کد خبر: 637887
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
به نظر من هيچ اشتياقي بالا‌تر از اين نيست كه سبز شدن دانه‌اي را به دست خودمان ببينيم و از رشد آن لذت ببريم.
زهرا شكوهي‌طرقي

 همه اين‌ها به كنار گذاشتن سبزه‌اي كه حاصل سليقه و پشتكار خودمان است روي سفره هفت‌سين يك لذت وصف‌ناشدني دارد كه نگو و نپرس!

خانم‌هاي با سليقه خانه حتماً مي‌دانند كه تخم‌مرغ و سبزه از اقلام حساس سفره هفت‌سين است چون كه رنگ كردن و طراحي تخم‌مرغ صبر و سليقه مي‌خواهد و سبزه سفره هفت‌سين هم كه به صبر و حوصله بيشتري نياز دارد. سبزه درست كردن در كنار اينكه كار سختي نيست اما به خاطر ريزه‌كاري‌ها و حوصله‌اي كه براي نگهداري و خيس كردن بذر، دانه و عوض كردن آب آن در هر روز مي‌خواهد از آن دست كارهايي است كه تنها كار خانم‌هاي خانه‌دار باسليقه است. سبزه انداختن فوت و فني دارد كه اگر از آنها باخبر باشيد مي‌توانيد هم سبزه‌اي با كيفيت براي هفت‌سين آماده كنيد هم از يك تجربه ناب لذت ببريد.

قصه از كجا شروع شد...

سبزه هفت‌سين كه به سفره زيبايي و طراوت مي‌بخشد، نماد درآمد و ثروت است و رسم است كه در جهت جنوب شرقي سفره قرار گيرد. براي تهيه سبزه بايد چند نكته را به خاطر داشته باشيد؛ اول اينكه سبزه بايد توپر و پرپشت باشد پس در كنار گذاشتن بذر دست و دل باز باشيد. دوم اينكه سبزه به نور كافي نياز دارد و بهتر است براي آبياري آن از روش غرقابي استفاده نكنيد. بهترين روش اسپري كردن آب روي سبزه است. نكته آخر هم اينكه سبزه‌ها را در جايي نگهداري كنيد كه نه زياد سرد باشد نه زياد گرم.

براي درست كردن سبزه سعي كنيد از ظرف فلزي استفاده نكنيد، بهتر است از ظرف سفالي يا چيني استفاده كنيد. در سبز كردن سبزه ارزان بودن و در دسترس بودن دانه و بذر اهميت ويژه‌اي دارد مخصوصاً اگر بخواهيد بيش از يك ظرف سبزه آماده كنيد. دانه‌هايي مثل عدس و گندم در هر خانه‌اي موجود است اما حتماً اين دانه‌ها بايد براي امسال باشد. دانه‌ها اگر براي چند سال پيش باشند قوت سبز شدن و ماندن ندارد. فراموش نكنيد؛ سبزه گندم 10 روز قبل از عيد بايد عمل آورده شود يعني 10 روز نياز دارد تا به طور كامل سبز شود. سبزه عدس و ماش 15 روز نياز دارد و براي رشد كامل سبزه، شاهي يا خاكشير تقريباً پنج روز زمان نياز است اما يكي از زيباترين نوع سبزه‌ها از دانه آفتابگردان آن هم نوع ريزش به دست مي‌آيد كه معمولاً پنج تا هفت روز زمان نياز دارد.

روش‌هاي سنتي براي انداختن سبزه

قدم اول گندم و عدس را خيس كنيد تا كاملاً آب جذب كند. عدس معمولاً آب بيشتري را به خود مي‌كشد و بايد در زمان خيس كردن كنترل شود كه اگر آب خود را از دست داده بود دوباره روي آن آب بريزيد. آب دانه‌هاي خيس شده هر روز بايد عوض شود تا ترش نشود و كف نكند چون اگرچه با عوض نكردن آب سبزه ممكن است دانه‌ها سبز شوند اما در انتها كپك مي‌زنند. بعد از اينكه دانه‌هايتان جوانه كوچك سفيد رنگ زد آن‌ها را آبكشي و به ظرفي كه از قبل آماده كرده‌ايد منتقل كنيد. روي دانه‌ها را با دستمال حوله‌اي خيس بپوشانيد و روي آن را هر روز آب اسپري كنيد. به خاطر داشته باشيد كه دستمال هرگز نبايد خشك بماند و تمامي سبزه‌ها را در كنار پنجره‌اي كه زياد سرد و زياد گرم نيست بگذاريد تا نور كافي به آن بتابد. سبزه‌ها را هر روز بچرخانيد تا نور به تمامي سبزه بتابد و همه در يك جهت بزرگ شوند.

بعد از اينكه جوانه سبز هم سر از دانه بيرون آورد دستمال را از روي دانه‌ها برداريد تا فرصت رشد كردن داشته باشند و قد و قامتي بلند كنند. از اين مرحله به بعد سبزه شما سرعت رشد خوبي خواهد داشت و زيبايي خود را به شما عرضه خواهد كرد. سعي كنيد دانه‌ها را چه عدس و چه گندم پر و پيمان بگيريد و دست و دلبازي كنيد و آن‌ها را به صورت گنبدي جمع كنيد.

كوزه‌اي سبز داشته باشيد

اگر دوست داشتيد سبزه كوزه‌اي داشته باشيد كه اين نوع سبزه نيز بسيار زيبا مي‌شود به يك كوزه سفالي بدون لعاب و ترجيحاً بدون دسته، يك جوراب نايلوني يا يك تكه دستمال تنظيف و مقداري بذر ظريف مثل شاهي، خاكشير و... نياز داريد. كوزه مورد نظر را پر از آب كنيد و اجازه دهيد 24 ساعت پر از آب بماند تا كامل آب را جذب كند. بذر مورد نظر را هم از 24 ساعت قبل خيس كنيد. در مرحله بعد جوراب يا تنظيف را روي كوزه بكشيد و انتهاي آن را محكم جمع كنيد سپس بذر خيس شده كه به صورت ژله‌اي درآمده را روي كوزه بماليد بذر به راحتي به كوزه مي‌چسبد. هر روز آب كوزه را كنترل كنيد، كوزه هميشه بايد پر آب باشد چون آب درون كوزه به بيرون تراوش مي‌كند و بذرها را سيراب مي‌كند. سبزه كوزه بعد از پنج روز سبز مي‌شود.

عروسك چمني

براي داشتن يك سبزه به شكل عروسك مي‌توانيد مقداري تخم چمن را درون يك جوراب زنانه بريزيد و روي آن را با خاك اره پر كنيد و انتهاي جوراب را گره ببنديد. از كناره‌هاي بالاي جوراب به اندازه دو دايره كوچك براي گوش‌هاي عروسك جدا كنيد و با نخ دور آن را بپيچيد و گره ببنديد. يك دايره كوچك هم از جلوي صورت براي بيني جدا كنيد و گره ببنديد. براي چشم‌ها مي‌توانيد از دكمه يا چشم‌هاي مصنوعي كه در بازار وجود دارد استفاده كنيد حتي مي‌توانيد توسط يك تكه سيم براي عروسك عينك درست كنيد. سپس اين عروسك را در آب قرار دهيد تا عروسك كاملاً خيس بخورد و دانه‌ها و خاك كاملاً سيراب شوند سپس عروسك را طوري روي يك استكان يا فنجان قرار دهيد كه قسمت انتهايي جوراب در آب قرار گيرد و آب را به عروسك برساند همچنين هر روز اين سر عروسك را اسپري آب كنيد.

ميوه كاج

ميوه‌ درخت كاج را در آب خيس كنيد تا پولك‌هاي آن از هم باز شود سپس گندم يا عدس خيس شده را روي پولك‌ها قرار دهيد و هر روز آبياري كنيد. سبزه‌اي كه درون اين ميوه شكل مي‌گيرد بسيار طبيعي، زيبا و ماندگار است چون بافت ميوه كاج آبرساني بهتري به سبزه خواهد داشت.

گندم خوشه‌اي

خاطرم هست مادربزرگم هميشه سبزه‌هاي زيبا و منحصر به فردي سبز مي‌كرد. اتفاقاً مادربزرگم تخصص خاصي در سبزه انداختن گندم خوشه‌اي داشت. وقتي خوشه‌هاي گندم سبز مي‌شد مانند يك دسته گل سبز زيبا بود كه تا مدت‌هاي سبزي و شادابي خود را حفظ مي‌كرد. اگر شما هم دوست داشتيد اين دسته گل زيبا را داشته باشيد بهتر است چند روز خوشه‌هاي گندم را در آب خيس كنيد و هر روز آب آن‌ها را عوض كنيد سپس خوشه‌ها را درون كوزه پر از آب قرار دهيد و صبر كنيد تا دانه‌هاي خوشه سبز شوند.

سبزه‌هاي مدرن و جديد

اما اگر دوست داشتيد سبزه‌هايي جديد و متنوع داشته باشيد توصيه مي‌كنم از روش‌هاي زير استفاده كنيد كه استفاده آنها در دكوراسيون خانه‌‌تان بسيار زيبا و جذاب است.

براي تهيه سبزه به روش جعبه هديه به يك ماكت مكعب مربع از جنس اسفنج يا يونوليت نياز داريد. همه قسمت‌هاي اين ماكت را با پنبه بپوشانيد به جز قسمت زيرين پس از آن بذر ‌ريزي كه 24 ساعت خيس كرده‌ايد روي پنبه بماليد البته به جز قسمت‌هايي را كه مي‌خواهيد روبان ببنديد. سپس آن را روي تخته كيكي قرار دهيد و آب اسپري كنيد. به نظر من بهتر است روبان‌ها را بعد از سبز شدن ببنديد تا لكه‌دار نشوند. مي‌توانيد روبان‌ها را با سوزن ته‌گرد ثابت كنيد و در بالا به صورت گل دربياوريد. مي‌توانيد از اين سبزه‌ها در سايز‌هاي مختلف درست كنيد و با روبان‌هاي مختلف و به دوستان هديه دهيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر