کد خبر: 523609
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۵
محافظ وائل حلقي كشته شد
بمبي كه به همين منظور در خودرويي كار گذاشته شده بود باعث انفجار و آتش گرفتن يك خودرو و يك اتوبوس شد و ستوني از دود ايجاد كرد. در محله ماسه كه پر رفت و آمد هم هست يك فرودگاه نظامي قرار دارد. اين انفجار در نزديكي مدرسه ابن زهر انجام شده است. اگر چه نوع عمليات تروريستي شبيه كارهاي پيشين جبهه النصره، ‌يكي از حلقه‌هاي القاعده در سوريه است اما تا كنون گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است. وائل حلقي در ماه آگوست سال گذشته و در پي خروج رياض حجاب، ‌نخست وزير پيشين از دولت و پيوستن به مخالفان بشار اسد، ‌به عنوان نخست وزير انتخاب شد.
وائل الحلقي مدت كوتاهي بعد از اين عمليات تروريستي در جلسه هيئت دولت به عنوان رئيس جلسه حضور پيدا كرد. تلويزيون دولتي سوريه نيز اعلام كرد كه نخست‌وزير هيچ آسيبي نديده است. كشته شدن محافظ وي نيز از سوي گروه حقوق بشر سوريه كه در لندن به سر مي‌برند، ‌اعلام شده و از سوي منابع رسمي سوريه مورد تأييد قرار نگرفته است. وائل الحلقي پس از محكوم كردن اين اتفاق گفت: اين رفتار نشانه ورشكستگي و ناكامي تروريست‌ها است.
وي افزود: پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي ارتش سوريه براي ايجاد امنيت و ثبات و همچنين مبارزه با تروريست ها، ‌آنها را ناكام گذاشته است. خبرها حكايت از آن دارد كه درگيري بين ارتش و مخالفان در بخش هايي از سوريه از جمله اطراف دمشق ادامه دارد. روزنامه الوطن نيز نوشت كه مخالفان مسلح خود را براي درگيري جديد در اطراف فرودگاه‌هاي نظامي در استان‌هاي حلب و ادلب آماده مي‌كنند. اين دو منطقه در شمال سوريه واقع شده‌اند. بر اين اساس نيروي هوايي ارتش سوريه با حمله به تروريست‌هاي اين مناطق تعداد زيادي از آنها را كشته است.
روسيه همواره از سوريه حمايت مي‌كند
در حالي كه تحولات سوريه به همين شكل ادامه دارد و بحث استفاده از سلاح شيميايي بيش از گذشته به گوش مي‌رسد، سرگئي لاوروف، ‌وزير امور خارجه روسيه تأكيد كرده كه مواضع مسكو در قبال سوريه هيچ تغييري نكرده است. به گفته وي روسيه به دنبال پايان يافتن هر چه سريع‌تر خشونت‌ها و نشستن به دور ميز مذاكره است. برخي از رسانه‌هاي لبناني طي گزارش و تفسيرهايي اعلام كرده بودند كه موضع روسيه در قبال سوريه تغيير كرده است كه لاوروف در اين باره گفت آنها دچار توهم هستند. لاوروف افزود: روسيه از همان روزهاي اول طرف هيچ يك از گروه‌هاي داخلي را نگرفته بلكه همواره آنها را به گفت و گو دعوت كرده است.
پيش كشيدن بحث استفاده از سلاح‌هاي شيميايي باعث شده تا برخي چشم به راه حمله غرب به سوريه باشند كه البته امريكا همواره سعي دارد پاي خود را از اين مرحله عقب بكشد. پيش از اين باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا گفته بود كه خط قرمز ما در سوريه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي است. در همين حال وستروله وزير امور خارجه آلمان تأكيد كرد كه آلمان به اين نظر نرسيده كه دولت سوريه از سلاح شيميايي استفاده كرده حال هر كه مدعي چنين مسئله‌اي است بايد مدرك ارائه دهد. وي افزود: ما در سوريه به دنبال يك راهكار سياسي و آغازي جديد براي دموكراسي هستيم. اما درباره خط قرمزي كه امريكا مطرح كرده حرف و حديث‌ها زياد شده است. از جمله اينكه اسرائيل اعلام كرده نظر ما درباره خط قرمز امريكا متفاوت است. مايكل اورن، سفير تل آويو در واشنگتن گفت: اسرائيل امريكا را وادار نمي‌كند كه به سوريه حمله نظامي انجام دهد بلكه تنها به دنبال اين هستيم كه براي سلاح‌هاي شيميايي سوريه فكري انديشه شود. عمده تبليغات اسرائيل اين است كه سلاح‌هاي شيميايي سوريه به دست حزب‌الله لبنان بيفتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار