کد خبر: 751612
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به پایش طیور استان اعم از صنعتی، محلی و وحشی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد وگفت: تاکنون موردی ازابتلا به این بیماری مشاهده نشده است.
شکری نیا

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به پایش طیور استان اعم از صنعتی، محلی و وحشی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد وگفت: تاکنون موردی ازابتلا به این بیماری مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار جوان در کرمانشاه، نادر پرور در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات دامپزشکی استان برای مقابله با بیمارهای مشترک بین انسان و طیور در فصل مهاجرت پرندگان به استان گفت: برای مقابله با تهدیدات این حوزه، به خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یکی از مهمترین بیماری های کنونی در دنیا است اقداماتی از سوی شبکه دامپزشکی کل کشور و خصوصا استان کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را یکی از بیماری های مهم در حوزه طیور عنوان کرد که هم بهداشت مردم را به صورت جدی تهدید کرده و اقتصاد آن ها را به خطر می اندازد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیماری آنفلوانزا می تواند به کل زیرساخت های صنعت طیور به شکل شدیدی آسیب بزند و علاوه بر واردن کردن تلفات به طیور گوشتی، تخمی و حتی وحشی، صادرات بین المللی کشور درگیر را نیز به خطر می اندازد و آن کشور امکان صادرات طیور به سایر کشورها را از دست می دهد که نوعی تحریم است.

وی بار دیگر به خطر آفرینی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: این بیماری فوق العاده خطرناک است و تلفات زیادی را نیز در حوزه انسانی برخی کشورهای درگیر به همراه داشته است.

پرور، از اجرای طرح پایش این بیماری در کشور و استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه استان کرمانشاه یک استان مرزی است و حدود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور بحران زده عراق دارد و در این کشور خیلی بحث های مراقبتی بیماری ها صورت نمی گیرد بیشتر مورد تهدید هستیم، لذا بحث پایش طیور و پرندگان را از ۱۱ مهر ماه امسال آغاز کرده ایم.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح اکیپ های دامپزشکی استان علاوه بر واحدهای نگهداری و پرورش طیور، روستا به روستا برای پایش طیور محلی، زیستگاه به زیستگاه برای پایش طیور وحشی مراجعه و گزارش روزانه از وضعیت طیور استان تهیه می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: اکیپ های دامپزشکی استان در مواجه به هرگونه تلفاتی سریع آن را نمونه گیری کرده و به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ارسال می کنند که آزمایشات لازم درخصوص بیماری فوق حاد پرندگان روی آنها انجام شود.

ظرف ۴ ساعت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه قابل تشخیص است

وی افزود: خوشبختانه زیرساخت های لازم در این زمینه در استان فراهم است و کمتر از ۴ ساعت قادر به تشخیص این ویروس خطرناک هستیم.

 پرور از انجام اقدامات دیگری نیز برای مقابله با این بیماری خطرناک در استان خبرداد و گفت: علاوه بر پایش، رعایت مسائل قرنطینه ای در خود مرغداری ها، کلاس های آموزشی ترویجی برای مرغداران، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها برای عموم مردم در استان در دستور کار است.

 وی تاکید کرد: ما همواره به مردم توصیه می کنیم از تهیه مرغ از مراکز غیرمجاز و مرغداری هایی که بدون مجوز اقدام به عرضه مرغ زنده می کنند پرهیز کنند و از سوی دیگر نیز با تشکیل اکیپ های ویژه با همکاری سایر ادارات مرتبط از جمله شهرداری، مرکز بهداشت، دستگاه قضایی، اصناف و نیروی انتظامی و حمایت فرمانداران بحث برخورد با اماکن غیرمجاز مرغ زنده را هم در دستور کار داریم.

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مجموعه اقدامات اجرایی، فنی و اطلاع رسانی آموزشی را در دستور کار قرار داده و علاوه بر پایش و مراقبت های پیشگیرانه آمادگی لازم را برای مقابله با بحران احتمالی در این زمینه را در استان داریم که اقدامات کنترلی پیشگیرانه نیز صورت گیرد و با دستگاه های مرتبط چون پدافند غیرعامل استان نیز در این زمینه هماهنگ شده است و نگراین خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی به نقش رسانه در پیشگیری از وقوع این بیماری در استان تاکید کرد و خواستار اطلاع رسانی کافی در این زمینه از کانال رسانه ها، به خصوص رسانه های جمعی شد که امنیت مردم زا این نظر تامین شود.

 پرور از استمرار اجرای طرح سامانه ردیابی گوشت مرغ نیز خبرداد و آن را یک اهرم کنترلی خوب برای رصد و پایش گوشت مرغ از مزرعه تا سفره یاد کرد.

 وی از مردم استان خواستار همکاری در این زمینه شد و گفت: مردم اگر مشکلی یا هرگونه تلفات غیرمعمولی را در طیور اعم از روستایی، وحشی یا صنعتی مشاهده کردند با شماره تماس ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان تماس بگیرند که بررسی های لازم در این حوزه انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر