کد خبر: 665993
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
اين روزها بار ديگر تحولات سياسي و امنيتي يمن خبرساز شده و با ناآرامي‌هاي روبه تزايدي كه در اين كشور در جريان است به تدريج تحولات آن از حاشيه به متن تحولات خاورميانه و حوزه خليج فارس در مي‌آيد.
احمد كاظم‌زاده ‌
 اين روزها بار ديگر تحولات سياسي و امنيتي يمن خبرساز شده و با ناآرامي‌هاي روبه تزايدي كه در اين كشور در جريان است به تدريج تحولات آن از حاشيه به متن تحولات خاورميانه و حوزه خليج فارس در مي‌آيد.

مسائل تازه‌اي كه موج جديدي از اعتراضات را در اين كشور به راه انداخته است همانند بحران‌هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و اجتماعي آن در هم تنيده است كه همين مسئله نوعي از آشفتگي و هرج و مرج گونه و كلاف سردرگم نما از مسائل اين كشور به تصوير مي‌كشد.

با توجه به اينكه بحران‌هاي داخلي يمن از سابقه طولاني و ريشه دار برخوردار است لذا از مسائلي كه موج جديد اعتراضات را در اين كشور به راه انداخته است، تنها مي‌توان به عنوان عوامل شتاب زا نام برد.
يكي از اين عوامل كه جنبه اقتصادي و اجتماعي و ابعاد سراسري و ملي دارد، اقدام دولت انتقالي عبد ربه منصور هادي در لغو يارانه‌هاي انرژي است كه صداي اعتراض اغلب مردم اين كشور را كه فقيرترين كشور خاورميانه و حوزه خليج فارس به شمار مي‌رود، در‌آورده است.

اما عامل ديگر فراخواني عبد الملك بدر الدين الحوثي رهبر جنبش انصار الله يمن به برگزاري تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز و دادن اولتيماتوم به دولت منصور هادي تا روز جمعه براي تأمين خواسته‌ها ومطالبات مردم معترض اين كشور است. بخشي از اين مطالبات كه جنبه عمومي دارد برقراري مجدد يارانه‌هاي انرژي است اما بخش ديگر آن كه سياسي است به اين مسئله بر مي‌گردد كه انقلاب اين كشور به كلي از مسير خود خارج شده و دولت عبد ربه به وعده‌هاي داده شده عمل نكرده است. از همان اول يكي از اهداف اعلام نشده از طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس به رهبري عربستان براي مهار انقلاب يمن ايجاد اختلاف در بين انقلابيون بوده و اكنون با گذشت چند سال از اجراي اين طرح علائم آن بيشتر آشكار شده است.

براي مثال با وجود اينكه هدف عربستان در اغلب كشورها بر مقابله با اخواني‌ها قرار دارد و در اين راستا دولت اخوان المسلمين با كمك عربستان در مصر سرنگون شد اما در يمن رويكرد عربستان بر مبناي تسليح و تقويت شبه نظاميان اخوان قرار گرفته است تا آنها را در برابر الحوثي‌ها تقويت كنند. اتخاذ چنين رويكردي از سوي عربستان و همراهي دولت صنعا با آن موجب شده است بحران امنيتي يمن ابعاد پيچده تري به خود بگيرد. ماجرا تنها به اينجا ختم نمي‌شود و در پيش نويس اصلاحيه قانون اساسي جديد يمن، تقسيم ايالت‌هاي فدرال به گونه‌اي صورت گرفته است كه دسترسي الحوثي‌ها را به دريا از بين مي‌برد و در آينده آنها را بيش از پيش فقيرتر مي‌كند كه اعمال اين محدوديت‌ها موجب مي‌شود الحوثي‌ها براي كسب جايگاه سياسي خود در نظام آتي به تحركات و تلاش‌هاي سياسي و نظامي جديدي دست بزنند.

در مجموع سرپيچي دولت انتقالي عبدربه منصور هادي از پاسخ به مطالبات انقلابيون و در رأس آنها الحوثي‌ها در چند سال گذشته و اتخاذ رويكرد تفرقه افكنانه از سوي دولت صنعا در قبال انقلابيون و همچنين مداخلات گسترده عربستان در روند تحولات اين كشور موجب شده است كه حركت اصلاح طلبانه‌اي كه براي مهار انقلاب نيمه تمام اين كشور بر اساس طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس اتخاذ شده بود شكست بخورد و مردم يمن بار ديگر در خيابان‌ها با به راه انداختن حركت‌هاي اعتراضي براي تحقق مطالبات خود بكوشند. در چنين شرايطي راه حل جنبش اعتراضي جاري تنها در پاسخ سريع به مطالبات معترضان و وعده‌هاي گذشته و پرهيز از اعمال تبعيض‌هاي عليه اقوام و ساكنان مناطق مختلف اين كشور نهفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار