کد خبر: 637571
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰
محمدجواد اخوان

بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير با اعضاي مجلس خبرگان رهبري حاكي از دغدغه‌ها و مطالبات خاص ايشان از متوليان امر و مسئولان اجرايي در حوزه فرهنگ بود. روشن است كه با توجه به ماهيت فرهنگي انقلاب اسلامي و رويكردهاي كلان ارزشي نظام اسلامي مسئله فرهنگ و ارزش‌هاي فرهنگي همواره در صدر مسائل اصلي كشور بوده و هست. با اين حال نگاهي دقيق به تعابير معظم له در اين ديدار و نيز ديدار سه ماه پيش با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نشان مي‌دهد دغدغه‌ها و نگراني ايشان در اين حوزه؛ خاص و بر اساس شرايط ويژه بوده است. اينكه چه رويكرد خاصي –كه بي‌ارتباط با شرايط سياسي كشور نيست- موجبات دغدغه‌هاي معظم له را پديدآورده چندان امري مبهم و غير قابل كشف نيست، اما از حوصله اين نوشتار خارج است. در اين يادداشت كوشيده خواهدشد مطالبات و دغدغه‌هاي ايشان مورد مروري گذرا واقع شود.

اولين و برجسته‌ترين دغدغه مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب؛ قبح زدايي جرياني خزنده و امتداد دشمن از حوزه مقدسات و ارزش‌هاي اسلامي است. اهمال كاري مسئولان فرهنگي با حوزه محصولات فرهنگي – كه در بيان ايشان نيز مورد اشاره قرار گرفت- سبب مي‌شود بسياري از حركات ضدفرهنگي از قبيل اهانت به ارزش‌ها و اعتقادات ديني از چشم بسياري از متوليان امر دور مانده و مورد غفلت قرار گيرد. از جمله مصاديق بازر اين امر را مي‌توان در حوزه كتاب دانست كه مضامين موهن؛ گاه حتي از پالايه‌هاي مميزي عبور مي‌كنند و خوانندگان بايد جور بي‌دقتي مسئولان بررسي كننده را بكشند و اين در حالي است هر از چندگاهي وزير ارشاد بر اساس نظرات شخصي – و دقيقاً بر خلاف سياست‌هاي كلان كشور- دم از حذف مميزي مي‌زند.

نكته ديگري كه در بيانات اخير امام خامنه‌اي برجسته و قابل تأمل به نظر مي‌رسيد، دغدغه حمايت از جريان اصيل و ارزشي فرهنگ و هنر انقلاب اسلامي و مطالبه از مسئولان امر در اين خصوص بود. واقعيت آن است كه حداقل كاري كه قوه مجريه در امر فرهنگ بايد انجام دهد آن است كه شرايط را براي فعاليت‌هاي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي فراهم سازد و عنداللزوم حمايت‌هاي مادي و معنوي لازم را به عمل آورد. البته طبعا اين مسئله حداقل انتظاري است كه از دولت مي‌رود كه لازم است دولت خود نيز مباشرتاً به انجام فعاليت‌هاي فرهنگي اسلامي و انقلابي همت گمارد.

در نقطه مقابل اين سياست كلان نظام، نگاه غلطي وجود دارد كه متاثر از مباني تفكر ليبرال، تقسيم‌بندي هنر و هنرمند را به ارزشي و غير‌ارزشي نمي‌پذيرد و گاه حتي به خاطر اغراض سياسي يا دلايل ديگر، حمايت‌هاي بيشتري از جريان غيرارزشي حوزه فرهنگ و هنر مي‌نمايد. ناگفته پيداست كه حوزه فرهنگ كشور پيش از اين - در مقطع خاصي در دهه 70 و 80 هجري شمسي- از اين رويكرد آسيب‌هاي زيادي متحمل شده است و اكنون نيز آثار و پيامدهاي آن تا حدودي باقي است. از اين رو از مسئولان اجرايي خصوصاً مديران وزارت ارشاد انتظار مي‌رود در پي اين تأكيد معظم له مسئولانه و متعهدانه‌تر برخورد نمايند.

نكته ديگري كه مورد اشاره ايشان در اين بيانات قرار گرفت حساسيت مسئله فرهنگ است، به گونه‌اي كه كوچك‌ترين بي‌توجهي يا عدم ملاحظه، پيامدهاي ناگوار و غيرقابل جبراني به بار خواهدآورد. نكته‌اي كه در ذيل اين توصيه بايستي مورد تأكيد قرار گيرد، برخي نگاه‌ها و رويكردهاي غلط در مديريت مسائل فرهنگي است. برخي تصور مي‌كنند كه مسائل فرهنگي اجتماعي مشابه مسائل سياسي يا اقتصادي است كه در كوتاه‌مدت قابل تحليل است و راهبردها و راهكارهاي كوتاه‌مدت و ساده‌اي دارد. از اين رو گاه ديده مي‌شود برخي افراد بدون توجه به عمق و ژرفاي مسائل فرهنگي، به طرح اظهارات يا انجام اقداماتي مبادرت مي‌كنند كه در بلندمدت هزينه‌هاي گزافي را بر پيكره فرهنگي نظام و كشور تحميل مي‌كند. داشتن نگاه‌هاي راهبردي و كلان و منطبق بر اصول ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و داشتن روحيه مسئولانه و متعهدانه در مديران ذيربط و نخبگان تصميم ساز مي‌تواند تا حد زيادي از آسيب‌هاي احتمالي اين حوزه بكاهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار