کد خبر: 739664
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
باز هم هشدار مدیریت بحران:
با وجود تمام راهکارهای ارائه شده بی عمل و پیگیری های دولتمردان اما هنوز گردوخاک میهمان مردم خوزستان است و هشدارها برای وقوع این پدیده ادامه دار.!
معصومه صالحی

گردوغبار در خوزستان بار دیگر طی یک هفته گذشته با شدت قابل توجهی در استان خوزستان خود نمایی کرد. میهمان ناخوانده ای که هراز چندگاهی درپی عملیاتی نشدن وعده های دولت مبنی بر رایزنی با کشورهای همسایه برای کنترل کانون های گردوغبار، مالچ پاشی و تثبیت شن ها و ...سری به مردم استان های جنوبی می زند.

جالب اینجاست که از سال گذشته تا به حال که وضعیت گردوغبار در استان خوزستان به وضعیت بحرانی رسیده قرار شد با تشکیل ستادی وضعیت بحرانی این استان پیگیری شود اما بنا به اعلام نمایندگان مجلس و آنچه ملموس است، سازمان محیط زیست تا کنون اقدام کارگشایی انجام نداده و همچنان تاخت و تاز گرد و غبار را در شهرهای استان خوزستان شاهد هستیم .

هشدارهایی که تمامی ندارد

یکشنبه 15 شهریور ماه امسال بود که بار دیگر اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان در خصوص وقوع تندباد و گرد و خاک در استان هشدار داد.وساعات پایانی سه شنبه شب17 شهریور ناگهان گردوغبار غلیظ توأم با توفان از آبادان و خرمشهر آغاز شد و با سرعت قابل توجهی به سمت اهواز و شهرهای شمالی استان خوزستان حرکت کرد.

این گردوخاک که با غلظت قابل توجهی سراسر استان را طی کرد باز هم به خانه ها نفوذ کرد و تنفس ساکنان خوزستان را با مشکل مواجه کرد.

 روز چهارشنبه ادارات برخی مناطق مانند دشت آزادگان تعطیل اعلام شد و کارمندان ادارات برخی شهرها همچون اهواز همچنان در هوای غباری سرکار حاضر شدند تا باقیمانده موج گرد و غبار را تنفس کنند.

گرد و غبار 66 برابر حد مجاز

براساس گفته های مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان شدت گرد و غبار درحالی در اهواز سه شنبه شب به بیش از 22 برابر حدمجاز رسیدکه این رقم در شهرستان ماهشهر 66 برابر حد مجاز بوده است.

شدت گرد و غبار در شهرهای ماهشهر به دو هزار و 234 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد به یک هزار و 131 میکروگرم بر مترمکعب، شوشتر 620 میکروگرم بر مترمکعب، شوش 550 میکروگرم بر مترمکعب و آبادان به 161 میکروگرم بر مترمکعب رسید.این در حالیست که حدمجاز گرد و غبار در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

شهریار عسکری رییس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان می گوید: استان خوزستان از ابتدای امسال تا کنون 19 روز درگیر پدیده گرد و غبار بوده که شدت گرد و غبار در این 19 روز مربوط به 17 و 18 شهریور بوده است.

به گفته وی در اغلب ماههای امسال، خوزستان دارای پدیده گرد و غبار بوده و تنها در تیر ماه امسال این استان گرد و غبار نداشت.

اما مدیر کل هواشناسی خوزستان که پیش بینی های اداره اش برای وقوع گردوغبار در خوزستان محق شد، منشا این گرد وغبار ها را  داخی و بر اثر وزش تند باد اعلام کرد. کورش بهادری منشا برخاستن گرد و خاک را بین شهرهای اهواز و ماهشهر اعلام کرده و می گوید: پیش بینی می شود به علت وزش بادهای شدید برخاستن گرد و غبار تا اواسط این هفته نیز با شدت و ضعف تداوم داشته باشد.

نمایندگانی معترض به دولت

نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تا کنون برای حل مشکل گرد و غبار در خوزستان راه به جایی نبرده اند.

سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد: اگر فکر می‌کنیم شرایط موجود با کمیته و کارگروه حل می‌شود، حل نخواهد شد چرا که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که حل این مشکل در توان دولت ‌ها نیست ، 9 تا 10 مورد از 12 موردی که در کمیته‌ ای که بدین منظور تشکیل شد، مورد بررسی قرار گرفت. این موارد مربوط به کانون ‌های داخلی گردوغبار استان است، وقتی دولت ‌ها مشکلات کانون‌ های داخلی را نمی ‌توانند حل کنند، کانون‌ های خارجی را هم نخواهند توانست.

سید شکرخدا موسوی، دیگر نماینده اهواز می گوید: تمام کارشناسان معتقد بودند عمده منشأ این گردوخاک در عراق و تنها 20 درصد از منشا این گردوخاک در استان خوزستان از ورودی چذابه تا اهواز است، اما اخیرا به یکباره با پدیده‌ای غیرمنتظره مواجه شدیم که در داخل کشور به وجود آمده است. وی با اشاره به خشکسالی های اخیر و تاثیر آنها می افزاید: باید به فکر بیابان‌زدایی از هندیجان و بهبهان تا ماهشهر باشیم.

اما نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی انگشت خود را به سوی دولت اشاره می کند و می گوید: از سوی دولت برای مهار این بحران و پیشگیری از وقوع دوباره آن کاری موثر انجام نشده است.

حبیب آقاجری، با بیان اینکه سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید وارد عمل شده تا مشکل گردوغبار در این استان رفع شود، تاکید می کند:محیط زیست نباید به سادگی مجوز احداث سد دهد، امروزه سدهای احداث شده آب و هوای خوزستان را با تهدید جدی مواجه کرده، از سوی دیگر وزارت نیرو و محیط زیست باید اقداماتی انجام دهند تا اکوسیستم محیط برهم نخورد .

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس نهم ادامه می دهد: متاسفانه از زمانی که در سال گذشته شرایط بحرانی در استان خوزستان از نظر گردوغبار شکل گرفت و قرار شد با تشکیل ستادی وضعیت بحرانی پیگیری شود تاکنون رئیس سازمان محیط زیست و مدیران مربوط هیچ اقدامی انجام نداده اند.

اعتباراتی خشک شده بر کاغذ

سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد به اینکه تاکنون یک ریال از اعتبارات پیش‌بینی شده جهت مقابله و پیشگیری از پدیده گرد و خاک به خوزستان اختصاص داده نشده ،  می گوید: ممکن است مقابله با گرد و خاکی که منشاء خارجی دارد، به اقدامات و مناسبات بین ‌المللی بستگی داشته باشد اما معضلات بروز گرد و خاکی با منشاء داخلی توجیه ‌پذیر نیست .

وی با تاکید بر ضرورت همکاری تمام دستگاه های اجرایی و شرکت های بزرگ خوزستان در راستای رفع این پدیده ناخوشایند، بیان می کند:متاسفانه اعتباراتی که برای کنترل و مقابله گرد و خاک پیش‌بینی شده بود، از سوی مرکز و وزارت‌خانه ‌ها تامین نشده است.

مدیریت بحران خوزستان هم مستاصل

هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز تصریح می کند: در بحث پیشگیری از بروز گردو خاک در استان خوزستان هنوز اقدامی صورت نگرفته است.وی با بیان این که منشا ریزگردهای خوزستان داخلی و خارجی است، می گوید: رفع معضل نیازمند اعتبارات ویژه در بخش اجرایی است که تا کنون به رغم پیگیری ها هیچ اعتباری تخصیص داده نشده است.

بالدی با بیان اینکه دیر اقدام کرده ایم، ادامه می دهد: پدیده گرد و غبار از 13 سال پیش در خوزستان اتفاق افتاده اما برای رفع آن دیر اقدام کرده‌ایم و در حال حاضر برای رفع این پدیده با تنش ‌هایی از جمله عدم وجود اعتبارات مواجه هستیم.

وی با  اشاره به اینکه بیابان زدایی از مهترین اقدامات در این راستا است، می گوید:بیابان زدایی در دو بخش باید انجام شود که بیابان زدایی حدود 300 هزار هکتار از اراضی داخلی یکی از این بخش هاست که بر عهده اداره منابع طبیعی قرار داده شده و در حال انجام است.

مدیرکل مدیرت بحران خوزستان ادامه می دهد: اما بخش دوم که در حال حاضر مورد مطالعه قرار گرفته شناسایی کانون‌ های جدید گرد و خاک در خوزستان می باشد که اجرایی شدن آن نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

هشداری دیگر ، گردوخاک در راه است

هنوز سه چهار روز از بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان نگذشته که بار دیگر مدیریت بحران خوزستان به وقوع گردو غبار در خوزستان هشدار داده است. در این هشدار عنوان شده: "با توجه به هشدار سازمان مدیریت بحران کشور و اداره‌کل هواشناسی خوزستان، وقوع طوفان تندری، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در بخش‌های شرقی، شمالی و ارتفاعات زاگرس با احتمال وزش باد شدید، تندباد لحظه‌ای همراه با گردو غبار و خاک و کاهش دید ناشی از آن در اکثر نقاط استان به ویژه در جنوب، غرب و مرکز استان با شدت و ضعف از اول تا اواسط هفته جاری پیش‌بینی می‌شود.

این هشدار خطاب به فرمانداران اعلام می کند: خواهشمند است دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تمیهدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی سیستم‌ های دفع فاضلاب و آب ‌های سطحی و شبکه برق ‌رسانی، در صورت ضرورت مسدود نمودن جاد ه‌های حادثه ‌خیز با هماهنگی دستگاه ‌های اجرایی مرتبط شهرستان طبق ضوابط اقدام کنند.

همچنین در جهت اطلاع‌ رسانی به شهروندان به ویژه سالمندان، کودکان، بیماران تنفسی، مسافران، کشاورزان، عشایر، صیادان، صاحبان قایق‌های موتوری و لنج داران، دامداران، افراد ساکن در مناطق در معرض خطر وقوع سیل و صاعقه جهت رعایت اصول ایمنی و نکات بهداشتی و نیز سایر تدابیر مورد نیاز جهت پیشگیری و یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات را به این اداره کل ارسال نمایند."

این قصه سر دراز دارد

غول گرد و غبار همچنان در خوزستان می تازد تا نشان دهد قصه ای سر دراز دارد. تجمعات مردمی ، اعتراضات نمایندگان مجلس ، توزیع ماسک و شیر ، تعطیلی مدارس و ادارات و حتی حضور رئیس سازمان محیط زیست هیچ کدام نتوانست برای دفع این غول راهگشا و تاثیرگذار باشد.

آری امکانات لازم برای مقابله با بیماری ‌های تنفسی ناشی از پدیده گردوخاک در بیمارستان ‌ها مهیاست اما ایجاد عوارض مزمن و مشکلات همیشگی تنفسی و به عبارتی تهدید سلامت مردم تا کی؟!از این روست که نگاه های مردم خوزستان همچنان به دستان دولتمردانی است که باید خوزستان را دریابند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر