کد خبر: 742163
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
بازگشت تيم ملي واليبال با عنوان هشتمي جام جهاني
تيم ملي واليبال ايران با كسب عنوان هشتم جام جهاني به ايران بازگشت تا رئيس فدراسيون بيش از هر زمان ديگري به فكر ايجاد تغييرات در كادرفني تيم ملي باشد.
شیوا نوروزی
تيم ملي واليبال ايران با كسب عنوان هشتم جام جهاني به ايران بازگشت تا رئيس فدراسيون بيش از هر زمان ديگري به فكر ايجاد تغييرات در كادرفني تيم ملي باشد. يازدهمين دوره جام جهاني واليبال در شرايطي به پايان رسيد كه ملي‌پوشان ايراني در آخرين بازي موفق به شكست سه بر صفر مصر شدند. با اين حال اين پيروزي نيز از شدت انتقادها كم نكرد و داورزني از بررسي دقيق علل نتايج ضعيف تيم ملي گفته و احتمال تغييرات را نيز رد نكرده است.
  
ناكام در ژاپن
از ابتدا هم كسي انتظار قهرماني از تيم كواچ در جام جهاني نداشت. اما با توجه به رشد چند سال اخير واليبال ايران، شكست‌هاي تحقيرآميز مقابل تيم‌هايي چون استراليا و كانادا به هيچ وجه قابل هضم نبود. اولين شكست تلخ ايران مقابل آرژانتين رقم خورد؛ تيمي كه با هدايت ولاسكو اولين تلنگر را به تيم ملي زد. با اين وجود دوستداران اين رشته تصور مي‌كردند با غلبه بر تونس و ونزوئلاي نه چندان مطرح، شاگردان كواچ دوباره به روزهاي اوج خود باز گردند. منتها اين رؤيا هرگز به حقيقت تبديل نشد. شكست 3 بر 2مقابل لهستان، باخت‌هاي 3‌بر‌صفر به روسيه، ايتاليا،  استراليا و كانادا و دو شكست 3بر يك مقابل آرژانتين و امريكا حاصل تلاش واليباليست‌هاي كشورمان بود. در اين ميان پيروزي دشوار بر ژاپن و غلبه بر تونس، ونزوئلا  و مصر نيز نتوانست از شدت انتقادها بكاهد.
  
غرور كشنده
در جريان برگزاري اين دوره از مسابقات بارها شاهد اين مسئله بوديم كه ملي‌پوشان قديمي ايران با دست كم گرفتن حريفان‌، بازي اصلي خود را ارائه ندادند. با وجود آنكه گفته مي‌شد تيم‌ملي هيچ حريفي را ضعيف تلقي نمي‌كند اما در نخستين بازي خلاف اين ماجرا ثابت شد. متأسفانه بازيكنان كشورمان اسير غروري كاذب شدند؛ غروري كه به آنها اجازه نداد همچون گذشته تا آخرين ثانيه براي پيروزي بجنگند.
  
بازيكنان ناراضي و شايعات زياد
در طول مسابقات جام جهاني شايعات بسياري در خصوص علل نتيجه نگرفتن تيم ملي به گوش رسيد. اختلاف با اسلوبودان كواچ و گوش نكردن به دستورات او از جمله مهم‌ترين آنها بود، اين در حالي است كه حتي شنيده شد برخي از بازيكنان براي راحت شدن از دست كواچ و بركناري اوست كه با تمام قوا به ميدان نمي‌روند. با توجه به انتقادهاي مطرح شده و تصميمات احتمالي شوراي فني هيچ بعيد نيست كه بازيكنان ناراضي خيلي زود به خواسته خود برسند.
  
يك شانس ديگر
تورنمنت بين قاره‌اي آخرين فرصت تيم ملي واليبال ايران براي رسيدن به سهميه المپيك ريو است. اين مسابقات ارديبهشت سال آينده و به ميزباني ژاپن برگزار مي‌شود. در اين رقابت‌ها تيم‌هاي قهرمان و نايب قهرمان و بهترين تيم قاره كهن جواز حضور در المپيك 2016 را به دست مي‌آورد. هشت تيم شركت كننده در جام بين قاره‌اي را تيم دوم نورسيكا (امريكاي شمالي، مركزي و كارائيب)، تيم‌هاي دوم و سوم اروپا، تيم دوم امريكاي جنوبي و چهار تيم از آسيا تشكيل مي‌دهند.
  
هر تغييري ممكن است
رئيس فدراسيون واليبال در گفت و گو با برنامه ورزش و مردم ناراحتي‌اش از نتايج تيم ملي را پنهان كرد. محمدرضا داورزني با اشاره به اين موضوع اظهار داشت: « زنگ خطر نه اما اين اتفاق براي ما يك هشدار است. من در اينجا از مردم عذرخواهي مي‌كنم كه انتظاري كه از تيم ملي داشتند برآورده نشد. حرف‌هايي كه درباره برگشت به عقب واليبال زده مي‌شود درست نيست. ما حتي از كادر فني به اندازه‌اي حمايت كرديم كه تيم «ب» و تيم جوانان ما با تمام توان در مسابقات شركت نكردند. اتفاقات رخ داده بيشتر به جنبه روحي، رواني بازيكنان برمي‌گردد كه در جلسه هفته آينده بررسي مي‌كنيم. ماندن يا رفتن كواچ هم در جلسه كارشناسي هفته آينده مشخص مي‌شود.»
  
كواچ بايد پاسخگو باشد
درحالي كه كواچ همراه تيم به ايران نيامده داورزني از او خواست پاسخگوي نتايج كسب شده باشد: «كادر فني بايد پاسخگو باشد. يك قسمت از انتقادات ما به كمك‌هاي كواچ بود اما او اعتقاد داشت كادر خوبي را انتخاب كرده است كه ديديم نتيجه نداد، حالا او بايد پاسخگو باشد. ما در اين جلسه درباره همه مسائل از جمله نكات ذهني و رواني ورزشكاران هم صحبت مي‌كنيم. وقتي ايران در بازي اول مقابل آرژانتين شكست مي‌خورد و به دنبال آن در ساير مسابقات نتيجه نمي‌گيرد، اين مشكل روحي و رواني است. هدف ما رسيدن به المپيك است حتي اگر اين موضوع با تغيير سرمربي باشد، اين كار را انجام مي‌دهيم و كاري مي‌‌كنيم كه واليبال روند رو به رشد خود را داشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار