کد خبر: 731379
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
طرح انتقال پایتخت سیاسی کشور که حدود 2 سال پیش در مجلس تصویب شد، با اعتراض برخی نمایندگان و وزارت راه سرانجام دیگری پیدا کرده است.
باشگاه خبرنگاران: سارا خالقی؛ نمایندگان خانه ملت روز سه‌شنبه 3 دی‌ماه 1392 با به تصویب رساندن طرح انتقال پایتخت سیاسی از کلانشهر تهران، دولت را موظف به انجام این کار کردند.

شهر تهران سال‌های سال به عنوان پایتخت و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شد تا اینکه در سال 1364 بحث انتقال پایتخت از تهران به مکانی دیگر برسر زبان‌ها افتاد. اما با توجه به شرایط آن زمان کشور، این طرح مسکوت ماند.

موافقان این طرح دلایل خود را برای انتقال پایتخت، تمرکز زدایی، تقسیم عادلانه امکانات و مهمتر از همه حل مشکلات و معضلات شهر تهران عنوان کردند، اما مخالفان با پرسش‌هایی همچون مکان پایتخت بعدی و نحوه انتقال آن طرح انتقال پایتخت را ناشدنی قلمداد می‌کنند.

براین اساس، طبق تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است حداکثر ظرف 2 سال با بررسی‌های کارشناسی مکان پایتخت بعدی را معرفی کند.

بعد از تصویب طرح انتقال پایتخت سیاسی کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از نگاه موافق رئیس‌جمهور با اصل این طرح خبر داد و گفت که تقریبا از 20 سال پیش این موضوع از سوی وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مورد مطالعه قرار گرفته است.

اگرچه وی ابعاد مالی را در این طرح مفقودشده اعلام کرد و در ادامه افزود: مجلس نمی‌تواند درباره عواقب مالی آن به صورت کلی نظر دهد و دولت نیز در این باره دچار مشکلاتی است.

در این راستا "علیرضا خسروی" نماینده سمنان و عضو کمیسیون عمران مجلس انتقال پایتخت سیاسی را امری اجتناب‌ناپذیر قلمداد کرده و اظهار کرد: فروش برج‌های وزارتخانه‌ها در استان تهران می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.

اما "پیروز حناچی" معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای مردادماه طی مصاحبه‌ای با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح انتقال پایتخت را به دلیل مشکلات اجرایی و موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقی ندانست و اعلام داشت که این طرح اجرا نخواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: انتقال پایتخت سیاسی طرحی نیست که بتواند مشکلات کلانشهرها را حل کند، بلکه پیش‌بینی می‌شود با انتقال پایتخت مشکلات کلانشهرها سرجای خود بماند و تنها حاکمیت سیاسی جای خود را تغییر می‌دهد.

حناچی انتقال پایتخت را آخرین گزینه برای حل مشکلات کلانشهرها دانست و گفت: در جلسات مشترکی که با نمایندگان داشته، اکثر نمایندگان کمیسیون شوراها این موضوع را پذیرفتند و مقرر شد، الزام انتقال پایتخت تبدیل به ساماندهی و آسیب‌شناسی کلانشهر تهران شود و الزام انتقال پایتخت از روی طرح برداشته شد.

"حسین طلا" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد انتقال پایتخت سیاسی تاکید کرد: هیچ الزامی به انتقال پایتخت نداریم و از دید بنده حتما پایتخت از تهران منتقل نخواهد شد.

حال با تمام این تفاسیر و با وجود تصمیم جدید خانه ملت مبنی بر ساماندهی و آسیب‌شناسی کلانشهر تهران باید دید آیا انتقال پایتخت سیاسی کشور به طور کامل منتفی خواهد شد؟ و اینکه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند چاره‌ای برای مشکلات و معضلات این شهر بزرگ و تاریخی بیابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
0
راه حل معضل تهران معکوس شدن روند مهاجرت از طریق ایجاد اشتغال در روستا ها است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
0
لطفا طرحهای نیمه تمام را تمام کنید بعد به فکر انتقال پایتخت باشید. کم برای مردم معضل ایجاد کنید.
جاده شمال چندین ساله با حیف و میل و صرف هزینه های سنگین هنوز تمام نشده .
در اثر مدیریت دلسوزانه و صحیح جاده چالوس را با بیل و گلنگ درست کردند حال چرا به امکانات پیشرفته مهندسی و صرف هزینه سنگین هنوز جاده شمال تکمیل نشده.
لطفا یه دلسوز پیدا بشه و بگه ضعف از کجاست؟!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار