کد خبر: 678702
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
وضعيت كنوني توان اتمي روسيه
علت افزایش شمار کلاهکها و وسایل حامل آنها در زرادخانه هسته ای استراتژیک روسیه، بهره برداری از زیردریایی نوع جدید 966، مجهز به موشک های جدید چند کلاهکی "بولاوا" Bulava در نیروی دریایی روسیه است.
دکتر سید رضا میرطاهر

گزارش وزارت خارجه

وزارت امورخارجه آمریکا در گزارش اخیرخود در زمینه تبادل اطلاعات با روسیه درباره تسلیحات استراتژیک اعلام کرد که برای نخستين بار در قرن بيست و يکم نيروهای هسته‌ای آمريکا و روسيه برابر شدند. این تبادل اطلاعاتی در پیمان هسته ای روسیه و آمریکا موسوم به پيمان کاهش تسليحات استراتژيک هسته اي استارت جدید (New START) که در آوریل 2010 میلادی بین دیمیتری مدودف رئیس جمهور سابق روسیه و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پراگ به امضا رسید، پیش بینی شده است.

این گزارش نشان می دهد که برای نخستین بار در تاریخ، واشنگتن در حال واگذاری رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای به روسیه است. در این راستا اسناد مرتبط با پیمان استارت جدید در وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهند که برای نخستین بار در تاریخ شمار سلاح‌های هسته‌ای عملیاتی روسیه از آمریکا بیشتر شده است. وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود که هر سال درباره وضعیت پیمان استارت جدید منتشر می‌کند، عنوان کرد: روسیه در جریان ارتقا زرادخانه‌ تسلیحات هسته‌ای خود اکنون دارای 1643 کلاهک هسته‌ای در قالب موشکهای بالستیک قاره پیما، موشکهای محمول در زیر دریایی‌های هسته‌ای و بمب افکن‌های استراتژیک است، در حالیکه آمریکا در مقام مقایسه دارای 1642 کلاهک است.

این گزارش جدید همچنین عنوان کرده روسیه از تاریخ اول مارس 131 کلاهک به کلاهکهای هسته‌ای خود اضافه کرده در حالیکه آمریکا 57 کلاهک اضافه کرده است. در سال 2012 میلادی آمریکا 1722 کلاهک هسته‌ای داشت، در حالی که تعداد کلاهکهای هسته‌ای روسیه 1499 بود. به گفته تحلیلگران آمریکایی در مجموع تعداد سلاح‌های هسته ای آمریکا از زمان اجرای پیمان استارت جدید کاهش یافته است.


چرا آمريكا نگران قدرت هسته‌اي روسيه است؟


انتقادات شدید

این وضعیت با انتقادات زیادی در واشنگتن روبرو شده است. از جمله سناتور جمهوریخواه جیمز اینهوف در این باره اظهار داشت که روسیه نه فقط پیمان تسلیحات هسته‌ای میانبرد را که در سال 1987 توسط رونالد ریگان و میخائیل گورباچف امضا شد نقض کرده بلکه این کار را هنگامی انجام داده که با دولت اوباما به مذاکره بر سر پیمان استارت جدید می‌پرداخته است. اینهوف که از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکاست از روسیه به سبب توسعه سلاح‌های هسته‌ای جدید به ویژه ساخت یک موشک کروز جدید انتقاد کرد. اینهوف نوشته است: روسیه از پیمان استارت جدید استفاده کرده تا تهدید سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک آمریکا را کاهش دهد و همزمان به دنبال قابلیتهای هسته‌ای جایگزین نظیر موشکهای کروز به منظور حمایت از راهبرد نظامی و امنیت ملی خود است.

اقدامات روسیه

به گفته روسها، علت افزایش شمار کلاهکها و وسایل حامل آنها در زرادخانه هسته ای استراتژیک روسیه، بهره برداری از زیردریایی نوع جدید 966، مجهز به موشک های جدید چند کلاهکی "بولاوا" Bulavaدر نیروی دریایی روسیه است. دراواخر سال 2013 نیروی دریایی روسیه دومین زیردریایی از کلاس الکساندر نووسکی را عملیاتی کرد. بنابر پیمان استارت جدید، هریک از 16 موشک این زیردریایی به عنوان یک حامل تلقی می شود و هرکدام شش کلاهک دارد. علاوه براین موشک قاره پیمای" توپول- ام" Topol-Mمجهز به یک کلاهک، دیگر در ارتش روسیه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به جای آن موشک "آراس-24 یارس" RS-24 Yars که حداقل مجهز به 4 کلاهک است در یگان های موشکی روسیه عملیاتی شده است. در این راستا وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود اعلام کرد که روسیه زرادخانه کلاهکهای موشکهای بالستیک قاره پیما، موشک‌های بالستیک قابل شلیک از سیلو و موشکهای هسته‌ای بمب افکنهای سنگین را که در گزارش قبلی 498 عدد بود تقویت کرده و به 528 عدد رسانده است. این درحالی است که در سال 2000 میلادی نیروهای راهبردی روسیه در مقابل آمریکا با کاهش سریعی مواجه شد زیرا موشکها و وسایل حامل آنها با سرعت بیشتری از رده خارج شدند.

نقش تسلیحات استراتژیک

در واقع با روي کار آمدن ولاديمير پوتين و در دوران رياست جمهوري وي تلاش هاي قابل ملاحظه اي در راستاي احياي مجدد ارتش روسيه و ارتقاي توانمندي هاي آن انجام گرفت که تاکنون نيز تداوم يافته است. در راس اين اصلاحات گسترده، تقویت توانمندی‌های راهبردی هسته‌ای و به‌کارگیری نیروهای مجرب در ساختار ارتش بوده است. از هنگامي که پوتین روند بازيابي قدرت نظامي روسیه را آغاز کرده است، همواره به موضوع گسترش تسليحات هسته اي استراتژيک به عنوان يک اولويت عمده نگريسته است. مقامات بلند پایه نظامی روسیه نیز بر تقویت زرادخانه هسته ای این کشور به عنوان رکن اصلی نیروی بازدارنده آن تاکید ورزیده اند.

در اين ميان ساخت و توسعه موشک های هسته ای قاره پیما و زیر دریایی های هسته ای دارای قابلیت حمل و شلیک موشک هاي قاره پيما به عنوان تسليحات کليدي در زرادخانه هسته اي روسيه براي ايجاد بازدارندگي در مقابل غرب و بويژه آمريکا همواره مورد توجه سران روسيه است. به گفته مقامات نظامی بلند پایه روسیه، نیروی هسته ای این کشور، پایه و اساس ثبات و امنیت این روسیه را تشكیل می دهد و به همین خاطر دولت روسیه برای نوسازی توانمندی هسته ای خود اهمیت فراوان قائل است و در این مورد بسیار جدی رفتار می كند. به نظر می رسد با توجه به تاکید فراون سران روسیه بویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور درباره نقش حیاتی تسلیحات هسته ای در امنیت ملی روسیه نباید رسیدن به این برابری تسلیحات هسته ای استراتژیک را کم اهمیت دانست.

برگ برنده

در واقع در بحبوحه رویارویی روسیه و آمریکا بر سر اوکراین که تنش بی سابقه ای در دوره پس از جنگ سرد بین این دو قدرت نظامی بوجود آورده است، روسیه در صدد آن است تا با برگ برنده استراتژیک خود یعنی نیروی هسته ای استراتژیک بویژه موشکهای قاره پیمای هسته ای قدرت نظامی خود را به رخ آمریکا و دیگر همپیمانان غربی آن بکشد. افزایش تنش ها بین روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین که در سالهای اخیر بی سابقه بوده، باعث شده تا دو طرف به نوعی به نمایش قدرت در برابر یکدیگر بپردازند و در این میان روسیه با اتکا نیروی هسته ای خود و نیز حمله هسته ای فرضی به اهداف احتمالی به نوعی آمادگی خود برای بکارگیری توانمندی هسته‌ای اش در صورت بروز تهدیدات جدی را به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر روسیه با استفاده از نیروی هوایی استراتژیک خود قدرتش را در نزدیکی مرزهای آمریکا با به پرواز در آوردن بمب افکن های استراتژیک و نیز جنگنده های دور پرواز به رخ کشیده است. ضمن این که ناوهای رزمی روسیه نیز در منطقه اقیانوس آرام غربی حضور خود را افزایش داده و به عملیات دریایی پرداخته اند. اقدامات روسیه را می توان در عین حال پاسخی به افزایش قابل توجه استقرار نیروها و تجهیزات نظامی ناتو و آمریکا در کشورهای همجوار اوکراین و هم مرز با روسیه از جمله استقرار جنگنده های آمریکایی در لهستان و جمهوری های بالتیک تلقی کرد.

جمع بندی

روابط روسيه و آمریکا طي دو دهه اخير يعني از هنگام فروپاشي شوروي همواره دستخوش نوسانات زيادي بوده است. با وجود اینکه روسها ابتدا نگاه خوش بينانه اي به آمریکا داشتند و بدنبال روابط نزدیک تر با آن بودند، اما با طرح مسائلي مانند گسترش ناتو به شرق و نيز اقدامات غير دوستانه آمریکایی ها نسبت به روسيه بویژه مسئله استقرار سامانه های ضد موشکی در اروپا به تدريج زمينه هاي واگرايي روسيه با آمریکا فراهم شد. در واقع روسیه دریافته است که آمريکا به دليل بيم از آينده سياسي روسيه و مقاصد رهبران آن، بدنبال اقدامات و تدابيري براي کاهش هر چه سريع تر و بيشتر زرادخانه هسته اي استراتژیک روسيه است. هر چند روسیه حاضر شد تا پیمان استارت جدید در زمینه کاهش تسلیحات هسته ای استراتژیک را با آمریکا امضا و به مرحله اجرا در آورد، با این همه روسها بدلیل اینکه وجود یک نیروی هسته ای قدرتمند را ضامن برابری راهبردی با آمریکا و به عنوان پشتوانه ایی برای امنیت ملی خود تلقی می کنند به دنبال مدرنیزه کردن کامل زرادخانه هسته ای خود تا سال 2020 میلادی هستند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار