کد خبر: 714537
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
‌ ‌ «جوان»‌ از برخي تحركات زودهنگام انتخاباتي گزارش مي‌دهد
«مسائل مربوط به انتخابات به ‌ويژه حضور پرشور مردم در آن، در همان ايام نزديك به انتخابات بسيار مهم است، اما عده‌اي باعجله از حالا مباحث انتخاباتي را شروع كرده‌اند...
محمد اسماعيلي

«مسائل مربوط به انتخابات به ‌ويژه حضور پرشور مردم در آن، در همان ايام نزديك به انتخابات بسيار مهم است، اما عده‌اي باعجله از حالا مباحث انتخاباتي را شروع كرده‌اند كه اين فعاليت‌هاي زودهنگام انتخاباتي موجب منحرف‌شدن ذهن‌ها از مسائل اصلي، مشغول كردن افراد به يكديگر و برخي بدگويي‌ها مي‌شود و اين، به ضرر مصالح كشور است.» اين بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار دانش‌آموزان و دانشجويان در سال 1387 است. در آن سال برخي از گروه‌ها و دسته‌هاي سياسي ماه‌ها قبل از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري شروع به تبليغات كرده و با گسترش فعاليت انتخاباتي در سطح شهرستان و استان‌ها براي تسخير ساختمان ميدان پاستور دورخيزي زودهنگام را صورت داده بودند و به همين علت بود كه رهبري در آبان 87 يعني نزديك به 9 ماه قبل از زمان برگزاري انتخابات سال 88 اينگونه تحركات زودهنگام انتخاباتي را زير سؤال بردند و آن را آسيب‌زا معرفي كردند. البته در آن سال هم بسياري از گروه‌ها و جريانات سياسي بدون توجه به اينگونه هشدارهاي رهبري موضوع فرعي «‌انتخابات » را به موضوع اصلي كشور تبديل وهزينه‌هاي فراواني را به نظام و مردم تحميل كردند كه علت پديد آمدن برخي از اتفاقات تلخ آن سال را بايد در چنين رفتارهايي جست‌وجو كرد.

طي روزهاي اخير و 11 ماه مانده به دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي هم جرياني سياسي در تلاش است با گرم كردن زود هنگام تنور انتخابات مسير موفقيت جناح متبوع خود را ريل گذاري كند و مجلسي با نمايندگان خاص تشكيل دهد. آن هم در شرايطي كه مردم همچنان منتظرند تا شعارهاي انتخاباتي دولتمردان رنگ تحقق به خود بگيرد و مطالبات اقتصادي و معيشتي آنها به ثمر بنشيند.

دغدغه‌هاي حزبي- انتخاباتي معاون اول رئيس‌جمهور

خبري مهم و قابل تأمل اوايل هفته در سطح رسانه‌هاي داخلي مطرح شد و تعجب افكار عمومي را به همراه داشت، در اين خبر به نقل از آقاي جهانگيري آمده بود: «‌مجلس معتدل مي‌خواهيم.»

وي كه در جلسه شوراي مركزي حزب كارگزاران در مجموعه سعد آباد تهران حاضر شده بود بدون توجه به جايگاه حقوقي خود، صراحتا وارد بحث انتخابات مجلس شد و شايبه دخالت دولتي‌ها در انتخابات مجلس آينده را اينگونه تقويت كرد: «اولين ويژگي آن كار حزبي قوي است. اين حزب در اين امر تجربيات خوبي دارد. دومين ويژگي هم ارتباط و نزديكي آن به دولت است. كارگزاران تا پيش از اين تلاش مي‌كرد كه نقش ميانجي را در معادلات سياسي ايفا كند. به نظر مي‌رسد كارگزاران امسال بايد اين نقش را بيش از پيش ايفا كند، زيرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبي شكل نگيرد كار دولت ناتمام خواهد بود.»

وي در ادامه تأكيد مي‌كند: «‌بايد به دنبال يك مجلس معتدل بود. اگر هدف اين باشد براي پيدا كردن كانديداها به مشكل بر نمي‌خوريم. به همين دليل مي‌گويم كه نقش كارگزاران مهم و مؤثر است. نبايد گذاشت زاويه‌اي به‌وجود بيايد.»

اين اظهارات سؤالات فراواني را در ذهن افكار عمومي به همراه داشت، از جمله اينكه براي مسئولان دولتي تحقق اهداف كلاني مانند اقتصاد مقاومتي بايد اولويت باشد يا زمينه چيني براي پيروزي يك حزب و جماعت خاص؟

يا آنكه چرا مسئولان ارشد دولت 10 ماه مانده به آوردگاه انتخابات به جاي تمركز براي مرتفع نمودن مشكلات مردم و حل مسائل اصلي كشور، به فكر انتخابات مجلس آينده هستند؟

در حالي جهانگيري مباحث تأمل برانگيز انتخاباتي را طرح مي‌كند كه رئيس‌جمهور هم در پيام نوروزي خود با مردم صحبت از انتخابات كرد؛ روحاني در آن پيام گفت: «سال جديد، سال انتخابات است بايد فضاي بهتري را براي فعاليت احزاب به‌وجود آوريم، آستانه تحمل را بالاتر ببريم، سربلندي اين ملت را به رخ بدخواهان بكشيم. به همه نشان دهيم كه افكار مختلف را ما تحمل مي‌كنيم. دست به دست هم دهيم، مجلسي را بسازيم كه شايسته اين ملت بزرگ ايران است و مجلس خبرگاني را به‌وجود آوريم كه ثبات بيشتر براي كشور و آرامش بيشتر براي افكار عمومي جامعه ما به‌وجود آورد و اين كار با همكاري يكديگر امكان‌پذير است.»

اين در حالي است كه سال گذشته رهبري در ديدار اعضاي هيئت دولت صراحتا به دولتمردان با تأكيد بر عبور دولت از جناح‌بندي‌ها در مسائل سياسي اينگونه هشدار مي‌دهند: «علائق اعضاي دولت به برخي جناح‌هاي سياسي اشكالي ندارد، اما دولت و اعضاي آن نبايد اسير جناح‌بندي‌ها شوند.

روزنامه دولت هم هسته‌اي را انتخاباتي مي‌بيند

روز گذشته روزنامه ايران ارگان رسمي دولت هم در مطلبي به قلم «غلامعلي دهقان» سخنگوي حزب اعتدال و توسعه «اگرچه فعاليت‌هاي انتخاباتي را بسيار زودهنگام توصيف كرده و فاصله 11 ماه تا انتخابات مجلس دهم را يادآور مي‌شود اما در عين حال تأكيد دارد نتيجه مذاكرات مي‌تواند براي حاميان دولت در عرصه انتخابات حائز اهميت باشد. به اعتقاد وي «اگر حاميان دولت اعتدال بتوانند طي ماه‌هاي جاري به اين نتيجه برسند كه دولت مورد حمايت آنان در اداره كشور موفق بوده، بديهي است كه اميدوارتر از گذشته مي‌توانند در انتخابات شركت كرده و از مجلس اعتدالي سخن بگويند.» وي با تأكيد بر اينكه موفقيت دولت در حل و فصل قضيه هسته‌اي در نتيجه انتخابات آينده بي‌تأثير نخواهد بود، به «ايران» مي‌گويد: مردم وقتي ببينند موضوع هسته‌اي ختم به‌خير شده به حاميان دولت اقبال بيشتري نشان مي‌دهند. او در عين حال خاطرنشان مي‌كند فقط قضيه هسته‌اي بر نتيجه انتخابات تأثير نخواهد گذاشت و تأثير مؤلفه‌هايي چون همگرايي گروه‌هاي سياسي، نظارت استصوابي شوراي نگهبان و مسائل ديگر قابل كتمان نيست.»

پيشينه دغدغه‌هاي حزبي دولتمردان

البته دغدغه‌هاي حزبي و انتخاباتي دولتمردان پيش‌تر از اين هم توسط برخي ديگر از افراد مطرح شده بود كه از جمله آن مي‌توان سخنان دستيار ارشد رئيس‌جمهور در امور اقليت‌هاي قومي و ديني اشاره كرد. علي يونسي در دي‌ماه ۹۲ هم گفته بود: «مهم‌ترين برنامه‌اي كه اكنون بايد آن را پي گيريم انتخابات مجلس شوراي اسلامي است كه بايد همانگونه كه در انتخابات رياست جمهوري با شعار اعتدال مردم به پاي صندوق‌هاي رأي آمدند در انتخابات مجلس نيز بايد چنين اتفاقي بيفتد.» اكبر تركان هم چهره ديگري است كه سال 92 در گفت‌وگو با يكي از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي به تخريب عملكرد مجلس نهم و ضرورت روي كارآمدن مجلسي همسو با دولت مي‌پردازد و بيان مي‌كند: «ما بايد اين دو سال مجلس را تحمل كنيم، ما از مردم استدعا مي‌كنيم كه فعاليت آنها را به خوبي رصد كنند و اگر ديدند كه اين رفتار درست و منطقي نيست، در انتخابات مجلس آينده تجديدنظر كنند.»

اهداف جناحي نبايد جاي مطالبات ملي را پر كند

تجربه تلخ وقايع قبل و بعد از انتخابات سال 88 نشان مي‌دهد كه افراد و جريان‌هاي سياسي نبايد ورود زودهنگام به موضوع انتخابات را در دستور كار قرار دهند و اين هشدار به مراتب براي مسئولان دولتي كه خود مجري انتخابات بوده و اولويت آنها رسيدگي به مشكلات كشور و جامعه بوده، شديدتر است. بنابراين انتظار اين است كه دولتمردان به جاي پرداختن به موضوعات فرعي نظير اهداف حزبي و جناحي به دغدغه‌هاي مردم متمركز شده و توقعات عمومي را برآورده كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار