کد خبر: 675837
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
فاطمه قاسمی

عمليات فتح المبين در منطقه غرب دزفول و شوش اخيرا به پايان رسيده و نتايج شگفت انگيز آن روح تازه اي در كالبد رزمندگان اسلام دميده بود. فرماندهان جنگ بر آن بودند تا فرصت ابتكار عمل و كشاندن جنگ به يك شكل فرسايشي و بلند مدت از دشمن گرفته شود بويژه آنكه فصل گرماي طاقت فرساي جنوب كشور در راه بود.

عمليات پيروزمندانه فتح المبين كه با آزادسازي بخش گسترده اي از خطه خوزستان در شمال غرب اين استان پايان پذيرفته بود، راه را براي آزادسازي مناطق خرمشهر، شلمچه، هويزه و بخش هاي ديگر هموار ساخته بود چرا كه اين محدوده وسيع بر خلاف منطقه عملياتي فتح المبين فاقد عارضه و ناهمواري زميني بود. البته دشمن در غرب رودخانه كارون كه در قلب شهر خرمشهر جاري است، استحكامات و موانع پيشرفت را احداث و 36 هزار نفر از نيروهاي خود را در خطوط پدافندي پيچيده اي متمركز و مستقر كرده بود. گذر از چنين خط مرگباري به يك معجزه و كاري خدايي شبيه بود. همچنان كه حضرت امام خميني (ره) و فرمانده كل قوا به محض آزاد سازي خرمشهر فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد كرد.

سرانجام در ساعت 30 دقيقه بامداد 10 ارديبهشت ماه 1361 نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به فرماندهي قرارگاه مشترك سپاه و ارتش و 3 قرارگاه عملياتي قدس در منطقه سوسنگرد محور شمالي كرخه نور، و قرارگاه فتح در منطقه دارخويين و قرارگاه نصر در شمال خرمشهر، حمله سراسري خود را از منطقه عمومي رودخانه كرخه نور و غرب رودخانه كارون به منظور آزاد سازي خرمشهر و مناطق شمالي آن و عقب راندن دشمن تا مرز بين المللي آغاز نمودند.

همچنين از سوي ستاد جنگ مقرر شده بود تا در جريان اين عمليات شهرهاي اهواز، حميديه و سوسنگرد از برد توپخانه سنگين و دور برد دشمن خارج شوند.

پيش از آغاز اين عمليات از سوي قرارگاه كربلا، رمز حمله به نام مبارك يا علي بن ابيطالب (ع) مصادف با سيزدهم رجب در نخستين دقايق دهم اردديبهشت ماه 1361 به نيروهاي تحت امر صادر شد. پس از 25 روز تلاش براي آماده سازي مقدمات و انجام طرح بزرگ عمليات، به منظور رويارويي با مشكلات احتمالي، از جمله آبگرفتگي هاي غير طبيعي كه دشمن بر سر راه رزمندگان ايجا كرده بود و پيچيدگي مواضع و حجم ماشين آلات زرهي و نيروهاي پياده دشمن و انجام چهار مرحله عمليات تهاجمي در منطقه اي به وسعت 6000 كيلومتر مربع، همه چيز براي يك حمله بزرگ مهيا بود. سرانجام در تاريخ 3 خرداد ماه 1361 خرمشهر كه با 34 روز مقاومت در برابر دشمن سقوط كرده بود پس از 575 روز اشغال و ويران شدن خانه ها و اماكن عمومي و دولتي، در كمتر از 48 ساعت آزاد و پاكسازي شد و به آغوش ميهن اسلامي بازگشت. بازتاب اين پيروزي شگرف تا مدت ها در رسانه هاي جهان در صدر تمام اخبار و گزارش ها بود. فتح خرمشهر به منزله بزرگترين

پيروزي نظامي- سياسي جمهوري اسلامي در جريان جنگ تحميلي و مهلك ترين ضربه بر پيكره دشمن تلقي شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حجت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
0
0
سلام ممنون من خودم از جانبازان جنگ تحمیلی هستم.روزهای فوقالعاده سختی بود دوست دارم اگه بشه این خاطرات را با شما در میان بگذارم.ممنون از نوشته هاتون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر