کد خبر: 728469
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
در پی بهره برداری بی رویه و خشک سالی های اخیر:
رودخانه خروشان کشکان که روزی یکی از رودخانه پرآب کشور بوده و سومین رودخانه پر آب استان لرستان به شمار می رفته است، این سال ها در پی خکشالی های متمادی باریک و باریک تر شد و این روزها در حال گم شدن است.
بهروج

این رود خانه از سرچشمه های رودخانه سیمره در شهرستان کوهدشت لرستان و کرخه است، که با آبی گوارا پیام آور حیات و زندگی برای کشاورزی در مناطق مختلفی از شهرستان چگنی و پلدختر و شهرستان کوهدشت در استان لرستان بود و این پیام را با خود با گذر از استان لرستان  به سایر استان های کشور می برد و چه باغات و بوستان ها که از این رودخانه خروشان حیات می گرفتند.
حوضه آبریز کشکان در یکی از سرشاخه های پر آب رودخانه کرخه قرار دارد و حدود یک سوم از خاک لرستان را در برمی گیرد و شهرستان های چگنی، کوهدشت، الشتر و پلدختر در مسیر حرکت آن قرار دارند.
این حوزه آبریز از سمت شمال غرب به رودخانه گاماسیاب، غرب و جنوب غربی به رودخانه سیمره و از شرق به سر شاخه های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیر حوزه های مشرف به رودخانه کرخه محدود می شود.
این رودخانه که از کوه های برفگیر گرین و میش پرور در شمال غربی لرستان سرچشمه می گیرد، در طول تاریخ به حدی پرآب بوده که پل های تاریخی همچون پل کشکان در شهرستان چگنی و پلدختر  در شهرستان پلدختر و معمولان  و پل های دیگر برای عبور از این رودخانه احداث شده است.
رودخانه کشکان در طول حیات خود به حدی پر آب بوده است که در دوره ساسانی یک پل به طول یکهزارو 984متر با 12طاق پل بر روی آن احداث شده تا شهرباستانی شاپور خواست را به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه وصل نماید.
این رودخانه همچنین روزی محل زیست آبزیان بود و ماهی های متنوعی را در دامان خود پرورش می داد، اما این روزها در پی خشکسالی های متمادی و همچنین استخراج بی رویه آب  نفس بریده است ودر حال گم شده است.
خکشی رودخانه کشکان پیامدهای زیبان بار زیادی از جمله برای زمین های کشاورزی حریم رودخانه و باغات این مناطق دارد.
استان لرستان به عنوان یکی از استان های پر آب کشور و سرزمین آبشارها رودهای خروشان و پل های تاریخی که جهت گذر از رودخانه های خروشان و پر آب استان ایجاده شده بود، امروزه با بحران جدی بی آبی روبرو شده و رودخانه های پرآب این استان این روز ها یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند شاید کم توجهی از عامل های خشک شدن رودخانه کشکان باشد که نیازمند همت و برنامه ریزی جدی، عملی و کارشناسی مسئولان است.
بیش از یک هزار و 200 تلمیه غیر مجاز آب رودخانه کشکان را پمپاژ می کند
محمد اصلانی، معاون امور عمرانی استانداری لرستان، با اشاره به وضعیت هشدار دهنده ر ودخانه کشکان، گفت: تاکنون بیش از یک هزار و 290 تلمبه غیر مجاز که آب رودخانه را پمپاژ می کند، شناسایی شده است.
وی از برخورد قاطع جهت جمع آوری این تلمبه های غیر مجاز خبرداد و افزود: تا پایان سال جاری این تلمبه های غیرمجاز آب جمع آوری خواهند شد.
معاون امور عمرانی استانداری لرستان اظهار داشت: همچنین جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باید از توسعه و کشت محصولات آب دوستی چون برنج، هندوانه، ذرت و خیار در استان جلوگیری شود.
اصلانی، با تاکید به اینکه از این پس ازکشت در بستر رودخانه ها جلوگیری می شود، عنوان کرد: جهت برخورد با متخلفان در زمینه بهره برداری غیرمجاز آب و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه ها پلیس آب مجوزهای لازم را از محاکم قضایی دریافت می کند.
وی با بیان اینکه امروز استان لرستان با بحران کم آبی مواجه است، بیان کرد: سدهای آب راهی مناسب برای ذخیره آب در استان و کاهش مشکلات آبی است.
اصلانی، با بیان اینکه در این راستا نباید احداث سدهای آب در استان متوقف شود، افزود: بهره برداری از سد های آب می تواند در کاهش مشکلات آب در استان موثر باشد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به اصل صرفه جویی در مصرف آب، خاطرنشان کرد: رعایت این اصل در کشاورزی و باغداری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
اصلانی، با اشاره به اینکه در سال های اخیر کشاورزان مهاجر با ورود به استان  به کشت محصولات آبدوست بسیاری می پردازند، گفت: توشعه کشت منابع آبدوست موجب هدر رفت بسیاری  از منابع آبی استان شده است.
معاون عمرانی استانداری لرستان، ابراز کرد: باید با جدیت فعالیت این گونه کشاورزان و همچنین توسعه کشت محصولان آبدوست جلوگیری شود.
اصلانی با تاکید بر نصب کنتورهای آب در تمامی چاهها و تلمبه های مجاز استان تصریح کرد: تمامی بهره برداران مجاز آب نیز باید نسبت به استفاده مناسب از حق آبه ها تعهد محضری بدهند و کشاورزان نیز تحت نظارت جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسب داشته باشند.

خشکی رودخانه کشکان فاجعه زیست محیطی است
مهرداد فتحی بیرانوند، مديرکل محيط زيست لرستان  نیز با اشاره به خشکی رودخانه کشکان،گفت: خشک شدن رودخانه کشکان  فاجعه زيست‌محيطي تاريخ لرستان است.
وی، با بیان اینکه در سنوات گذشته در خصوص کم آبی پیش بینی می شد، افزود: متاسفانه نبود برنامه ریزی مناسب امروز منجر به فاجعه زیست محیطی و خشکی رودخانه پرآب کشکان شد.
فتحی بیرانوند، اظهار داشت: خشک شدن رودخانه کشکان موجب از بين رفتن محيط‌ زيست و چالش پنج شهرستان در استان لرستان شده است.
مدیرکل محیط زیست استان لرستان، بیان کرد: بر اساس قوانين بين‌المللي و داخل کشور يک‌سوم حق آبه حوزه آب‌ها مربوط به موجودات زيست‌محيطي است.
وي با اشاره به موتور پمپاژهاي غيرمجاز موجود در لرستان، اذعان داشت: انجام کار کشاورزي دليل بر اين نمي‌شود که با دست خودمان اين فاجعه را پيشرفت دهيم.
 فتحی بیرانوند، با اشاره به طرح برخورد با موتور و پمپاژ غیر مجاز آب  در حریم رود خانه کشکان، افزود: این طرح با همکاری دادگستري لرستان اجرایی خواهد شد.
وی، تصریح کرد: جهت تسريع در اين روند 60 ضابط ويژه آموزش داده تا با صاحبان موتور و پمپاژهاي غيرمجاز برخورد شود.
مديرکل محيط‌زيست لرستان، با بیان اینکه در سنوات گذشته مجوز کاشت هزار و 350 هکتار برنج صادرشده است، ابراز کرد: اکنون با توجه به بحران کم‌آبي بايد در بحث برنج‌کاري يا محصولات آب‌دستي که الآن مجوز کاشت دارند تجديدنظر شود.
فتحي بيرانوند عنوان کرد: با توجه به پيش‌بيني‌هاي انجام‌شده در سنوات آينده اين وضعيت کم‌آبي بحراني‌تر مي‌شود که بايد همين الآن براي آن برنامه‌ريزي انجام شود.
 برای نجات کشکان باید تلمبه های آب و چاه ها غیرمجاز جمع آوری شوند
 علی امید سیفی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان، با اشاره به خشک شدن رودخانه کشکان، گفت: چاه های غیر مجاز و تلمیه های آب از عامل های خشکی رودخانه کشکان هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و  383 موتور تلمبه غيرمجاز و یک هزار و 738 حلقه چاه غيرمجاز در استان وجود دارد، افزود:  تلمبه ها موجب تخليه سالانه 120 ميليون مترمکعب آب می شوند و چاه های آب نیز موجب تخلیه سالانه ۵۵ ميليون مترمکعب در استان می شوند، که براي نجات رودخانه کشکان بايد پلمپ شوند.
سيفي در جلسه بحران رودخانه کشکان، با بیان اینکه کاهش بارندگي عامل اصلي خشکيدگي رودخانه کشکان است، اظهار داشت: اين رودخانه در روز بيستم تيرماه 400 ليتر در ثانيه آبدهي داشته ولي در روز بعد اين آبدهي به 340 ليتر رسيده يعني 60 ليتر در طول يک روز کاهش داشته است.
وي با بيان اين که 14 هزار هکتار کشت آب‌دوست در استان لرستان وجود دارد، افزود: شش هزار هکتار از کشت‌هاي آب‌دوست استان مربوط به کاشت هندوانه است.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان، با بیان اینکه براي هر کيلو هندوانه 500 ليتر آب نياز است، ادامه داد: از هر هکتار، 70 تن هندوانه توليد مي‌شود بنابراين براي شش هزار هکتار کشت هندوانه در سطح استان 210 ميليون مترمکعب آب استفاده مي‌شود.
کشت برنج در حد 350 هکتار  دراستان حفظ مي‌شود
رئیس جهاد کشاورزی لرستان جلوگیری از کشت محصولات آبدوست را جهت مقابله با بحران آب ضروری خواند و گفت:  از یک هزار و 350 هکتار کشت برنج استان تنها  کشت برنج در 350 هکتار حفظ می شود.
 مهرداد غضنفری، رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان، با اشاره به خشکی رودخانه کشکان، اظهار کرد:کم آبی معظلی جدی است که جهت مقابله با آن نیاز به برنامه ریزی جدی است.
وی با اشاره به اینکه شش شهرستان استان لرستان در مسیر رودخانه کشکان هستند، افزود: مشکل کم آبی بسیاری از روستاهای در مسیر رودخانه و کشاورزی این شهرستان را مشکل مواجه کرده است.
غضنفری، اظهار داشت:  در حوزه کشکان به شکل سطوح مجاز که از حقابه آبي برخوردارند هزار و 350 هکتار زير کشت برنج است.
وی، ادامه داد: همچنین 25 هزار هکتار سطوح زير کشت غيرمتعارف گياهان آب‌دوست شامل خيار، هندوانه و سيب‌زميني است.
مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان، افزود: جهت کاهش مشکلات کم آبی تنها کشت برنج در 350 هکتار کشت حقابه رسمي وجود دارد حفظ خواهد شد و مازاد بر اين ميزان حتي براي مناطقي که حقابه مجاز دارند ممنوع است.
وي با بيان اين که افرادي که در مسير رودخانه کشکان به‌صورت غيرمجاز کشت مي‌کنند از حوزه جهاد کشاورزي خارج است، عنوان کرد: 920 موتور تلمبه غيرمجاز و 448 موتور تلمبه مجاز در شهرستان پلدختر، 800 موتور تلمبه غيرمجاز و 468 موتور تلمبه مجاز در شهرستان چگني وجود دارد که کشت‌هاي غيرمتعارف را آبياري مي‌کنند.
غضنفری، با بیان اینکه کشت گونه های آبدوست و پمپاژآب بر بحران آب کشکان و مناطق حاشیه رودخانه افزوده است، اظهار داشت: هم اکنون ۲۵ هزار هکتار  از اراضی کشاورزی لرستان زير کشت گياهان آب‌دوست شامل خيار، هندوانه و سيب‌زميني است.
وي با بيان اينکه مصرف آب در حوزه کشاورزي 90 درصد است، تصريح کرد: جهاد کشاورزي تکليف ارائه الگوي کشت مناسب در بخش کشاورزي را بر عهده دارد. مدير کل جهاد کشاورزي لرستان، از برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان جهت جایگزینی کشت های غیرآب دوست خبرداد و بيان کرد: اگر از طرف جهاد کشاورزي کود، سم، بذر و تسهيلات کشت به کشاورزان داده نشود هزينه توليد بالا مي‌رود و کشت محصول برايشان به‌صرفه نيست.
غضنفري با اشاره به اينکه سه هزار هکتار کشت آب‌دوست خارج از نرم داريم، خاطرنشان کرد: متأسفانه هماهنگي بين دستگاهي در برخي شهرستان‌ها قطعي نيست بنابراين مجوزاتي که صادر مي‌شود افراد بايد بر اساس الگوي جهاد کشاورزي کشت کنند.
وی با بیان اینکه52 هزار هکتار مجموع باغات استان است، اذعان داشت: به دنبال معضل کم آبی در استان هم اکنون 13 هزار و 600 هکتار از اين باغات در حل خشک شدن است.
پرهیز از کشت پاییزه و توسعه سدهای مخزنی جهت مقابله با بحران آب استان ضروری است
مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان، تاکید کرد: جهت مقابله با بحران آب در استان باید کشاورزان از کشت پاييزه پرهيزکنند.
وی توسعه سدها را نیز جهت مقابله با بحران کم آبی ضروری خواند و تاکید کرد: در این راستا باید نسبت به احداث سد مخزني اقدام شود.
غضنفری، با اشاره به اینکه در فصل سيلابي بارش زياد است و براثر سيلاب خساراتي به وجود مي‌آيد، اظهار داشت: با احداث سد مخزني مي‌توانيم آب رودخانه را در فصل پرآب ذخيره کنيم و در فصل کم‌آبي آن را رها کنيم.
خشکی رودخانه کشکان روستاهای حریم این رودخانه را با مشکل کم آبی مواجه کرده است
حمید رضا کرم وند، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، با اشاره به خشکی رودخانه کشکان، و با بیان اینکه هم اکنون روستاهای حریم رودخانه کشکان با مشکل کم آبی مواجه هستند، افزود: تاکنون خوشبختانه در شهرستان پلدختر با مشکل کمبود آب شرب مواجه نیستیم.
وی، با اذعان به اینکه بیلان رودخانه کشکان در کوتاه‎مدت روی آب شرب شهرها اثر منفی می‎گذارد، افزود: بروز کم آبی در شهر ها فاجعه خواهد بود.
کرم‎وند گفت: بیلانی که رودخانه کشکان دارد در کوتاه‎مدت روی آب شهرها اثر منفی خواهد گذاشت؛ اگر در شهری با مشکل آب مواجه شویم باید منتظر فاجعه‎ای باشیم.
بحران کمبود شدید منابع آب سطحی و زیرزمینی در لرستان
علی بیرانوند، دبیر کمیته پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز، با اشاره به خشکی رودخانه کشکان، گفت: امروز بحران جدی کم آبی و کمبود شدید منابع آب سطحی و زیر زمینی به وجود آمده است.
وی افزود: به دنبال خشکسالی های متمادی امروز سطح آب های زیر زمینی در استان لرستان با کاهش 500 میلیون مترمکعبی مواجه شده است.
دبیر کمیته پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‎ای اظهار داشت: خشکسالی های متمادی همچنین میزان آب های سطحی را با کمبود شدید مواجه کرده است تا جایی که میزان آب‎های سطحی 70 تا 100 درصد کاهش یافته است.
بیرانوند، تاکید کرد: کاهش منابع آبی  سطحی و زیر زمینی هشداری جدی است که نیازمند برنامه ریزی کارشناسی و عملی است.
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در مصرف آب، افزود: نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی آب در بخش خانگی و کشاورزی نیاز امروز جامعه است.
وی اظهار کرد: این اتفاق هشدار جدی است که مدیریت خشکسالی با فرهنگ‎سازی در همراه شدن مصرف‎کنندگان منابع آب را می‎‌طلبد.
دبیر کمیته پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‎ای اظهار کرد: جهت بررسی آخرین وضعیت منابع آب استان جلسه بحران پدافند غیرعامل شرکت تشکیل و مقرر شد شورای حفاظت از منابع آب به ریاست استاندار و مدیران اجرایی جهت بررسی مشکلات و چالش‎های بخش آب استان تشکیل شود.
امروز انتظار مردم استان لرستان از مسوولان این است که تا دیر نشده است با برنامه ریزی مناسب ایجاد سد آب و جلوگیری از کشت محصولات آب دوست،از مرگ رودخانه کشکان جلوگیری کنند و جهت مقابله با معضل کم آبی استان چاره اندیشی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار