کد خبر: 522798
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
اخضر: كشمكش سوريه يادآور زجرهاي مردم فلسطين است

اخضر ابراهيمي كه چند روز پيش تأكيد كرده بود از وي به عنوان نماينده اتحاديه عرب در امور سوريه ياد نكنند، ‌سه‌شنبه شب تازه‌ترين گزارش خود را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه داد. ابراهيمي در اين گزارش به دو مسئله اشاره خاص داشت؛ ابتدا اينكه وضعيت در سوريه و مشكلاتي كه مردم در اين كشور به دوش مي‌كشند، شبيه همان زجرهايي است كه مردم فلسطين دارند. مسئله مورد تأكيد ديگر اخضر ابراهيمي در اين گزارش اين است كه بشار اسد در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۴ شركت نكند.
همين موضوع نشان مي‌دهد كه طرف‌ها تا آن زمان انتظار ندارند كه تحولي اساسي در سوريه اتفاق بيفتد و اتفاقاً به دنبال زمينه‌چيني براي انتخابات سال ۲۰۱۴ هستند اما نمي‌خواهند بشار اسد و سوريه را به مرز آرامش برسانند. ابراهيمي كه پشت درهاي بسته با اعضاي شوراي امنيت نشست داشت گفت بشار اسد مصمم است كه در انتخابات شركت كند. وي گفت: بايد از وي خواست كه وارد اين كار نشود و در تلاش براي نجات سوريه سهيم باشد.
ابراهيمي در اين گزارش آورده است كه اوضاع سوريه كاملاً نااميد كننده است و هيچ كور‌سويي براي خروج از تونل طولاني و تاريك سوريه وجود ندارد. بر اساس اعلام ابراهيمي، اوضاع سوريه هر روز در حال بدتر شدن است اما دولت نمي‌خواهد به طرح‌ها و درخواست‌ها گوش بدهد، اين در حالي است كه مخالفان نيز با يكديگر اتحاد ندارند و داراي مواضع مشخص و برنامه سياسي قابل اطميناني نيستند. در اين ميان هر طرف مي‌گويد كه پيروزي از آن آنها است. با اين وجود وي پذيرش معاذالخطيب براي مذاكره با دولت را اميدوارانه خواند و تأكيد كرد كه نبايد رد شود.
نماينده سازمان ملل در امور سوريه به گونه‌اي سخن گفت كه احتمال استعفاي وي افزايش يافت. ابراهيمي در اين نشست از مردم سوريه به خاطر اقدامات اندكي كه در ۹ماه گذشته انجام داده كه متأسفانه جز نتايج اندك چيز ديگري نداشته عذر خواست، چراكه تلاش‌ها براي پايان دادن به خشونت‌ها نتيجه نداده است. در همين حال اتحاديه عرب تأكيد كرده ابراهيمي به مأموريت خود در سوريه ادامه خواهد داد.
همچنين بر اساس گزارش نيويورك سان، اخضر ابراهيمي گفت: «تقريباً ۵۰ درصد جمعيت سوريه سخت تحت تأثير كشمكش در سوريه قرار گرفته‌اند» وي افزود:« جاي تعجب است اگر آن را يك سابقه مأيوس‌كننده در تاريخ درگيري به شمار نياوريم كه يادآور برون رانده شدن فلسطينيان از سرزمين‌شان در سال‌هاي ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ است.» 

حضور۴۰ هزار نفر در جنگ سوريه
به گزارش فارس يك منبع ديپلماتيك كه نخواسته نامش فاش شود گفته كه اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در نشست هفته گذشته شوراي امنيت درباره سوريه خبر داد كه ۴۰ هزار جنگجو در دو طرف درگيري در جنگ سوريه حضور دارند. وي طرح اتحاديه اروپا براي خريد نفت از مخالفان در شمال سوريه را به طرح «نفت در برابر غذا» در عراق زمان صدام تشبيه كرد.
از سوي ديگر، بي‌بي‌سي در گزارشي به نقل از ژيل دو كخكو، هماهنگ‌كننده ضدتروريسم اتحاديه اروپا نوشت: صدها اروپايي به شورشي‌هاي پيوسته و عليه دولت در حال جنگ هستند. وي افزود: برخي از افراد طي اين مدت ممكن است به سمت افراط پيش رفته باشند كه در بازگشت به تهديدي عليه اروپا تبديل خواهند شد. وي تعداد اين افراد را ۵۰۰ تن دانست كه بيشترشان از انگليس، ‌ايرلند و فرانسه هستند. حتي اين ترس وجود دارد كه اين شهروندان اروپايي به القاعده پيوسته باشند. 

حمايت امريكا و قطر از مخالفان اسد
امير قطر براي ديدار با باراك اوباما راهي واشنگتن شده و با رئيس‌جمهور امريكا در زمينه‌هاي مختلف از جمله تحولات سوريه گفت و گو كرده است. رئيس‌جمهوري امريكا اعلام كرد كه دولت واشنگتن و قطر به همكاري با يكديگر جهت ارائه پشتيباني بيشتر از مخالفان سوريه در طول ماه‌هاي آينده ادامه خواهند داد. جان كري، وزير امور خارجه امريكا نيز با انتشار بيانيه‌اي از كشورهاي عضو خواسته است با پررنگ كردن بحث استفاده از سلاح شيميايي توسط دولت سوريه فشارها را بر آن افزايش داده و كمك‌ها به مخالفان را بيشتر كنند. ناتو روز سه شنبه نشستي را درباره سوريه تشكيل داد. در همين حال خبرها حاكي از آن است كه درگيري‌ها در برخي از مناطق اين كشور ادامه دارد. مخالفان بيش از همه سعي دارند در دمشق، پايتخت سوريه اقدامات تروريستي انجام دهند. روز گذشته انفجار يك بمب در بزرگراه المزه در اين شهر كه زير يك خودرو كار گذاشته شده بود خساراتي را به بار آورد، اما خبر ديگر حكايت از آن دارد كه ارتش سوريه موفق شده كنترل شهرك العتيبه در ريف دشمق را به دست آورد. همزمان خبرگزاري نووستي نوشت كه عمران الزعبي وزير اطلاع‌رساني سوريه روز سه شنبه از مسكو تقاضا كرده كه براي آگاه كردن افكار عمومي جهان درباره تحولات جاري به سوريه كمك كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار