کد خبر: 701798
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
با حضور معاون اول رئيس جمهور؛
با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و وزير نيرو استاندار لرستان و جمعي از مسوولان استاني و شهرستاني دو سد مروک در شهرستان دورود،سد مخزني ايوشان در خرم آباد به بهره برداري رسيد
بهروج
مدير عامل شرکت آب منطقه اي استان لرستان در مراسم بهربرداری از این دو سد اظهار داشت: سد ايوشان سدي خاكي سنگريزه‌اي با هسته ناتراواي رسي، که حداكثر ارتفاع از كف رودخانه 64 متر و طول تاج 529 مترو عرض تاج بدنه 8 متراست.
 
وي تامين آب كشاورزي مطمئن براي اراضي ديم و مستعد پاياب در دشت ايوشان به ميزان حدود 4800 هكتار، تامين كمبود آب شبكه احداث شده در دشت چغلوندي به مساحت 1800 هكتار، جلوگيري از خسارات سيلاب هاي بزرگ بهاره، فراهم نمودن امكانات تفريحي، سياحتي و پرورش ماهي از اهداف ساخت اين سد برشمرد و گفت: کلنگ طرح ايوشان در سال 83 به زمين زده شد و قرار شد تا در مدت پنچ سال به بهره برداري برسد، اما؛ به خاطر مشکلات اعتباري ده سال به طول انجاميد.
 
سيفي ادامه داد: براي اين سد 120 ميليارد تومان هزينه شده است و حجم ذخيره آب آن 52 ميليون متر مکعب بوده که موجودي آن هم اکنون 23 ميليون متر مکعب است
 
مدیر عامل  شرکت آب منطقه اي استان لرستان  گفت :سد مروک نیز در شهرستان دورود از نوع خاکي با هسته رسي و طول تاج آن ۴۵۱ متر، عرض تاج ۱۵ متر، ارتفاع از پي ۶۷ متر و ارتفاع از کف ۱۰۸ متر با حجم مخزن ۱۲۰ ميليون متر مکعب است.

 
سیفی افزود:سد مروک با هدف توسعه گردشگري، توليد انرژي برق آبي، تغذيه مصنوعي آب هاي زيرزميني، تغذيه آبخوان اراضي هدف، تأمين آب کشاورزي اراضي پاياب سد و توسعه آبياري اراضي به سطح ناخالص حدود ۹۵۰۰ هکتار و خالص ۵۵۰۰ هکتار ساخته شده است.
 
وی تصریح کرد:حجم مخزن سد مروک نيز 120 ميليون مترمکعب و مساحت مخزن آن شش هزار و 700 مترمربع است
 
توطئه‌هاي دشمنان با تدابير مقام معظم رهبري خنثي مي شود

 
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه دشمن از ترفند کاهش بهاي نفت عليه ايران استفاده مي‌کند، گفت: توطئه‌هاي دشمنان با تدبير مقام معظم رهبري خنثي مي شود.
 
اسحاق جهانگيري  دراین مراسم اظهار داشت: با عنايت مقام معظم رهبري (مدظله) به تمام مشکلات، دشمني‌ها و فتنه‌ها، پيروز خواهيم شد.
 
وي افزود: اقتصاد مقاومتي يکي از تدابير انديشيده شده از سوي مقام معظم رهبري براي عبور از بحران تحريم‌ها و برنامه‌ريزي اقتصادي براي آينده کشور است.
 
معاون رئيس‌جمهور افزود: دشمن سعي دارد با ترفندهاي خود چالش‌هايي را روبه‌روي ايران بگذارد که کاهش بهاي نفت نيز يکي از اين چالش‌هاست.
 
وي با بيان اينکه کشور ايران هر افتخاري دارد مرهون خون پاک شهيدان است، گفت: بعد از گذشت سي و شش سال از انقلاب دشمنان نتوانسته اندراه به جايي ببرند.
 
وي درادامه تاکيد کرد: اين انقلاب متعلق به هيچ حزب يا گروه سياسي نيست، متعلق به تمامي ملت ايران است.
 
معاون اول رئيس‌جمهور به کاهش تورم از 40 درصد به 16 درصد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از رشد منفي اقتصادي خارج شديم و رشد مثبت آغاز شده است.
 
جهانگيري در بخشي ديگر از سخنانش به کاهش فروش نفت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بيش از 2 ميليون و 300 هزار بشکه نفت صادر مي‌شد، اين آمار در سال جاري به يک ميليون بشکه نفت رسيده است.
 
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: با تدابير مقام معظم رهبري، کاهش قيمت نفت براي کشور ايران به يک فرصت تبديل مي شود
 
119 سد در سراسر کشور در حال اجرا هستند/ توانمندي بالاي مهندسين ايراني در ساخت پروژهاي بزرگ
 
 
 
حميد چيت‌چيان نیز  در این مراسم  با اشاره به اينکه 119 سد در سراسر کشور در حال اجرا هستند، گفت: وزارت نيرو بيش از 200 ميليارد تومان به پيمانکاران در زمينه ساخت سدها بدهکار است.
 
وزير نيرو با بيان اينکه 119 سد در سراسر کشور در حال اجراست، گفت: امروز به مدد وجود متخصصان و نخبگان ايراني، سدها بزرگ و تاسيسات مورد نياز آنها در کشور ساخته مي شود.
 
وي با تاکيد بر اينکه منابع آبي زيرزميني در سطح کشور بايد به خوبي کنترل شوند، افزود: نبايد آب هاي محدود را هدر دهيم، بلکه بايد منابع آبي را به خوبي کنترل کنيم.
 
وزير نيرو پيشرفت‌هاي نظام جمهوري اسلامي را مرهون خون شهداي انقلاب دانست و افزود: خون شهداي انقلاب باعث سربلندي نظام و کشور در همه عرصه‌ها شده است.
 
وي در بخشي ديگر از سخنانش به توانمندي مهندسن ايراني در ساخت پروژهاي بزرگ اشاره کرد و گفت: 30 سال پيش براي ساخت سدهايي نظير ايوشان بايد از مهندسين خارجي استفاده مي شد، اما؛ امروز به برکت خون شهدا سدهاي بسيار بزرگ به دست توانمند مهندسان ايرانيان ساخته مي شود.
 
اين مقام مسوول تصريح کرد: امروز به مدد وجود متخصصان و نخبگان ايراني، سدها و تاسيسات مورد نياز آنها در کشور ساخته مي شود که اين برگ زريني در افتخارات جمهوري اسلامي ايران به شمار مي رود.
 
وي خاطر نشان کرد: امروز ديگر هيچ نيازي در کشور وجود ندارد که متخصصان داخلي توان تامين آن را نداشته باشند.
 
وي در ادامه از افتتاح سد حوضيان لرستان خبر داد و گفت: اين سد بزودي افتتاح مي شود و با افتتاح سد مروک و سد ايوشان ، سدهاي لرستان به 5 سد مي‌رسند
 
دولت به تعهدات خود در خصوص توسعه لرستان عمل کند

 
رئيس مجمع نمايندگان لرستان گفت: نياز است در شرايط کنوني دولت به تعهدات خود در خصوص توسعه لرستان عمل کند.
 
محمد تقي توکلي،  در این مراسم  گفت: از دولت انتظارداريم که به تعهدات خود درزمينه توسعه استان عمل کند.
 
وي در ادامه به تصويب 79 پروژه در سفر دولت يازدهم به استان لرستان اشاره کرد و گفت: دولت موظف است به تمام تعهدات خود در استان لرستان عمل کند و لرستان را به طور ويژه ببيند.
 
وي در بخشي ديگر ار سخنانش به ساخت سد معشور اشاره کرد و گفت: با احداث اين سد بسياري از مشکلات توسعه استان برطرف خواهد شد و در ايجاد اشتغال استان نقش موثري دارد.
 
وي گفت: سد معشوره نقش بسزايي در محروميت زدايي از چهره استان دارد
 
 
 
آزادسازي حريم قلعه فلک الافلاک نيازمند 40 ميليارد تومان اعتبار است
 
وي با تاکيد براينکه آزادسازي حريم قلعه فلک الافلاک خرم آباد از مطالبات به حق مردم استان لرستان است گفت: براي آزادسازي حريم قلعه فلک‌الافلاک به 40 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.
 
وي در بخشي ديگر از سخنانش به سدهاي در دست ساخت استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون سد تاج امير نورآباد تعطيل و نيازمند اعتبارات ويژه‌اي از سوي دولت است.
 
مديريت ارشد استان در ادامه به ساخت ايستگاه پمپاژ جايدر در شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: اين ايستگاه با 45 درصد پيشرفت فيزيکي در حال ساخت است.
 
بازوند اضافه کرد: ايستگاه پمپاژ سلسله که بيش از 11 سال از عمليات اجراي آن مي‌گذرد نيازمند توجه ويژه دولت است.
 
استاندار لرستان در ادامه با اشاره به اينکه 800 هکتار زمين کشاورزي در لرستان وجود دارد گفت: 11درصد روان‌آب‌هاي کشور مربوط به استان لرستان است.
 
باید10 ميليارد دلار در بخش آب و خاک سرمايه‌گذاري شود

 
معاون اول رئيس جمهور گفت: طي سه سال آينده بايد 10 ميليارد دلار در بخش آب و خاک سرمايه‌گذاري شود که 5 ميليارد دلار آن در سال 94 بايد انجام شود.
 
جهانگيري درحاشيه مراسم افتتاح سد ايوشان خرم‌آباد در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي دولت يازدهم از دولت هايي بوده که بيشترين وقت خود را صرف برنامه ريزي کرده است.
 
جهانگيري با بيان اينکه نبايد با دادن وعده و شعارها سر مردم را گرم کرد، گفت: دولت يازدهم تمام تلاش خودرا براي بالابردن رفاه مردم به کار مي گيرد.
 
معاون اول رئيس جمهور گفت: طي سه سال آينده بايد 10 ميليارد دلار در بخش آب و خاک سرمايه‌گذاري شود که 5 ميليارد دلار آن در سال 94 بايد انجام شود.
 
وي در ادامه به ظرفيت هاي استان لرستان اشاره کرد و گفت: اين استان با وجود اين همه توانمندي جزو استان هاي اول بيکارکشور است که بايد در اين زمينه اقدامات موثري انجام شود.
 
معاون اول رئيس جمهور در ادامه به کاهش فروش نفت اشاره کرد و گفت: به دنبال کاهش فروش نفت کاهش صادرات و واردت به وجود مي آيد و همچنين در قيمت درآمدهاي يارانه تاثير مي گذارد که در اين زمينه نيازمند چاره انديشي جدي هستيم.
 
جهانگيري افزود: بعد از پيروزي انقلاب 150 سد در کشور افتتاح شد که 47 ميليارد متر مکعب حجم آبي آنها است.
 
وي اضافه کرد: در حال حاضر نيز 119 طرح آبي با حجم 25 ميليارد مترمکعب در سراسر کشور در دست اجرا است
 
کار مطالعاتي سد مروک از سال ۷۴ و عمليات ساخت آن ازسال ۸۳ با هدف ذخيره سازي آب و توسعه بخش کشاورزي استان آغاز شد. اين سد از نوع سنگ ريزه‌اي با هسته رسي است که ارتفاع آن ۶۸ متر، طول تاج آن ۴۸۶ متر و عرض تاج به ۱۲ متر مي‌رسد.
 
سد مروک در 40 کيلومتري شمال غرب دورود و در بخش سيلاخور واقع شده و با حجم مخزن ۵۵ ميليون متر مکعبي، آب مورد نياز بخش کشاورزي اراضي پاياب سد و توسعه آبياري زمين‌هاي زراعي تا سقف سه هزار هکتار را تامين مي‌کند.
 
تامين آب زراعي دشت سيلاخور، کنترل سيلاب، توسعه آبزي‌پروري و شيلات و توسعه گردشگري از جمله اهداف احداث اين سد مي‌باشد.
 
مطالعه سد ايوشان از سال ۷۹ آغاز شد و عمليات اجرايي آن در سال ۸۳ با هدف آبي کردن کشت ۴۴۰۰ هکتار زمين کشاورزي منطقه و ايجاد ۲۵۰۰ فرصت شغلي و نيز توسعه گردشگري در سطح منطقه کليد خورد.
 
اين سد در ۵۷ کيلومتري شهر خرم آباد و بر روي رودخانه هرود واقع شده و مساحت حوضه آبخيز رودخانه هرود تا محور سد مخزني ايوشان ۱۲۰ کيلومتر مربع است.
 
سد ايوشان از نوع خاکي ـ سنگ ريزه‌اي با هسته رسي و ارتفاع آن از کف پي ۷۲ متر و عرض تاج از بدنه اصلي ۸ متر است.
 
اين سد گنجايش ۵۲ ميليون متر مکعب ذخيره آب را دارد و با بهره برداري از آن ۴۴۰۰ هکتار از اراضي ديم منطقه به کشت آبي تبديل مي‌شود.
 
سد ايوشان خرم آباد يکي از طرح‌هاي بزرگ عمراني و اقتصادي لرستان است که علاوه بر توسعه بخش کشاورزي، تامين آب شرب مصرفي و ذخيره سازي روان آبها، به عنوان يک طرح عمراني درآمدزا نقش موثري در شکوفايي و رونق اقتصادي استان دارد
 
گفتني است، جهانگيري در اين سفر يک روزه که همزمان با دومين روز از دهه مبارک فجر انجام شد، سد مروک در شهرستان دورود و سد ايوشان در شهرستان خرم‌آباد را مورد بهره برداري داد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار