران و دختران شهدا در بين ما نبودند و شاهد افتخار آنها بر شهادت عزيزانشان نبوديم، اينك به طور قطع و يقين، فرهنگ ايثار و روحيه شهادت‌طلبي در ميان مردم نبود. رسالت امروز ما بسي سنگين‌تر است. اگر ديروز، ما با تهاجم نظامي دشمن مواجه بوديم، امروز با جنگ نرم آن مواجهيم كه اين براي هر جامعه‌اي، حربه‌اي بس برنده‌تر است. از اين رو بايد خود را موظف و مكلف بدانيم تا با توكل به خدا و با سلاح ايمان، علم، عفت، پاكدامني، ايثار، شجاعت و شهامت و با الگوپذيري از اهل‌بيت (س) زمينه ظهور منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) را فراهم آوريم.

و در آخرعرض مي‌كنم يك بسيجي كه نمونه بارز آن در عصر حاضر در وجود امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) متبلور است بايد داراي خصوصيات و محسنات عالي باشد كه عمده آنها را مي‌توان در اطاعت از ولايت فقيه، اخلاص، تواضع و فروتني، غيرت ديني، حسن خلق، شجاعت، مردمي بودن و شهادت‌طلبي يافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار