کد خبر: 523592
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
‌‌ پس از اعلام قيمت نهايي ۹ خودرو در فرمول شوراي رقابت مطرح شد
اعتراف تلخ ديگر: تورم خيلي بيش از اين حرف‌هاست

به گزارش «جوان» پس از سه ماه حرف و حديث بر سر قيمت خودرو، شوراي رقابت روز گذشته با اعلام متوسط شاخص تورم خودروها، قيمت چهار مدل خودروي پرتيراژ و كم‌تيراژ را اعلام كرد. هرچند كه قيمت‌هاي اعلامي از سوي اين شورا نسبت به قيمت‌هاي نجومي ايام پاياني سال متعادل‌تر و منصفانه است، اما خودروسازان باز هم از دستورالعمل قيمت‌گذاري خودروها گله دارند و معتقدند كه اين قيمت‌ها قطعاً صنعت خودرو را به نابودي مي‌كشاند. در اين خصوص رئيس شوراي رقابت جمشيد پژويان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در جلسه‌ عصر يك‌شنبه شورا با توجه به اينكه بانك مركزي تورم بخشي و سازمان استاندارد ميزان كيفيت خودروها را به شورا اعلام كرده بودند، اين دو پارامتر بررسي و مقرر شد تورم بخشي چهار خودروي پرايد، پژو ۴۰۵، سمند و تيبا به صورت جداگانه و ديگر خودروها كه در بازار نقش كمتري دارند به صورت كلي محاسبه و اعلام شود به اين ترتيب تورم بخشي خودروهاي كم‌تيراژ بر اساس نرخ تورم بخش صنعت ۲۵/۵۲ درصد تعيين شد.
 
رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه اين شورا هيچ‌گاه قيمت رسمي براي خودرو اعلام نخواهد كرد، گفت: با نهايي شدن بررسي پارامترها نتيجه‌ آن روي سايت اين شورا قرار خواهد گرفت كه به وسيله‌ آن مي‌توان قيمت دقيق خودروها را محاسبه كرد. پژويان درباره وضعيت متقاضياني كه براي خودرو پيش‌خريد كرده‌اند، اظهار كرد: در جريان مذاكراتي كه با خودروسازان داشتيم مقرر شد تا زمان تصويب نهايي دستورالعمل خودرو به اين متقاضيان مهلت داده شود و وقتي دستورالعمل اعلام شد متقاضيان با پرداخت مابه‌التفاوت قيمت، خودروي خود را تحويل بگيرند. وي افزود: در جلسه روز يك‌شنبه تورم بخشي خودروهاي كم‌تيراژ ۲۶/۵۳ درصد اعلام شد و روز دوشنبه تورم بخشي پنج خودرو پر تيراژ ديگر نيز از سوي بانك مركزي اعلام شد بر اين اساس تورم بخشي پرايد ۸/۵۰، تيبا ۱/۵۲، پژو۴۰۵ ۷/۵۹، سمند ۳/۵۴ و رانا ۴/۴۹ تعيين شد. پژويان افزود: خودروهايي كه نسبت به گذشته آپشن‌هايي به آنها اضافه شده نيز در جلسه‌ شورا مورد بررسي قرار گرفتند و بنا شد نسبت به آپشن‌هاي اضافه شده، قيمت اين خودروها نيز تغيير كند. رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه اين شورا هيچ‌گاه قيمت رسمي براي خودرو اعلام نخواهد كرد، گفت: با نهايي شدن بررسي پارامترها نتيجه‌ آن از طريق سايت اطلاع رساني خواهد شد كه به وسيله‌ آن مي‌توان قيمت دقيق خودروها را محاسبه كرد. 

قيمت‌گذاري تمامي خودروها با دستورالعمل شورا
وي همچنين با بيان اينكه قيمت تمامي خودروها با توجه به دستورالعمل اين شورا تعيين مي‌شود، گفت كه هيچ نهاد يا سازمان ديگري در اين زمينه حق ورود ندارد. پژويان تأكيد كرد: طرحي كه سال گذشته سازمان حمايت درباره خودروهاي بالاي ۴۵ ميليون تومان داده بود از امروز و با توجه به دستورالعمل شوراي رقابت قانوني نيست و تمامي خودروها با توجه به دستورالعمل جديد قيمت‌گذاري خواهند شد. رئيس شوراي رقابت درباره اظهارنظر اخير وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: آقاي وزير ابتدا با ما همراه بود و بعد نظرش را عوض كرد كه فكر مي‌كنم به خاطر فشارهاي اطرافيان است. پژويان افزود: وقتي قيمت‌ها اعلام شود، وي هم خوشحال و راضي خواهد بود. وي تصريح كرد: شوراي رقابت، اختيار قانوني براي نظارت بر قيمت‌ها دارد و مي‌تواند از توان دستگاه‌هاي نظارتي هم استفاده كند.
نرخ‌هاي نهايي انواع خودرو بر اساس فرمول و محاسبات شوراي رقابت
۱ ـ پرايد اس‌ايكس: ۱۴ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان
۲ ـ تيبا: ۱۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان
۳ ـ پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ايكس: ۲۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان
۴ ـ سمند ال‌ايكس: ۲۵ ميليون و ۵۵۰ هزار تومان
۵ ـ تندر ۹۰ مدل‌اي دو: ۲۵ ميليون و ۵۸۰ هزار تومان
۶ ـ پژو پارس سال: ۲۸ ميليون و ۶۸۰ هزار تومان
۷ ـ مگان ۲۰۰۰ اتومات: ۵۵ ميليون و ۸۱۵ هزار تومان
۸ ـ پژو ۲۰۶ تيپ ۲: ۲۴ ميليون تومان
۹ ـ مزدا ۲ تيپ ۲: ۵۳ ميليون و ۸۳۰ هزار تومان
اين قيمت‌هاي جديد اگرچه در مواردي حدود ۳۰ درصد كمتر از قيمت‌هاي قبلي اعلامي از سوي خودروسازان است اما برخي از آنها به نرخ‌هاي بازار اين خودروها نزديك است. به عنوان مثال در حال حاضر قيمت بازار پژو پارس سال حدود ۳۰ ميليون تومان است.
در اين ميان، دبير انجمن خودروسازان ايران معتقد است كه نرخ تورم اعلامي از سوي شوراي رقابت با واقعيت‌هاي اين صنعت تطابق نداشته و به همين دليل قيمت‌هاي به دست آمده براساس آن قابل اجرا نخواهد بود. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در شرايطي شوراي رقابت نرخ تورم بخشي خودروهاي كم تيراژ داخلي را ۲۶/۵۳ درصد اعلام كرده كه تورم بخش‌ صنعت خودرو بسيار بيشتر از اين مقدار بوده است. وي با بيان اينكه بانك مركزي اوايل سال ۹۱ نرخ تورم بخش صنعت را ۵۴ درصد اعلام كرده بود، خاطرنشان كرد: حال چگونه مي‌شود كه از سال ۹۱ تا ۹۲ كه نرخ ارز حدوداً دو برابر شده و قيمت ديگر مواد اوليه نيز در حد زيادي افزايش يافته، تورم صنعت خودرو از ۵۴ درصد ابتداي سال به ۲۶/۵۳ درصد كاهش يافته است. دبير انجمن خودروسازان ايران ادامه داد: تورم محاسبه شده براي بخش خودرو از سوي شوراي رقابت بايد اصلاح و با واقعيت منطبق شود. نعمت‌بخش در پاسخ به اينكه آيا خودروسازان قيمت‌هاي اعلامي شوراي رقابت را ‌مي‌پذيرند، اظهار كرد: بحث پذيرش يا عدم پذيرش نيست بلكه موضوع اصلي غيرقابل اجرا بودن اين قيمت‌ها است. 

قيمت‌گذاري خودروهاي مگان و تيانا در شوراي رقابت صحيح نيست
همچنين مدير بازاريابي و فروش برند شركاي تجاري گروه خودروسازي سايپا درباره قيمت‌گذاري مگان و تيانا گفت: تمام قطعات دو خودروي مگان و تيانا به صورت ۱۰۰ درصد وارداتي و فقط مراحل رنگ و مونتاژ اين دو خودرو در شركت پارس خودرو انجام مي‌شود. اميرحسن اميري اظهار كرد: خودروهاي مگان و تيانا در حال رقابت با ساير خودروهاي وارداتي هستند اما نكته‌اي كه در مورد اين خودروها وجود دارد، اين است كه توليد اين دو خودرو در كشور منجر به ايجاد اشتغال شده و ارزش افزوده مناسبي در كشور ايجاد كرده است و به نوعي اين خودروها وارداتي محسوب مي‌شوند و قرار دادن قيمت‌گذاري اين خودروها در حوزه قيمت‌گذاري شوراي رقابت صحيح نيست. وي افزود: قيمت اين خودروها تحت تأثير مستقيم بازار ارز است و با توجه به افزايش قيمت ارز، قيمت‌گذاري اين خودروها با ساير خودروهاي توليدي داخل قابل مقايسه نيست. وي تصريح كرد: در صورتي كه خودروهاي وارداتي از شركت‌هاي كيا، تويوتا، چري، بي. ام. و و امثال آن مشمول قيمت‌گذاري شوند، اين دو خودرو نيز مشمول خواهد بود در حالي كه اكنون در مورد خودروهاي وارداتي اين چنين نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار