کد خبر: 746356
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
دكتر بهزاد تريوه روانشناس در گفت و گو با «جوان»:
بهنام صدقي
مصرف مخدر شيشه هر روز قربانيان بيشتري مي‌گيرد. دست به دست شدن شيشه در محافل دوستي و نداشتن قدرت نه گفتن به تعارف‌هاي دوستانه سبب شده است كه افراد بسياري پس از گرفتاري در دام مخدر شيشه دست‌به اعمال مجرمانه بزنند. نظر به اهميت موضوع، گفت‌ و‌ گوي ما با دكتر بهزاد تريوه روانشناس در ادامه مي‌‌آيد.

بسياري از مصرف‌كنندگان مخدر شيشه دست به اعمال مجرمانه مي‌زنند. به زعم اطلاع‌رساني‌هايي كه در اين باره انجام مي‌شود، شاهد گرايش افراد به مصرف اين مخدر هستيم. دليل اين امر را چه مي‌دانيد؟
شيشه، ماده‌اي شيميايي است و يك محرك قدرتمند و مخرب به شمار مي‌رود كه تأثير شديدي روي سيستم عصبي دارد. اين مخدر به نام‌هاي كريستال، شيشه و يخ نيز شهرت دارد و به شكل دانه‌هاي كريستالي شفاف به صورت پودر يا تكه‌اي به فروش مي‌رسد.
به نظر من يكي از دلايل اصلي رواج مصرف شيشه تبليغات اشتباهي است كه در جامعه شاهد آن هستيم. شايع شدن اين موضوع كه شيشه ماده اعتيادآوري نيست، سبب گرايش افراد زيادي به مصرف آن شده است.
در صورتي كه اعتيادآور بودن اين ماده در حوزه روانشناختي واضح‌تر است. برخي آن را براي لاغري و جذاب شدن چهره استعمال مي‌كنند كه اين كار كاملاً مضحك است؛ چراكه مصرف مخدرهاي صنعتي و روانگردان همچون شيشه اثرات منفي بسيار شديدي بر جسم فرد مصرف‌كننده مي‌گذارد.

علائم شناسايي معتادان به شيشه چيست؟
از بارزترين نشانه‌ها و علائمي كه يك فرد شيشه‌باز دارد، اين است كه ساعات خواب و بيداري او به هم مي‌خورد، رفتارش به صورت ناگهاني و بي‌دليل تغيير مي‌كند. مردمك‌هاي چشم او گشاد و لب‌ها و بيني‌اش دچار خونريزي، خشكي يا پوسته پوسته مي‌شوند. نشانه تهوع‌آور بعدي هم اين است كه هميشه دهان افراد معتاد بدبو بوده و استعمال مخدر موجب پوسيدگي و ريختن سريع دندان‌هاي آنها مي‌شود. بي‌‌اشتهايي مرضي و كاهش شديد وزن و همچنين به وجود آمدن زخم‌‌هايي در دست‌‌ها و صورت نيز از ديگر مواردي است كه مي‌توان در ظاهر شيشه‌بازها ديد.

درباره توهمات ناشي از مصرف شيشه هم توضيح دهيد؟
توهمات ناشي از مصرف شيشه، فرد را به چنان جنوني مي‌رساند كه نزديكان خود را در حكم جن، شيطان، دشمن يا موجوداتي خطرناك مي‌بيند كه قصد آسيب رساندن به اعضاي خانواده خود را دارد. فرد در پي از بين بردن ناگهاني آن موجودات، به اشتباه دست به قتل عزيزان خود مي‌زند و پس از مدتي كه علائم آن از بين رفت، متوجه مي‌شود كه چه جنايت هولناكي مرتكب شده است. قاتلان مبتلا به شيشه لزوماً به طور ذاتي  انسان‌هاي بدي نيستند، بلكه در دام عوارض جانبي اين ماده صنعتي خطرناك و جنون‌آور قرار مي‌گيرند.

آيا بهتر نيست براي كم‌كردن اين قبيل جنايات بين مردم، جامعه و فرد مصرف‌كننده فاصله ايجاد كرد؟
به نظر من قبل از پاسخ به اين سؤال بايد به اين امر فكر كنيم كه چرا بايد فاصله ايجاد كرد؟ به اين فكر نمي‌كنيد كه شايد همين فاصله‌ها باشد كه فرد را به مصرف اين گونه مواد سوق دهد.  يكي از عواملي كه فرد به مواد مخدر گرايش پيدا مي‌كند، پناه بردن به لاك دفاعي است اما در قبال فردي كه في‌نفسه خطرناك است و احتمال آلوده كردن ديگران را دارد، بايد دوري جست و از رفت و آمد فرزندان با آنان جلوگيري كرد؛ چراكه سوداگران با تبليغات اشتباه و گمراه‌كننده از قبيل اعتيادآور نبودن شيشه مانند مواد افيوني و صنعتي، هر روزه سعي در گرفتار كردن افراد جامعه در دام اعتياد به مواد مخدر صنعتي و روانگردان و همچنين ابتلا كردن همسالان و اطرافيان دارند.

به نظر شما براي نجات افراد و جامعه از اين آسيب اجتماعي چه كار بايد كرد؟
مسئله توهم حاصل از استعمال اين مخدرها، امري اجتناب‌ناپذير است. يعني همين توهم است كه منجر به بروز اعمال مجرمانه و جنايات فجيع از سوي معتاد مي‌شود. پس اين امر را بايد در نظر گرفت و به مقابله با آن انديشيد. بايد از شيشه‌اي‌ها فاصله گرفت. به نظر من در رابطه با برون‌رفت اين آسيب نيز تنها نجات يك فرد يا فرار او از دست فرد معتاد مدنظر نيست. بلكه اين نجات يك جامعه از اين معضل است كه بايد بيش از پيش مورد توجه مسئولان ذي‌ربط قرار بگيرد. متوليان امر بايد تلاش كنند تا با ايجاد اشتغال و كاستن از آمار بيكاري جوانان، از گرفتار نشدن آنها در اين منجلاب جلوگيري كنند. از منظر روانشناسي نيز اساس و پايه پيشگيري و نجات عموم مردم از دام چنين آسيب‌هاي اجتماعي تعليم و تربيت، مشورت، مشاوره، رجوع به روانشناس و راهنمايي خانواده‌‌هاست.  سعي كنيم هيچ وقت اين اجازه را به خود ندهيم كه فضاي خانه را متشنج كنيم و در اين فضاي ناسالم به بحث و مشاجره‌هاي بيهوده با فرزندانمان بپردازيم. بهتر است با حمايت از فرزندان خود حسي مملو از مسؤليت و تكليف به فرزندان خود بدهيد. حسي كه با توان و دانسته‌هاي آنها متناسب باشد. خانواده خود را هم بسته كنيد و از اوقات فراغت و دورهمي‌هاي خود لذت ببريد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار