کد خبر: 746509
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
گفت‌وگوي«جوان» با ورزشكار عضو شوراي شهر كه اين روزها بازيگر هم شده است
سريال «آمين» كه اين روزها از شبكه اول سيما پخش مي‌شود، چهره يكي از قهرمانان ورزشي كشور را به نمايش مي‌گذارد.
دنيا حيدري
سريال «آمين» كه اين روزها از شبكه اول سيما پخش مي‌شود، چهره يكي از قهرمانان ورزشي كشور را به نمايش مي‌گذارد. هادي ساعي كه سال‌ها به عنوان قهرمان تكواندو در عرصه ورزش خوش درخشيده، اين بار از طريق جعبه جادويي مهمان خانه‌هاي مردم است. حضور ساعي در اين سريال تلويزيوني به عنوان پليس، بار ديگر حضور ورزشكاران در سريال‌هاي تلويزيوني را سر زبان‌ها انداخته است؛ مسئله‌اي كه پيش‌تر نيز شاهد آن بوديم. هر چند كه پيش از اين بيشتر اين بازيكنان فوتبال بودند كه در سريال‌هاي تلويزيوني حاضر مي‌شدند اما اين بار سريال «آمين» پاي قهرمان تكواندي المپيك 2008 پكن را به تلويزيون باز كرده است.

مردم عادت به ديدن هادي ساعي روي شياپچانگ داشتند. اما حالا تلويزيون او را به عنوان بازيگر يك سريال نشان مي‌دهد. چه شد كه سراغ بازيگري رفتيد؟
خب دوستان به من خيلي لطف داشتند. پيشنهادات زيادي براي حضور مقابل دوربين داشتم كه بسياري از آنها را رد كرده بودم اما يكي دو مورد نظرم را جلب كرد و تصميم به بازي گرفتم.

پس يعني سريال آمين اولين تجربه كاري ساعي به عنوان بازيگر نيست؟
نه، پيش از اين در يك فيلم سينمايي بازي كرده‌ام كه به زودي پخش خواهد شد. در آن فيلم نقش فرمانده تكاور نيروي دريايي را بازي كردم. علاوه بر آن در يك تله‌فيلم بازي كرده‌ام كه آن هم به زودي پخش خواهد شد.

علاقه‌اي به بازيگري داشتيد كه باعث شد وارد عرصه هنر شويد يا خيلي اتفاقي وارد اين وادي شديد؟
خب علاقه خاصي از قبل به بازيگري نداشتم كه بگويم به‌خاطر آن وارد عرصه هنر شده‌ام. به طوري كه كار اولي را كه بازي كردم تقريبا سه ماه زمان برد تا در خصوص آن تصميم‌گيري كنم. اما برخي پيشنهادات با شرايط و رشته ورزشي كه انجام مي‌دادم همخواني داشت و به همين دليل آنها را پذيرفتم. اما دوست ندارم هر كاري انجام دهم. دوست دارم كارهايي را انتخاب كنم كه فكر مي‌كنم مي‌توانم از عهده آن برآيم.

يعني انتخاب‌هايتان متناسب با رشته ورزشي است كه انجام مي‌دهيد و سريال آمين نيز با توجه به اين مسئله انتخاب شده است؟
بله، مي‌توان اينطور گفت. مثلاً در فيلم سينمايي كه به عنوان فرمانده تكاور نيروي دريايي بازي كردم دليل اصلي انتخابم زحمت زيادي بود كه نيروي دريايي در جنگ كشيده بود و فكر مي‌كنم زحمات آنها آنطور كه بايد و شايد به معرض نمايش گذاشته نشده بود. علاوه بر آن نقش فرمانده‌اي را در اين فيلم بازي مي‌كنم كه هنوز زنده است و اين برايم خيلي اهميت داشت. بازي كردن در اين نقش به دليل حضور روي ناو و در دريا كار سخت بود و نياز به آمادگي جسمي بالايي داشت كه من داشتم. در سريال «آمين» هم ژانر پليسي اين سريال و توانايي‌هايي كه داشتم باعث انتخابم شد. به هر حال نيروي پليس توانايي‌هاي خاص و منحصر به فردي دارد كه با توجه به رشته ورزشي كه كار مي‌كردم مي‌توانستم به خوبي از عهده آن برآيم. به تازگي هم پيشنهاد حضور در يك فيلم تاريخي را پذيرفتم كه باز هم با توجه به اينكه به صورت حرفه‌اي سواركاري را دنبال مي‌كنم و در اينچنين فيلم‌هايي مي‌دانستم فن سواركاري بسيار به كار مي‌آيد، مشكلي از اين بابت نخواهم داشت.

سال‌ها در دنياي ورزش حضور داشتيد و حال به عنوان يك بازيگر وارد عرصه هنر شده‌ايد. چه تفاوت‌ها و شباهت‌هايي بين دنياي هنر و ورزش وجود دارد؟
من سال‌ها تكواندو كار مي‌كردم. اگر دقت كنيد به آن مي‌گويند هنرهاي رزمي. در واقع تكواندو هم يك هنر بود. اينكه بتواني در صدم ثانيه تصميم بگيري و عكس‌العمل نشان دهي خودش يك هنر است اما هنر فيزيكي كه با هوش و حواس در هم آميخته شده است. در حالي كه هنر بازيگري هنر دروني و ذهني است كه به كار فيزيكي تبديل مي‌شود.

كار به عنوان يك ورزشكار سخت است يا يك بازيگر مقابل دوربين؟
خب اينكه در ورزش توانستم سال‌ها در سطح بالايي كار كنم باعث شد اعتماد به نفس داشته باشم. من سال‌ها مقابل دوربين مسابقه داده بودم و در برنامه‌هاي زنده حضور داشتم كه به مراتب سخت‌تر از سينما بود. مثلاً در ميداني مثل المپيك مقابل دوربين‌هايي هستي كه همه از سراسر دنيا تو و كارت را نگاه مي‌كنند. ضمن اينكه آنجا فرصتي براي اشتباه نداري. اما اينجا اشتباهي هم اگر داشته باشي كات مي‌دهند و فرصت تكرار و جبران اشتباه را داري و با توجه به اين مسئله فكر مي‌كنم كارم به عنوان يك ورزشكار به مراتب سخت‌تر بود.
براي حضور در عرصه هنر و بازي كردن در نقش‌هاي سينمايي و تلويزيوني مشورت هم گرفتيد؟
بله دوستان خوب و زيادي در عرصه هنر دارم كه با بسياري از آنها مشورت كردم بعد وارد اين عرصه شدم. دوستانم در اين راستا كمك زيادي به من كردند. نفراتي مثل داريوش فرهنگ، ‌بلوچي، امين حيايي و. . . هم در زمينه حضورم به من مشورت دادند و هم در ادامه كار مرا ياري كردند.

حضور در عرصه سينما انتقادي براي هادي ساعي از سوي هم‌رشته‌اي‌هايش به دنبال نداشت؟ براي مثال وقتي پژمان جمشيدي در سريال پژمان بازي كرد بسياري از فوتبالي‌ها از او به شدت انتقاد كردند. آيا با چنين مسئله‌اي مواجه شديد؟
من شخصاً انتقادي نشنيدم. خب البته نقش‌هايي را هم انتخاب كردم كه جايي براي انتقاد نداشته باشد. من سعي كردم با توجه به توانايي‌هايم نقش‌هايم را انتخاب كنم. تا به اينجاي كار هم برخورد مردم با من خوب بوده و به نظر مي‌رسد از نقشي كه داشتم رضايت داشته‌اند چون بارها شده در كوچه و خيابان وقتي با من رو به رو مي‌شوند مي‌گويند كه اين نقش فيلم «آمين» خيلي به من مي‌آيد و انگار واقعاً يك پليس هستم. خب بدون شك اين به دليل تناسبي است كه نقشم با توانايي‌ها و رشته‌اي كه سال‌ها در آن فعاليت مي‌كردم، دارد.

پس با اين وجود يعني هادي ساعي در اين نقش‌ها از بدلكار استفاده نمي‌كند و همه نقش را خودش بازي مي‌كند، ‌درست است؟
صددر‌صد. اگر قرار بود كارگردان براي نقش هادي ساعي هم بدلكار بياورد چرا او را انتخاب مي‌كرد؟ شايد هم يكي از دلايلي كه مردم نقش ساعي را پذيرفته‌اند همين باشد كه كارش را خودش انجام مي‌دهد. شايد كساني باشند كه در چنين موقعيت‌هايي خودشان نقش خود را به طور كامل ايفا كنند اما به دليل عدم‌آشنايي كامل با فنون رزمي نتوانند خيلي خوب آنچه بايد را به نمايش بگذارند. اما من در چنين مواقعي كاري را انجام مي‌دهم كه سال‌ها به انجام آن مشغول بودم و اين خيلي طبيعي‌تر و قابل پذيرش‌تر است. در واقع من در چنين صحنه‌هايي تخصص واقعي خودم را به معرض نمايش مي‌گذارم و خودم بدلكار خودم هستم.

هادي ساعي سال‌ها در عرصه ورزش بود، ‌بعد از آن به دنياي سياست وارد شد و حالا هم كه عرصه هنر را براي به نمايش گذاشتن توانايي‌هايش برگزيده، با اين وجود بايد او را ورزشكار، ‌سياستمدار يا هنرمند بدانيم؟
من سياسي نيستم و عضو شوراي شهر بودن نمي‌تواند مرا به فردي سياسي تبديل كند. شوراي شهر نزديك‌ترين نهاد مردمي در هر جامعه‌ است. برخي از اعضاي شوراي شهر افراد سياسي هستند اما هادي ساعي سياسي نيست و علاقه‌اي هم به آن ندارد.

فكر مي‌كنيد اضافه شدن ساعي به خانواده بزرگ هنر چقدر مي‌تواند در مراجعه و نزديكي مردم به او در شوراي شهر نقش داشته باشد؟
خب واقعيت اين است كه قبل از اينكه وارد هنر شوم هم بيشترين مراجعه‌كننده را داشتم، چراكه مردم ساعي را به عنوان يك ورزشكار مي‌شناختند و دوست داشتند با او احساس راحتي بيشتري داشته باشند تا اعضاي سياسي شوراي شهر. به نظر مي‌رسد كه مردم من و امثال مرا به خود نزديك‌تر مي‌دانند و اعتماد بيشتري مي‌كنند. بارها اتفاق افتاده در جمعي هستيم كه از بين همه نفرات، ‌مردم ترجيح مي‌دهند مشكلات و مسائلشان را با من در ميان بگذارند. حضور در سينما شايد باعث شود چهره ساعي مردمي‌تر شود و بتواند كمك بيشتري به مردم بكند و از اين بابت بسيار خوشحال مي‌شوم.

بازيگري را ادامه مي‌دهيد؟
بستگي به شرايط و پيشنهادات دارد. دوست ندارم هر نقشي را انتخاب كنم. اگر نقش‌هايي كه پيشنهاد مي‌شود با روحيات و توانايي‌هايم همخواني داشته باشد چراكه نه. اما هر چه قسمت باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار